handdator

Visa fullständig version : Förhållandet mellan styrka och storlek.


Slartibartfast
2004-10-26, 13:45
Många byggare säger ju "jag är byggare så jag bryr mig inte så mycket i styrka", när någon frågar vad de tar i bänk eller böj. Men är det inte så att man MÅSTE satsa på styrka för att musklerna ska växa? Om man inte är starkare än man var för ett år sedan, så kan man omöjligt vara det minsta större heller?

Fridebe
2004-10-26, 15:48
Många byggare säger ju "jag är byggare så jag bryr mig inte så mycket i styrka", när någon frågar vad de tar i bänk eller böj. Men är det inte så att man MÅSTE satsa på styrka för att musklerna ska växa? Om man inte är starkare än man var för ett år sedan, så kan man omöjligt vara det minsta större heller?

Om man ser det omvända, "Inte en muskel på hela kroppen, men hur stark som helst" så går det.
Se på "Poffen" Edström i Öjebyn.
Grov som ett snöre... nånstans runt 80 pannor och över 200 i bänk!!!
:kickass:

-AG-
2004-10-27, 08:37
På tal om Poffen. Han vägde när han var som starkast kring 81kg (178cm lång) och gjorde då i t-shirt fyra reps i bänkpress på 180kg med avstanning på bröstet vid varje reps (han hade nog kunnat göra en femma också) och gissningsvis kring 205kg i en singel (tävlingsstrikt). I knäböj med bälte, med samma kroppsvikt, relativt lätta femmor på 220kg och en tvåa på 260kg.

:bpump:

Numero1
2004-10-27, 09:25
jag är också starkare än jag är stor.... :em:

Karl_alfred
2004-10-27, 09:37
jag är också starkare än jag är stor.... :em:
Same shit här! Dock inte i närheten av de ovanstående.

z_bumbi
2004-10-27, 09:43
Om man inte är starkare än man var för ett år sedan, så kan man omöjligt vara det minsta större heller?

Jo faktiskt. Man kan bli starkare genom att lära kroppen lyfta tungre utan att lägga på sig muskler och man kan bli större utan att bli starkare i maxlyften.

Kör man 3 set bänk med 5 reps i varje med lång vila och byter till att köra 3 set bänk med 8 reps med kortare vila så blir man kanske inte maxstarkare men man kanske växer bättre, har man tränat så länge att det är svårt att öka i maxstyrka kanske man t o m blir svagare med ett sådant upplägg
Det är alltså skillnad på att träna för styrka jämfört med volym även om grundtanken hela tiden bör vara att bli starkare.
Det är även lättare att öka i volym om man har en viss grundstyrka då man kan träna på tyngre vikter, någon som maxar 150 kg i bänken kan oftast träna med mycket högre vikter på 8-reps än någon som maxar 120 kg så att behålla ett visst mått av maxtyrka som byggare är inte fel.

Numero1
2004-10-27, 09:43
Jag kör mycket strikt och på samma vikter som de största gossarna på gymmet, dock har vi unga überbiffar där jag tränar...

RobbeliRobban
2004-10-27, 10:23
Jag har svårt att svälja det där resonemanget. Oavsett om det finns tunnisar som lyfter jättevikter och klena biffar. Blir jag starkare blir jag större, dessutom växer jag bra mkt mer volymmässigt när jag leker lyftare än när jag leker byggare. dvs jag växer bättre på tunga treor och 5*5 än 10-reppare och dropset.

Mextreme
2004-10-27, 10:56
Jag har svårt att svälja det där resonemanget. Oavsett om det finns tunnisar som lyfter jättevikter och klena biffar. Blir jag starkare blir jag större, dessutom växer jag bra mkt mer volymmässigt när jag leker lyftare än när jag leker byggare. dvs jag växer bättre på tunga treor och 5*5 än 10-reppare och dropset.


Om jag minns rätt är en muskels styrka propotio...hur det nu stavas... till muskelns tvärsnittsyta.
När det gäller styrka i specifika övningar speciellt flerledsövningar som styrkelyftsmomenten kommer det till en hel del andra faktorer där muskelstyrka är en (hyfsat stor) del.

z_bumbi
2004-10-27, 11:27
Det finns ett samband mellan volym och styrka men det är inte linjärt, någon som är rejält stark och sen byter träningsform till högre reps tappar ju maxstyrkan t ex även om volymen på muskeln finns kvar eller t o m ökar.

Självklart tycker jag inte att man bara ska ligga på 8-12 reps och kort vila för att bygga utan det går att bygga på lägre reps och med längre vila också, jag har inte sett någon lyftare i 100 och uppåt som är direkt liten muskulärt t ex. Siffrorna jag använde är de som vanligen anges för att bygga volym och är mycket ungefärliga.

Jag tycker/tror det finns en utvecklingstege för någon som satsar på byggning så man satsar på rätt saker i förhållande till var man ligger i sin utveckling.

1 Lära sig basövningarna med bra teknik
2 Bygga upp styrkan samt ha ett kaloriöverskott (Dvs inte försöka begränsa tillväxten.)
3 Köra mycket styrka men en del sk volymträning i slutet på passen.
4 Växla mellan perioder med mer styrka eller mer volym efter vad man reagerar bäst på.

Weird
2004-10-27, 11:35
beror det inte också vad man har för fördelning på dom olika muskelfibrerna ??

jwzrd
2004-10-27, 11:39
Jag kör mycket strikt och på samma vikter som de största gossarna på gymmet, dock har vi unga überbiffar där jag tränar...

Det är många som "tränar på samma vikter" som mig där jag tränar. SKillnaden ligger dock i "tränar". Jag tränar, dom .. ja.. vevar. Och i Vevar ligger även lite av det Bumbi säger. Som styrkelyftare, och i viss mån tyngdlyftare, är man, mycket generaliserat, intresserad av att flytta en så stor vikt som möjligt från punkt A till punkt B. Om det sker med hjälp av nackmuskler, vader eller arslet spelar inte så stor roll. Man över på att öka den förflyttade vikten hela tiden genom att analysera nån form av idealteknik för den givna fysiken och på så vis komma fram till vilka muskler som måste stärkas och vilka delmoment av tekniken som måste förändras.

För att bli "stor" är det nästan tvärt om, där handlar det om att identifera dom muskler som gör att man snabbast möjligt blir "större", och sen träna dom med storlek som första prio snarare än vikten. Man vill ha stort flex i muskeln, man vill kunna få den att lagra mycket glykogen och vätska osv.

Mextreme
2004-10-27, 13:14
Fast för att lyfta stora vikter vill det till att använda de stora musklerna och gärna alla muskler och det bygger naturligtvis rejält.
Ser man till att äta för tillväxt blir man grov som lyftare. Många styrkelyftare av klass skulle duga fint på en scen med lite putsning.

The_RobRoy
2004-10-27, 14:16
Jag har ganska mycket massa.. ..men är vädligt klen :em:

Som exempel armarna är 40-41cm

Kör triceps, liggandes med rak stång bakom huvudet på 25-30kg

och jag kör stående bicepscurl med hantlar (dock utan sving) på 16kg

ganska små vikter för armstorleken, ellerhur? Ser iallafall killar på gymmet med cirka 35-36cm armar köra biceps på mer än mig..

stybb
2004-10-27, 14:21
Jag har ganska mycket massa.. ..men är vädligt klen :em:

Som exempel armarna är 40-41cm

Kör triceps, liggandes med rak stång bakom huvudet på 25-30kg

och jag kör stående bicepscurl med hantlar (dock utan sving) på 16kg

ganska små vikter för armstorleken, ellerhur? Ser iallafall killar på gymmet med cirka 35-36cm armar köra biceps på mer än mig..

robroy kan glädja dig med att jag också körde 16 hantlarna när jag hade 40 cm och jag tror de ger så fan mkt mer än 20 hantlarna med kass teknik. Bara och jämföra framstegen med de som kör så. Nu har jag ökat och kört fortfarande strikt och eftersom de fungerar så kommer jag fortsätta.

mr_ping2
2004-11-03, 10:44
Det handlar ju om vana och teknik med.

Jag gör 4x130 i bänkpress med rätt ful teknik.
Däremot gör jag inte mer än kanske 6 x 40kg i hantelpress typ...

TommyBoy
2004-11-03, 11:07
Musklens styrka är direkt proportionell mot dess tvärsnittsyta. Så om man ser till den vikt som muskeln kan lyfta så beror den på volymen.

Sen tillkommer flera variabler som påverkar det faktiska lyft som kroppen kan göra:
- Hur mycket av muskelstyrkan du kan utnyttja påverkas av nervsystem och även av psyket.
- Muskelfästets placering vilket påverkar hävstångseffekten.
- Längden på den lem som utför lyftet vilket också påverkar hävstångseffekten.

Med andra ord så kan en optimal kroppskonstruktion göra att du kan lyfta mycket vikt i bänkpress om de deltagande musklerna får en förhållandeviss liten och jämnt fördelad vikt att arbeta med

Karl_alfred
2004-11-03, 11:32
Kan dra ett exempel på att det ganska ofta handlar om anlag för att bygga massa med. När jag gjorde lumpen så hade vi en kille där som inte alls tränade med speciellt god teknik, han körde på samma vikter som mig, men med en av de konstigaste teknikerna jag sett, jag kör ofta väldigt väldigt strikt. Killen åt dessutom bra mycket mindre än mig, vet jag eftersom vi bode ihop varje dag i 300 dagar. Men den här killen hade en otrolig mängd muskelmassa för sin styrka, det hade absolut inte jag.

z_bumbi
2004-11-03, 11:46
Musklens styrka är direkt proportionell mot dess tvärsnittsyta. Så om man ser till den vikt som muskeln kan lyfta så beror den på volymen.

Det finns olika typer av volymökning av varje fiber vilket påverkar styrkan i förhållande till tvärsnittsarean.

Tränar jag typ I mer och låter typ II "förtvina" jämfört med att träna mer typ II så kommer jag antagligen att lyfta mindre även om muskeln har lika stort tvärsnitt.

"Avfyrningshastigheten" på varje fiber på verkar hur mycket den kan lyfta och detta går inte att plocka bort från muskelfibrerna då det är en integrerad del. En "långsam" muskel lyfter mindre än en "snabb" muskel.

Det finns självklart ett samband men det är absolut inte linjärt.

Big_Vik
2004-11-03, 14:46
Kan dra ett exempel på att det ganska ofta handlar om anlag för att bygga massa med. När jag gjorde lumpen så hade vi en kille där som inte alls tränade med speciellt god teknik, han körde på samma vikter som mig, men med en av de konstigaste teknikerna jag sett, jag kör ofta väldigt väldigt strikt. Killen åt dessutom bra mycket mindre än mig, vet jag eftersom vi bode ihop varje dag i 300 dagar. Men den här killen hade en otrolig mängd muskelmassa för sin styrka, det hade absolut inte jag.

coleman-stylen funkar :hbang:
Hmm.. Såna borde ha smäll på käften :D
Som tur är vet ofta inte de genetiskt mest överlägsna individerna att uttnyttja detta och blir lätt lata. eller var tror ni?

Karl_alfred
2004-11-03, 15:06
coleman-stylen funkar :hbang:
Hmm.. Såna borde ha smäll på käften :D
Som tur är vet ofta inte de genetiskt mest överlägsna individerna att uttnyttja detta och blir lätt lata. eller var tror ni?
Jo coleman stilen funkar säkert, men ett striktare utförande borde ge bättre resultat på samma vikter.

mangs
2004-11-03, 16:36
På samma vikter ja, frågan är ju dock vad som bygger mest. Att köra strikt med en viss vikt eller att cheata lite med 10% tyngre vikter?

Karl_alfred
2004-11-03, 18:41
På samma vikter ja, frågan är ju dock vad som bygger mest. Att köra strikt med en viss vikt eller att cheata lite med 10% tyngre vikter?
Förmodligen att cheata.