handdator

Visa fullständig version : Sverige är sjukt


Garnax
2004-10-23, 22:18
En rattfull man ifrån Belgien har som ni säkert vet kört ihjäl en familj med sin lastbil.

Nu mår han dåligt över det så han kan inte arbeta.

Så nu ska han försöka få ersättning för förlorad arbetsinkomst pga det.

Så först kör han ihjäl människor sen ska han få ersättning för förlorad arbetsinkomst...Stora belopp. Kan röra sig om miljoner.

Hur i helvete kan det finnas stöd i lagen för detta? (Enligt hans advokat gör det de, sen om han får ersättning eller inte är inte sagt än, men möjligheten finns)

Stog i expressen eller aftonbladet idag...

Olsson
2004-10-23, 22:21
allt som står i kvällstidningarna är sant :rolleyes:

Yankeee
2004-10-23, 22:26
allt som står i kvällstidningarna är sant :rolleyes:

Nu är det ju så att det så att man får pengar om man har varit med om något trauma som gör att man inte kan jobba.

Håller med dig Garnax, helt sjukt att man ens kan tänka tanken att han ska få pengar. Han ska in i fängelse, inget annat.

Allan
2004-10-23, 22:27
Han var ungrare, inte belgare. Och lagen ger rätt till den typen av ersättningar. Däremot ska varje sånt fall bedömas av Försäkringskassan och det ska beslutas huruvida ersättningen är rimlig eller ej. Det är definitivt inte fråga om att bara hämta miljoner. Det finns ett flertal prejudikat i frågan (vilket Expressen nogsamt lät bli att nämna) så Garnax behöver inte oroa sig.


allan

Garnax
2004-10-23, 22:45
Skrev jag också, att det inte alls är säkert men att en advokat

KAN SE MÖJLIGHETEN att ens försöka få ut pengar på det viset är vansinne.

Om han får det eller ej spelar mindre roll, att det över huvud taget finns en MÖJLIGHET att försöka få pengar.

Trauma...

Han skulle bli inslängd i ett låst rum med familjens släktingar ett par timmar med fria tyglar så ska han få se på trauma sen...

Allan
2004-10-23, 22:49
Men då ska du väl för fan inte skälla på Sverige. Skäll på advokaterna!


allan

Bärs
2004-10-23, 22:54
Det är advokaternas jobb att se sådana möjligheter för sina klienter.

mangemani
2004-10-23, 23:08
sverige är sjukt?newsflash så det stänker om det :rolleyes: :rolleyes:

Hades
2004-10-24, 00:16
Garnax for dummies:
*Läs Aftonbladet eller Expressen.
*Hitta en artikel där någon invandrare gjort något brottsligt/sagt något konstigt.
*Klaga på Sveriges rättssystem/svenska regeringen/invandrarens religion.
*Tyck synd om dig själv eftersom det är så hemskt att bo i Sverige.

Pez
2004-10-24, 00:30
Garnax for dummies:
*Läs Aftonbladet eller Expressen.
*Hitta en artikel där någon invandrare gjort något brottsligt/sagt något konstigt.
*Klaga på Sveriges rättssystem/svenska regeringen/invandrarens religion.
*Tyck synd om dig själv eftersom det är så hemskt att bo i Sverige.

Tillägg:
*Lita dig tillbaka sippandes din burköl i kontorsstolen. Känn den tillfredsställande känslan av att du är den enda som förstår och som därtill satt dina tankar i pränt, så att andra kan förstå detta som bara du förstår och/eller har observerat, spritta i kroppen. (Källa till denna, för Garnax unika, insikt: oftast en artikel i AB eller Expressen)

:)

aliquis
2004-10-24, 00:49
Tycker det är helt logiskt. Om du körde ihjäl någon skulle eventuellt du också må dåligt.

Metal_boy_
2004-10-24, 00:55
det är inte så jävla lätt att få ut storbelopp som en del tror...

Tricklev
2004-10-24, 01:09
Tycker det är helt logiskt. Om du körde ihjäl någon skulle eventuellt du också må dåligt.

:confused: Vad snackar du om?! Klart man njuter som fan av det!


Näää men klart som fan man mår dåligt av det, men tycker ändå inte att man borde få pengar för det ;)

Yankeee
2004-10-24, 01:16
Tycker det är helt logiskt. Om du körde ihjäl någon skulle eventuellt du också må dåligt.

Ja, självklart mår han dåligt. Men seriöst, vem fan bryr sig? Sätter man sig och dricker när man vet att man ska köra, då får man skylla sig själv och det enda han ska ha är en enkelbiljett till sin cell.

Herkulez
2004-10-24, 02:13
Tycker det är helt logiskt. Om du körde ihjäl någon skulle eventuellt du också må dåligt.
du äcklar mig med den kommentaren :(

Garnax
2004-10-24, 04:54
Garnax for dummies:
*Läs Aftonbladet eller Expressen.
*Hitta en artikel där någon invandrare gjort något brottsligt/sagt något konstigt.
*Klaga på Sveriges rättssystem/svenska regeringen/invandrarens religion.
*Tyck synd om dig själv eftersom det är så hemskt att bo i Sverige.

På något vis är jag inte alls förvånad att du som vanligt postar i trådar jag skapar helt utan att beröra aktuellt ämne utan bara försöker göra dig lustig på min bekostnad. Istället för att skriva vad du tycker om att de faktiskt i Sverige är möjligt att få ersättning för detta (Vore det inte möjligt på något plan skulle nog inte hans advokaten försöka) för det är vad tråden handlar om.

Vem som gjorde det spelar ingen roll.
Vilken tidning som skrev om det spelar inte heller någon roll.
Vilken religon mannen har spelar inte heller någon roll.

Men ska folk förstå sig på mig så är det väl lika bra att det får en guide till dig med.

Hades for dummies:

*Hitta en post Garnax har skrivit.
*Hitta en anfallsvinkel i diskussionen som inte har med ämnet att göra.
*Oavsett om han håller med eller inte, käfta emot utan att beröra ämnet.
*Finns det inget att anmärka på så kan man klaga på stavning,signaturer eller
avatars istället.
*Gärna hitta idiotiska liknelser som senast i "Grogg med protein" tråden.


Garnax tyckte i den att bara för att man Kan blanda alla möjliga äckliga drycker o dricka kanske man ska låta bli.

Hades säger då naturligtvis att det sättet att tänka hade resulterat i att vi inte haft elektrisitet idag. För kan man testa något måste man det för utväcklingens bästa.

Nu Hades måste jag fråga, om du tycker att man ska testa saker för att komma frammåt och utvecklas borde du inte då tycka att bara för att man lever bra i Sverige ska man sluta bry sig om de fel som finns?

Hellre klagar jag över alla fel jag kan finna i de system som finns än att se helt likgiltigt på allt som händer runt om mig.

I wrestlingtråden där man ser killen skada sig själv skriver alla att det är sjukt,vansinne osv. Skriver man att det är vansinne att man kan köra ihjäl en familj och sedan önska sig ersättning för detta det får inte samma gensvar utan försöker snarare finna sätt att driva med trådskaparen...

Garnax
2004-10-24, 05:01
Tillägg:
*Lita dig tillbaka sippandes din burköl i kontorsstolen. Känn den tillfredsställande känslan av att du är den enda som förstår och som därtill satt dina tankar i pränt, så att andra kan förstå detta som bara du förstår och/eller har observerat, spritta i kroppen. (Källa till denna, för Garnax unika, insikt: oftast en artikel i AB eller Expressen)

:)

Och vad har din personliga åsikt om mig i denna tråd och i detta ämne att göra? Vill du dela med dig om vad du tycker om mig vänligen skapa en egen tråd om detta eller gör ett massutskick av PMs eller Mail...

O en del ska stå som förebilder med moderator status på ett forum *suck*

Allan: Advokaterna arbetar med de medel sveriges lag ger dem...
Kan de vrida på lagen till sin fördel så är det enbart för att lagen
har gjort det möjligt.

Aliquis: Jo jah betvivlar inte att han mår dåligt över detta nu när han
nyktrat till. Dock ska man inte för det kunna få 1kr för det. För
han valde själv att dricka o köra samtidigt. Han la denna ånger
på sina egna axlar av helt fri vilja.

Grahn
2004-10-24, 07:10
Tycker det är helt logiskt. Om du körde ihjäl någon skulle eventuellt du också må dåligt.

Rättelse om du söp dig full och körde ihjäl någon SKA du må dåligt.

Sen tror jag inte han får ett ruttet öre mer än möjligtvis en resa hem.

ölobrännvin
2004-10-24, 09:03
Tycker det är helt logiskt. Om du körde ihjäl någon skulle eventuellt du också må dåligt.
Ja oj det är så synd om stackars fyllot som gjorde en usväng på motor vägen och dödade en familj, han måste ju få pengar det är ju självklart, jag håller helt med dej kaninen.

stridis
2004-10-24, 09:39
Advokaterna arbetar med de medel sveriges lag ger dem...
Kan de vrida på lagen till sin fördel så är det enbart för att lagen
har gjort det möjligt.
Ja om du skulle stifta alla lagarna så skulle ju ingen kunna vrida dem till sin fördel som du inte tänkt dig.:rolleyes:

Hades
2004-10-24, 10:09
På något vis är jag inte alls förvånad att du som vanligt postar i trådar jag skapar helt utan att beröra aktuellt ämne utan bara försöker göra dig lustig på min bekostnad. Istället för att skriva vad du tycker om att de faktiskt i Sverige är möjligt att få ersättning för detta (Vore det inte möjligt på något plan skulle nog inte hans advokaten försöka) för det är vad tråden handlar om.

Vem som gjorde det spelar ingen roll.
Vilken tidning som skrev om det spelar inte heller någon roll.
Vilken religon mannen har spelar inte heller någon roll.

Men ska folk förstå sig på mig så är det väl lika bra att det får en guide till dig med.

Hades for dummies:

*Hitta en post Garnax har skrivit.
*Hitta en anfallsvinkel i diskussionen som inte har med ämnet att göra.
*Oavsett om han håller med eller inte, käfta emot utan att beröra ämnet.
*Finns det inget att anmärka på så kan man klaga på stavning,signaturer eller
avatars istället.
*Gärna hitta idiotiska liknelser som senast i "Grogg med protein" tråden.


Garnax tyckte i den att bara för att man Kan blanda alla möjliga äckliga drycker o dricka kanske man ska låta bli.

Hades säger då naturligtvis att det sättet att tänka hade resulterat i att vi inte haft elektrisitet idag. För kan man testa något måste man det för utväcklingens bästa.

Nu Hades måste jag fråga, om du tycker att man ska testa saker för att komma frammåt och utvecklas borde du inte då tycka att bara för att man lever bra i Sverige ska man sluta bry sig om de fel som finns?

Hellre klagar jag över alla fel jag kan finna i de system som finns än att se helt likgiltigt på allt som händer runt om mig.

I wrestlingtråden där man ser killen skada sig själv skriver alla att det är sjukt,vansinne osv. Skriver man att det är vansinne att man kan köra ihjäl en familj och sedan önska sig ersättning för detta det får inte samma gensvar utan försöker snarare finna sätt att driva med trådskaparen...
Tror du på allvar att saker blir bättre för att du klagar på allt konstigt du hittar i Aftonbladet? Om du försökte se helheten och hitta lösningar till de problem som finns så hade det varit lättare att ta dig på allvar. Konstruktivt tänkande löser problem och ditt tänkande är verkligen inte konstruktivt. Att bara peka ut problemen hjälper ju inte det minsta om du inte samtidigt kan presentera en lösning.

Kanske finns det en anledning till att systemet fungerar som det gör. Istället för att bara ha en massa regler som automatiskt bestämmer när man kan betala ut ersättning för förlorad inkomst så prövar man varje enskilt fall för sig så slipper man misstag på grund av att reglerna inte är hundraprocentiga. Då kan han ansöka om det, men det är fortfarande inte troligt att han får någon ersättning.

För övrigt verkar det som att du missade poängen helt i "grogg-tråden" om du nu tolkade den liknelsen bokstavligt.

Dante
2004-10-24, 10:33
du äcklar mig med den kommentaren :(

Det kanske inte bara handlar om han, Möjligen har en familj.

Pez
2004-10-24, 10:46
Och vad har din personliga åsikt om mig i denna tråd och i detta ämne att göra? Vill du dela med dig om vad du tycker om mig vänligen skapa en egen tråd om detta eller gör ett massutskick av PMs eller Mail...

O en del ska stå som förebilder med moderator status på ett forum *suck*

Allan: Advokaterna arbetar med de medel sveriges lag ger dem...
Kan de vrida på lagen till sin fördel så är det enbart för att lagen
har gjort det möjligt.

Aliquis: Jo jah betvivlar inte att han mår dåligt över detta nu när han
nyktrat till. Dock ska man inte för det kunna få 1kr för det. För
han valde själv att dricka o köra samtidigt. Han la denna ånger
på sina egna axlar av helt fri vilja.

Vill bara påpeka att din rubrik inte stämmer - redan på 80-talet fastställdes ju att "Sverige är Fantastiskt!". :D

aliquis
2004-10-24, 10:55
Visste inte att han drack, men hur som helst, det lär ju vara jobbigt att veta att man har kört ihjäl någon och kan man då inte arbeta behöver man ju fortfarande kunna ta sig fram tills man har fått smälta det hela. Tycker inte det är det minsta konstigt att man får hjälp under tiden det tar att bli återställd.

aliquis
2004-10-24, 10:58
du äcklar mig med den kommentaren :(
Uhm, vad äcklar? Att jag skrev eventuellt? Eller att jag tycker det var/är ok att man får pengar?

Om man mördar någon har man ju gjort fel med flit så att säga.
Men om det sker en olycka var det ju inget man ville göra. Visste som sagt inte att han var påverkad vilket väl skjuter mer skuld på hans axlar.

Yankeee
2004-10-24, 11:08
Tror du på allvar att saker blir bättre för att du klagar på allt konstigt du hittar i Aftonbladet? Om du försökte se helheten och hitta lösningar till de problem som finns så hade det varit lättare att ta dig på allvar. Konstruktivt tänkande löser problem och ditt tänkande är verkligen inte konstruktivt. Att bara peka ut problemen hjälper ju inte det minsta om du inte samtidigt kan presentera en lösning.

Kanske finns det en anledning till att systemet fungerar som det gör. Istället för att bara ha en massa regler som automatiskt bestämmer när man kan betala ut ersättning för förlorad inkomst så prövar man varje enskilt fall för sig så slipper man misstag på grund av att reglerna inte är hundraprocentiga. Då kan han ansöka om det, men det är fortfarande inte troligt att han får någon ersättning.


Tror du att han tror att något ska bli bättre? Han startar en tråd om något som han tycker är fel, det är han knappast ensam om. Man måste väl få diskutera saker även om det är "fastställt att hur det fungerar"? Eller får man bara diskutera saker som man kan ändra, eller som det inte finns bestämda regler för?

Att det sen är en massa ******* som alltid hoppar på honom kan väl inte han hjälpa?

Allan
2004-10-24, 11:11
Nu är det ju så att vi lever i ett land där andra än Garnax stiftat lagarna, vilket i varje fall jag är evigt tacksam för. Inte för att jag egentligen ska behöva leka lärare men det funkar ju så här - man stiftar en lag och sedan skapas det tillämpningar av lagen. Om sedan Expressen tror att det skulle ge eventuella miljoner till just den chauffören får stå för dem - jag VET att han inte kommer få ersättning.
Lagrummet - och egentligen är det inte ens ett lagrum utan en tillämpning - är till för att t ex stödja lokförare som råkar köra på folk, eller andra som råkar ut för trauma under sin yrkesutövning. Och det är väl jävligt bra att det finns. Så Sverige är just fantastiskt!

allan

Yankeee
2004-10-24, 11:12
Nu är det ju så att vi lever i ett land där andra än Garnax stiftat lagarna, vilket i varje fall jag är evigt tacksam för. Inte för att jag egentligen ska behöva leka lärare men det funkar ju så här - man stiftar en lag och sedan skapas det tillämpningar av lagen. Om sedan Expressen tror att det skulle ge eventuella miljoner till just den chauffören får stå för dem - jag VET att han inte kommer få ersättning.
Lagrummet - och egentligen är det inte ens ett lagrum utan en tillämpning - är till för att t ex stödja lokförare som råkar köra på folk, eller andra som råkar ut för trauma under sin yrkesutövning. Och det är väl jävligt bra att det finns. Så Sverige är just fantastiskt!

allan

Man måste väl ändå få diskutera saken utan att bli påhoppad?

Allan
2004-10-24, 11:19
Självklart får man diskutera. Och saker ska diskuteras. Vad jag vänder mig emot är att man använder kvällstidningarna (!) som referens för allvarliga saker. Istället för att säga "han får miljoner" vore det kanske rimligare att fråga "är det möjligt att han kan få miljoner?". Fast Garnie kanske bara vill reta upp folk - och då har han verkligen lyckats sista tiden.


allan

Pez
2004-10-24, 11:22
Man måste väl ändå få diskutera saken utan att bli påhoppad?
Man kan faktiskt inte konstruktivt diskutera ett ämne om man får ämnet serverat med direkt felaktig information, i varket fall inte om en av parterna är medveten om bristerna i sakuppgifterna - då kommer diskussionen troligtvis att revolvera runt just bristerna i sakuppgifterna.

Jfr. en part hävdar att jorden är platt och att det i sin tur är hemskt för att folk trillar av kanten - själv vet du att jorden inte alls är platt, utan rund - kan du då föra en konstruktiv diskussion runt ämnet "hur räddar vi dom som faller av kanten på jorden" utan att påpeka att jorden faktiskt är rund?

Själv är jag lite fascinerad över hur illa Garnax verkar tycka om Sverige. Gillar man inte landet, dess befolkning, samhället i stort osv. kanske det är dags att röra på sig. Det är ju inte bra att vantrivas med sitt liv och omgivning.

Grahn
2004-10-24, 11:30
Sverige är inte perfekt, långt ifrån.
Men det är rätt ont om länder som är bättre.

AB och Expressen är ett otyg.....

Yankeee
2004-10-24, 11:35
Självklart får man diskutera. Och saker ska diskuteras. Vad jag vänder mig emot är att man använder kvällstidningarna (!) som referens för allvarliga saker. Istället för att säga "han får miljoner" vore det kanske rimligare att fråga "är det möjligt att han kan få miljoner?". Fast Garnie kanske bara vill reta upp folk - och då har han verkligen lyckats sista tiden.


allan

Jovisst är det fel att använda blaskorna som källa. Men garnax är knappast den enda som gör det här på forumet. Den enda egentliga skillnaden är att garnax skriver precis vad han tycker (inget fel med det iof, men man måste lägga fram det bra, vilket han inte alltid gör) och det sticker i ögonen på de oliktänkande och de politiskt korrekta. Hade någon annan startat tråden kan jag garantera att den inte gått åt detta hållet.

Anyway, det jag vill komma fram till är att trådarna som garnax startar alltid slutar med att folk skriver hur dum han är, att han stavar fel, osv osv. Varför inte bara strunta i hur han har skrivit det och istället tänka på varför han har skrivit det? Komma med en egen reflektion osv osv.

Blev lite OT och svammel, men det är dags att det sägs :)

Hades
2004-10-24, 12:14
Tror du att han tror att något ska bli bättre? Han startar en tråd om något som han tycker är fel, det är han knappast ensam om. Man måste väl få diskutera saker även om det är "fastställt att hur det fungerar"? Eller får man bara diskutera saker som man kan ändra, eller som det inte finns bestämda regler för?

Att det sen är en massa ******* som alltid hoppar på honom kan väl inte han hjälpa?
Jag är bara trött på att han spyr en massa galla över Sverige, invandrare och annat. Ingenting blir bättre av det, snarare motsatsen eftersom man fokuserar på problemen istället för lösningarna. Hade det varit en tråd, visst, ibland måste man väl få klaga, men när man skapar hundratrådar där man bara gnäller, det är då det blir irriterande.

kharon
2004-10-24, 15:54
Garnax for dummies:
*Läs Aftonbladet eller Expressen.
*Hitta en artikel där någon invandrare gjort något brottsligt/sagt något konstigt.
*Klaga på Sveriges rättssystem/svenska regeringen/invandrarens religion.
*Tyck synd om dig själv eftersom det är så hemskt att bo i Sverige.



ROFL!

Garnax
2004-10-24, 15:57
Jag är bara trött på att han spyr en massa galla över Sverige, invandrare och annat. Ingenting blir bättre av det, snarare motsatsen eftersom man fokuserar på problemen istället för lösningarna. Hade det varit en tråd, visst, ibland måste man väl få klaga, men när man skapar hundratrådar där man bara gnäller, det är då det blir irriterande.

Antar att du är bättre som kan spy galla over mig i 100 trådar?

Metal_boy_
2004-10-24, 16:03
Jag är bara trött på att han spyr en massa galla över Sverige, invandrare och annat. Ingenting blir bättre av det, snarare motsatsen eftersom man fokuserar på problemen istället för lösningarna. Hade det varit en tråd, visst, ibland måste man väl få klaga, men när man skapar hundratrådar där man bara gnäller, det är då det blir irriterande.


Garnax om nån diskuterar ju och föreslår lösningar, och inte nog me det jag tycker dom flesta han skrivit är tecken på realism istället för alla fantasilösningar som de flesta kommer me för att verka fina i kanten. Därför tror jag att politikerna inte kommer nånstans i sina fjantiga metoder, för att dom har lite väl livlig fantasi

ölobrännvin
2004-10-24, 18:20
- och då(det) har han verkligen lyckats(med) sista tiden.


allan
Nej nu har du byggt meningen fel oxå.......Fruktansvärt alltså.
OBS detta var ett exempel på hur trådar kan spåra ur, nu kommer Allan kommentera hur dum jag är som gör personangrepp på hans dyslexi, sen kommer Granis med en helt obegriplig långsökt inlägg om att det inte alls var fel uppbyggt..

Trance
2004-10-24, 18:32
Garnax om nån diskuterar ju och föreslår lösningar, och inte nog me det jag tycker dom flesta han skrivit är tecken på realism istället för alla fantasilösningar som de flesta kommer me för att verka fina i kanten. Därför tror jag att politikerna inte kommer nånstans i sina fjantiga metoder, för att dom har lite väl livlig fantasi


Realism?

Att sätta han i ett rum med släktingar är ju typiskt grabbsnack som är häftigt men väldigt långt från verkligheten. Jag tycker det är roligt med folk som hela tiden säger Sverige är för vekt, Sveriges system är kasst, Sveriges fängelser är ett skämt. En fråga till er.

Har ni brytt er om att leta upp statistik från bra källor?
Har ni tittat på de aktuella domarna och inte bara sammanfattningar i media?
Har ni tittat på andra länders system?
Har ni tittat på andra länders brottstatistik?
Har ni följt upp hur det faktiskt går i de fallen ni retar upp er på?

Eller kan det bara vara så att ni ser en rubrik i en kvällstidning och retar upp er och skriker att Sverige är vekt och kasst, sedan märker ni inte vad som händer i fortstättninge. Om det kanske kommer en rättelse i tidningen, märker ni sådant eller minns ni bara de stora rubrikerna.

Politiker och jurister är inte perfekta, men lagarna är skapade av folk som faktiskt tänkt till oftast. Det är klart de hela tiden evolverar, men inte fan tror jag att någon tonåring som läst aftonbladet helt plötsligt vet så mycket bättre än alla utbildade jurister.(ej riktat till enbart garnax, mer till all som tar åt sig)

Har ni faktiskt satt er in i hur det går till då har jag respekt för era tankar, men om ni bara är som de människor som säger: "proteinpulver är anabola, jag vägrar läsa om det jag bara vet det." så tyvärr känns inte det helt seriöst..

balder
2004-10-24, 19:37
Antar att du är bättre som kan spy galla over mig i 100 trådar?

point taken :thumbup:

Allan
2004-10-24, 19:50
Nej nu har du byggt meningen fel oxå.......Fruktansvärt alltså.
OBS detta var ett exempel på hur trådar kan spåra ur, nu kommer Allan kommentera hur dum jag är som gör personangrepp på hans dyslexi, sen kommer Granis med en helt obegriplig långsökt inlägg om att det inte alls var fel uppbyggt..

Bah..hem och läs svensk språklära med dig. Man kan visst skriva som jag gjorde där. ;)


allan

ölobrännvin
2004-10-24, 19:54
Bah..hem och läs svensk språklära med dig. Man kan visst skriva som jag gjorde där. ;)


allan
ok det ska jag göra genast !

Jet
2004-10-24, 19:58
Sverige har varit bättre som land än vad det är idag, även om det på många områden fortfarande står sig bra gentemot andra europeiska länder. Dock är den "svenska välfärden" inte så himla världsledande längre, och tyvärr lär den aldrig bli det igen. Personligen ska jag få ihop pengar så det räcker att flytta härifrån i lämplig ålder så man kan njuta av ett trivsamt klimat, samtidigt som jag får min pension skickad dit jag bor... :D

Hades
2004-10-24, 20:47
Antar att du är bättre som kan spy galla over mig i 100 trådar?
Det spelar ingen roll vad man skriver i dina trådar, du bemöter nästan aldrig några motargument, och när du gör det bemöter du aldrig allt man skriver. Det får mig att tro att du inte är intresserad av att skapa någon diskussion kring det du skriver om, utan att du endast vill klaga/gnälla. Därmed blir det ganska ointressant att skriva seriösa svar i dina trådar.

morbror_sven
2004-10-24, 20:54
Varför överhuvudtaget bry sig? Det hade lika gärna kunnat vara någon av er som hade druckit, och då hade ni knappast bett om finkan.
Det skulle vara intressant att se vad Garnax hade att säga om vi nu låste in alla människor som medvetet eller omedvetet begick mord.
Skulle han möjligen länka till artikeln om den oskyldige 3barns-pappan som i odemokratisk anda sitter inlåst på fort knox för resten av sitt liv? Jag bara undrar.

Varför är ni så sura på chaffisen? Jag är övertygad om att garnax hade försökt få ut arbetsersättning också, pengarna finns ju där, det är bara att ta ut dem.
Och om han nu får pengarna är det väl ändå inte vi svenskar som betalar??

morbror_sven
2004-10-24, 20:58
Antar att du är bättre som kan spy galla over mig i 100 trådar?
Du spyr galla för att få uppmärksamhet. Du blir upprörd av allt vars konsekvens är negativ. Du tänker inte efter, du tänker inte realtivt, du tänker dig inte in i alla individers situation. Skvallerpressen tycks framgångsrikt ha format dina åsikter, jag antar att din familj har prenumererat på aftonbladet när du var barn.

Trance
2004-10-24, 21:09
Varför överhuvudtaget bry sig? Det hade lika gärna kunnat vara någon av er som hade druckit, och då hade ni knappast bett om finkan.
Det skulle vara intressant att se vad Garnax hade att säga om vi nu låste in alla människor som medvetet eller omedvetet begick mord.
Skulle han möjligen länka till artikeln om den oskyldige 3barns-pappan som i odemokratisk anda sitter inlåst på fort knox för resten av sitt liv? Jag bara undrar.

Varför är ni så sura på chaffisen? Jag är övertygad om att garnax hade försökt få ut arbetsersättning också, pengarna finns ju där, det är bara att ta ut dem.
Och om han nu får pengarna är det väl ändå inte vi svenskar som betalar??

Inte fan kunde det varit jag som druckit, vem fan sätter sig och kör bil eller lastbil fulla.

Garnax
2004-10-24, 21:19
mina trådar har inget med uppmärksamhet utan att det faktiskt svider i skinnet att se hur man kan bete sig i sverige o ända kunna få ersättning för det.

Tjuven bryter sig in hos dig snor allt du äger o sista vevan halkar han och du får betala skadestånd för det.

Garnax tråden jag skapade hade inte heller med uppmärksamhet att göra utan snarare en pik till de som alltid ska förklara vilken idiot jag är eller gnällig osv istället för att diskutera något...

Hades
2004-10-24, 21:21
Tjuven bryter sig in hos dig snor allt du äger o sista vevan halkar han och du får betala skadestånd för det.

Du får gärna skriva källor.

Garnax
2004-10-24, 21:33
Du får gärna skriva källor.

Finns flera uppmärksammade fall om situationer som denna eller liknande.

För inte allt för länge sedan kanske 2 år sedan fick någon betala skadestånd för att hunden hade bitit inbrottstjuven svårt i benet.

En elektriker fixade ett eget inbrottslarm i garaget efter flera inbrottsförsök när de sedan kom igen så sköt örona på dom för han hade fixat ett larm med så hög db att trummhinnan gick sönder. Detta är kanske en 5 år sedan..kanske mer. Minns det väl dock.

Det är ditt ansvar att din trappa inte är en fara på vinterna skulle någon ramla på den är du skadeståndsskyldig...vad sen den skadade gjorde där spelar faktiskt ingen roll...

datorjaevel
2004-10-24, 21:36
Du får gärna skriva källor.
Garnax syftar på när jag bröt mig in hos honom o halkade o han fick pröjsa skadestånd

Garnax
2004-10-24, 21:38
Garnax syftar på när jag bröt mig in hos honom o halkade o han fick pröjsa skadestånd

Så det var du din jävel ;)

Hades
2004-10-24, 21:38
Finns flera uppmärksammade fall om situationer som denna eller liknande.

För inte allt för länge sedan kanske 2 år sedan fick någon betala skadestånd för att hunden hade bitit inbrottstjuven svårt i benet.

En elektriker fixade ett eget inbrottslarm i garaget efter flera inbrottsförsök när de sedan kom igen så sköt örona på dom för han hade fixat ett larm med så hög db att trummhinnan gick sönder. Detta är kanske en 5 år sedan..kanske mer. Minns det väl dock.

Det är ditt ansvar att din trappa inte är en fara på vinterna skulle någon ramla på den är du skadeståndsskyldig...vad sen den skadade gjorde där spelar faktiskt ingen roll...
Du får gärna skriva källor, som sagt (helst inte kvällspressen).
Du skriver ju bara ena sidan av historierna. Det är ju knapppast troligt att inbrottstjuven kom undan helt och hållet bara för att larmet var olagligt, eller för att hunden bet honom i benet. Förutsatt att det kunde bevisas att han gjorde inbrott alltså.

Trance
2004-10-24, 21:47
Finns flera uppmärksammade fall om situationer som denna eller liknande.

För inte allt för länge sedan kanske 2 år sedan fick någon betala skadestånd för att hunden hade bitit inbrottstjuven svårt i benet.

En elektriker fixade ett eget inbrottslarm i garaget efter flera inbrottsförsök när de sedan kom igen så sköt örona på dom för han hade fixat ett larm med så hög db att trummhinnan gick sönder. Detta är kanske en 5 år sedan..kanske mer. Minns det väl dock.

Det är ditt ansvar att din trappa inte är en fara på vinterna skulle någon ramla på den är du skadeståndsskyldig...vad sen den skadade gjorde där spelar faktiskt ingen roll...


Vandringsägen enligt http://student.jmg.gu.se/veta97/torsdag1/rattanpizza3.html

"Tjuven som halkade
En tjuv bröt sig in i en villa där familjen var bortrest. Han stal en mångd föremål och gick lugnt ut genom huvudingången. Då det var vinter var trappan utanför huset hal och tjuven halkade och bröt benet. Han var tvungen att ropa på hjälp och åkte fast. Sedan gick han till rätten och krävde skadestånd av husägaren för att trappan varit isig. Rätten dömde konstigt nog husägaren att betala skadeståndet."

Jag ger mig dock om du hittar en bättre och trovärdigare källa.

Jag skulle också vilja ha lite andra källor om det du just citerade, för jag hittade inget om dem på google.

Garnax
2004-10-24, 21:47
nej nej självklart kommer de inte undan från sina straff.

Men att behöva betala skadestånd till någon som skadat sig medans han försökt göra inbrott hos dig är juh vansinne...

Ska leta rätt på fallen jag nämnde...

datorjaevel
2004-10-24, 21:54
det mesta i världen är vansinne

Hades
2004-10-24, 21:57
nej nej självklart kommer de inte undan från sina straff.

Men att behöva betala skadestånd till någon som skadat sig medans han försökt göra inbrott hos dig är juh vansinne...

Ska leta rätt på fallen jag nämnde...
Husägaren har också gjort fel om han skadat någon avsiktligt (t ex genom att installera ett larm som spräcker trumhinnorna). Således bör han ju straffas för det brottet. Han kommer ju inte undan från sitt brott bara för att ett annat brott begåtts mot honom. Bara för att man är brottsling betyder det ju inte att man står utan rättigheter.

morbror_sven
2004-10-25, 08:31
Inte fan kunde det varit jag som druckit, vem fan sätter sig och kör bil eller lastbil fulla.
Det är väl inte så konstigt? Är man full förstår man kanske inte vad man ger sig in i?

16 000 människor kör rattfulla varje dag, och det är inget garnaxprat. Förr eller senare måste någonting hända. Det borde de flesta begripa.
Självklart måste detta åtgärdas, men det har jag inte hört garnax säga en enda gång.

Att likna lastbilsfallet med inbrottsmyten är irrelevant. Skillnaden mellan 6 liv och en stulen vas är ojämförbar.

Dessutom. Har chaffisen fått någon ersättning än? Nej. Med största sannolikhet kommer han inte att få det, men trots detta har garnax tillägnat honom en tråd.
Kan vi spara klagomålen tills "tragedin" är ett faktum?

Yankeee
2004-10-25, 10:30
Det är väl inte så konstigt? Är man full förstår man kanske inte vad man ger sig in i?


Han var ju knappast full innan han började dricka?
Alltså måste han ha vetat vad han gjorde.

AngelLove
2004-10-25, 12:45
Dom enda som skall ha en möjlighet till ersättning i ett fall som detta är de ev kvarlevande i familj....

En sak som jag tänkt på, alla ni som klagar på att denna personen ev skulle kunna få ersättning från svenska staten, ni vill sätta denna personen i fängelse. Vad tror ni en fängelsevistelse på X antal år kostar svenska staten ? Nej, är han från ett annat land så sätt han på första plan dit och gör så att alla pass-kontroller stoppar honom nästa gång han försöker ta sig in i Sverige.

Besserwisser
2004-11-05, 17:42
Ska leta rätt på fallen jag nämnde...

Ville bara påminna dig...

Garnax
2004-11-05, 18:07
Jo farsan hade klippen från tidningarna, ska träffa han på måndag.

Hades
2004-11-13, 15:35
Jo farsan hade klippen från tidningarna, ska träffa han på måndag.
Bump!

Hades
2004-11-19, 16:35
ttt