handdator

Visa fullständig version : Bröööl


tegel
2004-10-28, 10:39
Jag tillhör dem som gärna grymtar, brölar, stånkar osv. när jag tränar. Speciellt när det kommer till tunga lyft som knäböj, marklyft och bänkpress. För mig gör det mycket psykologiskt och jag tycker det är väldans bra för intensiteten och explosiviteten. Märker att jag kan ta i mycket mera om jag får göra ifrån mig lite olika ljud och det gör också att jag inte slarvar med andningen.

Brukar ni också brööla under era lyft? När jag tränar är det inte så mycket folk på gymmet (särskilt inga byggare..) och de flesta andra upplever jag som knäpptysta när de gör sina reps.. en del verkar till och med hålla andan...
Så när jag kör igång, hörs det rätt tydligt ;)

Fråga: Ni som inte stånkar så mycket, upplever ni det som störande när andra gör det? Eller blir det kanske lite extra inspirerande?

Yooo
2004-10-28, 10:49
Jag gör det och det måste se patetiskt. Jag lyfter inga tunga vikter direkt.

Herkulez
2004-10-28, 10:50
varken stånkar eller stönar ( när jag tränar) men har inga problem med dom som göra det.

Jense
2004-10-28, 10:54
samma som herkulez
Edit: förklarar varför också kanske.

När jag tränar tänker jag inte på något annat än det jag är där för att göra. så stöna, skrik kissa

Dav0d
2004-10-28, 10:55
Beror på, men jag stönar ofta och skriker ibland. Alltså höga jävla bröl ljud som sagt, på något sätt så glömmer man bort smärtan ett litet tag så man kör utan smärt tröskel, vilket gör så man kan trycka sig lite mer.

Brööl får the people ! :kickass:

mini_Arnold
2004-10-28, 10:58
När jag kör ben brukar jag grymta till, det kan jag inte låta bli, bara gör det.

Annars blir det mest i slutet av en övning eller i början, pump up the adrenaline (kanske?)

tokke
2004-10-28, 11:01
Syns det inte får det höras istället :thumbup:

Tolkia
2004-10-28, 11:15
Fråga: Ni som inte stånkar så mycket, upplever ni det som störande när andra gör det? Eller blir det kanske lite extra inspirerande?
Inte jag, i alla fall. Försöker själv avhålla mig från att göra alltför mycket ljud, men det är mest för att jag är lite feg av mig och tycker att det är pinsamt att märkas alltför mycket, särskilt eftersom jag är rätt så "o-fit" och för det mesta går på pass som är lite för tuffa för mig (bättre metod än att gå på pass som är precis lagom om man av naturen är lite lat) - något jag naturligtvis helst inte vill dra alltför mycket uppmärksamhet till ... ;) (fast ibland är det svårt att inte åtminstone pusta lite) . Tycker mest att det är lite småkul när folk pustar, stönar och stånkar; många av ledarna dessutom både gör det själva och hejar på "auditoriet" att göra det på att lite lagom humoristiskt vis. Fast det kanske är annorlunda i styrketräningslokalen (typ anses störa mer), vad vet jag.

Gabber
2004-10-28, 11:34
jag är en som tar tunga vikter men håller käft, fattar inte varför man ska låta överhuvudtaget. låter bara under sex.

låter inte när jag tappar 40 kg hantel på tån heller.

men det finns idoter hos oss på F&S som kör med lätta vikter"för mig" och som låter som 3 personer och som dessutom kastar hantlarna åt alla håll och spräcker speglar tex.

abjorn
2004-10-28, 11:43
kan hända att det kommer något litet stånkande ibland, men det är omedvetet och blir oftast när jag andas ut.

Mago
2004-10-28, 11:45
Nä, låter inget typ.
Det enda som är störande är personer som stönar/brölar/vrålar/pyser på varenda jävla rep oavsett vikt.

Björn S
2004-10-28, 11:54
Jag håller käften ganska bra :thumbup:
Jag känner verkligen för att köra upp en hantel i röven på de killarna som skriker som om de låg på bb när de kör sina feta bicepcurls för att sedan supersetta med skrikande situps.
Det enda som saknas är fjollorna som skriker på löparbandet som om de hade en tax tuggandes på hälsenan!

Dock händer det att man klämmer ur sig "LIGHT WEIGHT" under vikterna ibland!

Bigbulka
2004-10-28, 11:55
Klart som fan det måste få låta lite när man tränar,måste ju få igång adrenalin och ilska :insane: men vråla bara för vrålandets skull förstår jag mig inte på.Det måste ju stå i propotion till ansträngningen,om du står och funderar på om du ska vråla på nästa rep eller inte så är det ju nått som inte stämmer.Behövs det stånk,vrål och bröl för att få upp viktjävlen så vråla men gör det inte för att tuffa dig om ni förstår vad jag menar.Sen om jag vrålar på en vikt och du på en tyngre eller lättare vikt är ju helt ointressant då alla är olika starka och har helt olika fysiska förutsättningar.Det viktiga är ju att köra så hårt och tung efter de egna gränserna.

physique
2004-10-28, 11:59
Stör mig inte på folk som stånkar och pustar lite. Däremot är folk som stönar högt utan att se anstängda ut och sedan släpper hantlarna med en ljudlig duns i golvet (för att alla skall se hur fräcka de är) extrema störmoment på gymmet :furious:

tegel
2004-10-28, 12:02
Jag bryr mig inte om vad de andra på gymmet tycker om mitt grymtande, utan när jag bröölar så gör jag det endast då jag kör på gränsen till min förmåga för att få igång lite jävlar anammma, exempelvis på bänkpressen.

Hur man tränar är ju upp till var och en, men jag tror att många skulle nog komma längre i sin träning om de hade lite jävlar anamma i sig, inte ilska direkt..men att attackera stången eller vikterna lite mera, bland annat för att höja smärttröskeln..och att inte tänka efter så mycket mellan varje rep.
Den mentala inställningen är ju oerhört viktig, speciellt om man ska bygga och kanske ligger precis på gränsen av vad man klarar av.

Zonyk83
2004-10-28, 12:05
På vårt gym är det ingen som utmärker sig speciellt med nåra ljud förutom en kille, som i princip skriker för varje reps han kör och totalt överröstar den härliga basmusiken vi oftast har...Och det är ju lite irriterande då man ibland kan komma av sig när man tränar och nästan börjar skratta :D Fjantar som släpper vikterna i golvet utav ren lathet eller för att uppmärksammas finns på alla gym och det är i så fall mer irriterande, och rätt uppenbart

Menigar
2004-10-28, 12:10
Vaddå?
Har ni andra människor på era gym? :rolleyes: :D

EDIT; Just det, svara på frågan också. Nej, jag stönar inte. Men jag brukar slå på mig själv(innan ett set) om jag börjar tappa intensitet eller beter mig.

scudmissile
2004-10-28, 12:14
Jag hatar folk som stonkar högt, får lust o trycka in en hantel i käften på dom.

Einar
2004-10-28, 12:24
När jag stånkar och pustar så är det bara på de sista jobbiga repsen. Det kommer automatiskt utan att man tänker på det. Försöker man hålla inne det så tappar man ju koncentrationen. Skrika högt för att få uppmärksamhet är ju bara löjligt. Likaså kasta vikterna.

jim
2004-10-28, 12:46
brölar inte i onödan.. däremot händer d att man tappar hantlarna i shrugsen (när händerna helt enkelt inte orkar mer).. försöker att inte störa mig på någon på gymmet blir dock oftast de som anser att de har större rättighet att träna där.. dvs de som tränat längt och blivit störst...

har lite svårt för människor som börjar köra mellan utan att fråga först fast det är uppenbart att man just då använder redskapet i fråga.. Helst ska det störa hela min träning och tvinga mig att kanske ta 4-5 min extra vila.. :insane:

men de som grymtar för att få uppmärksamhet stör mig inte... såna ser man ju överallt hela tiden, på puben om inte annat :D

Hades
2004-10-28, 13:15
Vissa benövningar brukar jag väl låta lite i. Framförallt i benpressen, när man tar ut sig till max.

Numero1
2004-10-28, 13:22
Jag låter inte så mycket och struntar i de andra på gymmet.
Oftast (där jag tränar) är det småkillar som kör på lättare vikter som låter för hela gymmet.

Som tokke säger: Syns det inte får det höras istället ;)

Karl_alfred
2004-10-28, 13:26
Oerhört patetiskt egentligen, men man har vant sig.

TCOG
2004-10-28, 13:33
ibland efter tunga set, när jag tagit av mig bältet för att kolla om naveln är inne eller inte "puhhhh" :D

Jay-Z
2004-10-28, 13:35
På gymmet, back in the day, som låg i en simhall (Vällingby) där tränade badmästaren, tillika japan, ganska ofta samtidigt som jag och en polare. Vid det här tillfället ska japanen köra stöt. Ligger och kör i hantelpressen samtidigt som japanen ska börja sitt första set.

Helt plötsligt hör man japanen vråla nåt "Kamikaze" "Hadoken" eller liknande när han börjar lyfta. Klockrent! Det blev för mycket, kunde inte hålla mig utan började asgarva i hantelpressen med svajande armar.

Halldin
2004-10-28, 13:44
Jag gör det inte, om det är riktigt jävla tungt kan det väl åka ut ett litet ljud men det är undantag.

"Om man orkar skrika så tar man inte i tillräckligt" :thumbup:

Jag har inte direkt något emot folk som gör det, men det ser väldigt fjantigt ut när ett par fjortonåringar skriker som flickor i varje set även om det inte är tungt. :rolleyes:

Halldin
2004-10-28, 13:45
Helt plötsligt hör man japanen vråla nåt "Kamikaze" "Hadoken" eller liknande när han börjar lyfta. Klockrent! Det blev för mycket, kunde inte hålla mig utan började asgarva i hantelpressen med svajande armar.
:D

Vad sa han? Eller hände nåt särskilt efter det?

TCOG
2004-10-28, 13:49
men det ser väldigt fjantigt ut när ett par fjortonåringar skriker som flickor i varje set även om det inte är tungt. :rolleyes:

hur vet du att det är lätt/tungt för dom?

visste inte att det fanns personer som kan genom att se skilja på om det är lätt eller tungt för en annan person som tränar ;)

Halldin
2004-10-28, 13:50
hur vet du att det är lätt/tungt för dom?

visste inte att det fanns personer som kan genom att se skilja på om det är lätt eller tungt för en annan person som tränar ;)
Ganska enkelt, dom skriker redan i första repitionen och sedan gör dom 12 till.

Jay-Z
2004-10-28, 13:51
:D

Vad sa han? Eller hände nåt särskilt efter det?

Det var en sån situation som man måste varit där för att fullt ut kunna uppskatta härligheten. Vi smågarvade resten av passet. Var ju lite oförberedda på ettt japanskt stridsvrål! :D

Japanen sa ingenting då. Men några pass senare skulle han visa oss hantelrodd, och han var mycket noga med att vi skulle svanka :booty:

Karl_alfred
2004-10-28, 14:32
Ganska enkelt, dom skriker redan i första repitionen och sedan gör dom 12 till.
Ser bra mycket oftare nån patetisk person av den större varianten göra detta.

Numero1
2004-10-28, 14:34
jag var i Japan för några månader sedan. De är helt klart annolunda på många sätt. Mycket trevligt land!

(Ber om ursäkt för att inte hålla mig till trådens ämne...)

Halldin
2004-10-28, 14:59
Ser bra mycket oftare nån patetisk person av den större varianten göra detta.
Möjligt, finns bara två personer på gymmet jag tränar som kan betraktas som stora. :)

muddler
2004-10-28, 18:03
ja brukar alltid skrika när jag kör sista reppen i både böj och benpress, det sker helt automatiskt, my cpu is a neuronet processor, a learning computer.

Lucas
2004-10-28, 18:26
jag pyser ibland. speciellt i tunga saker, mark,böjj och bänk.

kan dock inte köra mark framför en spegel iom att jag ser hur illröd jag blir i ansiktet och hur alla ådror dyker upp på min hals. psykande, helt klart :(

Jimbo
2004-10-28, 18:44
På gymmet, back in the day, som låg i en simhall (Vällingby) där tränade badmästaren, tillika japan, ganska ofta samtidigt som jag och en polare. Vid det här tillfället ska japanen köra stöt. Ligger och kör i hantelpressen samtidigt som japanen ska börja sitt första set.

Helt plötsligt hör man japanen vråla nåt "Kamikaze" "Hadoken" eller liknande när han börjar lyfta. Klockrent! Det blev för mycket, kunde inte hålla mig utan började asgarva i hantelpressen med svajande armar.

haha klockren kille :)

tejpis
2004-10-28, 19:20
Jag stönar bara när jag kör skivstångscurls.. haha.. Men jag tränar ensam hemma så jag gör det inte för att höras ivf

kal_erixon
2004-10-28, 19:32
pysa eller blåsa ut luft och ibland ett litet kvid brukar jag göra ibland men då bara för att pressa upp en vikt.
dunsa lite med hantlarna ibland också faktist, men bara då de är skitjobbigt att få ner dom på golvet. tex hantelpress :D

MojjMojj
2004-10-28, 19:44
pysa eller blåsa ut luft och ibland ett litet kvid brukar jag göra ibland men då bara för att pressa upp en vikt.
dunsa lite med hantlarna ibland också faktist, men bara då de är skitjobbigt att få ner dom på golvet. tex hantelpress :D

Samma här. Låter nog mest i benpressen tror jag, andningen brukar bli VÄLDIGT på de 1 - 2 sista repsen.

Ps har INGEN stor kille på mitt gym, fast vi har ngra som tror de är stora :rolleyes: Ds

Zakath
2004-10-28, 19:59
Har väl blivit att jag gett ifrån mig allt mer ljud iom att vikterna har blivit tyngre med tiden. Brukar blåsa ut luft innan tunga lyft för att psyka mig själv och fokusera. Sen "stönar" jag lite grann i övningar när det kommer massor med mjölksyra de sista repsen.
Och precis på sista reppen i de riktigt tunga övningarna kan jag nog klämma fram något roligt ljud :D

En sak jag stör mig på ang. mig själv är att när jag kör hantlepress så måste jag släppa ner hantlarna i marken så det låter, kan inte hjälpa det, men det känns som det enda säkra. Ledsen killar :( Det är dock den enda övningen.