handdator

Visa fullständig version : Träna i kyla


Cupofcoffee
2004-10-28, 00:14
De dagar jag inte har några spinningpass eller andra aktiviteter på gymmet så passar jag gärna på och joggar några kilometer. Nu börjar ju dock vintern närma sig på allvar, så jag undrar helt enkelt - klarar kroppen av att hantera så mycket kall luft, eller riskerar man retningar med påföljande infektioner och slembildningar i hals/lunga?

Jag klär ju på mig och är varm i övrigt.

Är det något att oroa sig över?

Frantic
2004-10-28, 00:22
Personligen så har jag då aldrig haft några problem med det. Ett underställ under de vanliga träningskläderna duger gott!
Men börjar det blir riktigt kallt så bör man kanske hålla sig inne...

perarvid
2004-10-28, 07:30
Det finns ett par finurliga prylar som heter Airtrim (www.airtrim.se) och Lungplus (www.lungplus.se). De hjälper till att hålla luften varmare om det är kallt ute. Bra för de som har känsliga lungor o luftrör.

Dav0d
2004-10-28, 07:54
Jag själv använder julafton, nyår och sådana dagar när gymmet har stängt för att gå ut och springa... Variationen på träningen är så underbar så man får mer motivation för varje gång :).

Variation = Motvation

Menigar
2004-10-28, 07:56
Fram till minus 10-15(beroende på luftfuktighet) så är det inga problem. Har kört många iskalla hockeypass i minus 14(klubb-policyn innefattade att vi var tvungna att ställa in träningen vid -15). Men man ska helst ha någon med sig då som kollar att kroppen inte vitnar på något ställe.

Micke_B
2004-10-28, 08:59
Jo till -15 går det bra, men se till att inte hoppa direkt ner till -15, dvs spring först vid typ -5 -10 nån gång. Så kroppen bli lite van så är det inga problen sen.

Dav0d
2004-10-28, 09:08
Gå in i dushen och andas in varma ångor, det förbättrar kroppen innan -15 passet :)......*INTE*..

Självklart man måste vänja sig, när jag sprang på nyårsafton var det minst -15, och det är ju riktigt jävla kallt. Men riktigt jäkla uppfriskande är det också. Sådan träning förbättrar prestationerna på gymmet senare för man märker att gym träning, är barnslig lätt jämfört med att gå ut och springa ett par mil i -15. Tips för alla oavsett vad dom tränar och prioriterar, gå ut ibland och sett kroppen för extrema påfrestningar så blir den andra träningen lättare.

Bärs
2004-10-28, 09:09
Klart man kan springa när det är riktigt kallt. Kan man åka skidor kan man springa.

Fultjack
2004-10-28, 10:05
Menigar: Det var då bland det värsta, vi hade våran gräns vid -25 tror jag det var ;)

MEGA_MAN
2004-10-28, 10:28
Jag har en polare som fick lunginflammation av att springa när det var kallt (vet dock ej hur kallt), men vad du är i för form och vad kroppen är van vid spelar nog stor roll.

Bärs
2004-10-28, 10:40
Har du astma el.dyl. skall du naturligtvis se upp.

Em1l
2004-10-28, 10:45
har haft skidmarsh i -28, de går jätte fint! men de blir lite kyligt för lungorna.. drick te eller något varmt när du kommer hem..

Menigar
2004-10-28, 10:48
Menigar: Det var då bland det värsta, vi hade våran gräns vid -25 tror jag det var ;)

Fjollträskaren vettu ;)
Men minus 25-30 är inte så fasligt kallt "där uppe". Har som sagt att göra mycket med luftfuktigheten att göra.

Johan
2004-10-28, 11:50
Att löpa när temperaturen börjar sjunka under nollstrecket är ju en del av försäsongsträningen nu när skidsäsongen drar igång, både alpin och på längden.
Många reps i knäböjen blir det också så man orkar med hela offpisten.
Glöm inte att ta på dig en ordentlig mössa bara, som täcker öronen också, jag brukar annars få ont i öronen nu på hösten när jag springer, även om det inte har hunnit blivit minusgrader.

Numero1
2004-10-28, 14:28
Jag har fått problem med luftrören efter att jag intervalltränade löpning ibland när det var -15 grader.
I dag kan jag inte konditionsidrotta utan att hosta hela kvällen.

Om det hänger ihop vet jag dock inte....

Jax
2004-10-28, 14:35
Skidtävlingar hålls väl så länge temperaturen är över -20 eller -18 eller vad det nu är så det ska inte vara några problem. Själv har jag sprungit några gånger i -20 och tycker inte att det är några problem. Brukar dock inte köra dom tyngsta passen när det är som kallast.

Kalleh
2004-10-28, 19:58
Brukar springa utan att tänka på temperaturen, kanske inte några intervallpass i -30. Är det inga extrema temperaturer eller man lider av astma borde det väl inte vara nån fara... Har man lite vana brukar man ju känna vart ens gränser ligger, det värsta är när pungen krympt ihop till ett russins storlek och börjar göra ont av kylan.

Har för mig att nån här på forumet joggade i shorts året om. :bow:

Cupofcoffee
2004-10-29, 00:19
Det finns ett par finurliga prylar som heter Airtrim (www.airtrim.se) och Lungplus (www.lungplus.se). De hjälper till att hålla luften varmare om det är kallt ute. Bra för de som har känsliga lungor o luftrör.

Tack för tipset! Jag funderar helt klart på att investera i en airtrim-mask, både för träningen och för jobbet. När man har jouren springer man omkring en faslig massa i spiralhärdtunnlarna (läs: frysarna), och de vore ju guld då.

Jag har astma, men jag har gått ned så mycket i vikt och fått så pass bra kondition att den egentligen bara är ett hinder om jag tränar i hög luftfuktighet, cigarrettrök eller i kyla. Ett av dessa är ett större problem än de andra, och nu har du löst det åt mig.

Tack!

JakeShaft
2009-12-21, 17:47
Är det någon mer än jag som blir tvungen att dra ner på tempot när det är kallt ute? Var ute i morse när det var minus 16, upplevde att jag fick hålla lite på andningen för att inte få "ont" i luftrören. Har inte sprungit under -5 på ett år iaf.

Är det på ngt sätt farligt att springa när det är såpass kallt ute, eller när går gränsen för när man bör fundera på att göra ngt inomhus den dagen istället? Förstår att det är personligt, men ett riktmärke är alltid bra att ha.