handdator

Visa fullständig version : Benböjproblem!


Grisen
2004-10-22, 12:48
När jag kör knäböj fäller jag höften åt höger, det blir värre ju tyngre jag kör. Vad kan detta bero på?

Big_Vik
2004-10-22, 14:31
Jag gissar, ojämn styrka? pröva köra lite tunga enbens-benpressar så kan du ju iaf utesluta det? =)

jwzrd
2004-10-22, 14:52
Gå till en naprapat och be honom eller henne klämma och känna för att se om du är ojämnt stel. Tex höger ljumske är kort, vänster gluteus något längre, osv.

MEGA_MAN
2004-10-22, 17:05
Se till att du har bra skor!!
Jag har haft liknande problem men att jag böjt höfter/knän när det blivit tugt, men då hade jag ochså ett pardåliga skor (som att slå och böja i tjockmatta)

Pudzianovski
2004-10-22, 18:01
Olika längd på benen. Jag har det problemet.

:cryout:

Grisen
2004-10-24, 14:46
Olika längd på benen. Jag har det problemet.

:cryout:

Kanske är det.. Jaja borde iaf kolla upp det hos en naprapat. Hur yttrar sig problemet för dig? Drar alltid höftet åt något håll eller är det bara vid tyngre vikter?

Edit. Jag får även alltid mer träningsvärk i högerbenet, d.v.s. benet som ligger på samma sida som rotationshöften.

Ingo
2004-10-24, 15:03
Det kan mkt väl vara motoriken som brister oxå, kroppens olika delar samarbetar inte som dom ska, vilket kan ge sig till känna i övningar som tex. böj, då hela kroppen används mer eller mindre. Men som sagts tidigare i tråden, gå till naprapat, du kan ha lite låsningar/stelheter och liknande som ställer till det oxå.

/Ingo

Pudzianovski
2004-10-24, 15:10
Kanske är det.. Jaja borde iaf kolla upp det hos en naprapat. Hur yttrar sig problemet för dig? Drar alltid höftet åt något håll eller är det bara vid tyngre vikter?

Edit. Jag får även alltid mer träningsvärk i högerbenet, d.v.s. benet som ligger på samma sida som rotationshöften.


För MIG yttrar sig följande problem: känslig korsrygg, svårt att stretcha baksida lår.

Min höft är väldigt sned och jag känner av det och det kommer antagligen bli värre med tiden.

När jag tränar böj, marklyft mfl övn. så yttrar sig problem vid vikter då jag får "ta i en del". Värst i böj där vinklarna bli helt konstiga då jag inte kan fokusera kraften på båda benen och därmed skapar väldigt konstiga böjar ibland.

Kolla upp hos någon läkare om du tycker att de är något som är fel.

Grisen
2004-10-24, 15:21
Inget gör ont eller så, men det ser inte bra ut när jag böjer eftersom höften drar så mycket åt höger. När jag marklyfter märker jag inte problemet.

Tack för att ni hjälper och delar med er av er egen erfarenhet!