handdator

Visa fullständig version : djup i benpress?


sork
2004-10-22, 23:38
hur djupt är optimalt i benpressen, nu pratar jag om en 45' vinkel eller vad det är,(liggande iaf). är det att man ska gå tills det är 90' i benen eller helt enkelt så djupt som möjligt? kanske något mittemellan?:S
tacksam för svar:)

Dav0d
2004-10-22, 23:53
Precis som benböj så ska man gå så långt ner man kan, inga 45 graders här inte. Dock beror det också på vad man vill uppnå, men desto längre ner desto mer rumpa kopplar du in. Om du åt andra sidan vill träna start läget för att få en bra spänst genom maskinen, så kan du köra explosiv träning dom första "graderna" och inte gå djupare än 45. Beror på dina mål som sagt, men dom flesta som bygger massa på bena & rumpan kör nog hela vägen ner.

jim
2004-10-23, 04:55
Precis som benböj så ska man gå så långt ner man kan, inga 45 graders här inte. Dock beror det också på vad man vill uppnå, men desto längre ner desto mer rumpa kopplar du in. Om du åt andra sidan vill träna start läget för att få en bra spänst genom maskinen, så kan du köra explosiv träning dom första "graderna" och inte gå djupare än 45. Beror på dina mål som sagt, men dom flesta som bygger massa på bena & rumpan kör nog hela vägen ner.


antar att han menar 45 graders lutning på slädens ramp i benpressen :) men utöver det håller jag med! massan kommer på djupa benpressar/knäböj medan vi i friidrottsträningen körde explosiva 90graders för just explosiv styrka!

King Grub
2004-10-23, 06:30
Knäna till hakan; maximalt bottendjup. Lättar rumpan är det rörligheten som måste tränas upp.

autowah
2004-10-24, 16:27
Hur tränar man upp rörligheten för benpressen, är det stretching som gäller?

Markus H
2004-10-24, 16:34
Hur tränar man upp rörligheten för benpressen, är det stretching som gäller?

japp...

jag brukar ligga på rygg, Min sambo (sjukgymnast) böjer ena benet upåt (så rakt ben som möjligt) så långt det går (håller där et tag ca 30 sekunder) sen ska jag trycka emot tio gånger, sen trycker hon det en bit längre O.s.v några gånger... ( upprepa med andra benet) Detta har fungerat jätte bra för mig

Fick tidigare jätte ont i RYGGEN för att jag var för tight i ben musklerna och rumpan (antar jag) Hamstrings tror jag de kallas...

Halldin
2004-10-24, 16:36
Jag kör visserligen nästan aldrig benpress, men för mig så lättar hälarna (ej rumpan) om jag kommer för långt ner.

Har inte det problemet i knäböj, men där har jag istället en rätt kraftig lutning på överkroppen (ryggen är dock rak).

nordland
2004-10-24, 16:36
Knäna till hakan; maximalt bottendjup. Lättar rumpan är det rörligheten som måste tränas upp.

Hur jävla smalt kör du?? ;) .... Nämen, gruben har rätt. man "ska" gå såpass djupt att knäna är i jämnhöjd med hakan/axlarna.....

Markus H
2004-10-24, 16:38
Jag kör visserligen nästan aldrig benpress, men för mig så lättar hälarna (ej rumpan) om jag kommer för långt ner.

Har inte det problemet i knäböj, men där har jag istället en rätt kraftig lutning på överkroppen (ryggen är dock rak).

kanske dags att stretcha vaderna då??

eller?

Officer
2004-10-24, 16:49
Jag kör superdjupt också, som King Grub beskrev. Jag har inte fötterna jättebrett, jättesmalt eller fötterna högt upp på plattan heller.

Vigheten/stretchen kommer med den djupa rörelsebanan efter ett tag. Gäller alla musklergrupper!

abjorn
2004-10-24, 16:52
min mage tar emot :em: Om jag ska kunna gå djupare måste några revben bort ;) Visserligen kör jag inte med knäna ut mot sidorna utan rakt ner mot bröstet eftersom det känns bäst så.

mystic[-_-]
2004-10-24, 17:00
Jag kör som Grub sa

Halldin
2004-10-24, 18:03
kanske dags att stretcha vaderna då??

eller?
Jaså är det dom som ska stretchas... jag fick för mig att det är baksida lår, fotleder och annat. Jag är rätt dålig på att stretcha faktiskt, men jag hoppas att det blir som AP säger, att vighet kommer av att köra så djupt man kan.

En annan sak, magen är ivägen lite också. :D

Pont
2004-10-24, 18:25
min mage tar emot :em: Om jag ska kunna gå djupare måste några revben bort ;) Visserligen kör jag inte med knäna ut mot sidorna utan rakt ner mot bröstet eftersom det känns bäst så.

Ja! Just så är det i mitt fall med. Jag har inga problem med rörligheten/stelhet utan kan gå riktigt djupt, men låren trycker ju ihop bröstkorgen! Och nejdå, tjock är jag inte.

Börje H
2004-10-25, 10:46
Grader hit & dit är inte det viktigaste. Inte heller att få knäna i höjd med axlarna. Det som måste styra djupet är förmågan att hålla ner korsryggen i dynan. Vad gäller fotledsrörligheten går ju i de flesta benpressar att justera fotplattans och/eller ryggstödets vinkel. Att få knäna till axlarna är en sanning som de flesta gamla rävar hugger i sten lika hårt som att man skall köra pressar riktigt långt ner bakom huvudet.
Är man vig och har tur går det bra... har man otur säger det knaaaak ;)

mr_ray5
2004-10-25, 10:50
Gå så pass djupt att du inte lyfter svanken, så att diskarna i ryggen inte pressas snett.
Stanna innan du stäcker benen helt i topp läge, annars slappnar mysklerna av och vikten vilas av ben stommen. Långsamt ner, explosivt upp med kontroll.
Börja med höga rep, öka vikten efter varje set.