handdator

Visa fullständig version : Hantelpress och Bänkpress

evil
2004-10-26, 22:31
Fördelar och nackdelar? Vilken föredrar ni?

Frantic
2004-10-26, 22:36
Hantelpress. Bättre kontakt och jag kommer djupare - mer stretch. Jag tycker även att det är roligare.
Nackdel: Det blir ju mindre vikter...

nordland
2004-10-26, 22:38
hantelpress: fokuserar mer på bröstet, du kan gå djupare, säkrare om du tränar ensam.

Bänkpress: Aktiverar fler muskler än hantelpressen, bättre stabilitet i axelpartiet, du kan träna tyngre,

Sedan får du själv utifrån dina mål ordna dessa som fördelar/nackdelar....

swarre
2004-10-26, 22:40
Den stora fördelen med hantelpress är att du kommer djupare och därmed får em längre rörelse, däremot klarar du högre vikter i bänkpressen. Personligen alternerar jag mellan dom. Prova dig fram! Kän efter vad som känns bäst för dig...

AngelLove
2004-10-27, 07:23
Hmmm, är det något fel på mig eller på mitt sätt att träna eftersom jag ligger på samma vikter i både bänken och i hantelpressen ??

Nu kör jag inte iofs så där extremt tungt, ~30kg på vardera sida och en 6-10 reps beroende på hur laddad man är i bänken och 28½-31 i hantelpressen...

Någon som har en förklaring ??

Dav0d
2004-10-27, 07:39
AngelLove, you just plain weird :)...
Hehe, konstigt faktiskt, inte sett någon som kör samma vikter. Du kanske inte kopplar in axlarna så mycket utan låter det verkligen dra på brösten. (Putar upp med brösten mer än andra, och kanske svankar mer.)

Nåja, jag själv kör både hantel och bänkpress under samma pass oftast.

Micke84
2004-10-27, 08:14
Hmmm, är det något fel på mig eller på mitt sätt att träna eftersom jag ligger på samma vikter i både bänken och i hantelpressen ??

Nu kör jag inte iofs så där extremt tungt, ~30kg på vardera sida och en 6-10 reps beroende på hur laddad man är i bänken och 28½-31 i hantelpressen...

Det kanske bara är jag som är trött och seg men om du har 30 på vardera sida och sedan så väger stången 20 kg borde det väl bli 80kg du kör på i bänkpressen och sedan 56-62 i hantelpressen?

:bpump: :eating:

// Micke

Bolio
2004-10-27, 08:43
Nä, det är inte bara du som är trött och seg Micke84.

Zonyk83
2004-10-27, 08:47

Låter normalt

Karl_alfred
2004-10-27, 09:15

Då kör du ju inte på samma eftersom du kör med 20kg mer(stången) i bänkpress.

Numero1
2004-10-27, 09:15
Hantelpress då det går att köra tungt utan pass.....

AngelLove
2004-10-27, 10:00
haha jo många har sagt det till mig dav0d :laugh:

bra att veta att det är normalt, har läst innan i trådar där folk säger att de är så mycket svagare i hantelpress, jag tycker tvärtom, fastän man kan gå djupare och köra mer strikt i hantel så känner jag mig starkare i den övningen än i bänken.. men det handlar kanske om tekniken med ?

z_bumbi
2004-10-27, 10:20
AngelLove: Alla frågar ju om du räknar in stången? Gör du inte det så är du ju också starkare i bänkpressen.

Glen
2004-10-27, 11:12
Bänkpress, det är mer hardcore

jwzrd
2004-10-27, 11:26
Det är två olika övningar helt enkelt. Som att resonera kring varför man antingen ska köra cable cross eller bänkpress.

Jag kör hantelpress som en råstyrkeövning för bröst och i viss mån triceps, och bänk för att öka i just övningen bänk :)

För mig är bänkpress en inte särskillt effektiv bröstövning, men hantelpress är en mycket effektiv bröstövning, som kompletterar bänken.

Froddan
2004-10-27, 11:33
Hantelpress. Även om bänkpressen är mycket charmigare. Kör den ibland för gamla tiders skull när det _ända_ man gjorde i gymmet var att ligga i bänkpressen. :D

kalle_banan
2004-10-27, 14:29
jag ökar bättre om jag kör hantelpress, har slutat helt med bänkpress, iaf för ett tag framåt. det funkar många gånger bättre för min del.

kimonque
2004-10-27, 14:33
Har alltid haft strul med axlarna i bänken så det har varit ofrivilligt hantelpress..

Pinnen
2004-10-27, 14:35
Det är två olika övningar helt enkelt. Som att resonera kring varför man antingen ska köra cable cross eller bänkpress.

Jag kör hantelpress som en råstyrkeövning för bröst och i viss mån triceps, och bänk för att öka i just övningen bänk :)

För mig är bänkpress en inte särskillt effektiv bröstövning, men hantelpress är en mycket effektiv bröstövning, som kompletterar bänken.

Du kan ju inte jämföra köra cable cross eller bänkpress med hantelpress och bänk. Cable crossen e ju en discoövning..

Klo
2004-10-27, 14:39
Tycker båda behövs för en bra bröstutveckling. Sen kör jag ju alltid bänk först för att...att...jag är viktkåt :booty:

AngelLove
2004-10-27, 15:30
Bumbi:
Något hände när jag svarade, antingen strula jag eller min dator men den delen försvann...!!

Nej, räknar inte in stången i vikten så jag insåg ju att jag då är starkare i bänken än i hantlar..

jwzrd
2004-10-27, 16:33
Du kan ju inte jämföra köra cable cross eller bänkpress med hantelpress och bänk. Cable crossen e ju en discoövning..

Du missade poängen min gode man.

aliquis
2004-10-27, 17:30
Den är ju iofs lätt att svara på? :D

Gillar hantelpress mer, men nu försöker jag lära mig köra bänkpress. Föredrar såklart båda, finns väl ingen anledning att ta bort någon av dem. Basövningar med stänger tillåter ju större vikt och kräver mindre balans så i bänkpressen kan man ju köra tyngre precis som alla säger. Hantelpressen komplementerar toppen av övningen, låter en få bättre stretch och är eventuellt den enda av övningarna som tillåter att man har lutad bänk (beroende på gym.)