handdator

Visa fullständig version : acne

DANIELCARLSSON
2004-10-24, 00:07
finns det NÅGOT (VILKET SOM HELST) "super-medel" Du har provat på och fått bort acnen, på en gång? Vart kan man köpa det. Du blir min nya bästis om du berättar din hemlighet.

Frantic
2004-10-24, 00:16
Har du stora problem eller är det som på vilken tonåring som helst?

DANIELCARLSSON
2004-10-24, 00:19
Har du stora problem eller är det som på vilken tonåring som helst?

jag har "riktiga" problem som jag regelbundet besöker doktorn för. jag har blivit ordinerad de starkatse tabletterna han har, men de är verkningslösa. nu ska jag få en remiss till ks, men väntetiden ligger på 4-5 månader. skulle vilja veta om mirakelpillerna funkar och då vilka som funkar.

Hades
2004-10-24, 00:25
jag har "riktiga" problem som jag regelbundet besöker doktorn för. jag har blivit ordinerad de starkatse tabletterna han har, men de är verkningslösa. nu ska jag få en remiss till ks, men väntetiden ligger på 4-5 månader. skulle vilja veta om mirakelpillerna funkar och då vilka som funkar.
Roaccutan (stavning?) fungerar väl för de flesta. Dock så har det diverse mindre trevliga biverkningar.

Frantic
2004-10-24, 00:26
Jag har själv inte haft några problem med acne men jag har hört att någon har sagt att roccutan (tror jag att det hette) ska fungera. Men det är verkligen starkt! Jag tror t.o.m att det var någon här på kolo som berätade det...

EDIT: Hades var snabbare:)

DANIELCARLSSON
2004-10-24, 00:31
VAD ÄR DETTA? Vart får man tag på det :)

Hades
2004-10-24, 00:35
VAD ÄR DETTA? Vart får man tag på det :)
Prata med din läkare. Det är receptbelagt.

DANIELCARLSSON
2004-10-24, 00:36
Prata med din läkare. Det är receptbelagt.

Jag käkar (käkade) oxyleteral. och det skulle föreställa de starkaste tabletterna. bara skitsnack, ingen förändring (lite värre kanske).

man kan ta sandpapper och slipa bort skiten? :(

Hades
2004-10-24, 00:46
Jag käkar (käkade) oxyleteral. och det skulle föreställa de starkaste tabletterna. bara skitsnack, ingen förändring (lite värre kanske).

man kan ta sandpapper och slipa bort skiten? :(
Jag vet bara att brorsan använde Roaccutan och att han fick gå och kolla sina levervärden lite då och då. Det är tydligen väldigt starkt och har som sagt en hel del biverkningar. Lite googlande gav följande:

Common Side Effects: abnormal hair growth, bleeding gums, decreased night vision, decreased tolerance for contact lenses, delay in wound healing, drowsiness, dryness of eyes, lips, mouth, nails, nose and skin, headache, itching, sensitivity to sun, sexual dysfunction.

Adverse side effects: blood in urine, bruising, conjunctivitis, chest pain, depression, diarrhea, difficulty breathing or swallowing, dizziness, headache, hearing or vision problems, low blood pressure, pain in bones or joints, peeling or red patches, problems walking, rash, rectal bleeding, ringing in ears, seizure, skin infection, stomach pain, stroke, suicidal thoughts, swelling, upset stomach, vomiting, weight loss.

Källa: http://www.accessmednet.com/prescription-drug-information/roaccutane-isotretinoin.htm

Wahlgrenus
2004-10-24, 00:57
"sexual dysfunction."

Det gillar vi inte

Löjtnant Blank
2004-10-24, 01:18
"sexual dysfunction."

Det gillar vi inte
Nej, men å andra sidan får ett pizzanylle inte så mycket sex (mer än med sig själv). Fördelarna verkar väga upp nackdelarna i det här fallet.

kim
2004-10-24, 02:42
Roaccutan fungerar ja. Du måste gå till en hudläkare för att få det utskrivet. OCH DET KAN GE NÅGRA --JÄVLIGA-- BIVERKNINGAR. Vet 3 pers som har gått på tabbleterna (inkl jag själv) en klarade sig bra bortset från att han blev VÄLDIGT torr i ansiktet (kan nästan garantera dig att du ochså blir det) jag själv har "förlorat" 1,5 år av mitt liv och den sista ja hon försökte begå självmord. Om det är värt att äta dom tja du får helt enkelt testa själv men ett tips om du börjar må dåligt se till att SLUTA äta tabbleterna.

För övrigt så börja sola solarie det brukar hjälpa nåt enormt (egen erfarenhet) vitamin b5 ska tydligen även hjäpa men inget jag har testat än. Se även till att vara extremt noga att tvätta ansiktet morgon och kväll.

Chris
2004-10-24, 02:51
Roaccutan fungerar, men som många skrivit är det en jävligt stark medecin och är inte speciellt hälsosam. Jag har kört 2 "kurer" och det är jäkligt jobbigt ska ja säga dig.. men om du tycker det är värt det så snacka med din hudläkare!

Värst är fan torrheten, man får smörja in sig 10 ggr dagligen och ändå är man så torr att det inte går att vistas utomhus, speciellt i ögonen. Fast man blir extra solkänslig, jag blev galet solbränd av att vara ute EN dag på sommaren. :) Röd som en kräfta efter några timmar i solen.. hehe, som att sola solarie gratis. :D

jebu
2004-10-24, 03:40
google is your friend :)

kolla in denna sidan akneforum (http://www.akneproblem.nu/)

många tips där, allt från medecin till monsterdoser b5 och snigelsalva :)

mini_Arnold
2004-10-24, 09:11
vad händer om du klämmer dem? Varenda en :)

mystic[-_-]
2004-10-24, 09:24
Jag ska till hudläkare i november. Jag har provat tetralysal 150 mb och 300 mg + massa mer saker och inget har hjälpt. Det med minskad sexlust får du på höga doser tetralysal också, iaf jag. Enligt dem så är tetralysal 300 mg det starkaste som en vanlig läkare och inte speicallist fick skriva ut. Får se vad jag får hos hudläkaren.

kalle_banan
2004-10-24, 09:35
det är roccblabla, dom jävla biverkningarna med det läkemedlet var ju sjuka! som tur är har jag aldrig suttit i den sitsen att jag haft så mycket finnar, så jag vet inte hur det känns, men som jag ser på det nu så skulle jag fan aldrig vilja utsätta mig för nått sånt!! :eek:

Köttbullen
2004-10-24, 09:51
du kan få roccutan utskrivet... det är det starkaste medlet mot akne...
Däremot skriver inte läkare ut de till så många , pga av alla bi-effekter.

Du måste ha riktiga problem.. ska själv besöka läkare snart... o hoppas jag får de...

ps tetralysal kan man ju äta som godis... relativt värdelöst..

mystic[-_-]
2004-10-24, 09:57
du kan få roccutan utskrivet... det är det starkaste medlet mot akne...
Däremot skriver inte läkare ut de till så många , pga av alla bi-effekter.

Du måste ha riktiga problem.. ska själv besöka läkare snart... o hoppas jag får de...

ps tetralysal kan man ju äta som godis... relativt värdelöst..

Du har inte fått högre doser va? Kanske bara jag som är känslig men jag mår riktigt kasst när jag tar dem. Jag blev rekommenderad att ta dubbla doser av det. Bieffekterna av det var att jag spydde några gånger första veckorna och konstant illamående. Jag är säkert bara kännslig mot tetralysal men men

Rockhard
2004-10-24, 10:22
Min kompis käkade roccutan i ett halvår och det blev bra tillslut. Inga finnar alls. Men egentligen skulle han bara äta dom halva tiden men då hade dom inte haft så stor verkan än. Enda bieffekten var att hans hud blev sjukt torr, gick åt massiva mångder hudkräm.

Rockhard
2004-10-24, 10:24
Just det, man får inte dricka alkohol :nono: :MrT:

Räcerman
2004-10-24, 12:18
Man skall heller inte styrketräna hårt när man går på roaccutan eftersom hela kroppen blir uttorkad och leder kan ta stryk osv. Detta var i allafall vad min hudläkare sa till mig. Näsblod är en annan trist biverkning, trots att det var flera år sedan jag tog min kur får jag fortfarande näsblod några gånger om dagen :insane:

drkrupp
2004-10-24, 12:41
Jag har käkat Roaccutan. Av biverkningarna fick jag egentligen bara torr hud/läppar. Det var flera år sedan, men jag måste fortfarande ha med mig Lypsyl överallt. Hur som helst var det värt det.

Spike
2004-10-24, 12:47
Vad är ni för whineasses. Man får inte ALLA de där biverkningarna. Vissa är det väldigt liten risk att få. Det du kan räkna med är att få torra ögon, läppar och näsa. Men om hudläkaren är lika bra som min fanns det hjälp (vaselin, lepsyl och ögondroppar). Roacuttan är ingen helvetsmedicin man "förlorar 1,5 år av sitt liv med". Visst om ens liv är att supa och ha sig men då kan man fundera på om man har så mycklet liv iallfall :thefinger

Prova, får man de allvarligare biverkningarna då är det inte så kul och man kanske får sluta men då har man iaf provat. Biverkningen torra läppar blev permanent på mig, har aldrig haft det tidigare. Men vilket raketbränsle :thumbup:

Fem finnar av fem möjliga till roacuttan :thumbup:

HenrY
2004-10-24, 13:04
Ja du bör ta dej en funderare innan du tar Roa. Men har du stora problem så skulle jag råda dej till att prova!
Sen många biverkningar KAN man få, men oftast får du dom inte.
Dom jag fick var Väldigt torr i ansiktet, stort problem. Torr i näsan vilket resulterade i näsblod ett par ggr. Sen fick jag ont i ländryggen med.
Men det som verkligen är jobbigt är torrheten, både i ansiktet och i näsan.
T.ex. går du till skolan och har glömt fuktighets creme, då är du helt körd!
Bara och vända tillbax hem och hämta. Sen så ska du fansicken akta dej för att nysa. jag började bl.a. blöda näsblod på NK i stockholm när jag nös...mindre trevligt!:( Försök att inte nysa.
Mycket o säga om denna medicin iaf...

Mvh

Bjorne
2004-11-23, 14:59
Förlåt ifall jag bumpar upp tråden, men vill hjälpa lite.

Sjävl har jag använt Stioxyl 10%, tycker det hjälper en hel del. Knappt fått några nya finnar, å de gamla är påväg att försvinna. jättenöjd med den produkten, finns att köpa receptfritt på apoteket, kostar inte speciellt mycket vad jag vet. Sedan att försöka låta ställen som du har finnar på vara nakna är bra, ex har du på ryggen så ska det vara bra att gå med bar överkropp och sova på magen, om du nu kan göra det, inte alla som gillar det direkt :)

Käka även B-vitam, rekommederar: "Friggs" - "B-komplex". Jag köper dem själv på ICA, kostar inte så mycket. 2 tabletter om dagen ska ge komplett intag av alla b-vitaminer.

Stioxyl 10% ska man helst sätta på två gånger om dagen, själv använder jag det kanske sex gånger i veckan, hjälper ändå, men hade nog hjälpt mer ifall jag satt på det oftare.

Bieffekter? Torrhud är det vanligaste, själv löser jag det igenom att smörja på någon gele från ACO.

Stioxyl är perfekt att använda på vintern då du inte utsätts för speciellt mycket sol, å andra sidan är luften torr utomhus så blir kanske lite jobbigt ifall du lätt blir torr. Men ifall du nu bestämmer dig för att köra på Stioxyl så kombinera inte det med solarium, då är torr hud ett faktum.

Hardcore_pb
2004-11-23, 18:33
kör på solarium 2-3 gng i veckan det hjälper riktigt mycket plus att man ser mycket fräschare ut när man är brun (tycker jag) sen så tycker inte jag det är några problem att kombinera stioxyl och solarium bara du tvättar bort stioxylen innan du far och solar !

/Hardcore

Lizard
2004-11-23, 19:06
Frågan var uppe för ett halvår sen på ett annat forum så jag satte mig att läsa igenom mode-of-action och förskrivningsföreskrifterna för Roccotan och det måste jag säga; inte ofta man får en så obehaglig profil på ett läkemedel. Fullt i klass med cellgifter.
Skriver läkaren ut Roccotan så gör han det för han vet mer än jag - men jag skulle vara både vaksam och tveksam att använda det........

Lizard

MacLeod
2004-11-24, 00:06
Det flesta läkemedel har ju skumma biverkningar. Kolla bara på en sån vanlig drog som antiinflammatoriska tabbar.
Om du inte vill köra tabletter så tycker jag du ska kolla med en hudläkare om du inte kan få sola på PSO. Där har dom extra starka solarium där man får stå upp i några minuter och som ger både uva samt uvb-strålar. Det vill säga att det ger dig "riktig" sol samt solariesol. Finns även små bordsolarium du kan få turen att låna hem.

Metal_boy_
2004-11-24, 00:19
hade rätt mycke finnar i nyllet när jag va tonåring...nu har jag bara problem me alla kvisslor och stora finnar på ryggen och axlarna..ytan är liksom knottrig på baksidan av axlarna och skuldrorna...världens pormaskar

drkrupp
2004-11-24, 00:39
Receptfria grejer brukar bara fungera på "dålig hy", dvs acne orsakade av bakterier av olika slag. Så har jag fått det förklarat i alla fall.

Jag var ... 24, tror jag, när jag bad hudläkaren om Roaccutan. Han gav med sig ganska lätt. Visst, man får inte vistas i solen eller dricka alcohol, man måste ta blodprover varannan vecka, man dras med torr hud bl.a. Men efter det där halvåret eller vad det handlar om, kan man vistas bland folk igen.

...men ta det inte förrän du kommit ur puberteten med råge. Tonårsacne brukar vara just tonårsacne.

Youngster
2004-11-24, 10:26
Dalacin är det någon som har erfarenhet av det? Jag har använt det i ca tre veckor och det är markant skillnad, finnarna har ändrat skepnad. Inte så röda, utan mer... Svårt att förklara. Men någon som använt det och blivit av med allt?

bosse_brutal
2004-11-24, 15:24
Jag vet bara att brorsan använde Roaccutan och att han fick gå och kolla sina levervärden lite då och då. Det är tydligen väldigt starkt och har som sagt en hel del biverkningar. Lite googlande gav följande:

Common Side Effects: abnormal hair growth, bleeding gums, decreased night vision, decreased tolerance for contact lenses, delay in wound healing, drowsiness, dryness of eyes, lips, mouth, nails, nose and skin, headache, itching, sensitivity to sun, sexual dysfunction.

Adverse side effects: blood in urine, bruising, conjunctivitis, chest pain, depression, diarrhea, difficulty breathing or swallowing, dizziness, headache, hearing or vision problems, low blood pressure, pain in bones or joints, peeling or red patches, problems walking, rash, rectal bleeding, ringing in ears, seizure, skin infection, stomach pain, stroke, suicidal thoughts, swelling, upset stomach, vomiting, weight loss.

Källa: http://www.accessmednet.com/prescription-drug-information/roaccutane-isotretinoin.htm

Det var inga trevliga biverkningar, skulle nog tänka mig för en hel del innan jag skulle trycka i mig det där medlet... måste ha ena jävla problem om man tar till nått sånt, lider med dom som har det :(

Bjorne
2004-11-24, 15:38
Receptfria grejer brukar bara fungera på "dålig hy", dvs acne orsakade av bakterier av olika slag. Så har jag fått det förklarat i alla fall.Det är samma princip bakom dem, bara att man tar det utvändigt.

Rataxes
2004-11-24, 16:24
Hade ganska svåra problem med acne på bröst och skuldror (när det var som värst handlade det om stora bölder och hela bröstet såg ut som köttfärs). Min doktor satte mig på tetralysal och en salva som heter differin. Det är effektivt, om än väldigt långsamt verkande. Gått på den i snart 3 månader och säkert lagt ner mer än 1000 kr, acnen e betydligt lindrigare nu, fast har inte försvunnit än. Ska vanligtvis ta ungefär ett halvår innan acnen försvinner helt i svåra fall, och sen ska man fortsätta i ytterligare 18 månader :(

Fangface
2004-11-24, 16:40
Brukar alltid få acne i ansiktet när jag käkar kreatin, och eftersom jag gör det merparten av årets månader ansåg jag det som ett problem och kontaktade läkare.
Fick Tetralysal utskrivet och det var det värsta jag varit med om.
Läkaren sa att det skulle ta misnt en månad innan jag kunde se ev. resultat.
Men acnen var borta efter ETT PAR DAGAR !
Kanske har fått 5-10 nya finnar de senaste 10 veckorna !

Så det kan jag rekomendera !

Youngster : Dalacin har jag provat i båda formerna för några år sedan, då man fortfarande var ung...
Linement: funkade inget vidare på mig, gav upp efter 1 månad.
Antibiotika: Åt det pga mag-åkomma i 3 veckor, men acnen försvann oxå på köpet :thumbup:
Kom dock tillbaks efter avslutad behandling...

mystic[-_-]
2004-11-24, 16:41
Jag har kört teralysal,differin,basiron, dalacin och en lättare dos roacuttan. Ska ta blodtest och levervärden imorgon och få en starkare dos roacuttan som jag ska köra tills slutet av maj.