handdator

Visa fullständig version : Vasslet koagulerar eller inte?


kexelg
2004-10-27, 16:03
Har börjat blanda min efterträningsdrink i varmt vatten för att det blandar sig (löser sig) lättare. Men började tänka på att när man rengör knivar o.dyl från blod så använder man ju kallt vatten för att proteinet i blodet inte skall koagulera. Blir det samma koaguleringseffekt med vasslet och kommer då vasslets egenskaper att försämras/förstöras? Jag vill ju utnyttja varje gram protein för kroppens utveckling.

King Grub
2004-10-27, 17:16
Nej, det blir det inte. Kasein däremot koagulerar i magsäcken, men det har visat sig att inte det heller stoppar upp vassleupptaget, om man blandar vasslet i mjölk, och i vatten lär aminosyrorna nå ut oavsett temperaturen på vätskan.

King Grub
2004-10-27, 18:13
Kollat upp vilken inverkan vätskans temperatur har på magsäckstömningen: ingen signifikant.

"These findings indicate that over a wide temperature range, the temperature of a liquid meal has little effect on gastric function in humans."

Am J Clin Nutr. 1989 Jan;49(1):51-4.

"This infers that the effect of cold solution temperature on gastric emptying rate is likely to be small and transitory."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Dec;10(4):394-403.

"The difference in the initial emptying rates between warm and control drinks were not statistically significant."

Gut. 1988 Mar;29(3):302-5.

Sverker
2004-10-27, 18:15
Förstår kanske inte riktigt din fråga.

Men.. sköljer du ur ett mjölkglas med varmt vatten reagerar vassleproteinet med " smuts " på glasets insida och binds fast mot ytan. Här binder verkligen vassleproteinet fast och ger en grumlig yta.

Mängderna är så små att det inte går att väga i alla fall.

Varför riskera något så skaka lite till istället.

Honn
2004-10-28, 08:55
Blandar du med värmt vatten eller varmvatten från kranen? Varmt kranvatten är inte det nyttigaste man kan få i sig pga mängden koppar.

Edit: Rättade meningen så att ingen tror att varmt kranvatten är nyttigt.

kexelg
2004-10-29, 15:59
Blandar du med värmt vatten eller varmvatten från kranen? Varmt kranvatten nyttigaste man kan få i sig pga mängden koppar.

Det förstod jag inte riktigt. Är det nyttigt att få koppar i sig med vasslet eller?
Om jag förstår saken riktigt på de svar som kommit så finns det ingen risk att vasslet koagulerar om jag blandar det med varmt kranvatten och sedan dricker det inom en halvtimme. Är det rätt uppfattat?

King Grub
2004-10-29, 16:06
Det förstod jag inte riktigt. Är det nyttigt att få koppar i sig med vasslet eller?

Nej! Att dricka varmt vatten direkt från kranen skall man aldrig göra, då man kan få i sig kopparjoner som löses ut från själva rören.


Om jag förstår saken riktigt på de svar som kommit så finns det ingen risk att vasslet koagulerar om jag blandar det med varmt kranvatten och sedan dricker det inom en halvtimme. Är det rätt uppfattat?

Ja.

Honn
2004-10-30, 15:18
Det förstod jag inte riktigt. Är det nyttigt att få koppar i sig med vasslet eller?
Om jag förstår saken riktigt på de svar som kommit så finns det ingen risk att vasslet koagulerar om jag blandar det med varmt kranvatten och sedan dricker det inom en halvtimme. Är det rätt uppfattat?


Fy vilken pinsam miss av mig. Jag glömde skriva in"är inte det" i meningen. :em:
Jag menar givetvis att varmt granvatten är onyttigt.

Mindek
2004-10-30, 17:38
Jag menar givetvis att varmt granvatten är onyttigt.


Tappar du ditt vatten ur granen :confused:

Honn
2004-10-31, 12:32
Tappar du ditt vatten ur granen :confused:

ARGHH. Jag bör hålla mina feta fingrar från tangentbordet helt enkelt. Hur i hela h-vete lyckades jag pricka g i stället för k? Det är ju 3 knappar i sidled.
Kranvatten ska det stå.

Edit: Ytterligare en felstavning :hbang:

Swede..
2004-10-31, 18:21
nej varmt granvatten ska inte vara någon hit nej..! =oD