handdator

Visa fullständig version : byte av cardio


Cilia
2004-10-25, 21:19
jag läste en artikel om hur Oprah gått ner i vikt (ja ja, vet inte för vilken gång i ordningen men ....). Hennes personlige tränare berättade att han hade satt henne på mycket cardioträning dagligen.

Hon varierade vad hon gjorde men inte bara mellan dagarna utan även under träningspasset. Hon började t ex med att springa på löpbandet för att sedan byta till att cykla eller ro. Grejen var att hon utförde två olika typer av cardioövningar under samma pass.

Min undran är finns det en idé bakom detta?
Skulle man på något sätt förbränna mer om man byter övning och i så fall varför?

Jag kan inte riktigt förstå vad som skulle göra det.
I min logik så förbränner man så mycket som det tar kroppen att utföra övningen.

WHITEFOLKS
2004-10-25, 21:31
eftersom du förbrukar muskelglykogen lokalt så är det möjligt att man skulle orka hålla på längre sammanlagt om man kör till exempel cykel/rodd för att ta ut så "mycket" av kroppen som möjligt.

perarvid
2004-10-25, 21:40
Kanske är nån slags synergi-effekt? 1+1=3 liksom.

Det är skojigare att variera sig oxå. Sen kanske man kan göra en övning mer intensivt än den andra. Jag brukar använda crosstrainer, rodden och löpbandet o varierar mellan att köra antingen 1 helt pass på en av maskinerna eller en slags cirkelpass med 10 min på varje station o kör 2-3 ggr. Tycker det känns bra. Cykel brukar jag använda på lågintensiva pass, för jag får inte upp pulsen på cykel utan att dra på mig massa mjölksyra direkt.

King Grub
2004-10-26, 06:32
Kör du slut på benmusklerna så du inte kan hålla intensiteten uppe, men byter till en aktivitet som aktiverar överkroppsmusklerna mer kan du fortsätta med hög intensitet en längre tid och förbruka mer energi.

Em1l
2004-10-26, 06:58
där slog någon huvudet på spiken!

synd att jag måste byta gym och betala x tusen lappar mer om jag vill ha en roddmaskin..

z_bumbi
2004-10-26, 07:11
Jag tror att det är för att hon inte ska tröttna på träningen helt enkelt..

Cilia
2004-10-26, 09:17
så det kan finnas en idé med att byta. Men om jag förstår det rätt så bör man byta så man aktiverar andra muskelgrupper för att få ut max.
fast jag tycker själva uthålligheten med en övning är lite av en kick med att orkar springa längre eller fortare än gången innan.

tycker att idén med cirkelpass på konditionsmaskiner var en bra idé, känns nog som om tiden går fortare.

emlo
2004-10-26, 10:11
så det kan finnas en idé med att byta. Men om jag förstår det rätt så bör man byta så man aktiverar andra muskelgrupper för att få ut max.
fast jag tycker själva uthålligheten med en övning är lite av en kick med att orkar springa längre eller fortare än gången innan.

tycker att idén med cirkelpass på konditionsmaskiner var en bra idé, känns nog som om tiden går fortare.
Det är mycket lättare att motivera sig att köra järnet i 10 minuter än 60 minuter. Så även om det tar någon minut att byta maskin så upplever jag att snittintensiteten blir högre om man varierar cardion. Testa! :)

Johan
2004-10-26, 11:48
Jag brukar köra nästan 1.5h cirkelcardio, känns som en halvtimme, tiden bara flyger iväg.
Speciellt om jag har en bok att läsa när jag cyklar och mp3spelare vid dom andra maskinerna.

Cilia
2004-10-26, 17:18
Jag brukar köra nästan 1.5h cirkelcardio, känns som en halvtimme, tiden bara flyger iväg.
Speciellt om jag har en bok att läsa när jag cyklar och mp3spelare vid dom andra maskinerna.

men vilken intensitet kör du då?
kan inte tänka mig att läsa om jag cyklar riktigt ordentligt då kan jag inte koncentrera mig.

Hur långt kör du respektive övning och hur många olika maskiner?

Johan
2004-10-26, 18:32
Jag har ingen pulsmätare, men jag får upp lite flås under dom 20-30min jag kör.
Sen är det den där "längskidåknings-maskinen" crossrunner eller nått sånt kallas den.
Där brukar det bli 15-20 med högre intensitet, brukar vara ganska slut efter det, kör 20 min cykling ganska lugnt. Sen crossrunner igen.
Tänkte testa trappmaskinen i samma slinga imorn, och eftersom jag skar mig på en konservburk nyss och fick åka till sjukan för att sy, så kommer det här va nästan det ända jag kan göra i ca 3 veckor.
Känns kasst som sjutton.