handdator

Visa fullständig version : Antal träningspass iveckan


ölobrännvin
2004-10-26, 17:28
Är det ok att träna 4 dagar iveckan om man delar upp kroppen så att det tar ca 9dagar att gå igenom hela kroppen, på det promenader och cykelturer. Jag deffar och vill hålla lite högre nivå på träningen. Hur lägger ni upp träningen under deff.

Officer
2004-10-26, 17:55
Varför skulle det inte vara okej?

4-split fungerar alldeles utmärkt, då hinner man längta till passen också, och ladda upp med massa glykogen innan. Ja förutsatt att man inte redan är dö-strikt med sin kost o äter jättemycket kolhydrater jämt, år in år ut.

skaparn
2004-10-26, 18:08
Jag deffar och vill hålla lite högre nivå på träningen.

Inte för att jag är nån deff-expert, men jag tror inte du ska ha en högre nivå på träningen under deff, eller i vilket fall kommer du inte att klara det, eftersom du ligger på ett visst energiunderskott. Satsa därför inte på att lfta tyngre eller springa snabbare under deffen.

Eller så överskattar jag effekterna av att ligga på energiminus.

Bärs
2004-10-26, 18:17
Jag styrketränar 4 gånger och springer ca 50 km per vecka och ligger på ca 2000 kcal per dag. Inga problem att träna som vanligt även om man ibland känner sig lite tom på kolhydrater.

skaparn
2004-10-26, 19:21
Jag styrketränar 4 gånger och springer ca 50 km per vecka och ligger på ca 2000 kcal per dag. Inga problem att träna som vanligt även om man ibland känner sig lite tom på kolhydrater.

Då är kanske frågan hur hårt du skulle kunna ha tränat om du inte låg på ett så pass stort energiunderskott. 2000 kcal/dag låter som ett ganska häftigt underskott.
Min åsikt är att om du kan träna lika hårt med ett underskott på mer än 500 kcal/dag så tränar du inte tillräckligt hårt under den period som du befinner dig i energibalans. Att jag sticker ut hakan beror på att du skriver 4 styrkepass och 50 km löpning, det är inte träning för den som vill upprätthålla en grundfysik utan det låter mer som en strävan efter förbättring.

Bärs
2004-10-26, 19:37
Då är kanske frågan hur hårt du skulle kunna ha tränat om du inte låg på ett så pass stort energiunderskott. 2000 kcal/dag låter som ett ganska häftigt underskott.
Min åsikt är att om du kan träna lika hårt med ett underskott på mer än 500 kcal/dag så tränar du inte tillräckligt hårt under den period som du befinner dig i energibalans. Att jag sticker ut hakan beror på att du skriver 4 styrkepass och 50 km löpning, det är inte träning för den som vill upprätthålla en grundfysik utan det låter mer som en strävan efter förbättring.

Du har helt rätt. Jag strävar efter förbättring i alla avseenden. Mitt primära mål är Stockholm Marathon på 3h45min i juni och då är det bara att kuta på. Mitt sekundära mål är att få bort allt löst fett från magen till nyår, och då är det bara att ligga på kaloriunderskott. Mitt tertiära mål är utveckla överkroppen i största allmänhet, och då är det bara att lyfta på. Lustigt nog verkar mina muskler utvecklas en del trots kaloriunderkottet så jag antar att jag äter bra och vilar tillräckligt. Löpkonditionen gör antagligen att jag återhämtar mig raskt för jag har ofta två träninsgpass per dag.

Löpning är ju annars tacksamt eftersom det är kontraproduktivt att ta ut sig för ofta under löppassen. Lugna, behagliga pass på kroppens villkor återhämtar man sig snabbt från.

Karl_alfred
2004-10-26, 20:55
Inte för att jag är nån deff-expert, men jag tror inte du ska ha en högre nivå på träningen under deff, eller i vilket fall kommer du inte att klara det, eftersom du ligger på ett visst energiunderskott. Satsa därför inte på att lfta tyngre eller springa snabbare under deffen.

Eller så överskattar jag effekterna av att ligga på energiminus.
Har man inte skött kosten perfekt(som mig) som förr så ska det fungera mycket bra att köra hård cardio och styrka, det gör det för mig. Jag tränar för att öka i styrka för att inte tappa muskler och har både ökatkonditionen och styrkan och minskar i vikt. Vet ju inte hur det är om man skött kosten bra hela tiden förr. Kör då väldigt mycket förbränning efter varje pass med.

skaparn
2004-10-26, 21:29
Du har helt rätt. Jag strävar efter förbättring i alla avseenden. Mitt primära mål är Stockholm Marathon på 3h45min i juni och då är det bara att kuta på. Mitt sekundära mål är att få bort allt löst fett från magen till nyår, och då är det bara att ligga på kaloriunderskott. Mitt tertiära mål är utveckla överkroppen i största allmänhet, och då är det bara att lyfta på. Lustigt nog verkar mina muskler utvecklas en del trots kaloriunderkottet så jag antar att jag äter bra och vilar tillräckligt. Löpkonditionen gör antagligen att jag återhämtar mig raskt för jag har ofta två träninsgpass per dag.

Löpning är ju annars tacksamt eftersom det är kontraproduktivt att ta ut sig för ofta under löppassen. Lugna, behagliga pass på kroppens villkor återhämtar man sig snabbt från.

Jomenvisst. Har du endel överskottskilon så kan man kanske anta att du vid viktminskning förbättrar löpresultaten. Det är dessutom helt rätt planerat att fixa till vikten redan nu så att du slipper panikbanta alltför nära tävling (a.k.a. Jan Ullrich style).
Om du dessutom får goda resultat på styrketräningen är det bara att gratulera.

Kör hårt!

aliquis
2004-10-26, 21:49
Är nog ok med 4 pass även om du kör helkroppspass, beror helt på hur hårt du kör.

stybb
2004-10-26, 22:02
jag körde ungefär såhär i våras då jag smyg deffade ner mig 7-8 kg

Måndag - Gym 1-1,5h (2 muskelgrupper) samt promenad 1h antingen på morgonen eller kvällen

Tisdag - Gym 1-1,5h (2 muskelgrupper) samt promenad 1h antingen på morgonen eller kvällen

Onsdag - Bara promenad 1h på kvällen oftast

Torsdag - Gym 1-1,5h (2 muskelgrupper) samt promenad samt promenad 1h antingen på morgonen eller kvällen

Fredag - Gym 1-1,5h (2 muskelgrupper) samt promenad samt promenad 1h antingen på morgonen eller kvällen

Lördag eller Söndagen gick jag 1 promenad nån av dagarna

Sen ibland hände det att jag gick till simhallen och simmade..grymt skönt..

Körde stenhårt på gymmet.. alltså inge fjanteri i cablen med halva vikten

Bärs
2004-10-26, 23:30
:thumbup: Jomenvisst. Har du endel överskottskilon så kan man kanske anta att du vid viktminskning förbättrar löpresultaten. Det är dessutom helt rätt planerat att fixa till vikten redan nu så att du slipper panikbanta alltför nära tävling (a.k.a. Jan Ullrich style).
Om du dessutom får goda resultat på styrketräningen är det bara att gratulera.

Kör hårt!

ölobrännvin
2004-10-27, 15:39
Jag kör inte så mycket tyngre utan mer intensivt än vanligt, mindre vila mellan seten och sådär, kanske lite mindre vikter fler reps också det beror på jag kör aldrig exakt efter nåt program. promenaden blir precis efter träningen med för det är enda tiden jag har, cyklar till jobbet gör jag med nu. Äter kanske 2800kcal istället för 3800kcal. hoppas jag inte dör bara. :(