handdator

Visa fullständig version : Havregryn


absaa
2004-10-26, 04:37
Vad är egentligen skillnaden på att äta havregrynsgröt och yogurt/fil med havregryn i?
Har hört så mycket om havregrynsgröt men filmjölk med havregryn går så mycket snabbare att fixa. :)

King Grub
2004-10-26, 06:39
Samma näringsvärde, men kokt gröt får lägre GI. En sådan blandning får dock lågt GI totalt ändå, tack vare filen och frukten.

Dav0d
2004-10-26, 06:45
Oh fan, så kan man ju också göra!... Har aldrig tänkt på det... :MrT: ..... :D
Blir väll att dra till Supermarket idag då :D

stenis
2004-10-26, 12:20
king grub: hur är det, kan man ta sig en gröt/havredrink på kvällen, eller ska man undvika det? har lite problem att lägga upp kvällsmålen..

mvh stenis

King Grub
2004-10-26, 13:00
king grub: hur är det, kan man ta sig en gröt/havredrink på kvällen, eller ska man undvika det? har lite problem att lägga upp kvällsmålen..

mvh stenis

Kan? Det är klart du kan, om du vill ha och behöver kolhydraterna havregrynen ger. Vill du ha kolhydrater på kvällen (det är inte all som vill det), så är det svårt att hitta en bättre källa i alla fall.

stenis
2004-10-26, 13:02
Kan? Det är klart du kan, om du vill ha och behöver kolhydraterna havregrynen ger. Vill du ha kolhydrater på kvällen (det är inte all som vill det), så är det svårt att hitta en bättre källa i alla fall.

finns det någon nackdel med kolhydrater på kvällen? just nu äter jag ju bara smörgås och en burk tonfisk på kvällen, de lär la inte räcka iaf..

mvh stenis

King Grub
2004-10-26, 13:03
finns det någon nackdel med kolhydrater på kvällen? just nu äter jag ju bara smörgås och en burk tonfisk på kvällen, de lär la inte räcka iaf..

mvh stenis

Fettinlagrande och hämmande vad gäller utsöndring av tillväxthormon. Många slopar helt kolhydrater sista målet.

stenis
2004-10-26, 13:05
Fettinlagrande och hämmande vad gäller utsöndring av tillväxthormon. Många slopar helt kolhydrater sista målet.

kan du ge tips på nått som är bra att äta som kvällsmat.. förutom tonfiskburken som jag äter varje kväll.. :)

mvh stenis

King Grub
2004-10-26, 13:10
Kött, fisk, fågel, keso, kesella, grynost, kaseinprotein, t ex.

Som mättande kolhydratkälla (som inte ger så många gram kolhydrater) kan du ju vid behov äta grönsaker.

Själv äter jag dock med förtjusning både pasta, potatis eller ris direkt innan jag går och lägger mig.

stenis
2004-10-26, 13:12
ok, tack så mycket för svaret!! då vet jag :)

mvh stenis

Johan
2004-10-26, 13:14
Jag gillar inte att strypa kolhydraterna helt vid sista måltiden, brukar minst äta 2 skivor sånt där yoghurtbröd med skinka, keso och ibland ägg. En banan kan det också bli, jag tränar oftas på morgonen och därför vill jag inte nolla intaget av kolisar, även om de jag äter inte ger så mycket kolisar.
Har inte inte testat keso med grill&paprika smak så rekommenderar jag er att testa, den är supergod!