handdator

Visa fullständig version : GI & II, skillnad?


johnnytex
2004-10-29, 15:00
Jag har föröskt söka runder lite men man får ju upp en sådär 1000 trådar och inte nåt svar på min fråga.

Så jag frågar, vad är det för skillnad? Är inte båda ett mått på hur mkt insulin som frigörs?

En följdfårga vad är GI och II-vrädet på lättfilmjölk rep lättmjölk? Finns det nån tabell på nån sida man kan se?

King Grub
2004-10-29, 15:05
GI är ett mått på hur mycket och fort ditt blodsocker höjs efter att ha ätit kolhydrat. Värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel.

II är ett mått på hur mycket insulin som behöver frisättas om du ätit 1000 kj av ett visst livsmedel, i jämförelse med 1000 kj från andra livsmedel.

GI på fil är 15-20.

II på fil är 110-120.

GI-databas. (http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm)

Insulinindextabeller finns inte; de som finns (Mendosa) är inkorrekta.

johnnytex
2004-10-29, 15:07
GI är ett mått på hur mycket och fort ditt blodsocker höjs efter att ha ätit kolhydrat. Värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel.

II är ett mått på hur mycket insulin som behöver frisättas om du ätit 1000 kj av ett visst livsmedel, i jämförelse med 1000 kj från andra livsmedel.

GI på fil är 15-20.

II på fil är 110-120.



Men, är det samma bara att man utgått från olika mängder lr vaddå? Förstår inte vitsen med två olika typer då?

King Grub
2004-10-29, 15:10
Men, är det samma bara att man utgått från olika mängder lr vaddå? Förstår inte vitsen med två olika typer då?

GI gäller blodsockerstegring efter kolhydratintag!

II gäller insulinutsöndring efter... efter allt! Allt ger insulinutsöndring.

Kött ger t ex ingen nämnvärd stegring av blodsockret, men väl insulinutsöndring.

johnnytex
2004-10-29, 15:11
GI gäller blodsockerstegring efter kolhydratintag!

II gäller insulinutsöndring efter... efter allt! Allt ger insulinutsöndring.

Kött ger t ex ingen nämnvärd stegring av blodsockret, men väl insulinutsöndring.


Jaha, nu förstår jag ;). Tack!

Froddan
2004-10-29, 18:31
Jaha, nu förstår jag ;). Tack!
Inte jag, men jag har å andra sidan gett upp för länge sen. :)

Davil
2004-10-29, 19:10
GI gäller blodsockerstegring efter kolhydratintag!

II gäller insulinutsöndring efter... efter allt! Allt ger insulinutsöndring.

Kött ger t ex ingen nämnvärd stegring av blodsockret, men väl insulinutsöndring.

Jag är också trögfattad...

GI är ett värde som talar om hur snabbt det blir en blodsockerhöjning efter det man har ätit...ok? :smash:

II är ett värde som talar om hur mkt insulin kroppen kommer producera efter att ha ätit... eller? :confused:

Så...kött blir det ingen större blodsockerhöjning utav, men däremot insulin??? Om så sker lär man då alltså få ett för lågt blodsocker ? Varför tillverkar kroppen insulin om blodsockret inte höjs av tex kött?

mvh //David

Sverker
2004-10-29, 19:15
Så...kött blir det ingen större blodsockerhöjning utav, men däremot insulin??? Om så sker lär man då alltså få ett för lågt blodsocker ? Varför tillverkar kroppen insulin om blodsockret inte höjs av tex kött?

mvh //David

När du äter protein som kött reagerar kroppen med att utsöndra glukagon !
Glukagonet går direkt till levern och ser till att den tömmer ut lite leverglykogen så att blodsockret balanserars.

King Grub
2004-10-29, 19:31
Den här tråden svarar på de flesta insulinfrågor:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404

adde
2004-10-31, 15:45
Sverker. Du som är diabetiker (typ1?). Finns det anledning att kompensera med insulin om man äter mat med högt II men med lågt GI?

/adde

Sverker
2004-10-31, 18:58
Som insulinbehandlad diabetiker har jag en synnerligen holistisk syn på GI och GII.

Mänden insulin är beroende av många faktorer som man i undersökningar av GI och GII försöker ta bort eller dämpa.

Vistt är jag beroende av att hålla uppsikt på GI, mer än GII men de är mer rekommendationer.

Det som påverkar är:

- Total mängd kalorier.

- Näringstatus.

- Tidigare måltider.

- Stress

etc

En diabetikers liv går alltså ut på att lära sig tyda detta.



Till frågan : Ja, viss hänsyn måste tagas.