handdator

Visa fullständig version : Från 0 till 99.999999


Wahlgrenus
2004-10-25, 14:41
En viss patriark ville att jag skulle skriva en sorts träningsdagbok... så... varför inte.

- Stats -
Ras: Människa
Kön: Hane
Ålder: 20
Vikt: 92-93 kg för tillfället
Längd: 178-9 CM
Tränar mer än gym: Kampsport (Krav Maga)
Mål: Smalare... Hårdare och tuffare ;)
Bilder: De får ni inte se förräns det hänt något ;)

Övrigt: Har inte tränat seriöst någonsin faktiskt. Jag kom in i lumpen vid 19års ålder och gick ner några kg där och fick lite bättre kondis. Jag gymmade lite smått men det gav nog inga resultat.

Hur som helst har jag börjat på allvar sen nån månad tillbaka med Krav maga. Nu vill jag ta det ett steg längre och börja gymma också. Mitt mål är inte att bli superdeffad bodybuildare (ännu)... Tänk vin diesel/riddick så ser ni den nivå jag vill få. Vältänad men ändå inte sådär jätteextremt.

Hur som helst måste jag första tappa alla äckliga kg som ligger runt magen.

Jag ligger verkligen på noll när det kommer till att träna så jag kommer fråga mycket.

Kostschema (Kolla lite framåt också och kom gärna med synpunkter) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31969&page=3&pp=15)
Träningsschema (Tredagars, -1 set på samtliga troligtvis) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555)

Jag har inte påbörjat det hela seriöst ännu, jag håller på att låta det hela smälta in lite och kollar lite mer. Kommer börja väldigt snart.


Min armstyrka är väldigt dålig då jag inte behövt lyfta tungt någon gång under livet. Jag har lite mag, rygg och benstyrka sen lumpen så den är inte lika kass.

Än så länge vet jag att jag bänkar runt 40+kg som max. (Kass är ordet)
Lying Leg Curls = 50-60 kg i 10x3 set
Sitting Leg Curls = 50-60 kg i 10x3 set och samma på den där man ligger ner
"magmuskel maskinen" = 95-100 kg i 15x2 (+ 1 set till troligtvis om jag ivll)


Jag vet att jag är groteskt noobig men jag försöker lära mig och bli bättre.

Ps: Nej du får inte se några bilder patriark :P

Tack till (personer som hjälpt mig en hel del): Patriarken, JJ, mmartin och slobban

/Fläsk-wahlgren



Okt: 26
Uppdaterade längden, är tydligen 179cm nu :hbang:
Uppdaterade lite angående övningarna.... lying leg curls på 95-100 var fel. Det gällde magmusklerna. :D

JJ
2004-10-25, 15:09
På alla ställen där det står mackor etc eller bara gröt, se till att få i dig protein. Antingen i form av skinka, ägg etc. eller kanske lite proteinpulver.
Lite småknep som jag använder för att göra livet enklare:
*Jag kokar minst 6 ägg åt gången och förvarar dem i ett sexpack i kylen. De håller några dar.
*Har nästan alltid några lättkesella hemma som jag blandar med fun light och äter
*Tonfisk
*Jag gör aldrig EN portion av något, gör mycket och förvara i kyl eller frys

Om du orkar får du gärna skriva lite om Krav Maga, t.ex. hur en träning är uppbyggd. Funderar nämligen på att börja.
Lycka till!

Wahlgrenus
2004-10-25, 16:27
Ok. Ska försöka trycka i mig lite ägg och så också. Tonfisk har jag och makrill älskar jag och det har jag hört är bra :)


Ang krav maga.

Ett vanlig pass ser ungefär ut såhär.

10min uppvärmning
15-20 min repetition av något
20 min ny teknikträning (vissa dagar, annars repeterar man och kör olika sorters övningar)

De sista 5-10 minuterna brukar man köra aggressionsövningar då det gäller på att ösa på som satan. :)

Har du mycket tid och så kan du läsa en artikel jag skrev på ett annat ställe som fick rätt bra respons. http://www.sueeden.com/oink/sak/1.php

Patriarch K
2004-10-25, 16:57
Wee, äntligen :) Sen nu till att slänga upp lite bilder när tiden är inne. Jag ser fram emot ditt pass.

Jag hoppas att du vet de oskrivna reglerna när det gäller antal reps.

1-4 = Styrka
4-8 = Volym
8+ = Uthållighet

Well, sen om dessa stämmer är en tolkningsfråga. Jag kör på det och tycker att det låter bra i alla fall, det fungerar även så för mig också.

Och jag gör en smileykombo som många brukar göra :bpump: :eating: :sleep:

Wahlgrenus
2004-10-25, 17:00
En sak jag undrade angående träningsschemat.

Är det 4 gånger på 8 set eller tvärtom?, Uthållighet och styrka vore bra men får jag välja något är det styrka då det jag tränar baserar sig på att slå snabbt och hårt. Inte länge :)

Edit: För att förtydliga

Bänkpress 4*8 , 8 ggr på fyra set?, 4 ggr på 8 set? , Vore bra att veta

JJ
2004-10-25, 17:27
set*reps

Stumpis
2004-10-25, 19:32
Vill bara önska dig lycka till med dina nya mål!

:kickass:

Patriarch K
2004-10-26, 16:52
Jag väntar på ett pass :sleep:

Wahlgrenus
2004-10-26, 17:45
Det kommer det kommer. Vet inte om jag ska vänta på pulvret (koommer nog fre) eller börja utan.

Är lite orolig för nästa vecka också då jag har lov. Frågan är om man kan vara i gymmet då :(


Tog förövrigt bilder på gymmet för att ceflower undrade hur det såg ut. Tyvärr är de lite blurriga då kameran på mobilen är dålig.

Råkade bli svartvit också men det tåler ni säkert.

http://www.sueeden.com/oink/sak/galleri.php

Kolla där. I rummet intill finns boxningssäck. Nån skum cykelsak och en spinningcykel samt ett löpband och roddmaskin.

JJ
2004-10-26, 19:17
Det kommer det kommer. Vet inte om jag ska vänta på pulvret (koommer nog fre) eller börja utan.



Klart du ska köra igång!

Patriarch K
2004-10-26, 19:20
Klart du ska köra igång!

Aye!

Wahlgrenus
2004-10-26, 19:26
Börjar trappa upp ätandet nu / imorgon.

Ska gymma då också i 2 timmar är det tänkt så då börjar jag lite lugnt med schemat.

Så får ni se passet då. Skratta inte så era magmuskler sprängs bara :rolleyes:

Patriarch K
2004-10-26, 19:28
Blä, jag har inga magmuskler :( Inga fina i alla fall.

Wahlgrenus
2004-10-27, 16:08
Ok, Spräck inte magmusklerna nu. Jag skäms redan :em:


Marklyft 3*6 @ 30 Kg
Skivstångsrodd 3*8 - Gjorde inte denna då jag var osäker på utförandet.
Latsdrag 3*10 @ 30 kg
Omvända ryggresningar 3*15 + 10 kg
Bicepscurl med stång 3*8 @ 10 kg
Hammercurl 3*8 @ 10 kg
Greppträning med kabelhandtag 1*10 @ 30 kg / 1*10 @ 20 kg
Pinch 2*20 s - Gjorde ej, Har inga grippers :/


Några tips på hur man ökar armstyrkan lite snabbare?

På benpasset på fredag behöver jag nog inte skämmas i alla fall. :thumbup:

Ryggen är "lite" öm men det är mysigt ändå. Ryggresningarna mot slutet var lite jobbiga ;)

Ps: Fick pulvret idag :cheers:

cosmo
2004-10-27, 16:20
Pinch tränar du inte med grippers, du pinchar genom att trycka ihop 2 viktskivor (järn) med flata sidan utåt.

Patriarch K
2004-10-27, 16:23
Äsch, det är inget att skratta åt :)
Helt okej för en nybörjare. Det kommer att ta sig väldigt snabbt i början, om en månad eller två tar du säkert 25% mer i alla övningar än vad du gör nu.

För att öka i biceps, hmm. Kör några bicepsövningar som du gillar. För att du ska få fina biceps, kör Bicepscurl med stång både med smalt grepp och med brett. Kör hammercurl som du gör, den ger en fin bicepsutveckling.

Du kan även köra vanlig hantelcurl, även om jag själv föredrar att köra med skivstång. En v-stång fungerar fint också.

Visst är det skönt när det känns lite i ryggen och man inte kan gå ordentligt ;)

Nice med knark, men börja inte använda det än tycker jag! :)

Wahlgrenus
2004-10-27, 16:34
Cosmo: Oj, Ok. Då vet jag. Pinsamt ;)

Såg ingen förklaring på den men jag missade väl det, får ta igen det nästa gång. :)


Patriarken: Jätteskönt. Och imorgon ska "vi" (jag) ut och gå. Undrar hur det kommer bli ;)

EDIT: Omfg spott fräs blä :furious: :insane: vad äckligt sloow protein och vatten var. Såg också ut som någon bajsat i det... För kass blandning av mig antar jag... men imorgon blire mjölk istället!

Wahlgrenus
2004-10-29, 15:52
Hmm, Något säger mig att jag måste byta gym på fredagar för att komma åt fler benmaskiner. Skolan gillar inte ben känns det som. Ingen benpress eller vadpress-maskin bland annat.

Hur som helst tog jag det lite lugnare på dagens pass då ryggen är lite "öm" sen onsdags och bråkade med mig :)

Knäböj 0x0 @ 0
Rakbensmarklyft 0x0 @ 0
Benspark 0x0 @ 0
Bencurl 1*12 @ 50 / 1*45 @ 12 / 1*40 @ 12
Bencurl 2 (fast "bakre lårmuskeln", liggande på mage. Vet ej namnet på övningen) 1*10 @ 60 / 2*10 @ 50
Stående vadpress 3*15 @ 50 / 1*30 @ 50 (Fick göra en egen version då de inte hade denna maskinen)
Crounches/situps (maskin) 1*15 @ 100 / 2*12 @ 80
Kabelcrounches 0x0 @ 0

En mindre promenad och studsa runt en boxningssäck i 30 min.

Sen för den delen har jag lyckats med proteinshaken, det var jag som var korkad när jag blandade till den. Nu går den att dricka men fortfarande ingen höjdare. Vasslen är mycket godare :)

EDIT: Kollade också "body fat" på en maskin. runt 17%... Vet ej om jag tror på det. Måste var ahögre :/

Patriarch K
2004-10-29, 20:35
Du var riktigt stark i de 3 första övningarna! :hbang:

Sen när det gäller vadpress, du behöver ingen maskin till det. Du kan använda dig av hantlar eller skivstång (även om det blir ostabilt). Annars kan du köra i smithen, det blir stabilare.

Wahlgrenus
2004-10-29, 20:50
Jag körde med skivstång. ;)


Första tre övningarna pallade jag inte av olika anledningar så jag mesade idag :)

Wahlgrenus
2004-10-31, 19:31
Eftersom vissa verkar vara intresserade av Krav Maga ska jag nog börja plita ner lite här om de olika träningarna.

Söndag 31/10 - Friträning
Stretcha 5 minuter
Studsa runt och köra uppvärmningssparring med en polare 15 min.

Sedan gick vi och körde lite olika knivtekniker och komma undan dem ett tag. Eftersom vi tränat detta så mycket körde vi inte det så länge.

Körde lite slag och combo-övningar. Jag fick lite pointers då mina raka slag är en mix mellan raka och krokar. Jag är kass på att slå :)

Såg sedan några som körde en ny teknik så vi begav oss dit och kollade och lärde oss det. Namnet vet jag inte men vi kan ju säga att det var något i stil med att killen satt på den andra killens mage och ströp honom.

Rullningen med killen var lite svår att få häng på men det börjar gå bättre. Antar vi kör den mer då vi inte kommit så långt i utbildningen så vi ska kunna sådana ännu. Mycket skoj hur som helst att komma i fint läge då man kan stå och mata in slag i pungen på motståndaren. :)

Körde därefter en mix mellan sitta på och sitta brevid strypningar. Vid sitta brevid körde vi både armbar och hålla fast hans arm, Låsa honom och sparka i huvudet tills du känner att han fått nog. (Han kommer inte loss i första taget) :)

Därefter körde vi lite med försvar mot pistol. Fick lära oss lite nya trick som fungerade hur bra som helst. Testa även olika situationer som pistol mot pannan, magen, rakt framför, sidan och ghettostyle uppifrån.

Mycket stabilt. Vettefan om jag vågar göra det i skarp situation men vem vet :p

Körde sedan lite mer block/slag/bodywork kombinationer där man parerar raka slag, går åt sidan, slår honom ett par gånger och går bakom.

Som vanligt suger jag totalt på raka slag så vi höll på ganska länge med att försöka vänja mig vid dem.

Därefter körde vi lite på säck och "instruktören" fortsatte guida mig med mina slagövningar.

Nåja, Det kändes som jag gjorde rätt mot slutet av passet iallafall vilket även han tyckte.

"Det ser betydligt mycket bättre ut nu" :hbang:

Detta var vad vi sysslade på denna träningen. :)

Wahlgrenus
2004-11-01, 12:10
Jag är helt ställd...

Jag har gått upp i vikt igen tror jag. 1-2kg

Jag vill ju gå ner.... Inte UPP!


Hur gör jag bäst för att tappa vikt och samtidigt bygga muskler?, Ut och gå varje dag? :/

Edit: Hade inte gått upp verkar det som.

Jag blir mer och mer nedstämd för var gång jag skriver mina pass här. :(

Förstår inte heller hur man ska palla allt. Mina armar är helt väck när jag har 1-2 övningar kvar :(

Bänkpress 4*8 @ 30
Lutande bänk 1*8 @ 30 / 2*8 @ 20
Axelpress Pallade inte
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress Orka inte :(
Liggande tricepspress 2*8 @ 10-15kg

Högerarm:
Rotator cuff, utåtrotation 3*15 @ 15 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15 @ 20 kg

Vänsterarm:
Rotator cuff, utåtrotation 3*15 @ 15 kg
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15 @ 10 kg

Var något i den här stilen. Nåja. Detta var dagens... tog smal bänkpress och axlar sist.. vilket inte gick så bra. :/

Jag är en klenis

:(

Monoxide
2004-11-02, 00:16
Jag är en klenis

:(

Det är väl därför man tränar? :D

Nej, men va fan, man måste börja någonstans. Det är inget att skämmas över. :)

Patriarch K
2004-11-02, 00:57
Nej då, det är helt ok. Som jag sa, du kommer att öka väldigt snabbt nu i början.
När du känner att du klarar övningarna som du kör lätt, då kan du fundera på att börja öka lite också. Ju fler vikter du försöker dig på desto bättre är det. Det är dumt att stå still på samma vikt helatiden och göra lika många reps helatiden samtidigt som du tror att du inte kommer att klara mer. :)
Men ta en sak i taget, kör som du gör nu ett tag och om en månad kommer du nog ha ökat i alla övningar.

Wahlgrenus
2004-11-03, 15:49
Det är väl som ni säger. :p


Hmm, Idag märkte jag lite framsteg så jag drog upp repetitionerna lite på vissa övningar. Tog också det lite lugnare på ryggen idag (förra veckans värk var hemsk), Alltså inga extra kg.

Har också bestämt mig för att jag ska träna uthållighet mer då jag börjat komma i andra tankesbanor. Jag vill tävla! (men inte bodybuilding... kampsport baby ;)). Ska jag öka repetitionerna då och till vilken nivå?

Marklyft 3*6 @ 30
Skivstångsrodd 3*8 @ 30
Latsdrag eller chins 2*12 @ 30 / 1*12 @ 35
Omvända ryggresningar 3*15 @ naturell
Bicepscurl med stång 3*8 @ 10-12
Hammercurl 3*10 @ 10
Greppträning med kabelhandtag 2*10 @ 30 - Jag är inte alls säker på hur denna ska utföras så lite hjälp vore uppskattat.
Pinch 2*20 s @ 2 x 5kg

Patriarch K
2004-11-07, 23:27
Alltså, jag tycker att du kör lagom reps redan nu för att öka uthållighetsmässigt sett. Sen om du vill ha lite mer styrka kan du alltid sänka till 8 eller något vilken är en utav de magiska siffrorna.
Kör som du gör nu ett tag till i alla fall, sen kan du alltid testa lite annat för att se om det fungerar bra.

Kul att det börjar ta sig i alla fall!

Wahlgrenus
2004-11-19, 18:03
Har inte skrivit på ett tag.

Förra veckan chillade jag så då hade jag inte särskilt mycket att skriva. :)

Måndagspasset kommer jag inte ihåg och onsdags blev det inget av. Hade noll motivation och noll självdisciplin.

Idag då.

Latsdrag eller chins 2*10 @ 40 1*10 @ 35
Omvända ryggresningar 2*20 o 1*15 (ryggen börja krampa lite och vill inte sitta halvt förlamad i helgen)
Bicepscurl med stång 3*8 @ 10kg
Hammercurl 3*10 @ 12.5 (öka 2.5 kg idag. Kändes skönt)
Greppträning med kabelhandtag 2*10 @ 45kg
Pinch 2*20 s @ 10kg


Behöver tappa mer vikt... Har fortfarande inte hittat något bra sätt. Alla tips vore välkomna. :'(

Ska väga mig imorgon bitti så får vi se vad jag ligger på. misstänker att jag inte minskat något.

PS: Krav maga'n har jag lagt lite på is då jag inte har tid för pendlandet och så i och med skolan. Kommer träna en gång i veckan på söndagar dock. Ska börja kamp jujutsu nån gång snart som är mån och ons. Stället ligger rätt nära mig. 5-10 min med cykel väl.