handdator

Visa fullständig version : Lite info om Efedrin och Ephedra...


Knäböj
2004-10-26, 17:55
Vet inte om denna varit uppe förut...Eller om Efedrin överhuvudtaget får diskuteras på forumet (Mod får ta bort tråden isåfall). Detta är iaf livsmedelsverkets info om Efedrin och Ephedraprodukter.
--------------------------------------------------------------------------

Produkter med efedrin säljs idag öppet i butik och på internet som sportpreparat eller bantningsmedel. De kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl.

Efedrininnehållande produkter, som inte är klassade som läkemedel, är definitionsmässigt att betrakta som livsmedel om de är avsedda att förtäras. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider kan innebära en allvarlig hälsofara.

Får inte säljas
Livsmedel som kan antas vara skadliga att förtära får inte saluhållas enligt livsmedelslagen. Det är i första hand företagens ansvar att se till att de livsmedel som saluhålls uppfyller kraven i lagstiftningen.

Dopingmedel
Efedrin betraktas som dopingmedel av Riksidrottsförbundet och IOK. Produkter med efedrin kan ge allvarliga biverkningar i form av hjärt-kärlpåverkan, särskilt vid långtidsanvändning och högre doseringar, och särskilt hos känsliga individer. Långvarig användning kan ge upphov till missbruksproblem.

Farligt att kombinera
Om efedrin kombineras med andra stimulantia, som till exempel koffein eller yohimbin, kan efedrins negativa effekter förstärkas. Naturliga koffeinkällor är bland andra kaffe, te, guarana och kolanöt.

Hur vet man om en produkt innehåller efedrin?
Efedrin kan utvinnas ur örter av släktet Ephedra, men det finns också växter från malvasläktet som kan innehålla efedrin, till exempel Sida cordifolia. Efedrininnehåll i en produkt kan anges med det latinska namnet på en ingående växt som är efedrinkälla eller som Efedra, Ma Huang, epitonin eller efedrin. Avsikten med produkterna är att de ska vara stimulerande alternativt användas som bantningsmedel.

Livsmedelslagen
I de fall företagen inte självmant avlägsnar produkterna från marknaden kan tillsynsmyndigheten ingripa och med stöd av livsmedelslagen lägga saluförbud på produkterna eller omhänderta dessa. Tillsynsmyndighet är i de flesta fall miljö- och hälsoskyddsnämnden (eller motsvarande) i den kommun där produkterna saluhålls.

RobbeliRobban
2004-10-26, 18:30
Bra initiativ. :thumbup:

Sverker
2004-10-26, 19:31
Det är bra att du tar fram att efedrin är förbjudet.



Däremot skall det inte diskuteras hur, varför, vem eller vilka preparat som används.



Kolozzeum är ett forum där vi diskuterar träning, kost, kosttillskott och allmäna lustigheter.

HenrY
2004-10-26, 20:23
Det är bra att du tar fram att efedrin är förbjudet.



Däremot skall det inte diskuteras hur, varför, vem eller vilka preparat som används.



Kolozzeum är ett forum där vi diskuterar träning, kost, kosttillskott och allmäna lustigheter.

men är efidrin förbjudet då?? Förlåt om jag är förvirrad nu! :confused:

Jorgen
2004-10-26, 20:37
men är efidrin förbjudet då?? Förlåt om jag är förvirrad nu! :confused:
Ja det är det.

//Jörgen

Knäböj
2004-10-26, 21:39
Det är bra att du tar fram att efedrin är förbjudet.



Däremot skall det inte diskuteras hur, varför, vem eller vilka preparat som används.



Kolozzeum är ett forum där vi diskuterar träning, kost, kosttillskott och allmäna lustigheter.
Det var det som var grundtanken,rena fakta bara. Kanske det kan få någon eller några att tänka till iaf. Påbörjas någon onödig diskussion är det väl bara att låsa.

/Mange

Grahn
2004-10-27, 06:14
Ja man ser ju vad det överdriva "det är JÄTTELAGLIGT och våga inte säga något annat!" förespråkarna ställer till med, folk som pinnar in till sjuksköterskor och avslöjar vad de pysslar med. :laugh:

Action
2004-10-27, 06:55
En punkt som man kan lägga till faktan i första inlägget.

Enligt WADA är det endast förbjudet med Effedrin/Ephedra vid tävling! Detta beroende på att det är en vanlig ingrediens i olika hosmediciner och astmapreparat.

Grahn
2004-10-27, 07:28
En punkt som man kan lägga till faktan i första inlägget.

Enligt WADA är det endast förbjudet med Effedrin/Ephedra vid tävling! Detta beroende på att det är en vanlig ingrediens i olika hosmediciner och astmapreparat.

Bara man inte blandar ihop det med att det är accepterat och fullstädnigt tillåtet så.

Action
2004-10-27, 07:58
Bara man inte blandar ihop det med att det är accepterat och fullstädnigt tillåtet så.

Exakt.. :thumbup:

z_bumbi
2004-10-27, 07:58
En punkt som man kan lägga till faktan i första inlägget.

Enligt WADA är det endast förbjudet med Effedrin/Ephedra vid tävling! Detta beroende på att det är en vanlig ingrediens i olika hosmediciner och astmapreparat.

Hostmediciner och astmapreparat kan vara lagligt vid tävling om man använder det för det syftet, i alla fall astma, har man sådan hosta att man måste använda efedrin så bör man i alla fall inte tävla i de flesta sporter.

Självklart vidtar man de åtgärder som krävs av förbundet så att man är säker på att det är godkänt och den informationen finns hos alla förbund som är anslutna till RF, hur det ser ut hos SKKF har jag ingen aning om däremot.

Är man lite smart/smidig så fixar man alla papper så att det är klart även om man bara skulle åka på en stickprovskontroll så slipper man en del krångel då, detta gäller allt som ligger på röda listan och är man elitidrottare så är det bättre att ta ut några intyg för mycket än att missa en gång.

Sen är ju inte efedrin så himla vanligt i Sverige länge då det bara finns 4 elller 5 produkter registrerade och några av dem är på väg ut som jag har förstått det rätt.

Action
2004-10-27, 09:01
Hostmediciner och astmapreparat kan vara lagligt vid tävling om man använder det för det syftet, i alla fall astma, har man sådan hosta att man måste använda efedrin så bör man i alla fall inte tävla i de flesta sporter.

Självklart vidtar man de åtgärder som krävs av förbundet så att man är säker på att det är godkänt och den informationen finns hos alla förbund som är anslutna till RF, hur det ser ut hos SKKF har jag ingen aning om däremot.

Är man lite smart/smidig så fixar man alla papper så att det är klart även om man bara skulle åka på en stickprovskontroll så slipper man en del krångel då, detta gäller allt som ligger på röda listan och är man elitidrottare så är det bättre att ta ut några intyg för mycket än att missa en gång.

Sen är ju inte efedrin så himla vanligt i Sverige länge då det bara finns 4 elller 5 produkter registrerade och några av dem är på väg ut som jag har förstått det rätt.

Jag har själv ett läkarintyg på att jag får använda mig av Beta-blockerare vid tävling. (Bricanyl pga allergi/astma). Vilket jag hoppas att alla ser till att ha till hands om situationen skulle uppstå att man testas vid tävling.

Sverker
2004-10-27, 10:27
Jag har själv ett läkarintyg på att jag får använda mig av Beta-blockerare vid tävling. (Bricanyl pga allergi/astma). Vilket jag hoppas att alla ser till att ha till hands om situationen skulle uppstå att man testas vid tävling.

Bra tänkt !

Har aldrig varit i närheten av någon kontroll. Men visst borde ( måste ) man ha ett intyg ifall det skulle inträffa.

Lovar att ha ett inyg nästa gång jag tävlar men misstänker att min läkare kommer att greppa skrivbordet, luta sig fram och titta forskande i min ögon.

LunaSpice
2004-10-27, 10:43
Jag har själv ett läkarintyg på att jag får använda mig av Beta-blockerare vid tävling. (Bricanyl pga allergi/astma). Vilket jag hoppas att alla ser till att ha till hands om situationen skulle uppstå att man testas vid tävling.

Beta-blockare? Bricanyl är ingen betablockare. Tvärtom så är det en beta-stimulerare eftersom det stimulerar beta2-receptorer i bronker och luftrör som då vidgar sig. Det kan, vid höga doser, också stimulera hjärtats beta1-receptorer och därmed medföra hjärtklappning. Betablockare är för övrigt starkt kontraindicerat vid Bricanylanvändande eftersom dessa (på samma sätt som Bricanyl gör på hjärtat) kan blockera luftrörens beta2-receptorer och därmed hämma den effekt man vill åt vid astma, nämligen att vidga luftrören.

Action
2004-10-27, 12:57
Beta-blockare? Bricanyl är ingen betablockare. Tvärtom så är det en beta-stimulerare eftersom det stimulerar beta2-receptorer i bronker och luftrör som då vidgar sig. Det kan, vid höga doser, också stimulera hjärtats beta1-receptorer och därmed medföra hjärtklappning. Betablockare är för övrigt starkt kontraindicerat vid Bricanylanvändande eftersom dessa (på samma sätt som Bricanyl gör på hjärtat) kan blockera luftrörens beta2-receptorer och därmed hämma den effekt man vill åt vid astma, nämligen att vidga luftrören.

ok... hm.. jag kanske har läst fel på mitt intyg... Det skulle iaf gälla för Bricanylen...

Bjorne
2004-11-04, 17:24
Det är väl bara syntetiskt efedrin som är narkotika klassat?

Naturligt efedrin är väl bara förbjudet på tävlingar och så? Att det i kombination med träning är inte olagligt, kan vara mycket effektivt. Men man bör tänka på att det höjer blodtrycket en del, så överdosera kan vara farligt...

z_bumbi
2004-11-04, 17:35
Det är väl bara syntetiskt efedrin som är narkotika klassat?

Naturligt efedrin är väl bara förbjudet på tävlingar och så?

Det är samma sak, så båda har samma klassificiering enligt lagen, det finns inget syntetiskt efedrin på marknaden då det är billigare att rena något som innehåller efedrin till rent efedrin istället för att tillverka något syntetiskt.
Jag har också länge trott att det är en skillnad i ursprung men så är det alltså inte.

Thompah
2005-03-10, 22:21
Någon som vet hur långt tid det tar innan ephedran/efedrinet försvinner ur blodet? Snackar vi om dagar eller veckor ? *screwy*

watertouch
2005-03-10, 22:31
Men vadå.. Narkotika klassat??? Sen när blev de det?

LunaSpice
2005-03-10, 23:01
Någon som vet hur långt tid det tar innan ephedran/efedrinet försvinner ur blodet? Snackar vi om dagar eller veckor ? *screwy*

Ephedrine is rapidly and completely absorbed after oral administration. Maximum plasma concentrations of 45 to 140mg/L are obtained after a single oral dose of 22mg Ephedrine hydrochloride. It is rapidly and extensively distributed throughout the body, with accumulation in the liver, lungs, kidneys, spleen and brain. The volume of distribution ranges from 122 to 320L. The mean plasma half-life is about 6h (range 3-11h). Clearance is 13.6-44.3L.h-1. Up to 95% of an oral dose may be excreted in the urine in 24 h; 55 to 75% as unchanged drug and the rest as metabolites. The urinary excretion of Ephedrine is pH dependent and is increased in acidic urine. In alkaline urine, excretion is reduced to 20-35% of the dose. Renal disease is likely to impair the elimination of Ephedrine with a corresponding increase in half-life.

http://www.medsafe.govt.nz/Profs/Datasheet/e/Ephedrinehydrochloridetab.htm

Bjorne
2005-03-10, 23:34
"Hej Björn!

Tack för ditt mail. Ursäkta dröjsmålet men det har inte varit enkelt att få
fram något om detta. Enligt uppgift är Efedrin ej narkotikaklassat då det saknar någon komponent för att vara amfetamin. Dock ligger den kemiska beteckningen för
Efedrin nära amfetaminets beteckning.

För att du skall få helt korrekta uppgifter kan jag hänvisa dig till SKL (Statens
Kriminaltekniska Labratorium) och även till Läkemedelsverket.

Mvh
Ann-Christin
Polisens kontaktcenter, Hässleholm"


Det där mailet fick jag. Kontakta SKL men de sa att de inte hade några uppgifter och vidbeforda mig till något "Mot narkotika"-site, som jag skicka en kopia av mailet till, fick dock aldrig svar. De gillar antagligen inte s.k. "smartdrugs" och blev irriterad när de fick en fråga om en laglig sådan och valde att inte svara *grr*

Ralle
2005-03-11, 00:24
Bra tänkt !

Har aldrig varit i närheten av någon kontroll. Men visst borde ( måste ) man ha ett intyg ifall det skulle inträffa.

Lovar att ha ett inyg nästa gång jag tävlar men misstänker att min läkare kommer att greppa skrivbordet, luta sig fram och titta forskande i min ögon.

Du måste inte ha med dig papperet till tävlingen men om du gjort ett test så måste ett intyg skickas in inom 2veckor (tror jag det är kan vara mer)

Thompah
2005-03-11, 09:44
Någon som vet hur långt tid det tar innan ephedran/efedrinet försvinner ur blodet? Snackar vi om dagar eller veckor ? *screwy*

Fan vilken bra fråga!!!

Någon som har svar på den ? ;)