handdator

Visa fullständig version : Hur högt protein intag per måltid??


muddler
2004-10-27, 23:00
Tjena! Har en fråga som jag har gått och grunnat på ett par dagar nu, hur mkt protein i gram kan kroppen ta upp per tillfälle?? alltså om du äter en måltid som innehåller 50 gram protein och sedan tre timmar senare äter en måltid som innehåller 50 g igen, tar då kroppen upp allt? har det med kroppsvikten att göra hur mkt man kan ta upp per tillfälle? är själv 190 lång och väger 85 kilo, brukar ta en proteindrink mellan mina måltider och undrar då hur mkt protte jag kan ta i dessa drinkar åt gången??

Hades
2004-10-28, 00:13
Tjena! Har en fråga som jag har gått och grunnat på ett par dagar nu, hur mkt protein i gram kan kroppen ta upp per tillfälle?? alltså om du äter en måltid som innehåller 50 gram protein och sedan tre timmar senare äter en måltid som innehåller 50 g igen, tar då kroppen upp allt? har det med kroppsvikten att göra hur mkt man kan ta upp per tillfälle? är själv 190 lång och väger 85 kilo, brukar ta en proteindrink mellan mina måltider och undrar då hur mkt protte jag kan ta i dessa drinkar åt gången??
Kroppen tar nog upp i stort sett allt. Frågan är snarare hur mycket av det som kommer till någon egentlig nytta i kroppen.

King Grub
2004-10-28, 07:10
Du tar upp allt; det som inte används som protein oxideras till glukos och används som energi, eller lagras som kroppsfett om du inte behöver energin. Precis som med allt annat. Själva oxidationen är förvisso en energikrävande process.

muddler
2004-10-28, 18:23
Du tar upp allt; det som inte används som protein oxideras till glukos och används som energi, eller lagras som kroppsfett om du inte behöver energin. Precis som med allt annat. Själva oxidationen är förvisso en energikrävande process.


thx grub! men man ska väl inte överdriva mängden i sin protte-drink jag menar, inte så stor idé kanske att häva i sig 80g på en gång

King Grub
2004-10-28, 18:26
thx grub! men man ska väl inte överdriva mängden i sin protte-drink jag menar, inte så stor idé kanske att häva i sig 80g på en gång

Den mängden lär du inte behöva på en gång för att stimulera proteinsyntes och anabolism, nej.

Dalì
2004-10-28, 18:32
Skillnad om man då dricker ex. 25-30gr vassleprotein och äter ex. en köttbit som innehåller 15gr protein som kroppen inte tar upp lika snabbt som vassleproteinet?

King Grub
2004-10-28, 18:34
Skillnad om man då dricker ex. 25-30gr vassleprotein och äter ex. en köttbit som innehåller 15gr protein som kroppen inte tar upp lika snabbt som vassleproteinet?

Det är stora, plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntes (=vassle), inte långsam aminosyreutsöndring.

"Postprandial protein synthesis was stimulated by 68% with the WP meal and to a lesser extent (+31%) with the CAS meal."

Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.

"The fast meals induced a strong, rapid, and transient increase of aminoacidemia, leucine flux, and oxidation."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Dock är långsamt protein en fördel vid andra tillfällen än kring träning, då det agerar antikatabolt och ger bättre kvävebalans över en längre tidsperiod.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.

"Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Jejje
2004-10-28, 18:39
ja precis.. är det nödvändigt att dricka en proteindrink till en i övrigt rätt så fullständig måltid.. men en god mängd protein och en bra kolhydratkälla.. jag menar ska man skita i protindrinken till och ta den vid ett annat tillfälle då tillräckligt med protein förmodligen redan finns på tallriken?!

King Grub
2004-10-28, 18:41
ja precis.. är det nödvändigt att dricka en proteindrink till en i övrigt rätt så fullständig måltid.. men en god mängd protein och en bra kolhydratkälla.. jag menar ska man skita i protindrinken till och ta den vid ett annat tillfälle då tillräckligt med protein förmodligen redan finns på tallriken?!

Vid andra mål än före- och efterträningsdrinken behöver du inte komplettera en i övrigt proteinrik anrättning med vassleprotein. Möjligt undantag frukost, för att snabbt få ut aminosyror efter nattens fasta.