handdator

Visa fullständig version : Platåer i träningen


uffepuff
2004-10-25, 14:22
Hej,

det är mitt första inlägg på K. Jag har en fråga ang platåer i träningen. Jag har tränat i ca 10 år, allsidig träning med syfte att bli starkare, behålla en god kondition och hålla vikten i schack. Har fört noggrann dagbok/statistik ända sedan jag började och i snitt har jag väl tränat styrketräning 3 ggr per vecka (basövningar med skivstång/kropp), varje muskelgrupp ca 1 g/v. Konditionsträning ligger ngt lägre, men ca 2-3 g/v ofta i anslutning till styrkepasset. Har i snitt ökat ca 1 kg/per år och har lägre fettprocent idag än när jag började.

Nu till min fråga. Jag har långa platåer då min träning står helt stilla dvs inga ökningar, tvärtom backar jag periodvis. Vad kan detta bero på?

Tänkbara anledningar:
1. Tränar för lite. Det är väl så jag resonerat tidigare och har därför försökt öka intensiteten, men min statistik visar inte att jag kommer ur platån genom hårdare träning.
2. Är övertränad. 1 muskelgrupp per vecka borde väl inte leda till att jag är övertränad. Noterade dock en intressant detalj att jag efter ett semesteruppehåll på 4 veckor kom tillbaka och klarade mer än vad jag gjorde innan semestern.
3. Äter för lite. Platån kan bero på att jag äter för lite. Kan dock inte se att jag under desssa perioder har ätit sämre än under andra öknings-perioder. Vikten har dessutom inte sjunkit, tvärtom ;-) -> tillräckligt mycket kalorier...
4. Behöver byta träningsprogram/kombinationer. Har testat att byta träningsupplägg, men det har inte vad jag kunnat se gett märkbara resultat.
5. Motivation. Kan det vara inställningen till träningen? Noterade som sagt att jag efter semester kom tillbaka och ökade...

Jag har laborerat med alla teorier ovan + kombinationer av dessa, utan att egentligen komma fram till orsak. Hur resonerar ni kring detta, känns det igen?

mvh
/Erik

Karl_alfred
2004-10-25, 14:50
Tron på att du ska öka får du inte glämma, det betyder nästan allt :thumbup:

Mextreme
2004-10-25, 15:19
En kombination av 2. och 3. Gör du något åt dem kommer resultaten och då också motivationen.
Din observation under 2:an visar tydligt på det.
Det är väldigt vanliga misstag.

Edit: Välkommen till forumet glömde jag.

stahlberg
2004-10-25, 16:14
Jag anser - trots att kosten förstås är mycket viktig - att orsaken till stagnation oftast är punkt 4. Kroppen "anpassar sig" till en viss träning och man går inte framåt. Detta betyder inte att man helt ska lämna ett fungerande grundprogram, utan hitta på varianter och variationer, som gör att man på nytt går framåt.

Ovanstående gäller stagnation ifråga om styrkeökningar.

Motivationen och tron på vad du gör ger dig din inställning och är naturligtvis a & o. Men du har säkert en bra "grundmotivation", och när du ser inspirerande förändringar ökar både motivationen och tron.

Kosten är förstås synnerligen viktig. Men jag tror inte den är orsaken till dina stagnationer. Å andra sidan behöver du förstås en bra "grundkost".

Förstås kan du också vara övetränad i någon mån. Om du tar en paus, kommer tillbaka och börjar öka KAN det bero på övetrträning.

Men om stagnationen beror på "ensidig träning" är det samma sak. det enda som kan stoppa den ensidiga träningen (om du inte gör ändringar) är en paus. Å andra sidan brukar det inte hjälpa, därför att man ofta går tillbaka till samma ensidiga träning och brukar stanna på nytt.

I alla fall tror jag att svaret på din fråga står att finna i punkt 4, därför att den vanligaste orsaken till stagnation enligt vad jag upplevt (under mina 28 år i "branschen") är "ensidig träning". Planera och genomför korrigeringar/förändringar. Men sköt samtidigt även de andra punkterna i ditt inlägg!