handdator

Visa fullständig version : Ramadan?


Tolkia
2004-10-24, 08:25
Hörde ett program i radio häromdagen där man ägnade en del av programtiden åt den muslimska fastemånaden, som tydligen antingen infaller mycket snart eller redan börjat (jag har lyckats glömma vilket). Det fick mig att undra lite: Många som tränar är ju i vanliga fall väldigt noga med maten; både med vad de äter och NÄR de äter (ofta och regelbundet) och är inte speciellt förtjusta i att deras cirklar rubbas. Är ramadan ett problem för tränande muslimer? Eller är 100% av de tränande muslimerna så sekulariserade att de skiter i ramadan, ungefär som medelsvensson ignorerar de flesta kristna högtider annat än som potentiell känlla till lite extra ledighet? Alternativt: Är de muslimer som tränar mindre fixerade vid vikten av att alltid vara, som det heter, "optimala" och har därför mindre problem med att göra avsteg från rutinerna en månad? Finns det någon muslim på forumet som har något upplysande att säga i frågan (eller kanske någon med en muslimsk träningskompis)?

Observandum: Missförstå mig rätt; jag frågar av intresse och inte för att starta någon debatt om huruvida ramadan eller islam överhuvudtaget är en smart grej eller inte - och om någon utnyttjar denna tråd till att börja vräka ur sig en massa otidigheter om personer med annan nationalitet eller religion än den egna kommer jag att personligen se till att vederbörande få ångra detta bittert. På förekommen anledning.

MEGA_MAN
2004-10-24, 08:41
Har en "träningespolare" som är muslim och fastar på rammadan.
Han har inte tränat något alls i stort sett då han inte haft tillräckligt med energi till det. Men kommer kanske börja lite lätt snart då kroppen vant sig.

Men om man är på resande fot eller i lumpen behöver man ju inte fasta, så det är möjligt att vissa muslimer anser att deras träning är något liknande och inte fastar på grund av det.

Brenner
2004-10-24, 09:45
Har en tjej mens eller är gravid slipper hon också att fasta. Man kan ju bryta sin fasta om man vill, killar/tjejer som är sjuk behöver inte heller fasta

Orm
2004-10-24, 09:59
Innebär inte fastan under Ramadan att muslimerna bara äter när solen är nere?

Mer liknande Warrior Diet än "vår" fasta alltså?

Rockhard
2004-10-24, 10:28
På våra breddgrader är det väl relativt okej då solen inte är uppe så länge. Men fasen vad jobbigt det måste vara för dom muslimer som bor i tex Australien...

Officer
2004-10-24, 11:47
Jag är muslim, men har inte fastat de senaste två åren sen jag började prioritera min kroppsbyggning alltför högt.

Man äter när solen gått ner, och det är som sagt inte särskilt svårt i Sverige. Förödande under en månad för en kroppsbyggare tyvärr, visst går det att komma tillbaka relativt snabbt efteråt men då har man redan kastat bort 2-3 månader av året för att återhämta sig.

z_bumbi
2004-10-24, 11:55
En vilomånad har ingen tränade dött av ännu vad jag vet så jag ser väl inte en månads "fasta" som ett stort problem utom att man kanske äter för mycket mat under tiden.

Officer
2004-10-24, 12:00
Bumbi - jag nämnde ju också det, det är inte direkt dödande, men man går upp klockan 4 ungefär varje dag för att hinna fixa frukost innan solen går upp och käkar, sen får man käka igen runt klockan 17-18. Det går ungefär en halv månad bakåt i året för varje år, då ramadan börjar. Dvs det blir senare o senare dagar att fasta i Sverige, och om några år så är det under sommarn man måste fasta. Och ni förstår ju hur lätt det kommer bli..

Det svåra är att "komma tillbaka" till det "vanliga livet", dvs börja äta normalt igen med 7-8 mål dagen som byggare, efter en fastemånad. Man blir deprimerad, känner sig nere osv osv. Iofs så har man väl upplevt liknande grejer om man varit sjuk en längre tid eller så.

z_bumbi
2004-10-24, 12:06
Jo jag förstår problemet men jag vet även folk som tränar under ramadan utan att äta mat under dagtid, självklart inte lika mycekt/intensiv träning men de tränar mer än underhållsdos i alla fall. Att anpassa det till svensk sommar låter inte som en höjdare iofs. :D

absaa
2004-10-24, 14:01
Jag är muslim, och fastan kommer först för mig, oberoende av de kroppsliga konsekvenserna. Men jag vet att dom som vill träna och äta och inte förlora någon energi i Ramadhan gärna fuskar sig fram, dvs, dom är uppe på natten och äter osv, sen sover på dagen och därmed "slipper" fasta.

:)

hampaN
2004-10-24, 17:26
Varför fastar ni?

Dalì
2004-10-24, 17:48
Vad tycker familjen dvs farsan & morsan när deras söner/döttrar "struntar i" i Ramadhan? Blir det konflikter? Diskussioner? Eller är det bara ett "-Jaha."

Officer
2004-10-24, 21:38
Vad tycker familjen dvs farsan & morsan när deras söner/döttrar "struntar i" i Ramadhan? Blir det konflikter? Diskussioner? Eller är det bara ett "-Jaha."

I min familj fastar bara min farsa o syrran. Mamma gör inte det pga medicinska skäl.
Farsan accepterar mitt val, han anser att jag är i den mogna ålder där jag kan välja min religiösa väg själv. Dessutom _måste_ man inte fasta som muslim om man inte vill det innerst inifrån, det finns andra saker man kan göra som muslim också, fasta är bara en av de.

Lizard
2004-10-24, 22:00
Varför fastar ni?

Grundtanken är vare sig dum eller ointressant.
Med fastan ska man dela upplevelsen med alla de bröder och systrar som inte kan äta sig mätta varje dag.

Lizard

Dav0d
2004-10-24, 23:07
Grundtanken är riktigt bra men tyvärr så är länderna som fastar inte så utvecklade så fastandet gör inte så mycket nytta ännu. Kanske när dom flesta länder senare bli I-länder som fastandet kan avlöna hela befolkningen, till och med dom fattiga. Då menar jag att man kanske donerar mer pengar till dom fattiga för man känner sympati men för tillfället händer det inte iallfall. Fortfarande är det så att dom rika spottar mer eller mindre dom fattiga i ansiktet lite värre än va dom gör i europa. Dock detta gäller inte alla men bättre blir det för var dag i dom flesta u-länder.

Lizard
2004-10-24, 23:24
Dav0d

..under tiden skulle vi kunna arbeta för att avskaffa EU's löjliga skyddstullar och jordbruksunderstöd som förhindrar att fattiga bönder i 3e världen inte kan sälja det de odlar till oss och därmed blir hänvisade till livslång fattigdom?

Lizard

Dav0d
2004-10-24, 23:36
Jadå, jag menar inget ont om u-länderna. Det är självklart att det är så för dom som styr länderna är helt tafatta i skallen, låt oss ta Iran som exempel för jag är delvis iranie. Befolkningen i städerna är hur hög utbildade som helst (inom kunskap som matte, fysik etc), medans bönderna väldigt hårda arbetare. Men det som hämmar utveckling inom samhälls frågor är ju ledarna, och det skapar vissa problem när det gäller befolkningen. Samma i många I-länder också, fast där är befolkningen lite mer "civiliserade" ibland, medans ledarna är lika dumma i pallet. Allting har med regler att göra, skulle vilket land som helst få samma ledare som Iran, som inte skulle bry sig om samhälls regler och bara ta pengar från statskassan. Så skulle alla börja utnyttja systemet och det skulle bli väldans massa strider i landet. Girigheten efter pengar får många "Civiliserade" människor att bli icke civiliserade.

Nåja, poängen var att fastan är en väldigt bra grundtanke, men kommer förhoppningsvis tjäna mer syfte i framtiden.!.

hampaN
2004-10-25, 06:03
Tack för svaren på min fråga :)