handdator

Visa fullständig version : ww2- marscher


mangemani
2004-10-26, 20:22
jag är en sån som tycker tyskland gjorde en hel del bra marsher låtar under ww2,tycker dom var mäktiga och fina.
men söker efter en parad låt tror jag att det är,tror det var en wehrmacht låt,den var mycket populär och sjöngs rätt så ofta...
så jag undrar nu om det är nån som kan rabbla upp en massa marsher låtar från ww2.

tror nästan jag kan ge en lestråd till låten jag söker,ni som har sett filmen "nurnberg" kanske uppmärksammade att när goering stog i sin cell så sjöng han just den här låten.
långsökt ledtråd,vet,men vet inte vad mer jag kan skriva.
hoppas nån kan hjälpa

bosse_brutal
2004-10-26, 20:46
Kolla www.oldeagle.se ;)

EDIT: dom har utförsäljning på marsh musik, 70spänn skivan

Niclas03
2004-10-26, 21:08
German millitary marches - Der grosse Zapfenstreich
German millitary marches - Wildgänse Rauschen
German millitary marches - Waffen SS march
German millitary marches - Panzer rollen in
German millitary marches - Alte kameraden
German millitary marches - Panzerlied

stybb
2004-10-26, 21:11
detta är verkligen mitt område då min bokhylla, filmhylla osv är fylld med böcker och filmer om andra världskriget..

jag är tämligen säker på att låten Göring sjöng var "Horst wessel Lied" eller "Die Fahne Hoch"

edit: du skriver att låten var en wehrmacht låt.. den var främst en låt som användes av SA och senare SS. Dock sjöng de flesta nazister denna låten så helt fel är du inte.

Horst Wessel blev mördad under tidigt 1930 tal och användes som som martyr i propaganda syfte.

Man kan säga att Horst wessel lied eller die fahne hoch blev nazisternas inofficiela nationalsång.

Texten är tämligen främlingsfientlig och jag väljer därför att inte lägga ut den, men en snabb sökning på tex Altavista ger dig låten..

mangemani
2004-10-26, 22:15
tack så hemskt mycke alla..trodde inte nån visste,men där ser man :)
tack :bow:

edit:det var inte den där "Horst wessel Lied"...georing sjöng en låt sen nynade han på en(där han sitter på sängen och slår i takt med sin tändare)den är det inte,utan den han sjunger när han står och tittar ut genom fönstret...nån som vet?

stybb
2004-10-26, 22:20
tack så hemskt mycke alla..trodde inte nån visste,men där ser man :)
tack :bow:

var det rätt ? :cool:

mangemani
2004-10-26, 22:23
var det rätt ? :cool:


nope,läs ovan:)

watertouch
2004-10-27, 11:03
Är filmen "Nurnberg" och Triumph des willens samma film?

Froddan
2004-10-27, 11:17
Kolla www.oldeagle.se ;)
Vad är det för jävla sida? Tittate på vilka flaggor de sålde.. :MrT:

påven
2004-10-27, 11:33
Vad är det för jävla sida? Tittate på vilka flaggor de sålde.. :MrT:

vad var det för fel på dom då?

Froddan
2004-10-27, 11:42
vad var det för fel på dom då?http://www.oldeagle.se/shop/img/L1091866980.JPG

påven
2004-10-27, 11:52
http://www.oldeagle.se/shop/img/L1091866980.JPG

det är ju historia, samma sak som en polare sa när han tatuerade hitler på ena benet och stalin på det andra. Jag är historieintresserad :cool:

stybb
2004-10-27, 13:30
Är filmen "Nurnberg" och Triumph des willens samma film?

nej fan

triumph des willes är ju en dokumentär film av partidagarna i just Nürnberg gjord av leni riefenstahl medans den filmen "nurnberg" är en nutids skapad film om rättegångarna..

stybb
2004-10-27, 13:32
det är ju historia, samma sak som en polare sa när han tatuerade hitler på ena benet och stalin på det andra. Jag är historieintresserad :cool:

Då jag är historieintresserad ser jag detta som tämligen oseriöst och jag skulle inte tro det är många på historieforumen i sverige som skulle säga emot mig. Fanatiskt och urbota dumt skulle jag kalla de.

Sen en sån där replikaflagga förstår jag absolut inte heller vitsen med. Att samla militaria från tiden är dock något jag förstår varför folk gör då det verkligen kan vara ett brinnande intresse.

disturbed
2004-10-27, 14:50
nej fan

triumph des willes är ju en dokumentär film av partidagarna i just Nürnberg gjord av leni riefenstahl medans den filmen "nurnberg" är en nutids skapad film om rättegångarna..

Att kalla "viljans triumf" för en dokumentärfilm känns lite magstarkt. Propagandafilm är en mer lämplig benämning, då det i dagligt tal brukar tolkas in en hög grad av sanning i ordet "dokumentär".

stybb
2004-10-27, 14:58
Att kalla "viljans triumf" för en dokumentärfilm känns lite magstarkt. Propagandafilm är en mer lämplig benämning, då det i dagligt tal brukar tolkas in en hög grad av sanning i ordet "dokumentär".

Och när i filmen är det osanning? Självklart visas nazisternas partimöte upp med pompa och stått men det var en riktigt folkfest under partidagarna i Nürnberg. Går att läsa om på de flesta sidor.

Självklart användes den som propagandafilm, det gjorde allt i tredjeriket. Så självklart tycker jag inte det är fel att du säger det är en propaganadfilm. Men många saker som fortfarande finns kvar i tyskland idag användes som propaganda. Men det var en skildring av hur partimötet gick till och de händelser runt om det. Leni gjorde en dokumentär, en storslagen sådan som verkligen skilldrar det pampiga möte detta var. Det var ju tysklands sätt att visa upp sig utåt under denna tiden. Idag visas bilder på en atomvapen i nordkorea, då visade det upp rader av soldater som marscherade på rad i det syfte att visa fiender att man inte var och leka med. De franska filmer från samma tid som gör samma sak är idag inte klassade som nån propaganda.

Leni Riefenstahl är och förblir en av de stora inom filmen. Har man sett filmen i sin helhet slåss man av hur fantastiskt duktig hon är!

Mextreme
2004-10-27, 15:30
Varför är det så många historieintresserade som begränsat sig till en så begränsad del av historien som Tyska nazitiden medan man har ett obefintligt intresse av alla andra tidsperioder med möjligt undantag för svenska stormaktstiden.

stybb
2004-10-27, 15:33
Varför är det så många historieintresserade som begränsat sig till en så begränsad del av historien som Tyska nazitiden medan man har ett obefintligt intresse av alla andra tidsperioder med möjligt undantag för svenska stormaktstiden.

I mitt fall började mitt intresse där och ahr sedan spritt sig men inriktar sig fortfarande till stor del på perioden 1910-1950

Jag tror att världen formades till vad den är idag under denna tiden till stor del. Världsåskådningar, teknik, värderingar osv.

Sen finns det enormt mkt att läsa om det. Eftersom det inte är längre än 60 år sen. Det finns ju fortfarande spår av kriget än i våra tider. Min låtsasfarfar dog för inte allt för länge sen och han var soldat i finska armen. Hans begravning var mäktig då folk från hans gamla pluton kommit dit och höll tal osv. Jag tror att andra världskriget är så intressant för att det fortfarande är så aktuellt.

mangemani
2004-10-27, 17:09
Varför är det så många historieintresserade som begränsat sig till en så begränsad del av historien som Tyska nazitiden medan man har ett obefintligt intresse av alla andra tidsperioder med möjligt undantag för svenska stormaktstiden.


mitt intresse är nog allt...allt från rommar tiden till dagens krig.
men det som jag läser mest om är ww2,napoleon tiden,sten sture tiden,karl XII krigen,självständighets kriget,amerikanska inbördes kriget och zulu kriget har man också börjat studera lite om.
så ww2 är deffinitivt inte det som mina historia kunskaper kretsar mest omkring,visst är ww2 intressant att studera/läsa om,men det finns historia som är intressantare.

mangemani
2004-11-20, 21:29
sökte efter en låt för ett tag sen...en marsher låt under ww2.
alla svar som jag fick var tyvär fel,det var inte den där horst wessel lied/die fahne hoch.

ni som råkar ha sett filmen nurenberg(den nyaste miniserien ni vet) och kanske vet vilken scen i filmen jag pratar om nu kanske kan hjälpa.

efter den där filmen om konetrations lägren har spelats upp och när vakterna för tillbaks nazi ledarna till sina celler så går göring bort till cellfönstret och börjar sjunga en låt för sej själv....den låten söker jag efter....vissa polare har sagt att det är wenn wir marschiren,men den var det inte.

mycket tacksam för svar.

Allan
2004-11-20, 21:41
Jag kan verkligen rekommendera www.skalman.nu för er som är intresserade av andra världskriget. Och av historia i allmänhet. Där finns det långa trådar om marscher...

allan