handdator

Visa fullständig version : Tillskott för att öka immunförsvar?


wonnderbraa
2004-10-27, 22:12
Precis som titeln säger:

Vilka kosttillskott anser ni ge reko effekt för att höja immunförsvaret vid hård träning?

Har tidigare haft problem med förkylningar som sätter sig och sitter i ett bra tag. Jag antar att det har att göra med att immunförsvaret är ett par snäpp lägre när man tränar hårt.... rätt?

Kan vara värt att nämna att jag håller en någorlunda ok kost med hög variation på maten jag trycker i mig. Håller mig borta från snabbmaten och käkar extra protein och gainer.

Vore tacksam för all hjälp jag kan få. Snart dax att öka träningsdosen :D

Mvh
Jocke

watertouch
2004-10-27, 23:23
Ett multivitamin/mineral tillskott kan va passande och är inte särskillt dyrt. L-glutamin har bra effekt för ökat immunförsvar.

Styx
2004-10-28, 00:06
Håller du en bra kost är det nog tveksamt om du kan förbättra immunförsvaret med kost. Immunförsvaret både försämras och förbättras i samband med ett träningspass (olika komponenter förändras olika). Det mesta pekar på att du INTE blir känsligare för infektion efter ett träningspass men däremot kan redan etablerade infektioner blomma ut vid ett hårt träningspass, därför kan man uppleva att man kan bli sjuk när man stressar kroppen hårt. Kan också ha att göra med reaktivering av Epstein-Barr viruset som ~90% av den vuxna befolkningen bär på latent.

Regelbunden träning har en positiv effekt på immunförsvaret. Finns inga studier som tyder på att övertränade individer har mer infektioner än andra.

Brist på näring kan leda till allvarligt nedsatt immunförsvar men äter du ok är det knappast några problem. Zinc och järn är två mineraler som antas ha viktig roll för funktionen av immunförsvaret. Fleromättade fetter (fiskfetter) kan också ha effekt enligt vissa studier.
Glutamin har tvärsemot vad många tror inte någon fastslagen effekt på immunförsvaret hos relativt friska individer. Det har effekt på allvarligt sjuka patienter men inte hos oss som tränar och lever ett "normalt liv". Det finns en del observationer som gör att man kan hypotesera om att glutamin skulle kunna dämpa immunsystemsförändringar i samband med träning men inga studier har lyckats bekräfta detta.

Hobbes
2004-10-28, 00:37
Glutamin har tvärsemot vad många tror inte någon fastslagen effekt på immunförsvaret hos relativt friska individer. Det har effekt på allvarligt sjuka patienter men inte hos oss som tränar och lever ett "normalt liv". Det finns en del observationer som gör att man kan hypotesera om att glutamin skulle kunna dämpa immunsystemsförändringar i samband med träning men inga studier har lyckats bekräfta detta.

Tack for det svaret, har funderat pa att skaffa mig lite glutamin eftersom det nu utlovades ge sa mycket battre immunforsvar, det ar apbilligt har sa darav mina tankar pa att kopa det.

Men eftersom jag haller mig frisk och kry an sa lange fast snon kom for tva veckor sedan och influensa sprutan tagen.....sa fortsatter jag med det jag haller pa med mossa och halsduk, men inget glutamin :)

aliquis
2004-10-28, 03:42
Skulle tro mer frukt och grönsaker gör bra mycket större skillnad än 2gram glutamin iaf.

Knäböj
2004-10-28, 16:20
Liponsyra,(ALA)...Förstärker effekten hos Vitamin-C och E (tror jag det är). Kan gynna infektionsbekämpningen...

wonnderbraa
2004-10-28, 18:11
ok, jag tackar er. Känns som jag blivit ett snäpp mer kunnig om detta iaf...

Tror jag skall fokusera på att sköta min kost kanske lite vassare ändå och hoppas på det bästa. :)


Ha de bäst!!

Action
2004-10-29, 06:21
Detta är inget tillskott direkt, men sedan jag slutat gå ut och festa på helgerna har jag inte varit sjuk eller förkyld. ;)

Berocca och L-Glutamin är tillskott jag använder mig av...