handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig löneförhandligen...


Gabber
2004-10-28, 15:40
Tja,

En jobbig men intressant fråga som alla kan ha användning av, alltså inte av frågan utan av svaren som jag förhoppningsvis kommer få.

Jag jobbar nu fram till 26 april och sen gäller det att få fast jobb. När vi kommer diskutera detta vet jag inte men det kommer nog bli efter januari 2005.

Nu är jag 99% säker på att jag får fast anställning så jag har gått vidare till frågan, hur höjer man sin lön.

Nu vill jag veta argument som jag kan använda för att höja min lön.

Det är ju lite svårt för att veta exakt mina arbetsuppgifter osv och mina kollegors men så här ser det ut.

Arbetsuppgifter idag:

- Posthantering, registrering, sortering och utskick m.m.
- Växeltelefonist, sköter hela Sveriges växel tillsammans med en annan
- Receptionen, ansvarig, tar emot besökare och är allmänt trevlig osv
- IT-frågor, inte alls avancerat men jag är deras Admin utan att jag får vara det. Så fort nåt händer fixar jag det istället för företaget som vi hyr in.

Det är vad jag jobbar med idag

Hon som jobbar med mig sitter och pratar med sin dotter flera timmar i London och hennes ansvar är växeln då hon orkar, hon röker dessutom 30 om dan så jag tar över då, samtidigt som besökare och post är på mig också.

Hon får 22000 i månaden och jag får 19000 men hon har ingen utbildning och det har jag. Jag är högskoleutbildad m.m. och massa kurser bakom mig som nätverkstekniker. Hon har erfarenhet av växlar vilket i detta fall är skit i mina ögon.

Jag gör samma skitjobb som hon gör fast bättre då jag är yngre och snabbare samt att jag hinner med en hel del per dag. Hon är 59 år och medelåldern på företaget är typ 50. Jag är yngst med mina 25.

Med det här i åtanke så behöver jag nu förbereda mig inför löneförhandlingen nästa år. Tidigt ute men jag vill verkligen att det ska gå bra.

Hjälp mig med egna erfarenheter osv….

Garnax
2004-10-28, 20:56
Ta det erbjudande du får, förhandla om lön kan du göra sen när du jobbat ett tag med fast anställning så du har något att komma med.

Pez
2004-10-28, 21:32
Ta det erbjudande du får, förhandla om lön kan du göra sen när du jobbat ett tag med fast anställning så du har något att komma med.
Han har ju troligtvis jobbat där ett bra tag redan.. att försöka förhandla om högre lön får du inte sparken för - försök iallafall.

Sen ang. lönenivåerna så är åldern garanterat en faktor - att hon på 59 (med yrkesspecifik erfarenhet) tjänar mer än dig (som har ingångslön?) är helt normalt, oavsett hur hon sköter jobbet.

Hades
2004-10-28, 21:42
Ta det erbjudande du får, förhandla om lön kan du göra sen när du jobbat ett tag med fast anställning så du har något att komma med.
Det är när det kommer på tal första gången som man har störst chans att påverka lönen. Alltså lönar det sig INTE att vänta med den frågan.

On topic: Det gäller att få personen som sätter lönen att förstå hur värdefull du är för företaget. Om du får dem att inse det så borde det inte vara några problem.

ante
2004-10-28, 21:43
Sen ang. lönenivåerna så är åldern garanterat en faktor - att hon på 59 (med yrkesspecifik erfarenhet) tjänar mer än dig (som har ingångslön?) är helt normalt, oavsett hur hon sköter jobbet.


tyvärr så stämmer det där. Pez tex gör inte ett skit på jobbet och ändå får han mer i lön än vad jag får.

Försök att ta reda på vilka kriterier som ger henne mer lön, bortsett från åldern då, så du är lite påläst vad som gäller inom just din bransch.

Lycka till!

Solros
2004-10-28, 23:05
1. Försök planera in en tid för förhandling då du och din motpart inte är stressade av annat och riskerar att bli avbrutna.

2. Ta reda på fakta, kolla lönenivåer, prata med vänner och bekanta i branschen. Är du med i facket har du tillgång till lönestatistik via ditt förbund.

3. Förbered kriterier och argument för den lön du vill ha. Tänk igenom vilka arbetsuppgifter du har och kommer att ha. Notera vilka resultat du uppnått, visa på din kompetens och utveckling. För att arbetsgivaren ska kunna godta dina argument måste de ligga i linje med de mål han eller hon vill uppnå.

4. Tänk efter vilken lön du skulle vara nöjd med, och begär sedan lite mer. På så sätt finns det utrymme för både dig och din arbetsgivare att ge och ta och komma fram till en bra kompromiss.

5. Tänk igenom vad du är beredd att kompromissa om, hur mycket du kan tänka dig att backa och varför.

6. Testa ditt förhandlingsupplägg genom rollspel med någon du känner.

7. Försök sätta dig in i motpartens situation. Hjälp honom eller henne med argument för att få igenom dina krav.

8. Var tydlig och klar. Håll dig till sakfrågan och undvik en fruktlös viljekamp som riskerar att förstöra arbetsrelationen med motparten.

9. Ta reda på, och ta ställning till, företagets policy för övertid och övertidsersättning.

10. Var beredd att ta upp andra förmåner förutom lön som du har eller kan vara intresserad av att få. Vilket värde har de och vilka effekter är du beredd att acceptera på din grundlön? Kanske vill du byta ut ett kontantpåslag mot en annan form av kompensation eller ge ett eget förslag på någon förmån.

11. Ha inte för bråttom. Om du tycker att ni kommit överens – kontrollera alla fakta och att ni uppfattat dem på samma sätt. Dokumentera uppgörelsen.

12. Om förhandlingen kör fast – föreslå ett nytt möte och att ni funderar på varandras förslag tills dess. Tänk igenom vad som gjorde att ni inte kom överens och använd denna erfarenhet när du förbereder nästa förhandling.


4 saker att undvika:
1. Undvik löneförhandlingar i samband med utvecklingssamtal.

2. Var försiktig med att ta upp din privata ekonomi. Även om du har dyra lån att betala är det inte relevant i sammanhanget.

3. Ställ inga ultimatum eller hota med att lämna företaget. En lyckad förhandling har två vinnare.

4. Undvik att jämföra dig med enskilda kollegor, det kan finnas skäl till att de har högre lön än du som du inte känner till. Det intressanta är vad du gör för företaget.

Pez
2004-10-28, 23:43
4. Undvik att jämföra dig med enskilda kollegor, det kan finnas skäl till att de har högre lön än du som du inte känner till. Det intressanta är vad du gör för företaget.
Och tänk på att inte försöka ge dig själv mer värde genom att sänka arbetskamraters arbetsinsats/värde för företaget. Det intressanta är, som Solros skrev, "vad du gör för företaget" inte vad din kollega "Yngve" inte gör.

Megatuttarna
2004-10-28, 23:46
Och tänk på att inte försöka ge dig själv mer värde genom att sänka arbetskamraters arbetsinsats/värde för företaget. Det intressanta är, som Solros skrev, "vad du gör för företaget" inte vad din kollega "Yngve" inte gör.

Det är sant. Ingen gillar golare.

"Och alla golare som steker sina vänner kommer få betala priset med utslagna tänder. Men grabbar som är äkta lämnar läppar spräckta."

stahlberg
2004-10-29, 08:18
Du har fått många intressanta tips. Till stor del beror det ju på ens personlighet och sätt att lägga fram saker då man ska ha framgång i förhandlingar. Det lönar sig att inleda positivt och vänligt och inte agressivt. Och att lägga fram sina argument sakligt och övertygande.

Själv fick jag 10 % löneförhöjning i samband med ett utvecklingssamtal (men det var en specialsituation).

Piranha
2004-10-29, 08:22
Ge mig adressen till chefen så åker jag över med spikpistolen och samtalar med honom om din lön ..

Gabber
2004-10-29, 08:43
det var en massa intressant och smarta tips, tack. jag kommer aldrig dra ner en annan arbetskamrat om han/hon inte förtjänar det och det gör iinte hon. hon är anledningen till att jag lyckades komma in i jobbet.

men jag har ALLTID haft problem med löneförhandlingar. jag accepterar allt och går hem och gnäller på andra om varför jag inte tjänar så bra.

en sak jag kan meddela är att jag vet lönerna för alla 31 anställda hos oss och jag vet även lönerna efter löneförhandlingarna med facket som gick igenom förra veckan. de fick en höjning med 3.8%+enskilda prestationer m.m.

så jag vet ju alla löner och det kanske kan hjälpa mig men hur ska jag använda mig utav detta?

när jag började här så bad jag om 20 och fick 19 med argument, jag måste tänka på de andra så att ni ligger på samma nivå. det trodde jag var ren skitsnack, men när jag fick se alla löner så kom det fram till att personalchefen var ärlig och satte en lön på mig som de andra haft flera år.

det finns de som gör mycket mer än mig och som har 19. men nu har de fått höjning ALLIHOP utom mig då mitt var fastslaget på 1 år.

kan jag använda det och få högre lön? alla fick nästa 4% höjninga vare sig du vill eller inte så får du 4%. men det fick ju inte jag så jag ligger back 4% eller hur? plus att mina arbetsuppgifter kommer att öka till april då jag har bett om mer ansvar osv och jag är villig att lära mig andra saker och ta över andra roller. och det tyckte de att det var perfekt att jag tänkte så, för så tänkte de också.

kharon
2004-10-29, 11:25
Make an offer he can't refuse... :smokin:

Froddan
2004-10-29, 14:48
Läs "Getting to Yes, Negotiating agreement without giving in" av Roger Fisher ocg William Ury