handdator

Visa fullständig version : Ätardagar..Bra eller dåligt?


Mr A
2004-10-23, 11:02
Är det bra att ha en ätardag 1 dag i veckan när man deffar? Och vad är egentligen ok att äta vid en sådan här dag? Kan man trycka i sig massa mat, kakor och godis eller är detta bara onödigt och förstör deffen? :eating: Är det bättre att kanske bara äta lite större måltider än vad man vanligtvis gör under dieten?? Lite fundersam över detta.. :confused:

Frazze
2004-10-23, 11:07
Sök på Ätardag.

Personligen tycker jag att en gång i veckan nästan kan bli lite mycket. Var tionde dag brukar kännas bra, eller var fjortonde dag.
Det är upp till dig själv om du vill svulla i dig allt som finns, själv äter jag det jag är sugen på den dagen, skulle jag inte vara sugen på en chokladkaka så skippar jag den. Och vissa gånger sitter jag och har snaskorgier och trycker i mig kilovis med godis, kakor, läsk och allt annat. Det bästa är väl att äta samma bra mat som vanligt fast MER. Men rent mentalt kan det vara skönt att dra på donken och skämmas lite.
Huvudsaken är väl att du inte MÅSTE trycka i dig allt skit som finns bara för att du "får", det kan lätt bli så att man laddar för ätardagen och när den väl kommer äter man tills man får hjärtsvikt...

men att ta en ätardag lite då och då brukar i alla fall lätta upp lite mentalt, sedan debatteras det om det är bra eller dåligt för själva deffen. Jag tror det är bra, både fysisky och mentalt.

Mr A
2004-10-23, 11:27
Tackar för svaret! Eftersom jag har lätt för att lägga på mig så är det kanske av fördel att bara ha en ätardag tex varannan vecka för att hålla motivationen uppe. Undrar dock över en annan sak också..Kan en ätardag hjälpa till så att man lättare går ner i vikt? Att detta höga kaloriintag under en dag chockar kroppen och underlättar viktnedgång? Jag kanske är helt ute o cyklar?!

Rataxes
2004-10-23, 12:07
Min fettförbränning var på topp i 3 månader från 79 till 68 kg helt utan ätardagar, när den väl avstannade hjälpte inte ätardagar heller. Om man inte känner att man behöver frossa i sig utan gränser någon gång varannan vecka eller så för att kunna hålla sig på en strikt diet så tycker jag inte det är någon poäng med att ha dem. Det finns väl inga entydiga forskningsresultat som bevisar att de skulle ha nån betydande varaktig effekt på förbränningen?

King Grub
2004-10-23, 13:08
När man sänker energiintaget sjunker också leptinnivåerna undan för undan. Eftersom leptinnivåerna har stor inverkan på metabolismerna och eftersom man (åtminstone i teorin) kan stimulera dem genom överätning kan måttliga, kolhydratbaserade ätardagar antagligen vara av värde.

Leptin och ätardagar, av Lyle McDonald. (http://www.halso.info/75.html)

Hård_men_rättvis
2004-10-24, 12:57
Kolhydratbaserade ätardagar är nyckelordet här. Således gäller det att befinna sig i "diet-mode" rent mentalt under ätardagen och inte låt det hela urarta till en matorgie med skräpmat.

Minimera fettet till ca ~15% under ätardagar; när kolhydratoxidationen går upp så hämmas fettoxidationen kraftigt. Alltså kommer mycket av det fettet du äter lagras( förutsatt att ätardagen försätter dig i ett hyperkaloriskt tillstånd).

En ätardag/v kommer att ha en försumlig effekt på metabolismen; vi pratar kanske några få % ökning av metabolismen under 24-48 tim efter ätardagen. Om målet är att förlora bf så fort som möjligt så är jag övertygad om att ätardagar stjälper mer än hjälper.

Å andra sidan så finns det andra behållningar av en ätardag

1) en psykologisk morot, något att se fram mot

2) superkompensation, påfyllnad av förlorat glykogen

Väger man fördelarna mot nackdelarna så är en kontrollerad ätardag en självklarhet; om man inte har en speciell tidpunkt att vara klar med sin deff på så finns det inga anledningar att exkludera ätardagarna.

Bärs
2004-10-24, 14:24
I synnerhet om du springer mycket kan det vara bra med en ordentlig kolhydratdag för att orka med nästa vecka. Sprang just 24 km och frossar som bäst på godis och pasta, och tänker göra det resten av dagen, trots att jag är inne på min 5:e deffvecka. Däremot funkar inte alkohol som ätardagskost. Efter en fylla kastas man flera dagar bakåt i tiden.

Hård_men_rättvis
2004-10-24, 17:23
I synnerhet om du springer mycket kan det vara bra med en ordentlig kolhydratdag för att orka med nästa vecka. Sprang just 24 km och frossar som bäst på godis och pasta, och tänker göra det resten av dagen, trots att jag är inne på min 5:e deffvecka. Däremot funkar inte alkohol som ätardagskost. Efter en fylla kastas man flera dagar bakåt i tiden.

Alkohol funkar lika bra som ätardagskost som godis.

Rent metaboliskt så är det ingen katastrof att ta sig en fylla på ätardagen.

JAM
2004-10-24, 17:26
Alkohol är inte bra, oavsett ätardag eller ej.

Hård_men_rättvis
2004-10-24, 17:32
Bra är det inte, men att det skulle skjutsa dig x antal dietdagar tillbaks i tiden stämmer heller inte.

Bärs
2004-10-24, 20:20
Bra är det inte, men att det skulle skjutsa dig x antal dietdagar tillbaks i tiden stämmer heller inte.

Varenda gång jag druckit under deffen (två ggr) har det tagit fem dagar att komma tillbaka till den vikt jag hade innan festen. De veckoslut jag hållit mig hemma har jag fortsatt gå ner. Jag har svårt att se vad det kunde bero på om inte fyllan.

Hård_men_rättvis
2004-10-24, 20:46
Fylla+skräpmat är ingen bra kombination. Det första brukar inkludera det andra, så där har du kanske svaret..?

Bärs
2004-10-24, 22:12
Faktiskt inte, och det är det som förvånar mig. Antagligen har det väl mest med vätskebalansen att göra men å andra sidan stannar också fettförbränningen upp när det finns alkohol i blodet (tror jag). I det här skedet av deffen får man kämpa för varje hekto så dessa sociala plikter är betungande för defframgången.

Dav0d
2004-10-25, 03:08
Men alkohol finns ju bara i blodet som mest i 30-40 timmar. Och det är om du supit 1 liter vodka..

Bärs
2004-10-25, 08:13
Men om man börjar med en välkomstskål 18.00 på lördagen och sedan håller på till 06.00 är man knappast i körskick före 18.00 på söndagen även om man inte häller i sig en liter vodka. Det blir alltså 24 h utan fettförbränning. Öl har väl dessutom mycket högt GI vilket gör att fettet i maten (som inte alls behöver vara skräpmat) lättare sätter sig på kroppen.

DANIELCARLSSON
2004-10-25, 13:55
Du måste ha ett liv också!

Träningen ska vara en del i livet, inte tvärtom. Därför måste du få unna dig livets goda.

Tycker jag... :angel: