handdator

Visa fullständig version : Tekniktips mottages med glädje


Castro
2004-10-27, 13:00
Jag känner att min teknik i många övningar går att förbättra avsevärt och vet med mig att det finns många väldigt kunniga människor här på Kolozzeum som säkert skulle ha ett och annat att säga om mina böj och marklyft. I marken vet jag att ryggen krummas för mycket och jag går ned för grundt med röven, men jag kör den i nuläget efter knäböjen och tror att det beror på att benen redan är så utmattade. Har tänkt filma bänkpressar och lite andra övningar också för att få mer hjälp och så, men just nu är dessa två lyft de enda jag har på film:

Knäböj:
http://www.rodang.ac.se/~simcas/film/PICT0624.AVI

Marklyft:
http://www.rodang.ac.se/~simcas/film/PICT0625.AVI

Tack på förhand! :)

Monoxide
2004-10-27, 13:09
Nu är det här iofs inget tekniktips, men är det inte säkrare ifall du skulle stå med ansiktet mot din polare när du lyfter stången av ställningen, och att istället för att ta två steg fram tar du två steg bak? Då blir det lättare att lägga på stången sen ifall du känner att du inte fixar ett rep till. Just a thought.

Edit: I knäböj alltså.
Sen var för övrigt filmen vriden åt fel håll. Kan man vända bilden i Windows Mdia Player på något sätt? :confused:

Numero1
2004-10-27, 13:12
jag kan inte se filmen överhuvudtaget :em:

Krabba
2004-10-27, 13:15
Får lite ont i nacken av att kolla på knäböjjen. :confused:

scythe
2004-10-27, 13:17
Har inte så mycket att komma med. Men höj gärna blicken i både marken och böjen. Titta snett uppåt.
Böjarna ser fina ut, tycker jag. En grej som underlättar jävligt mycket när man väl lärt sig det är att ha stången på styrkelyftvis i böjen. Dvs. en bit ner på ryggen.

http://www.wingan.net/gkk/magnus-220.jpg
Ny fäller han visserligen ryggen en bit, men det visar ändå hur vi har stången.

Jävligt ovant i början, men jag skulle aldrig få för mig att ändra tillbaka igen. Dock blir det nog till att köra i t-shirt och med magnesium för dig, om du ska testa det. ;)

Om någon tycker det är dumt att förespråka denna teknik för en icke-styrkelyftare får ni hojta till. Jag vet nämligen inte bättre. :D

En annan grej som SL:are ofta tjatar om är att man ska göra sig så stor i böjen som möjligt. Det är lätt hänt att man "kryper ihop" när man börjar få lite vikt på axlarna. Sträck på dig och bred ut dig. BRÖÖÖLA! :D

Marklyftet vet jag inte riktigt. Det är ju lätt hänt att man lyfter mycket med ryggen när benen inte hänger med. Sänk en tia eller en tjuga och kör öva in tekniken?

Hoppas det är var till någon hjälp i alla fall. :)

Klo
2004-10-27, 13:26
Släng remmarna och plocka av lite vikter i marken tycker jag...

*edit* ...och som du själv sa, ta i mer med benen.

stybb
2004-10-27, 13:46
Om du tittar på marklyftet så på 1 repet sätter du ner röven till vad jag tycker är ett bra startläge men sen kör du upp röven just innan du börjat lyfta. Försök dra ifrån läget med röven där.

Castro
2004-10-27, 13:48
Har inte så mycket att komma med. Men höj gärna blicken i både marken och böjen. Titta snett uppåt.
Böjarna ser fina ut, tycker jag. En grej som underlättar jävligt mycket när man väl lärt sig det är att ha stången på styrkelyftvis i böjen. Dvs. en bit ner på ryggen.

http://www.wingan.net/gkk/magnus-220.jpg
Ny fäller han visserligen ryggen en bit, men det visar ändå hur vi har stången.

Jävligt ovant i början, men jag skulle aldrig få för mig att ändra tillbaka igen. Dock blir det nog till att köra i t-shirt och med magnesium för dig, om du ska testa det.

Om någon tycker det är dumt att förespråka denna teknik för en icke-styrkelyftare får ni hojta till. Jag vet nämligen inte bättre.

En annan grej som SL:are ofta tjatar om är att man ska göra sig så stor i böjen som möjligt. Det är lätt hänt att man "kryper ihop" när man börjar få lite vikt på axlarna. Sträck på dig och bred ut dig. BRÖÖÖLA!

Marklyftet vet jag inte riktigt. Det är ju lätt hänt att man lyfter mycket med ryggen när benen inte hänger med. Sänk en tia eller en tjuga och kör öva in tekniken?

Hoppas det är var till någon hjälp i alla fall. :)

Tack för tipsen Squat! Jag tror faktiskt att "ni styrkelyftare" har mycket bättre koll på tekniken än "oss andra" som har mycket att lära. Jag testade det där med stången långt bak på ryggen under uppvärmningen och då gick det hur bra som helst att köra utan töntig nackkudde, men jag är lite stel i framsidan så jag får ont av att hålla stången så långt bak. Men jag håller på att träna upp rörligheten rätt mycket genom stretching. Skall även ha i åtanke att göra mig stor under böjen. Jag tror att jag förstår vad du menar med det, men att bröööla som en brunstig älgtjur har aldrig riktigt varit min grej. ;)

Angånde marklyften så får det nog bli så att jag sänker lite vikt ( :smash: viktkåt som man är) och verkligen banar in hela rörelsen. Skall även sluta med att köra den efter böjen tror jag.

Big_Vik
2004-10-27, 14:04
en bra idé är väl att köra mark o böj på skilda dagar? eller iaf marken först. fast det vet du redan säkert. :cheers:

jwzrd
2004-10-27, 14:06
Börja från 50kg i marken igen, men utan bälte! Sluta studsa vikten i golvet och "börja om" draget varje rep, släpp inte draget i stången helt, men pausa mot golvet. Kör marken som om det vore knäböj, dvs, sänk dig ner "via låren genom hälarna". När du är på väg upp så är det att trycka magen som om du skulle skita, och trycka så hårt det bara går genom låren. Styrkan "börjar" någonstans i hamstring och strax under häcken och juckar fram "paketet", samtidigt som du trycker hårt genom låren, håller ryggen rak och fin med buktrycket och håller stången nära låren med lats och traps. Titta uppåt. För mig känns det som om jag sitter på huk rakt under en höjdhoppsribba, och sen hoppar bakåt/uppåt för att komma över stången. Jag hänger liksom bakåt i stången. Flummigt värre :D

Sen tycker jag det fungerar bra att köra knäböj och marklyft samma dag, enda problemet är att det är så förBANNAT jobbigt :D Men trycket i kroppen och hållningen dagarna efter ett sådant pass är oslagbart.

Mehdi
2004-10-27, 14:36
Castro,

jag tycker tekniken ser bra ut i knäböjen. Men du kan vidta åtgärder i syfte att förebygga skador. Det lilla jag ser är inga dödsynder som begås.
Till att börja med så använder gympa-skor, visst det går att köra tunga böj i dem och träna allt annat också. Men, nackdelen med dessa skor är att de svampiga och har generellt ett mycket otrevligt beteende vid explosiva lyft, de gör så att du studsar (efterliknar en rekyl i ytterlägena). Det kan även vara så att du får jobba mycket statiskt med andra muskler som egentligen behövs vid lyften, just för att få benen stabila under lyften och inte så vingliga. Så, skaffa ett par lyftardojjor så du slipper ha en planka under hälen + att du blir mycket mer stabilare.
Andra saken jag anmärkte på var knäna som skakade under lyftet, nåja det är inga "kalvben" som viker sig in enormt mycket under dina lyft. Men, det kan man mycket väl vara så att det blir allt värre vid tyngre lyft och det är inget Bra långsiktligt. För att korrigera det så var mer aktiv under lyften, lätta som tunga, och tänk att knäna inte ska röra sig i sidled utan enbart fram och tillbaka (sed uppifrån). OBS! Du ska inte för all tid Tänka under lyften, det är enbart under en period för att bana in rörelsen för hjärnan - alltå en period bara!
Den sista anmärkningen som kanske är värd att ta upp är andningstekniken. Pg av den höga volymen av Judas Priest(?) så kan jag inte höra hur du andas under lyftet(!). Men om man analyserar de två sista repsen så har du börjat sjunka ned medans du fortfarande andas in. Under lyftet ska det varken komma IN eller UT någon luft(Gäller även gamla matrester, men man kan få dispans för det under påtagliga omständigheter :love: ) Anyways, jag tror det är pg av andningen som du missa sista repset.
När du använder bälte så har du extra mycket fördel om du andas rätt under lyften. Du ska tänka dig att du fyller magen med luft, prova o tänk i handlingar. Det du Vill är att fylla de nedersta delen av lungorna för att få ett högre buktryck. Ett högre buktryck med bälte resulterar bättre stabilitet och sålunda ett lättare lyft.

Ja det var nog allt. Tar mig inte tid att kolla marklyften, det är liksom inte min grej att dra stången till midjan o bara ge upp halvvägs :D

Lycka till Castro

Mvh M

Edit: PS Tycker det är kul att folk tar eget initiativ och vill förbättra tekniken. Inte många som bryr sig om tekniken, inte ens i rena tekniksporter. Men är iaf imponerad av dina teknik trots att du "bara" är en kroppsbyggare. DS

-AG-
2004-10-27, 15:01
Böjen ser på det hela bra ut. Det man kan anmärka på är att du utför en vridning när du börjar bli trött, och det kan tyda på att du är starkare i vänster ben och lastar över vikten på detta. Sen fegar du lite på djupet på reps tre och fyra men det är inget teknikfel igentligen utan pga du har sämre (långsammare) fart i den negativa fasen pga trötthet. Du är lite vinglig, men det beror antagligen på lite svagt (alternativt för smalt) midjeparti.

Marklyftet ser väl ok ut. Det du skulle tänka på är att jobba mer på att inte räta på benen så snabbt, utan göra det till en rörelse där du strävar med höften mot stången genom hela lyftet. Försök att ha vikten nästan på hälarna (bakvikt) i startläget och räta på överkropp och ben i en rörelse. Jag säger alltså inte att du behöver sätta dig mer i startögonblicket utan bara att du ska räta på benen i samma takt som du rätar överkroppen. Jag antar att du fastnar just under knäna om du bommar på en vikt? Med den metod jag föreslår kan det till en början kännas något tyngre just i starten, men vinsten är att man hamnar i en bättre position genom resten av lyftet. Det är svårt att göra ändringar på kommando, men om jag skulle föreslå nåt så är det att ha vikten mer mot hälarna och tänka på att höften ska mot stången. Sen skulle absolut undvika att köra mark samma dag som knäböj. Med det upplägget kommer med säkerhet en av övningarna bli lidande.

Pudzianovski
2004-10-27, 15:23
Tyckte du gick ner för snabbt i böjen. Du hade lite taskig kontroll på vikten med andra ord. Skulle nog sänka vikten en aning.

Annars tycker jag marken var helt ok. Dock der det ut som om remmarna gör att du lyfter mer än din rygg borde klara. Skulle nog sänka vikten och köra utan remmar.

emmzan
2004-10-27, 16:47
Böjen
Jag är inten direkt fan av att stå på grejor med hälarna, skaffa då hellre riktiga lyftarskor eftersom stabiliteten alltid stryker på foten när man ska försöka ställa sig rätt med hälarna!

Kliv ut bakåt från ställningen istället, vill du lägga tillbaka stången snabbt av någon anledning är det sjuhelvetes mkt lättare att gå framåt med stången och lägga av den i ställningen istället för att försöka gå bakåt!

När du kliver ut ur ställningen titta inte ner på hur du ställer dig, lär dig att alltid ställa dig rätt så du inte behöver kolla ner. Så fort du kollar ner så tappar du fram ryggen lite och den stannar lätt i det läget sen när du börjar köra. Gå ut från ställningen bakåt, ett steg bak, lär dig rätt position, spänn allting, BÖJ!

Tänk på vart du har vikten på fötterna, sträva efter att ha rejäl tyngpunkt på utsidan av fötterna, hjälper dig att fokusera mer på benen och då blir rörelsen upp jämnare än om man klämmer i med ffa hälarna. Tänk även på knäna, testa att hålla ut dem så de inte åker inåt i lyftet.

Wow vad med åsikter! Kan försvara mig med att det mesta är bara allmäna tips och eftersom jag får sitta med huvudet vridet 90 grader när jag kollar på det i media-player kanske jag ser fel! :D

Munter
2004-10-27, 16:58
...Tar mig inte tid att kolla marklyften, det är liksom inte min grej att dra stången till midjan o bara ge upp halvvägs :D ... :laugh:
Tycker det ser mycket bra ut, Castro! Jag har inga tips att tillägga AG och Mehdi. Det kan hjälpa att fästa blicken högre för att få ner kraften i hälarana i marklyftet. Det är ganska knepigt det där med att inte räta ut benen för snabbt, kräver övning.

abjorn
2004-10-27, 17:30
Vilket gym tränar du på? Och lär snubben hålla filmkameran åt rätt håll ;)

physique
2004-10-27, 18:05
Ojoj jag har inte tränat så mycket så jag kanske inte skall säga något till nån som kört så länge men iaf.

I marken ser det inte ut som du använder benen så mycket efter första repsen utan bara böjer ryggen upp och ned och det är väl inte helt korrekt? :confused:

Kanske blir så om man är lite rörligare i ryggen än jag.

emmzan
2004-10-27, 18:08
Ojoj jag har inte tränat så mycket så jag kanske inte skall säga något till nån som kört så länge men iaf.

I marken ser det inte ut som du använder benen alls mycket utan bara böjer ryggen upp och ned och det är väl inte helt korrekt? :confused:

Generellt kan man väl säga att man lyfter mest vikt om man använder både ben och rygg. Sen vad som är "rätt" eller "fel" ang marklyft är ju helt beroende på vad man vill betona med övningen.

Herkulez
2004-10-27, 18:08
prova att titta snett uppåt när du kör böj och mark, många inkl. jag tycker det är lättare att hålla ryggen då

Castro
2004-10-27, 20:17
Oj här var det tekniktips i mängder och allt låter faktiskt riktigt logiskt och genomtänkt! Får nog ta och skriva ut den här tråden på papper och ta med mig till gymmet för några fina teknikpass! :)

Ni skall ha stort tack! Jag tror att om jag bara lyckas ta till mig era tips så kommer jag ha stor nytta av dem i min utveckling. Jag återkommer senare med filmer där jag känner att jag lyckats förbättra tekniken. :thumbup:

mystic[-_-]
2004-10-27, 20:20
Jag skulle inte köra böjen med hälarna på en planka. Mitt tips är att du ska köra utan det. Lyfter hälarna så är vigheten/tekniken felet =)

Fangface
2004-10-27, 23:04
Tyckte det gick lite väl snabbt mellan de första repsen i böjen. Hinner du andas ordentligt med den farten ?

När jag kör tunga böj så ser jag till att pausa typ 2 sek. mellan varje reps just för andningens skull. Orkar nästan dubbelt så många reps då. Körde ungefär i ditt tempo tidigare, men ändrade, och nu tycker jag att jag får ut mer av böjarna än tidigare. Försöker hela tiden tänka på att "blockera" ( läste det i nå´n bok ), och det funkar finfint för mig iaf....

Annars får du nog sänka vikterna lite.... :D

OT
Mehdi: Inte Judas Priest, :nono: HammerFall :hbang:

drkrupp
2004-10-27, 23:50
Jag skulle aldrig våga köra mark med så krummad rygg. Jag kan inte säga att det är fel, men jag skulle inte våga. :em:

Klistra fast ett sånt stort, runt hål-knäckebröd strax över korsryggen, och kör. När det knastrar där bak är setet klart. :thumbup:

jim
2004-10-28, 12:30
detta är inget tips utan bara en fråga, men med anledning på min egen pågående tråd om marklyft så. Jag är ju helt ny i marklyftstekniken men har fått för mig att det viktiga är att INTE krumma ryggen utan hålla den absolut rak? vad jag ser på filmen här (min var inte felvriden för övrigt ;) så krummar Castro ryggen ganska rejält i samtliga reps..

kan man göra så? och BÖR man göra så? själv har jag tills nu varit 110%-ig med att håll min rygg så spikrak jag bara kan men det limiterar ju mitt viktval ganska rejält...

ante
2004-10-28, 14:31
detta är inget tips utan bara en fråga, men med anledning på min egen pågående tråd om marklyft så. Jag är ju helt ny i marklyftstekniken men har fått för mig att det viktiga är att INTE krumma ryggen utan hålla den absolut rak? vad jag ser på filmen här (min var inte felvriden för övrigt ;) så krummar Castro ryggen ganska rejält i samtliga reps..

kan man göra så? och BÖR man göra så? själv har jag tills nu varit 110%-ig med att håll min rygg så spikrak jag bara kan men det limiterar ju mitt viktval ganska rejält...

Personligen har jag hellre svank än krumad rygg, men vet inte vad som är absolut rätt... Har varje fall inga problem med ryggen - värk etc.

emmzan
2004-10-28, 19:15
Jag skulle aldrig rekommendera någon som håller på att lära sig köra mark att köra med krummad rygg. Skaderisken är ju rätt uppenbart större än om man har ryggen rak.

Men kollar man på dem som kört länge och väl, och har börjat med små vikter och ökat långsamt och successivt, så håller dom ofta. En del styrkelyftare ser bokstavligen för jävliga ut när dom kör mark, men dom håller ändå. Kanske beror på att dom har gjort så hela tiden, och att dom har haft tur som inte gått sönder i ryggen.. Skulle man tvinga dem att köra mark med helt rak rygg däremot, då skulle dom troligen paja totalt !

Ska man inte tävla och då på tävling göra ett (el flera) maxlyft som kan göra man krummar ryggen, så tycker jag det är onödigt att använda så mkt vikt så man ej kan hålla ryggen rak.

Zakath
2004-10-28, 19:31
Det GÅR att köra med krummad rygg, men det är inget jag rekommenderar.. Isåfall borde man vara väldigt försiktig och alltid använda bälte (tror jag) för att få ett bra buktryck att stödja ryggraden mot.
Man får en något kortare lyftväg och bättre hävstänger och tar därför ett par kg extra. KANSKE är värt det om man tävlar och vet precis hur man ska göra, annars inte.

Brezjnev
2004-10-29, 00:36
Jag har problem med min korsrygg och hade jag kört med en sån krökt rygg som i klippet hade jag fått tillbringa en vecka liggandes ner, knaprandes värktabletter. Försök även att börja rörelsen samtidigt med benen och ryggen, börja inte dra med ryggen först och sen med benen eller tvärtom, det ska vara en rörelse. Tänk också på att skjuta ut bröstet och dra bak axlarna genom hela lyftet inte bara i slutet när du lutar dig bakåt vilket förresten inte heller kan vara bra för ryggen, diskarna kan fanimig inte må bra av det.

stahlberg
2004-10-29, 07:50
Du har redan fått många tips, vilket är bra. I sådana här fall är det nämligen bra med lite "brainstorming", flera idéer, av vilka man (du själv) sedan väljer ut det du tycker är bra och kan fungera för dig. I teknikfrågor är det nämligen svårt att säga något ABSOLUT, utan man måste pröva på olika förbättringar som man TROR kan fungera, för att sedan se om de fungerar just för en själv också i verkligheten.

Trots att du redan fått flera goda idéer ska också jag komma med synpunkter. När man kommit till min aktningsvärda ålder är hela kroppen styv utom det som är styvt på er ungdomar, och eftersom jag inte vill bryta nacken koncenterar jag mina synpunkter på det som är lättare att se : ditt marklyft.

Du har en stark rygg, vilket du utnyttjar i marklyft. Därför utför du marklyft förhållandevis mera med ryggen än med benen. Det är ju möjligt att benen är trötta efter böj, och att du kunde använda dem mera i marklyft om du körde på olika dagar. Detta är utan vidare värt att pröva. Det är dessutom som någon (AG?) skrev, att om du gör två "huvudlyft" i samma träning så blir åtminstone det ena "lidande".

Den absolut viktigaste kommentaren du hittills fått är den om balansen. Följ AG:s råd om balans oberoende av vilka idéer du annars tänker tillämpa. "Kroppens vikt+stångens vikt" utgör en "balansfaktor", det är balansen "totalt" som ska vara ungefär där AG föreslår. Balansen är grunden för lyftet och får inte föärändras.

Byt skor. Du ska ha LÅGA och RAKA skor i marklyft. Varje cm skorna ger till i höjd gör marklyftet tyngre. Någon klack ska du absolut inte ha. (Jag har låtit folk experimentera med skor som varit förhöjda framtill - specialgjorda för oss av skomakare - men kommit fram till att raka skor är bäst)

Byxorna ska vara så "nära benen" som möjligt. Lösa byxor gör att friktionen (och stångens "vikt") ökar.

Händerna ska inte vidröra benen då lyftet startar.

Du sänker först höfterna en aning, därefter höjer du dem och så börjar lyftet, som närmast påminner om stiffleg. Några har gett dig tipset att sänka vikt för att lättare kunna öva in en teknik där benen är mera med i starten. Du kan ju pröva på detta, men jag tror inte det hjälper. Orsaken till att man höjer höfterna är nämligen nästan undantagslöst att kroppen "automatiskt söker" det läge som är bäst för att dra upp stången (bäst pga av 1. muskelgruppernas inbördes styrka och 2. "kroppsbyggnad"). Fastän du på lättare vikter kan dra med för dig "ofördelaktigare" höfthöjd kommer "felet" (om man tycker det är ett fel) tillbaka på tyngre vikter. Vill du börja med höfterna lägre ska de för det första inte vara mycket lägre (utan som det lägsta läget på filmen). I så fall rekommenderar jag dig att pröva något av följande :
1. Träna böj och mark på olika dagar. OM höfternas höjd i starten beror på trötta ben efter böj (vilket jag betvivlar av orsaker jag inte skriver här, inlägget är tillräckligt långt ändå) så KAN det hjälpa att träna med "utvilade" ben.
2. Det är möjligt, att du kunde ställa dig EN ANING LÄNGRE BAKOM SKIVSTÅNGEN i startläge. Sedan låter du knäna gå framåt, så att skenbenen vidrör stången. Du kommer alltså med baken längre mot stången, du får mera "samlad styrka", och som följd av det ändrade "läget" kanske höfterna sjunker en aning.OBSERVERA dock att AG:s råd om balansen ska hålla också i denna situation.

En annan möjlighet är helt enkelt att starta i ditt översta läge, där du säkert (konstigt nog för många) känner att benen är bäst med, UTAN att gå ner med höfterna med en liten knyck innan du börjar själva lyftet. Å andra sidan kan det hända, att den lilla knycken ger dig fart, och hindrar marklyftets "döda start", och då har du ingen nytta av detta.

Som du ser är också mina råd en smula brainstorming, menade att ge dig några tankar till, och möjlighet att ytterligare experimentera och ta reda på vad som är bäst för just dig.

När du börjat lyftet ska det foortsätta så att du drar stången så nära benen som möjligt. Ett sätt att tänka är det som AG beskriver, att "skjuta in" höfterna.

När du blir trött i slutet av serien får du en intressant extra "fas" av ditt marklyft i slutet. Dra inte bak axlarna, utan stå bara rak, det förkortar lyftet (inga shrugs på slutet alltså). Det kan hända detär HÄR som du ska tänka "skjut in höfterna och stå rak".

När du ska ha benen raka är det svåraste. Det kan vara som AG beskriver. Men det kan också vara så att det är bra just nu, och du istället i slutet av lyftet ska skjuta in höfterna och stå rak utan att "shrugga". Det är lika möjligt för din del att stickingpointen är i slutet av lyftet som att den är under knäna. Om sticking-pointen är i slutet rekommenderar jag att pröva på mitt råd ovan.

Nu tycker jag det är något jag glömt av de saker jag tänkte på då jag såg filmen. Får komplettera vid behov.

stahlberg
2004-10-29, 07:57
Jag ska klargöra, att punkt 2 i mitt förra inlägg "att stå längre från stången" inte EGENTLIGEN betyder att DU är längre ifrån den. Det är dina fötter som är längre bort, men benen (och "du") är lika nära. Detta ger dig alltså mera "samlad styrka" ("allting" är nära stången) och kan tvinga dig att var en aning rakare (och därmed höfterna att gå en aning ner). Men om du prövar detta måste det kombineras med AG:s råd om balans och mitt råd att dra upp stången nära benen.

Castro
2004-10-29, 12:52
Har ingen skivstång till hands just nu, men jag ställer mig och övar in marklyftsrörelsen efter korrigeringar genom era värdefulla tips. Längtar verkligen till nästa markpass nu. Skall filma då igen så får vi se om jag lärt mig något.

Tack :bow:

Grisen
2004-10-29, 15:37
Jag skulle aldrig rekommendera någon som håller på att lära sig köra mark att köra med krummad rygg. Skaderisken är ju rätt uppenbart större än om man har ryggen rak.

Men kollar man på dem som kört länge och väl, och har börjat med små vikter och ökat långsamt och successivt, så håller dom ofta. En del styrkelyftare ser bokstavligen för jävliga ut när dom kör mark, men dom håller ändå. Kanske beror på att dom har gjort så hela tiden, och att dom har haft tur som inte gått sönder i ryggen.. Skulle man tvinga dem att köra mark med helt rak rygg däremot, då skulle dom troligen paja totalt !

Ska man inte tävla och då på tävling göra ett (el flera) maxlyft som kan göra man krummar ryggen, så tycker jag det är onödigt att använda så mkt vikt så man ej kan hålla ryggen rak.

Jag har också gjort denna iaktagelse! Många som tränat länge har en lite "lös" teknik gällande marlyftet. Men jag håller med att nybörjare (man kan ha tränat i flera år och ändå vara nybörjare) skall lära sig rörelsen rätt!

Knäböj
2004-10-29, 17:41
Nån mer än jag som får upp "Repmånad" när jag försöker se filmen..?

Äh,... :booty:

Datorer...

drkrupp
2004-10-29, 18:12
Skall filma då igen så får vi se om jag lärt mig något.

Härligt initiativ att filma tycker jag. Jag vill också se mig själv, men vågar inte dra med videokameran till gymmet.
:em: