handdator

Visa fullständig version : Ung styrketränare


RandomC
2004-10-28, 20:57
Min 14 år gamla lillebror har inspirerats av mig och ska nu börjar stryekträna. :thumbup:
Lite osäker på om vasslepulver skulle ge så mycket större resultat på honom. Har sagt åt honom att äta mer iaf eftersom han äter på tok för lite.
Min fråga är iaf hur borde man träna när man är så pass ung som han? Jag tänkte mig ett helkroppsschema med mycket basövningar och ganska låga vikter/många reps. Hur låter det?

Officer
2004-10-28, 21:36
Låter alldeles utmärkt, så länge han utför övningarna korrekt, med strikthet och kontroll så är det bara bra.

TCOG
2004-10-28, 22:05
han bör iaf först fixa sin kost, innan har ger sig in på tillskott

jim
2004-10-29, 02:06
se till att han tar det försiktigt också! min polares lillebror körde ungefär som du beskriver (lätta basövningar, många reps) i ett år ungefär (han var 13-14 när han började) och fick upp bra kontroll.. men nu ett par år senare har han problem med ryggen pga överansträngningar han gjorde i början! kroppen är känslig innan den är färdigväxt!

stahlberg
2004-10-29, 08:35
I princip kan man styrketräna alldeles utmärkt i den ååldern, om man tränar anpassat efter åldern och dessutom är noga med att utföra rörelserna rätt.

Jag har tränat med massor av pojkar (och ett par flickor) som varit i den åldern, och inte en enda har fått några problem med skador senare (i alla fall inte problem som har att göra med att de började träna unga).

Tvärtom är det en alldelles utmärkt ålder att börja träna i.

stybb
2004-10-29, 09:12
se till att han tar det försiktigt också! min polares lillebror körde ungefär som du beskriver (lätta basövningar, många reps) i ett år ungefär (han var 13-14 när han började) och fick upp bra kontroll.. men nu ett par år senare har han problem med ryggen pga överansträngningar han gjorde i början! kroppen är känslig innan den är färdigväxt!

Skulle inte tro det var för han var för ung, utan för att han tränade på tok för tungt och alldeles fel. Det finns inget som tyder på att man ska kunna förstöra kroppen genom "bra" styrketräning i ung ålder eller att man skulle stanna i växten.

Arne har nog en hel del och tillföra här.

stahlberg
2004-10-29, 09:34
Stybb har rätt.

Säkert finns det dessutom en hel del att tillföra. Å andra sidan är det onödigt att tillföra så mycket, rent teoretiskt. Både vetenskapliga undersökningar och praktisk erfarenhet har visat, att det inte är skadligt för en ung person att styrketräna, förutsatt att han7hon tränar rätt.

Det är mera på det praktiska planet, då det gäller hur man tränar rätt, som man bör vara noggrann.

z_bumbi
2004-10-29, 09:35
Det är mera på det praktiska planet, då det gäller hur man tränar rätt, som man bör vara noggrann.

:thumbup:

Numero1
2004-10-29, 09:37
Följ med själv och var noga med tekniken! Förklara att det är dumt att köra för tugnt när tekniken är dålig och vilka skador det kan föra med sig...

jim
2004-10-29, 19:12
I princip kan man styrketräna alldeles utmärkt i den ååldern, om man tränar anpassat efter åldern och dessutom är noga med att utföra rörelserna rätt.

Jag har tränat med massor av pojkar (och ett par flickor) som varit i den åldern, och inte en enda har fått några problem med skador senare (i alla fall inte problem som har att göra med att de började träna unga).

Tvärtom är det en alldelles utmärkt ålder att börja träna i.



okej ja du har sannerligen mer erfarenhet av det där än mig :) ville mest nämna det eftersom jag inte önskar någon ryggproblem i så tidig ålder.. men förbise mitt inlägg :D

widdowmaker
2004-10-30, 23:30
Jag är 16 år och är ~185 cm lång (vill inte bli längre), väger 74kg. Ska inte vara nån större fara? kör 3-4 x 6-8 på alla övningar och börjat med tyngre basövningar som böj och marklyft. Ska inte vara några större problem sålänge man inte får smärta under/efter passet och man utför övningarna rätt?

Tränar på ett nautilus gym där vi har väldigt skeptisk personal men jag vill
å andra sidan inte få ut nåt av dom.

Frazze
2004-10-30, 23:39
Jag är 16 år och är ~185 cm lång (vill inte bli längre), väger 74kg. Ska inte vara nån större fara? kör 3-4 x 6-8 på alla övningar och börjat med tyngre basövningar som böj och marklyft. Ska inte vara några större problem sålänge man inte får smärta under/efter passet och man utför övningarna rätt?

Tränar på ett nautilus gym där vi har väldigt skeptisk personal men jag vill
å andra sidan inte få ut nåt av dom.

Låter perfekt. Använd basövningarna som... Ja, bas, lägg sedan till lite annat efter smak:)

fintelligens
2004-10-31, 12:12
Är 14 nu. Tränat sen jag var 12, tränat tungt men ändå växt 15cm. Aldrig haft några allvarliga skador, tvärtom, smärtan i knäna försvann av träningen.

Johan1986
2004-10-31, 14:07
Började styrketräna i 13års åldern. Då var typ hela mitt schema (se nedan) uppbyggt på att man körde 3x10 de första 2månaderna och gick sen ner till 3x8.
Växte 16,5cm mellan jullovet i 7an och jullovet i 8an. Fick skolios då och enligt skolsköterskan så var det styrketräningen som gjorde att den inte blev överdriven utan rätade upp ryggen.

Bänk/hantelpress 3x8-10
Lutande bänk/hantelpress 3x8-10
Latsdrag 3x8-10
Sittande rodd 3x8-10
Benpress 3x8-10
Lårcurl 3x8-10
Vader i benpress 3x8-10 (fanns ingen smith gymmet)
Bicepscurl med stång 3x8-10
Pushdown 3x8-10
Crunches 3x8-10
Bellybacks 3x8-10

Körde detta 2 gånger i veckan. Efter ca ett år delades dett upp och jag lade till fler övningar.

gTab
2004-10-31, 18:46
Är 14 nu. Lär han bara rätt teknik och kör lågreppare så

Numero1
2004-11-01, 12:41
gTab: Jag hoppas att du menar högreppare.