handdator

Visa fullständig version : Förändra GI/II?


bear.flowertwig
2004-10-28, 21:13
Anta att jag ska blanda en proteindrink.
Vad blir skillnaden på II/GI om jag:

1. 6 dl vatten + 1½ dl vassle

2. 6 dl minimjölk + 1½ dl vassle

3. 6 dl minimjölk + 1½ dl vassle + 3 msk rapsolja

Nyfiken på hur mkt värdena varierar beroende på blandning. Samt hur mkt de enskilda tillsatserna påverkar. Skulle jag tex kunna sänka GI med 50% genom ytterligare 3 msk olja(taget ur luften)...? Nån som vet om det går att räkna på eller om man bara kan mäta det?

King Grub
2004-10-29, 06:29
Högst II har 3, följt av 2, sedan 1. Du kan inte sänka II genom att tillsätta mer energi.

Din fråga om GI:

Skall man räkna ut en måltids GI genom logik så är det genom att titta på det totala fett- och proteininnehållet i första hand, sedan mängd och typ av kostfiber och påverkan av livsmedlen i fråga på surhetsgraden i magsäcken.

Alltså inget man kan göra själv, i praktiken.

Tar man blodtester stämmer de inte överens med vad man kan räkna ut på pappret genom logik, och GI har inget att göra med II.

"There was no association between GI and II. In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II."

"Venous blood was sampled for 2 h and analysed for glucose and insulin. Prediction equations were made by regression analysis. No association was found between predicted and measured GI."

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Kontenta: det går alltså inte att räkna ut några exakta värden med tabeller, matvåg och kalkylator. Fingervisningar - javisst. Att låta en större del av kolhydratinnehåller i en måltid utgöras av livsmedel med lägre individuellt GI höjer ju aldrig det totala GI:t. ;) Men det är många andra faktorer som spelar in, och kolhydraterna i sig är inte ens den mest betydande faktorn, så något exakt värde i ett "mixed meal" kan man inte kalkylera utan blodtester.