handdator

Visa fullständig version : Ben problem


burton
2004-10-29, 12:28
Har problem att få benen att utvecklas och då speciellt i regionen precis ovanför knät. Låren smalnar av väldigt ner emot knät. Hur får man lårmuskeln att utvecklas ovanför knät?


Kör min benpass enl max OT sedan en tid tillbaka för att försöka bryta trenden
Knäböj
Benpress
Bencurl
stående/sittande vadpress
bensträck

Lägger jag på lite för mycket vikt vad det gäller knäböj och benpress så viker sig knäna innot när jag tar i för kung och fosterland. Har hört att det beror på klen lårmuskel ovanför knät(vet inte vad den heter men den ser ut som en bulle eller en xtra knäskål på de som har välutvecklade muskler).

Jag har försökt att ligga på gränsen för vad jag klarar av utan att benen viker in sig. På det sista har jag kört riktigt djupa knäböj vilket resulterat i att jag fått dra ner på vikten men så fort det blir lite för tungt så viker sig knänen innåt.

Någon som har några tipps på hur jag kan öka stabiliteten vid knäböj/press. Skall knäna peka lite utåt? Finns det någon övning som tar speciellt på den delen av lårmuseln som är precis ovanför knät (bensträck?)?

Det skall tilläggas att jag cyklar varje dag till jobbet (55min turÅretur)
Hämmar detta bentillväxt...dvs benen får aldrig vila tillräckligt?

klenben

pellepedal
2004-10-29, 13:06
Testa att köra högrep i stället. Kör ca 20 reps i benpressen och böjen.
Använd så tung vikt så det är riktigt hårt att orka 20.

Fridebe
2004-10-29, 21:18
Har problem att få benen att utvecklas och då speciellt i regionen precis ovanför knät. Låren smalnar av väldigt ner emot knät. Hur får man lårmuskeln att utvecklas ovanför knät?


Kör min benpass enl max OT sedan en tid tillbaka för att försöka bryta trenden
Knäböj
Benpress
Bencurl
stående/sittande vadpress
bensträck

Lägger jag på lite för mycket vikt vad det gäller knäböj och benpress så viker sig knäna innot när jag tar i för kung och fosterland. Har hört att det beror på klen lårmuskel ovanför knät(vet inte vad den heter men den ser ut som en bulle eller en xtra knäskål på de som har välutvecklade muskler).

Jag har försökt att ligga på gränsen för vad jag klarar av utan att benen viker in sig. På det sista har jag kört riktigt djupa knäböj vilket resulterat i att jag fått dra ner på vikten men så fort det blir lite för tungt så viker sig knänen innåt.

Någon som har några tipps på hur jag kan öka stabiliteten vid knäböj/press. Skall knäna peka lite utåt? Finns det någon övning som tar speciellt på den delen av lårmuseln som är precis ovanför knät (bensträck?)?



Det skall tilläggas att jag cyklar varje dag till jobbet (55min turÅretur)
Hämmar detta bentillväxt...dvs benen får aldrig vila tillräckligt?

klenben

Sträva efter att föra knäna över foten när du böjer, stå drygt axelbrett och "släpp dig rakt ner " med häcken när du böjer.
Inget jävla trams om att sträva mot att föra häcken bakåt och "sätta sig" som på en stol.

(Naturligtvis går häcken bakåt eftersom du inte har teleskopben. Men KÄNSLAN ska vara att du släpper dig rakt ner.)

Du måste också lägga manken till för att hålla ut knäna !

z_bumbi
2004-10-31, 17:43
Burton: Ta inte i för kung och fosterland när du tränar de övningar där du har problem.
Kör på ungefär samma vikter men inte så många reps att du tappar tekniken. Ex kör du 10 reps så kör 6-7 reps istället, kör du 5-6 reps så kör 3-4 reps och sluta innan tekniken falerar.

Du kan sen öka repsen eller vikten så fort tekniken tillåter det.

Ett annat tips är väl att koncentrera dig på att få till tekniken i en benövning i taget, jag skulle välja böj före benpress t ex och bara köra böj men fler set.

Att pumpa ut högreps i böj när tekniken inte sitter är ingen höjdare för utförandet då det brukar bli allt sämre ju fler reps man kör så håll dig till lägre reps.

Numero1
2004-11-01, 13:15
Bensträck = benspark?
Annars saknar jag benspark i ditt program.
Om du kör den så är det bra!
Fortsätt träna på. Ge inte upp.
Vissa muskler är svårare att få resultat i än andra...
Bra att du testar att variera din träning när du har fastnat!