handdator

Visa fullständig version : No fat!


Suhain
2004-10-26, 19:10
Tjena, jag håller inte på att deffar eller ngt sådant, det är bara så att jag tränar som jag gör, och äter som jag gör för att gå upp i muskler, men jag vill inte gå upp i fett, rädd för att göra det.
Ska jag köra kardio typ 2 ggr i veckan som att inte få fettet att träda in eller gör dem där 2 kardio passen ingenting?

Johan
2004-10-26, 19:15
Cardio är alltid bra, både för att hålla fläsket i schakt, men också för en bättre muskeltillväxt.
Två pass i veckan verkar lagom.
Men det är viktigt också att du sköter kosten rätt och inte ligger på ett för högt kalorieöverskott.

Mental
2004-10-26, 20:02
Varför är alla så livrädda för lite fett? Snälla. man får bort det på samma sätt som man fick dit det, man reglerar sitt kaloriintag.

Man ligger på + när man bygger och - när man deffar. svårare än så är det inte :)

Johan
2004-10-26, 20:11
Suhain, tänk också på att HIIT är ett väldigt bra alternativ till vanlig cardio.
Jag citerar King Grub från en äldre tråd.

"Korta intensiva konditionspass har dock enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio är nog det som bäst förbättrar insulinkänsligheten, vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Bättre kondition innebär naturligtvis också att du orkar ge mer i gymmet, hålla en högre intensitet och därmed belasta musklerna mer.

Cardioträningens effekt på att hålla fläsket under kontroll under en bulkfas är heller inte att förakta.

Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

Intensiv cardio däremot, ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt.

hur definerar man "HIIT" att springa 5km på 20 min är det HIIT ? eller måste man springa det i intervaller?

Det första I:et i HIIT står för just Interval"

Suhain
2004-10-27, 08:32
Suhain, tänk också på att HIIT är ett väldigt bra alternativ till vanlig cardio.
Jag citerar King Grub från en äldre tråd.

"Korta intensiva konditionspass har dock enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio är nog det som bäst förbättrar insulinkänsligheten, vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Bättre kondition innebär naturligtvis också att du orkar ge mer i gymmet, hålla en högre intensitet och därmed belasta musklerna mer.

Cardioträningens effekt på att hålla fläsket under kontroll under en bulkfas är heller inte att förakta.

Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

Intensiv cardio däremot, ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt.

hur definerar man "HIIT" att springa 5km på 20 min är det HIIT ? eller måste man springa det i intervaller?

Det första I:et i HIIT står för just Interval"

Dem senaste 4 veckorna har jag börjar köra från 2-3 pass/veckan på motionscykeln hemma, kör 30-45 min, 40km/h.
Är det bra för att hålla koll på fettet?
Dessutom äter jag aldrig fet mat, äter mest ris, kyckling och fisk hemma.

King Grub
2004-10-27, 08:35
Dem senaste 4 veckorna har jag börjar köra från 2-3 pass/veckan på motionscykeln hemma, kör 30-45 min, 40km/h.
Är det bra för att hålla koll på fettet?

Javisst, om det innebär att du hamnar på ett mindre energiöverskott ökar du också i kroppsfett i långsammare takt. En ökning av kroppsfettet med ett kilo innebär ett överskott på 7000-7500 kcal, oberoende hur lång tid detta överskott tar att åstadkomma.

Dessutom äter jag aldrig fet mat, äter mest ris, kyckling och fisk hemma.

Det är däremot helt fel. Att ligga för lågt på fettet innebär bara försämrar fettförbränning, försämrade hormonvärden och sämre förutsättningar för muskelbygge. Det är för stor andel mättat fett du bör se upp med, inte fettintaget som sådant.