handdator

Visa fullständig version : bortdomnade fingrar


zool
2004-10-28, 14:32
Tja!
Jag har under kanske ca en vecka upplevt att när jag vaknar efter att jag sovit på natten så är mitt ringfinger och lillfinger "bortdomnade" alltså de har somnat. Jag undrar om någon känner igen något liknande och har någon aning om varför det blir så och så ofta (nästan varje dag)??? Att hela handen domnar bort ibland har man ju varit med om när man sovit konstigt o så men varför bara två fingrar??? ngn som vet ngt??

Piranha
2004-10-28, 14:37
Jag har ständiga problem med domningar, för min del verkar det som om blodtillförseln i armarna stryps lite när man ligger i sidoläge och sover , det händer ofta att hela armen somnat .... ( tänk dig själv tanken när man vaknar 04 och är pinködig så in i helvette och armen hänger där som en slak snabel ) , en mindre lösning för mig är att pula in kuddar så man får upp nacken i bit i sidoläge och så lättar trycket på axeln ..


Skulle tippa på att en tempurmadrass löser problemen ifs

mangs
2004-10-28, 14:38
Känner igen det problemet och har det fortfarande ibland. Mycket sällan nuförtiden dock. Det kan delvis bero på att du ligger på armen elelr på något annat sätt stryper blodtillföreln men tidigare (I början av min karriär) körde jag betydligt mer bröstövningar än idag och detta fick till följd att händerna domnade bort ibland på nätterna. Det fanns en länk här tidigare om fenomenet. När jag lugnade ner mig med bröstövningarna försvann problemet. Nu vet inte jag hur du tränar mm men detta kan vara ett tips. Det kan ju även bero på om man köra bänkpress och då låter tyngden pressa ner i handen (Det är ju egentligen bara i denna övning man har tryck mot handen/handleden). Prova att hålla stången lite annorlunda.

zool
2004-10-28, 14:43
Jag har ständiga problem med domningar, för min del verkar det som om blodtillförseln i armarna stryps lite när man ligger i sidoläge och sover , det händer ofta att hela armen somnat .... ( tänk dig själv tanken när man vaknar 04 och är pinködig så in i helvette och armen hänger där som en slak snabel ) , en mindre lösning för mig är att pula in kuddar så man får upp nacken i bit i sidoläge och så lättar trycket på axeln ..


Skulle tippa på att en tempurmadrass löser problemen ifs

tack för svaret. Men jag undrade mer över hur det kan komma sig att bara en viss del av handen domnar bort (2 fingrar). medan jag har full rörlighet i resten av handen???

Frazze
2004-10-28, 14:46
Anledningen till att vissa fingrar domnar är helt sonika att det endast är dessas nerver som kläms åt. (då menar jag inte nerverna i själva handen i första hand, utan "någonstans längs vägen", från spinalutskottet ända ut i handen.
Men ja, som nämnt redan, förmodligen beror det på hur du sover, och du kanske borde prova stretcha bröstet lite mer.

Piranha
2004-10-28, 14:48
tack för svaret. Men jag undrade mer över hur det kan komma sig att bara en viss del av handen domnar bort (2 fingrar). medan jag har full rörlighet i resten av handen???


Mmmm jag tror ifs inte problemet sitter i handen , utan det yttrar sig där ... de började på liknande sätt för mig ..

Labba dig fram lite med sovställningar etc se om de hjälper ..

zool
2004-10-28, 14:53
tack för de snabba svaren :bow: :bow: :bow:

1-2-3
2004-10-28, 14:53
Testa att lägga mer tid på att stretcha brösten. Kan vara nerver som kommit i kläm. Jag hade liknande problem förut, men de har försvunnit nu sedan jag började träna & stretcha ordentligt.

EDIT: Tur man är snabbare än blixten.. inte

allfixarn
2004-10-28, 16:51
tjena
hade samma problem för något år sedan. mitt problem var karpaltunneln(?). ett hål i handleden där två nerver går igenom, ena nerven till tummen, pek o långfingret, andra till lång, ring o lillfingret.jag var hos sjukgymnasten o fick en skena som höll handen fast i ett läge som jag skulle ha när jag sov. funkade för mej.
mvh daniel

gargantua
2004-10-28, 16:57
Samma sak hände mig. Det försvann efter ca två veckor utan att jag gjorde någon medveten ändring.

ölobrännvin
2004-10-28, 17:18
Det händer mej med och jag tror det kan ha att göra med att armen blir tyngre när man får muskler. Jag läste om det i vetenskapens värld om att det ofta är en nerv som kommer ikläm, den sitter lite ovanför armbågen, åtmindstone är den ytligare där. inget att bry sej om tror jag.

Oxe
2004-10-28, 18:06
hade samma svängar för ett par år sen...fick oxå diagnosen karpatus tunnel syndrom med andra ord att nerver ligger i kläm....mina händer domnade så hårt på nätterna att ja vaknade med smärtor.....

lösningen var att ja tappade kroppen på lite vatten (vägde då 115kg på mina ståtliga 174cm =) )o när ja dragit av lite vätska så löste sig hand problemet av sig själv...så håller du mycket vatten så kan de vara grejen..


Ladd från oxes konto.....suck att dom aldrig loggar ur när dom varit hos mig=(

CoC
2004-10-30, 15:06
Vaknar de flesta mornar med delvis bortdomnad vänsterhand. I mitt fall är det den nerv som styr tumme, pekfinger, långfinger o halva ringfingret som kommer ikläm i handleden (sk tunnel carpal syndrom). Får det spec. när jag kör mkt grepp (vilket jag ju alltid gör). Ursprunget är dock att ledband i vänsterhanden gick helt eller delvis av vid handledsmoment på LGC VII (grepptävling). Detta gjorde att benen vid basen av handen lätt ligger lite fel och trycker lite på nerven (kommer inte ihåg vilken av de två? nerverna det rör sig om). Gör dock aldrig ont. Försvinner på morgonen när jag rör på handleden men kan lätt dyka upp under dagen igen om jag vinklar handleden kraftigt en längre stund.