handdator

Visa fullständig version : Sugar alcohols


30cm
2004-10-22, 21:07
Det här borde ha disskuterats förrut men jag hittar det inte. Bars verkar inte vara så populärt här. Dock är det smidigt och inte så dyrt som alla säger om man beställer från USA där dollarn dessutom står riktigt lågt.
Jag har en Pro Complex från ON framför mig. Visst är det mycket bullshitreklam på den och jag förstår inte hälften av innehållsförteckningen.

/85g bar:
Protein: 35g
Kolhydrater: 35g
varav 32g är "sugar alcohol"
Fett: 4,5g
varav 2,5g är mättat

Proteinet borde vara fullvärdigt eftersom kakan innehåller vassle å sånt. Fett är på acceptabel nivå. Vitaminer och mineraler finns det också en hel del. Och så till min egentliga fråga...
Vad är "sugar alcohol"? Jag tror jag har hört att det ger 4kcal/g som vanliga kolisar. Men har det några andra effekter som jag bör veta om?

abjorn
2004-10-22, 21:42
måste vara socker alkohol, typ glycerol eller nåt.

30cm
2004-10-22, 22:43
ja, och vad innebär det?
Är det socker eller alkohol eller vad är det?

King Grub
2004-10-23, 06:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=8508&highlight=sockeralkoholer

30cm
2004-10-23, 20:51
Sorry, jag sökte bara på det utlänska ordet. Men om någon söker på "sugar alcohol" nu så hittar dem det iaf.

EDIT: Men efter att ha läst den där förstår jag fortfarande inte varför bars är dåliga i jämförelse med t.ex. en frukt med en proteindrink.

Lizard
2004-10-23, 21:13
Vad fasen är glycerol?

Talade med Olle Wikström på Lyckeby i ämnet sockeralkoholer och glycerol i somras och vi satt båda som frågetecken en lång stund medans han sökte i underlagen innan han besutade att sockeralkoholer inte blev till kolhydrater.
Inte var det fett eller blev fett heller.
Själv begriper jag inte vad fasen det är?!
Vore det sprit skulle man ju bli berusad?

Lizard

LunaSpice
2004-10-23, 22:03
Sockeralkoholer omvandlas visst till kolhydrater (glukos -> glykogen). Dock tar det lång tid pga. annorlunda upptags- och metabola mekanismer.

Effect of long-term, peroral administration of sugar alcohols on man.
Makinen KK.
Swed Dent J. 1984;8(3):113-24.

MEGA_MAN
2004-10-24, 09:10
Vad fasen är glycerol?

Talade med Olle Wikström på Lyckeby i ämnet sockeralkoholer och glycerol i somras och vi satt båda som frågetecken en lång stund medans han sökte i underlagen innan han besutade att sockeralkoholer inte blev till kolhydrater.
Inte var det fett eller blev fett heller.
Själv begriper jag inte vad fasen det är?!
Vore det sprit skulle man ju bli berusad?

Lizard

Glycerol eller Glycerin som det även är kallat är en trevärd alkohol,
1,2,3-propantriol



C-OH
l
C-OH
l
C-OH



De vanligaste fetterna är triglyceriderna, estrar av glycerol. Men att någon sådan reaktion skulle ske i kroppen är jag mycket tveksam till. Att det skulle bli till kolhydratertror jag inte, i försej finns glycerins struktur i en del kolhydrater men jag tror inte de bildas från glycerol. Du blir inte påverkad av det på samma sett som "sprit" (etanol) då det inte är samma ämne. :)