handdator

Visa fullständig version : här: mina hormon nivåer!


tristan
2004-10-27, 19:21
:D
Tog ett blodprov för ett tag sedan och har fått provsvaren nu.
Doktorn sa att det var normalt, men vad jag förstår så inbegriper normalt en ganska stor variabel.

Så hur förhåller sig dessa värden:

Testo: 8,9 (890? osv)
prolaktin: 9,9

sköldkörtelhormon:
tsh: 3,65
ft4: 14,9
ft3: 5,1
fsh:1,1
lh:4,4
kortison 168 (?)

kalle_banan
2004-10-27, 21:07
vad betydet detta nu då? vad vill du ens ha sagt med tråden?
verkar ju lite onödig men ditt syfte är säkert dunderbra :thumbup:

Trance
2004-10-27, 21:17
vad betydet detta nu då? vad vill du ens ha sagt med tråden?
verkar ju lite onödig men ditt syfte är säkert dunderbra :thumbup:

Jag misstänker att syftet är:

Så hur förhåller sig dessa värden:

tristan
2004-10-27, 22:08
Jag misstänker att syftet är:

Så hur förhåller sig dessa värden:

ja just det, och för att förtydliga det ännu mer: Är värdena höga/låga? Bra eller anus?
siffrorna säger mig nämligen inte något alls.

ter sig mitt syfte mindre oklart nu eller är det fortfarande onödigt att jag tar en sådan oförskämt stor plats på servern kalle?

watertouch
2004-10-27, 22:25
ja just det, och för att förtydliga det ännu mer: Är värdena höga/låga? Bra eller anus?
siffrorna säger mig nämligen inte något alls.

ter sig mitt syfte mindre oklart nu eller är det fortfarande onödigt att jag tar en sådan oförskämt stor plats på servern kalle?


Jag hade 14 på testot o det skulle tydligen va höga nivåer sa läkaren. Det skulle tydligen tillhöra den högre delen på "normala nivåer" uppfattade jag det som.

Froddan
2004-10-27, 22:35
väldigt intressanta sköldkörtelhormoner... :rolleyes:



;)

Zodd
2004-10-27, 22:37
Kan man göra ett blodprov när som helst? Vad kostar det isåfall?

watertouch
2004-10-27, 23:46
Kan man göra ett blodprov när som helst? Vad kostar det isåfall?


Nja.. Du får ju ha en remiss till blodlabbet så först får du boka en tid hos en läkare. Kostar 140kr om du är över 18 sen får du brev hem eller så ringer dom o meddelar svaret. Provet kan du ta vid samma tillfälle.

Styx
2004-10-28, 00:28
Eller så gör man som jag, går bara in på blodlabbet på vårdcentralen och säger vilket prov man vill ta och sen gjorde dom det,
utan att fråga!?
Jag blev ganska förvånad. :)

watertouch
2004-10-28, 00:48
Eller så gör man som jag, går bara in på blodlabbet på vårdcentralen och säger vilket prov man vill ta och sen gjorde dom det,
utan att fråga!?
Jag blev ganska förvånad. :)


Hur fick du svaret på provet sen då?
Behövde du betala för det?
Skulle va nice o bara smyga in där o ta ett prov :D

Sverker
2004-10-28, 05:56
:D
Tog ett blodprov för ett tag sedan och har fått provsvaren nu.
Doktorn sa att det var normalt, men vad jag förstår så inbegriper normalt en ganska stor variabel.

Så hur förhåller sig dessa värden:




Du är ju summan av hormonerna.
Som du mår, tränar, växer , äter och umgås socialt är ju summa effekten.



Jag skulle inte bekymra mig om något sådant ifall jag inte måde psykiskt eller fysiskt dåligt.

jwzrd
2004-10-28, 06:23
"Normala" världen är väl 20+-3 när man själv är omkring 20. Jag låg på mellan 23 och 25 när jag testade för ett par år sedan.

Styx
2004-10-28, 08:12
Hur fick du svaret på provet sen då?
Behövde du betala för det?
Skulle va nice o bara smyga in där o ta ett prov :D

Jag behövde inte betala vad jag kom ihåg, eftersom jag i princip bara gick in. Tror jag frågade i receptionen innan och hon sa att jag bara kunde gå till labbet och vänta på min tur.Jag sa vilken läkare provresultatet skulle skickas till så fixades det.
Tror det var ett undantag att det lyckades men du kan ju alltid prova :).
Det var på en mindre vårdcentral som kanske inte direkt är överbefolkad av patienter.

tristan
2004-10-28, 10:04
Du är ju summan av hormonerna.
Som du mår, tränar, växer , äter och umgås socialt är ju summa effekten.



Jag skulle inte bekymra mig om något sådant ifall jag inte måde psykiskt eller fysiskt dåligt.

nä, anledningen att jag tog proverna var att jag har fått en ihållande släng av gyno på ena bröstet vilket är rätt jobbigt.

tristan
2004-10-28, 10:07
"Normala" världen är väl 20+-3 när man själv är omkring 20. Jag låg på mellan 23 och 25 när jag testade för ett par år sedan.

ok, det borde ju innebära att jag har en väldigt låg testo nivå!?
jag är 19 år.

jwzrd
2004-10-28, 10:13
Jag är ingen endokrinolog (om nu den rollen finns), värdena varierar mycket. Man ska inte förvilla produktion med nivåer heller. Tränar man väldigt hårt, kanske på diet också, så kommer nivåerna att vara lägre eftersom kroppen förbrukar det. Om man däremot tar 2-3 veckor vila från gymmet, äter något mer mättat fett eller ett generellt kaloriöverskott så kommer nivåerna att vara högre.

Sen beror produktionen också på hur stor man är "naturligt". En större person har högre nivåer, det betyder inte ett större överskott. Om man inte har nivåer runt 3-4 eller somatiska problem så finns det ingenting att oroa sig för.

ante
2004-10-28, 10:14
Hur hänger testosteron nivåerna ihop med kroppsbehåring och särskilt skäggväxt?

Och hur hänger nivåerna ihop med placeringen av kroppsfettet!?

Kan ni som kollat upp era nivåer dra några slutsatser utifrån ersjälva!?

tristan
2004-10-28, 10:24
Hur hänger testosteron nivåerna ihop med kroppsbehåring och särskilt skäggväxt?

Och hur hänger nivåerna ihop med placeringen av kroppsfettet!?

Kan ni som kollat upp era nivåer dra några slutsatser utifrån ersjälva!?

jag kan berätta om mig. Jag har relativt mycket skäggväxt, på röven och pungen och benen. På överkroppen är mitt hår endast fördelat till huvudet (alltså vanligt huvudhår, inget skägg på mig) och armhålorna. Fett på brösten, sedan vet jag inte riktigt. Inget mycket fett på benen alls iaf.

tristan
2004-10-28, 10:29
Jag är ingen endokrinolog (om nu den rollen finns), värdena varierar mycket. Man ska inte förvilla produktion med nivåer heller. Tränar man väldigt hårt, kanske på diet också, så kommer nivåerna att vara lägre eftersom kroppen förbrukar det. Om man däremot tar 2-3 veckor vila från gymmet, äter något mer mättat fett eller ett generellt kaloriöverskott så kommer nivåerna att vara högre.

Sen beror produktionen också på hur stor man är "naturligt". En större person har högre nivåer, det betyder inte ett större överskott. Om man inte har nivåer runt 3-4 eller somatiska problem så finns det ingenting att oroa sig för.

Jag tycker jag ligger oroväckande nära 3-4 om det normala är 20.
När jag tog provet hade jag inte tränat på några dagar och låg ej på någon diet. Jag är inte Stor men inte liten. Jag är 183 och väger omkring 83-85 kilo.
????

jwzrd
2004-10-28, 10:34
Testa en gång till som sagt. Ibland är nivåerna låga, det behöver inte alls betyda att du har låg testoproduktion, och låga testonivåer är heller inte nödvändigtvis "dåligt".

jwzrd
2004-10-28, 10:37
Hur hänger testosteron nivåerna ihop med kroppsbehåring och särskilt skäggväxt?

Och hur hänger nivåerna ihop med placeringen av kroppsfettet!?

Kan ni som kollat upp era nivåer dra några slutsatser utifrån ersjälva!?

Jag sitter inne med helskägg, tror inte det är så att man skulle få tokig skäggväxt om man tex skulle tillföra exogent testosteron, det är nog snarare anlagsmässigt styrt till största delen. Har man "skägganlag" så kommer nödvändiga testonivåer att, genom att binda till receptorer för skäggväxt, se till att skägget växer. Har man inte skägganlag så kommer inget testo i världen att producera någon tomte på hakan.

tristan
2004-10-28, 10:47
Ibland är nivåerna låga, det behöver inte alls betyda att du har låg testoproduktion

varför, hur, vad, jag fattar inte hur det går ihop. Är nivåerna låga så är dom?

tristan
2004-10-28, 10:49
Och låga testonivåer är heller inte nödvändigtvis "dåligt".

På vilket sätt skulle det inte vara dåligt?

jwzrd
2004-10-28, 10:56
Jag tar på mig pedagogmössan och försöker dra en analogi. Tänk dig ett badkar. Produktionen representerar flödet ur kranen, nivån är nivån kvar i karet. Även vråldrag ur kranen ger låg nivå om utloppet är stort. Litet inflöde ger hög nivå av lågt utflöde.

Just testonivåerna ska inte överskattas, effekten av testo medieras ändå av antalet, och effektiviteten hos androgenreceptorerna. Testo är heller inte det enda ämnet i kroppen som påverkar tex muskeltillväxt, välbefinnande osv. Det är en liten del.

Tolkia
2004-10-28, 11:32
varför, hur, vad, jag fattar inte hur det går ihop. Är nivåerna låga så är dom?
Alla hormoner varierar över tid, skalan är olika beroende på hormon. Dert här har att göra med bl.a. vilken funktion hormonet har - för att ta melatonin t.ex. (inblandat i sömncykeln) så är det ju mer praktiskt för en organism att nivån varierar över dygnet så att den är trött ibland och pigg ibland istället för att nivån skulle vara konstant (aldrig trött, alltid trött eller natt som dag lite lagom "halvpömsig"?). Att NIVÅN är låg vid ett visst tillfälle är alltså inte detsamma som att PRODUKTIONEN är det.

Vad gäller sambandet mellan testosteron och kroppsbehåring gäller det nog snarast i så måtto att hög testosteronproduktion (som den hos män jämfört med den hos kvinnor, inte vid jämförelse mellan män) ger FÖREKOMST AV FENOMENET manlig/kraftgi kroppsbehåring (fortfarande jämfört med kvinnor). Variationen män emellan har mer med ärftliga anlag för hårväxt att göra: För att avgöra sina egna förutsättningar tittar man lämpligast på far, mo- och farfäder, bröder etc. Chansen att man skall påminna om dem, eller någon av dem är ganska stor.

Seda: Om man tar hormonprover hos läkare och läkaren anser att de är normala tror jag att man ganska tryggt kan lita på dennes åsikt - han/hon har ju i regel ganska stor erfarenhet av att titta på både patienter och provresultat, och gör ju sin tolkning också utifrån vada han/hon i övrigt vet om patienten: hur han ser ut, längd, vikt ålder, kondition (fysisk och psykisk) vanor etc. Inte för att jag vill förolämpa någon, men jag skulle personligen alla gånger hellre lita på min läkare än på diverse glada amatörer som i de flesta fall vet mer eller mindre null og niks om den person vars hormonstatus de bedömer.

Mot de obligatoriska invändningarna att det minsann förekommer felbehandlingar av grövsta slag invänder jag själv att man, om man inte känner sig trygg med sin läkare skall åtgärda detta genom att se till att få byta läkare. Det finns gott om folk som har blivit skadade i vårdapparaten, men det finns fler som blivit det efter att ha vänt sig till mer tveksamma instanser, eller efter att ha "kvackat" på egen hand.

ante
2004-10-28, 14:21
Förhållandet mellan testosteron och östrogen borde ju också vara av betydelse, rentav viktigare än enbart testosteron nivån!?

Skäggväxt är nog till stor del genetiskt och verkar ju även skilja länder emellan (olika befolkningar), men placeringen av fettdepåer kan det ha med förstnämde att göra eller är det också genetiskt!?

jwzrd
2004-10-28, 14:30
Hormonet testosteron som sådant förändrar utifrån "utgångsläget" på ett relativt förutsägbart vis vad gäller skäggväxt, flintskallighet, fettinlagringsmönster, personlighet osv osv (dom grundmanliga egenskaperna), men utgångsläget, och i vilken utsträckning, testosteronets förändringar sker bestäms av arvsanlag.

Jag vet inte om förhållandet mellan testosteron och östrogen i sig är så viktigt, men östrogen i sig har sina, minst lika viktiga, effekter i kroppen. Även för tex muskeltillväxt genom påverkan på bland annat glykogeninlagringsmekanismer.

ante
2004-10-28, 14:37
Jag vet inte om förhållandet mellan testosteron och östrogen i sig är så viktigt, men östrogen i sig har sina, minst lika viktiga, effekter i kroppen. Även för tex muskeltillväxt genom påverkan på bland annat glykogeninlagringsmekanismer.

Kan du utveckla resonemanget angående östrogenets betydelse för glykogen inlagringen! Hur påverkar östrogenet? Eller vad gör det - hjälper lr stjälper det?

LunaSpice
2004-10-28, 15:00
Här är referensintervallen för er som inte har dem i huvudet:

http://thyroid.se/content.php?ArtID=75&CatID=5
http://www.labmedicin.hs.se/provtagningsanvisning/kemi/testosteron,_S-.html
http://www.ltkronoberg.se/clv/kem/Klinkemlab/Lab.medd/2004-08-24%20Lab.medd.%20Analysförändringar%20fr%20o%20m%2 02004-09-01.doc
http://www.ltkronoberg.se/clv/kem/Klinkemlab/Analysindex/Analyser/S-,%20dU-Kortisol.htm

jwzrd
2004-10-28, 15:04
Jag minns inte hur det hänger ihop helt. Men så vitt jag minns det och förstår det så styr östrogener kroppens resurshantering åt ett mer inlagrande håll. Det blir jävligt luddigt just nu, jag har det i bok hemma. Det är hur som helst negativt att ha väldigt låga nivåer av östrogen i kroppen, vilket annars ses som väldigt positivt i byggarkretsar eftersom alla är rädda för det. Högre halter gör att kroppen gärna lagrar mer vätska, fett och kolhydrater. Det är naturligtvis positivt om man vill bli stor och stark, östrogen är också ett anabolt hormon kan man väl säga.

Dock inte så vanligt att man söker maximera sina östrogennivåer eftersom det även har en del... intressanta.. effekter på tex bröstvävnad och fettinlagringsmönster.

Men jag tar och hejdar mitt svammel nu och bereder plats åt folk som verkligen förstår vad dom pratar om :D

Popeye
2004-10-28, 17:54
Ok, 9 på testo ÄR lågt. MEN det betyder inte nödvändigtvis att du har en onormalt låg testoproduktion. Många saker spelar in:
- Mat
- Sömn
- Träning
- Pigg/slutkörd
- Tid på dygnet
- om du äter mkt lakritz
- m.m.

Så du kan prova att överträna dig, gå på en diet med mest protein och mycket riktig lakriz, sova ca. 4h/natt under en period och vara uppe hela natten innan provet.

Se hur nivåerna är då...

tristan
2004-10-28, 18:03
Ok, 9 på testo ÄR lågt. MEN det betyder inte nödvändigtvis att du har en onormalt låg testoproduktion. Många saker spelar in:
- Mat
- Sömn
- Träning
- Pigg/slutkörd
- Tid på dygnet
- om du äter mkt lakritz
- m.m.

Så du kan prova att överträna dig, gå på en diet med mest protein och mycket riktig lakriz, sova ca. 4h/natt under en period och vara uppe hela natten innan provet.

Se hur nivåerna är då...

Jag sköter och skötte mat och sömn även vid provet. Jag tränade inte och jag var pigg. Lakrits har jag inte ätit på evigheter heller.
Men vad ska jag nu göra om jag har låga nivåer av testosteron, ska jag ta upp det med läkarn? Ska ajg kontakta en endokrinolog? Finns det något att göra åt det?

förresten det där med östrogen, det sa ju aldrig doktorn något om. Borde inte det vara huvudfrågan i mitt fall eftersom jag har gyno?

ante
2004-10-28, 19:03
Jag sköter och skötte mat och sömn även vid provet. Jag tränade inte och jag var pigg. Lakrits har jag inte ätit på evigheter heller.
Men vad ska jag nu göra om jag har låga nivåer av testosteron, ska jag ta upp det med läkarn? Ska ajg kontakta en endokrinolog? Finns det något att göra åt det?

förresten det där med östrogen, det sa ju aldrig doktorn något om. Borde inte det vara huvudfrågan i mitt fall eftersom jag har gyno?

Du har alltså ingen eller dålig skäggväxt, av att döma av ditt tidigare svar, och gynno?

Har du tagit Aas eller (ursäkta den provocerande frågan)? Annars hur uppkommer gynno?

Läkaren borde nog bedömt eventuella åtgärder att ta till i samband med erhållandet av provsvaren.

tristan
2004-10-28, 20:21
Du har alltså ingen eller dålig skäggväxt, av att döma av ditt tidigare svar, och gynno?

Har du tagit Aas eller (ursäkta den provocerande frågan)? Annars hur uppkommer gynno?

Läkaren borde nog bedömt eventuella åtgärder att ta till i samband med erhållandet av provsvaren.

nej frågan var inte provocerande. Jag förstår att sådan tankar uppkommer när det talas om gyno. Jag har hursomhelst inte brukat AAS eller ngt liknande. Knölen finns där ändå. Jag tror att det uppstår i och med ngn hormonobalans.

Ang. det ärftliga i skäggväxten: morfar har bra skäggväxt och inget hår. Morbror har bra skäggväxt och inget hår. Pappa har skägg OCH :) hår.

Tolkia
2004-10-28, 20:57
Det är nog inte direkt hårresande många som kan odla något tomteskägg av rang vid 19 års ålder (betydligt färre än de som TROR sig kunna odla med framgång, av mängden ofriserade hakor där man kan räkna varje strå att döma ...).

Popeye
2004-10-29, 19:25
Gyno kan uppkomma "naturligt" i tonåren pga hormonknas. Vanligare än man tror faktiskt...
Prata med din läkare om de låga nivåerna, han/hon kommer att se till att du tar ett nytt prov. Om det nya provet är lågt även det kanske du får en remiss till en edokrinolog för utredning?

tristan
2004-10-30, 09:59
Gyno kan uppkomma "naturligt" i tonåren pga hormonknas. Vanligare än man tror faktiskt...
Prata med din läkare om de låga nivåerna, han/hon kommer att se till att du tar ett nytt prov. Om det nya provet är lågt även det kanske du får en remiss till en edokrinolog för utredning?

Ja, min läkare hade slutat jobba på min vårdcentral när jag ringde för någon dag sedan, så jag har bokat tid hos en annan läkare som är endokrinolog.

Kimo
2004-10-30, 10:54
Jag hade 14 på testo vilket skulle vara normalt för en man i min ålder (24).

tristan
2004-10-30, 17:23
Jag kom just på en sak som kan ha påverkat provtesultaten. Det var så att jag blev tvungen att ta om ett prov någon månad efter det att jag tagit första provet. Jag trodde det var prolaktinprov dem tog om och endast det, men när jag pratade med vårdcentralen om en tid hos den nya läkarn(endokrinologen) så sa hon något om det andra provet och vilka hormoner som testats i det. Och till min förvåning så var det inte prolaktin som som "blodproverskan" sa att det var. Det var testo och några fler hormoner. Och det slog mig nu att under denna jag då under den tiden hade börjat min praktik vilket innebär att jag cyklar till och från jobbet (jag håller ett högt tempo och pulsen är hög) vilket blir 2mil varje dag. Jag jobbar i en verkstad så jag har inget helt stillasittande jobb. Samt att jag tränar ca 5 dagar i veckan. Så en ganska stor ökning i intensitet hade skett omkring provet. Om det nu är på det viset att det förbrukas mer testo vid mer fysisk aktivitet så kan väl tänkas att detta har del i den låga testo nivån?

kuhn
2004-10-30, 19:32
:confused:
Testosteronnivåerna ökar ju av träning, speciellt av låga, tunga rep med 3 - 5 min vila mellan seten och korta pass.

Detta betyder dock inte att sådan träning nödvändigtvis är bättre för muskeltillväxt.

Testosteronet som följer med träning påverkar inte annan vävnad än musklerna.

jwzrd
2004-10-30, 19:41
Vad menar du med det? Testosteron är ett hormon, och som sådant fungerar det av två huvudsakliga metoder. 1) via receptorer, 2) via sk "second messenger systems". Det finns inget sätt för ett hormon att endast verka på några av dess receptorer. Om tung träning på det sättet du beskriver frisätter större mängder testosteron, så kommer det självklart att verka på alla receptorer.