handdator

Visa fullständig version : Axlar o överträning


RandomC
2004-10-25, 19:27
Har lite funderingar angående axelträningen. visst, axlarna skiljer sig ju egentligen inte från andra muskelgrupper men efter som risken för både skador och överträning av axlarna verkar rätt stor så undrar jag hur man ska träna dom egentligen. Kör just nu ganska lätt vilket betyder att jag klarar mellan 12-15 reps. Tränar också rotatorcuffen fast med väldigt lätta vikter.
Har haft vissa problem med axlarna tidigare. Vågar man höja vikterna en aning och kanske till och med börja träna rotatorcuffen lite seriöst?

swarre
2004-10-25, 20:46
väldigt svårt att svara på, speciellt som jag inte vet vilka problem du haft tidigare eller vad du vill med din träning. har själv haft en hel del problem med axlarna men efter inrådan av min sjukgymnast så har jag nu börjat öka vikterna igen, efter ett par månader med något som mer liknar rehab. så länge du inte känner något så är det bara att köra på :bpump:

mystic[-_-]
2004-10-25, 20:50
Vet folk som kör axlar två gånger i veckan ett tungt (4-6 reps) och ett lite lättare men fortfarande rätt tungt (8-10 reps). De har inte märkt av några problem med överträning eller annat och de har kört så ett bra tag. De tränar dock rotatorcuff seriöst och sköter kost + återhämtningen mycket bra. Jag tycker iaf att träna rotatorcuffen seriöst är toppen!

RandomC
2004-10-26, 06:06
tack för tipsen :thumbup:

Dav0d
2004-10-26, 06:51
Kan någon läxa mig om vad rotatorcuffen riktigt ligger ?

Weird
2004-10-26, 10:57
finns några bra länkar om det i länksammlinen i almämt :)