handdator

Visa fullständig version : förutmattning


mange_
2004-10-25, 14:52
hur funkar det å tex trötta ut bröstmuskeln med tex cable crossen innan man kör bänk?? nån som kör på detta sätt?

Mextreme
2004-10-25, 15:14
Jag är inget fan av metoden. Tvingar en att köra bänken lättare. Föredrar att köra bänkpressen på högre belastning och tycker att det stimulerar tillväxten bättre. Räkna med andra åsikter här.

JJ
2004-10-25, 15:16
Jag förstår inte vitsen med det. Ju mer jag kan bänka, desto bättre.

Officer
2004-10-25, 15:25
Har du svårt för att få kontakt i bröstmusklerna så testa köra cablecross först. Då ska du ju fan inte köra 8 reps till failure för det, utan kanske lägga av 2-3 reps innan absolut failure. Jag brukar köra så, två set i början av bröstpassen, för att öka blodflödet till brösten.
Annars slutar det oftast med att man tar i med axlar och armar och bänkar "jättemycket", och tror att det är bäst för brösten.

King Grub
2004-10-25, 15:28
Det är en värdelös metod som leder till lägre belastning och försämrad prestation.

"The activation of the rectus femoris and the vastus lateralis muscles during the leg press exercise was significantly less when subjects were pre-exhausted...

Our findings do not support the popular belief of weight trainers that performing pre-exhaustion exercise is more effective in order to enhance muscle activity compared with regular weight training. Conversely, pre-exhaustion exercise may have disadvantageous effects on performance, such as decreased muscle activity and reduction in strength, during multijoint exercise."

J Strength Cond Res. 2003 May;17(2):411-6. Effect of pre-exhaustion exercise on lower-extremity muscle activation during a leg press exercise.

JustinCredible
2004-10-25, 15:29
edit; happ, Grub sågade det... så skit i mig :P

Grahn
2004-10-25, 15:32
Aldrig gillat eller förstått mig på den metoden.

King Grub
2004-10-25, 15:36
edit; happ, Grub sågade det... så skit i mig :P

Du får faktiskt tycka vad du vill. ;)

mange_
2004-10-25, 15:38
Det är en värdelös metod som leder till lägre belastning och försämrad prestation.

"The activation of the rectus femoris and the vastus lateralis muscles during the leg press exercise was significantly less when subjects were pre-exhausted...

Our findings do not support the popular belief of weight trainers that performing pre-exhaustion exercise is more effective in order to enhance muscle activity compared with regular weight training. Conversely, pre-exhaustion exercise may have disadvantageous effects on performance, such as decreased muscle activity and reduction in strength, during multijoint exercise."

J Strength Cond Res. 2003 May;17(2):411-6. Effect of pre-exhaustion exercise on lower-extremity muscle activation during a leg press exercise.

intressant å veta, tack så mycket.

jwzrd
2004-10-25, 15:43
Det intressanta är att det finns två motsägande metoder med detta namn. Den ena går ut på att man, genom att föruttrötta triceps, innan bänkpressen får bröstmusklerna att ta en större del av belastningen. En metod som, tja, det kan väl vara kul som omväxling.

Den andra metoden är den som redan nämnts, genom att redan köra slut på bröstet så ska något magiskt ske i bröstet när man sen kör bänkpress för att det inte ska bli en jävligt farlig tricepsövning.

Och det kan få bli en summering av båda varianterna, det är ett sätt att öka skaderisken. Ett bra sätt att sänka arbetsvikterna i tex bänk och knäböj kanske, men grejen är väl att hjälpmusklerna bara tar över ännu mer.

slakker
2004-10-25, 16:01
Tycker det är svårt att överbelasta i calbecrossen, tröttar bara ut mer än det tränar tycker jag det känns som. Men jag vet inte :em: :smash:

Dav0d
2004-10-25, 16:33
Slakker måste kanske köra den rätt, många misstag är att man börjar koppla in axlar och triceps. Gör man bara det lite så kan det bli en dålig övning.