handdator

Visa fullständig version : Laga mat, hjälp!


Froddan
2004-10-25, 12:47
Jag behöver hjälp!

Mamma är bortrest, så jag måste fixa mat till mig och brorsan ikväll. Problemet är att jag kommer hem från träningen vid sex-tiden, och att ta mig hem tar en halvtimma. Således behöver jag få mig nått fort.

Pizza och snabbmat är uteslutet. Varken jag eller brorsan har tillräckligt med stålar för det, och pengarna på det food account min kära mor tilldelat mig får bara spenderas på "riktig" mat. :(

Så nu behöver jag tips på något som går enkelt och fort att tillreda, är gott och nyttigt.

Jag har tid nu på eftermiddan att förbereda något, om man kan lösa det på det sättet..?

Tack på förhand!


/Morsgrisen som nästan fick IG i hemkunskap.. :smash:

daja
2004-10-25, 12:50
Köttfärssås och spagetti!
Nötfärs, ketchup, vatten/mjölk/grädde, vitlök, peppar, paprika, lök

Frantic
2004-10-25, 12:54
Det finns väl många recept här på kolo?

Annars: Tina kycklingfileer och lägg dem i en ugnssäker form. På med lite olja +kryddor. In i ugnen i 20-25 min på 225 grader. Koka ris.
Det tar någon enstaka minut att fixa i ordning sen kan du gå och göra något annat i 20 minuter

Froddan
2004-10-25, 13:02
Vad är en ugnssäker form? Hur mycket är lite kryddor? Hur kokar man ris?

Uff... jag får gå den hårda vägen och läsa i en kokbok. ;)


Tack ändå för hälpen alles!

Froddan
2004-10-25, 13:19
Pytt i panna blev det. :thumbup:

Jimbo
2004-10-25, 15:36
min absoluta favorit mat som jag äter dagligen är köttfärsås med ris mmmmummaa!!! love that shit sedan smakar det lite olika varjegång så blir smaksensation arjegång ;)

Weird
2004-10-25, 16:39
Vad är en ugnssäker form? Hur mycket är lite kryddor? Hur kokar man ris?

Uff... jag får gå den hårda vägen och läsa i en kokbok. ;)


Tack ändå för hälpen alles!

låter som om mamma inte skulle lämnat er själva ;)

B-jay
2004-10-25, 21:53
Det verkar verkligen som mamma har byggt din kropp! :D

Froddan
2004-10-25, 22:39
Det verkar verkligen som mamma har byggt din kropp! :D
aa visst. vem annars? :D

Pez
2004-10-26, 01:36
Vad är en ugnssäker form? Hur mycket är lite kryddor? Hur kokar man ris?

Uff... jag får gå den hårda vägen och läsa i en kokbok. ;)


Tack ändå för hälpen alles!
Wow.. börjar känna mig gammal nu, hade glömt att det finns folk som har helpension "mammastyle".

Kanske dags att lära sig basic-prylarna? Koka ris är ju inte direkt rocketscience. :D
Att kunna laga enkla maträtter är allmänbildning och nåt du kommer vara glad över när du flyttar hemifrån... om inte annat så går det att överleva på pasta/ris och kött/kyckling - sk. "tvåkomponentsmat". :thumbup:

Cilia
2004-10-26, 10:32
låter som om mamma inte skulle lämnat er själva ;)


låter som om mamma skulle ha lämnat dom ensamma för länge sedan iaf i köket.

Weird
2004-10-26, 10:53
låter som om mamma skulle ha lämnat dom ensamma för länge sedan iaf i köket.
santdet har du rätt i

Froddan
2004-10-26, 11:03
låter som om mamma skulle ha lämnat dom ensamma för länge sedan iaf i köket.
Haha, mamma har övergett oss många gånger. Men då har vi levt på pizza, hamburgare och mackor, ibland i flera veckor i stäck :D

Men nu har jag insett lite hur viktig kosten är för träningen och då måste jag, på gott och ont, lära mig laga mat.

Cilia
2004-10-26, 11:38
Haha, mamma har övergett oss många gånger. Men då har vi levt på pizza, hamburgare och mackor, ibland i flera veckor i stäck :D

Men nu har jag insett lite hur viktig kosten är för träningen och då måste jag, på gott och ont, lära mig laga mat.


varför jag betonade att ni borde ha blivit lämnade ensamma i köket. *s*