handdator

Visa fullständig version : Bra "godis" under långvarig träning?


Player
2004-10-23, 12:45
Tja!

Jo, jag gör just nu lumpen som spanare och kommer att vara ute i fält i princip fram till april. Vi har fått testa på ett antal veckor nu så att bl.a. jag har fått en uppfattning om hur detta lumparliv kommer att vara. Detta innebär ganska mycket marschträning, därav min frågeställning.

Vad skulle vara bra att ha med sig och äta lite av då och då under t.ex. marschträning? Många av de mer erfarna som legat inne längre har bl.a. choklad med sig, både ljus och mörk. Vad skulle vara bättre att äta vid t.ex. en marsch på 4-5 timmar? Snabba kolhydrater eller långsamma?

Är det egentligen inte lika bra att bara köpa energibars med långsamma kolhydrater?

jakke
2004-10-23, 12:52
Jag skulle rekommendera jägarblandning.
Jordnötter, choklad, godis typ bilar och russin. Blanda detta i en plast påse och förvara i fickan på vapenrocken alt vinterblusen beroende på väder=).

Player
2004-10-23, 13:13
Jag skulle rekommendera jägarblandning.
Jordnötter, choklad, godis typ bilar och russin. Blanda detta i en plast påse och förvara i fickan på vapenrocken alt vinterblusen beroende på väder=).

Lite av varje... lät mycket intressant faktiskt!
Någon annan som har synpunkter och tips?

z_bumbi
2004-10-23, 16:15
Kolhydratstypen spelar mindre roll under en längre tur i skogen då man inte äter upp hela påsen på en gång samt gör av med stora mängder energi.
Protein är underskattat för uthålligheten så jordnötter kan vara bra av det skälet även om ett mjölkprotein av någon typ kanske vore bättre.
Fett är det som tar minst plats i förhållande till energimängden, mct, jordnötter eller kokosflingor kan väl kvitta när det gäller en kortare tid, en liten flaska med matolja att slå över ev mat är inte heller fel.