handdator

Visa fullständig version : sömnproblem...igen


B-jay
2004-10-28, 10:40
Har förbannat svårt att sova nu för tiden!
Ligger mest och vrider mig på kvällarna.

Jag vet att anledningen är att det är riktigt hektiskt på jobbet just nu.
Det är alltid så nu på hösten.
Jag försöker intala mig själv att inte ta med mig jobbet hem, men det går bara inte.

Vaknar varje morgon och är helt slut och utnyttjar flexen till max varje morgon.

Jag har inte ändrat dygnsrytm eller något sådan sista tiden.

Jag har alltid varit mycket morgontrött, men nu börjar det gå till överrift. Piggnar inte till ordentligt förrän sent på eftermiddagen.

Funderar på att gå till läkaren med mitt problem och kanske få något utskrivet så man kan sova ordentligt.
Men vad jag är rädd för är att jag ska bli "beroende" av dessa tabletter jag ev får utskrivet. Altså att jag inte kommer kunna sova utan dem.

Finns det några naturliga medel man kan ta. Köpte något skit på apoteket som hette valrina natt, men dom funkar verkligen inte.

Har hört att man sover ganska gott på ZMA, borde det vara något att testa kanske?

Alla tips tas tacksamt emot.

Edit: det rör sig inte om någon höstdeppression för det är så här periodvis och kan vara det på sommaren med.

Garnax
2004-10-28, 10:45
Göra sig själv fysiskt trött hjälper iaf mig.

Med andra ord man lägger gympassen betydligt senare när man är i en period med sömnbrist.

J_Hells
2004-10-28, 10:50
Jag har testat ZMA i samma syfte. Märkte absolut ingenting, inte den minsta skillnad.

B-jay
2004-10-28, 10:51
Göra sig själv fysiskt trött hjälper iaf mig.

Med andra ord man lägger gympassen betydligt senare när man är i en period med sömnbrist.


Även om jag är helt slut efter ett pass, ås har jag svårt att sova, igår var jag färdigtränad vid 20:00, sen efter prottedrink och sen kvällsmat så gick jag och la mig 23:00, somnade nog inte förrän runt 02:00. :(

Dipshit
2004-10-28, 11:17
Lite väl drastiskt kanske? Testa att lägga dig 01.30.. sen 01.00 dagen efter.. sen 00.30.. osv..
Brukar hjälpa mig lite iaf..

Björn S
2004-10-28, 11:43
Jag har haft liknande problem nu snart 5 veckor. Har testat div. saker.

Att vara uppe ett dygn... Lade mig kl 19 kvällen efter och gick upp kl 05 dagen där på. Att jag inte somnade förens vid kl 03 följande kväll efter att ha gått till sängs kl 22 bevisade att det ej funkade.

Även fysisk aktivitet innan sängsdags misslyckades.

Nu började jag med "somna in"-tabletter (inget starkt). Det känns som om de funkar lite halvdant. Jag blir trött och känner mig segare i sängen, men jag vill inte påstå att jag somnar normalsnabbt ändå.

Jag skall till min gamla psykolog om ett tag och höra om hon har något vettigt att säga.

Lycka till :thumbup:

Tolkia
2004-10-28, 11:44
Testa att göra en liten "avslappningsövning" innan du kryper i bingen:
Sätt på ett lämpligt musikstycke, lägg dig på golvet med slutna ögon och bara lyssna tills musiken är slut. Kliv sedan upp och gör dig klar för sängen. Musiken skall helst vara något klassiskt i långsamt tempo, annars något mycket lugnt och stillsamt utan alltför mycket text. Detta gäller ÄVEN om din favoritmusik är heavy metal och du tycker att allt annat är värdelös tjejmusik för töntar, det är meningen att du skall slappna av, inte digga. En eller två låtar är lagom (5-10 min; längre kan kännas jobbigt om man inte är van), beroende på deras längd. Det kräver lite invänjning; första gångerna kommer du antagligen inte att klara att bara "ligga och vara" utan att tänka på en massa "nödvändiga" saker (t.ex. jobbet), men det ger sig med lite övning. Detta funkade för mig när jag pluggade och inte kunde sova för att jag var tillbaka i studiecellen så fort jag slöt ögonen.

Gabber
2004-10-28, 12:54
har haft liknande problem, dra ner på kaffe, te, läsk, och annat socker. sen drick mycket vatten och skit i jobbet.

prova lyssna på musik när du kommer hem, inget extremt som yoga och avslappningsband utan det du älskar.

ta en kopp kaffe i lugn o ro på morgonen eller när du kommer hem och ska äta, ta det lugnt. mentalt alltså, sånt hjälpte mig. nu lever jag som en sköldpadda vissa dagar och jag somnar utan problem 20:00 vissa dagar och jag jobbar på kontor o pratar i telefon 5 min om dagen och tränar 2 h om dagen.

prova att relaxa, gå och basta, massage(energimassage) rekomenderas starkt. det kommer att hjälpa.

Fultjack
2004-10-28, 13:15
sista veckan har jag haft samma prbolem, har sovit heöt skönt i flera år nu, men denna vecka har bråkat rätt mkt, kan inte somna efter 2-3 vridande i sängen, sover länge, är inte pigg när jag vaknar

Yankeee
2004-10-28, 13:21
Räkna in mig i sömnproblemgänget.
Har sovit i snitt 4h / natt denna vecka plus någon timme på dagen.
Dagens sömn varande mellan 09.30 och 10.30. Sjukt trött just nu, men lyckas inte somna. Har inte haft problem på flera år, men denna vecka har varit hemsk.

Mextreme
2004-10-28, 13:44
Har förbannat svårt att sova nu för tiden!
Ligger mest och vrider mig på kvällarna.

Jag vet att anledningen är att det är riktigt hektiskt på jobbet just nu.
Det är alltid så nu på hösten.
Jag försöker intala mig själv att inte ta med mig jobbet hem, men det går bara inte.

Vaknar varje morgon och är helt slut och utnyttjar flexen till max varje morgon.

Jag har inte ändrat dygnsrytm eller något sådan sista tiden.

Jag har alltid varit mycket morgontrött, men nu börjar det gå till överrift. Piggnar inte till ordentligt förrän sent på eftermiddagen.

Funderar på att gå till läkaren med mitt problem och kanske få något utskrivet så man kan sova ordentligt.
Men vad jag är rädd för är att jag ska bli "beroende" av dessa tabletter jag ev får utskrivet. Altså att jag inte kommer kunna sova utan dem.

Finns det några naturliga medel man kan ta. Köpte något skit på apoteket som hette valrina natt, men dom funkar verkligen inte.

Har hört att man sover ganska gott på ZMA, borde det vara något att testa kanske?

Alla tips tas tacksamt emot.

Edit: det rör sig inte om någon höstdeppression för det är så här periodvis och kan vara det på sommaren med.

Jag fattar inte att så många här på forumet klagar över sömnlöshet, ökad trötthet och tecken på lättare depressioner och ingen kommer på att nämna ÖVERTRÄNING !!!.

Jag vet att jag kommer att få mothugg med mina teorier om träningsmängd men kom igen det är ju uppenbart att det kan vara lösningen.

Naturligtvis hjälper det till om man har det stressigt på jobbet eller relationer men sådana situationer göder och förstärker varandra.
Vi vanliga dödliga som har jobb, ungar, sura svärmödrar och normala förutsätt5ningar måste finna sig i att hitta en balans med träningen och inte bara köra på. Sovar man inte ordentligt på flera veckor är något fel.
Att ta sömnmedel är som att sätta plåster på ett blåmärke.

rossi
2004-10-28, 13:49
Jag fattar inte att så många här på forumet klagar över sömnlöshet, ökad trötthet och tecken på lättare depressioner och ingen kommer på att nämna ÖVERTRÄNING !!!.

Jag vet att jag kommer att få mothugg med mina teorier om träningsmängd men kom igen det är ju uppenbart att det kan vara lösningen.

Naturligtvis hjälper det till om man har det stressigt på jobbet eller relationer men sådana situationer göder och förstärker varandra.
Vi vanliga dödliga som har jobb, ungar, sura svärmödrar och normala förutsätt5ningar måste finna sig i att hitta en balans med träningen och inte bara köra på. Sovar man inte ordentligt på flera veckor är något fel.
Att ta sömnmedel är som att sätta plåster på ett blåmärke.

Helt rätt, skulle också tippa på det! Iaf när det gäller Kolo :D