handdator

Visa fullständig version : Högskoleprov...


Sidor : [1] 2

mooch
2004-10-22, 09:59
So... är det någon här inne som skriver högskoleprovet imorgon? Har ni förberett er på något vis? Själv ska jag skriva första gången i morgon, och har förberett mig så pass att jag gjort ett gammalt prov för att ha ett hum om hur det är upplagt...

mystic[-_-]
2004-10-22, 10:09
Jag ska skriva imorgon och jag har inte förberett mig ett dugg med något gammalt prov. Jag har läst kalelsen så jag vet vad jag ska ha med mig osv =) Jag tror det går bra så det är inget jag oroar mig för! Det är första gången jag skriver också :cheers:

scythe
2004-10-22, 10:14
Även jag förlorar min HP-oskuld imorgon. :D
Har tittat lite på ett gammalt prov. Oroar mig dock mest för att jag inte kommer klara att sitta still så länge.

mystic[-_-]
2004-10-22, 10:16
Även jag förlorar min HP-oskuld imorgon. :D
Har tittat lite på ett gammalt prov. Oroar mig dock mest för att jag inte kommer klara att sitta still så länge.

Du har pauser där du kan springa iväg och klättra å väggarna :thumbup:

obesogen
2004-10-22, 11:59
www.hogskoleprovet.tk
Där finns en del tips och tricks!
Hoppas det går bra för mig och alla er imorn! ;)

Grisen
2004-10-22, 12:43
Jag ska också skriva! Har inte heller förberett mig någonting.. Jaja gör det bara för att kolla hur jag ligger.

Fors
2004-10-22, 13:05
Skall skriva det för andra gången.
Har pluggat ord i ett halvår (sedan förra provet) och tagit mig igenom en ordbok på 400 sidor. Sitter och bläddrar igenom den nu för att göra kunskaperna aktuella.
Satsar på att höja mina 1.4 till 1.7

acke_t
2004-10-22, 13:08
Skall skriva det för andra gången.
Har pluggat ord i ett halvår (sedan förra provet) och tagit mig igenom en ordbok på 400 sidor. Sitter och bläddrar igenom den nu för att göra kunskaperna aktuella.
Satsar på att höja mina 1.4 till 1.7


jävlar vad seriöst! gör du det bara för det är kul lr försöker du komma in ngnstans?

Yankeee
2004-10-22, 13:22
Blir av med min oskuld imorgon också. Har kollat på gamla prov hur matten är upplagd.

abjorn
2004-10-22, 13:25
ska göra det på internet efteråt ;)

Callister
2004-10-22, 14:22
1.4 är väl rätt hyffsat tycker jag, men 1.7 är mycket bättre. :P
Jag gjorde ett högskoleprov från -97 på test, fick 14/20 på första delen. :)

lliB lliK
2004-10-22, 15:46
Blir andra gången för mig nu. Har denna gång inte förberett mig någonting, förra året läste jag lite ordkunskap (arbetshäfte från svenskan) och kollade igenom provet. Fick 1.9 första gången, satsar på 2.0 nu.

spas
2004-10-22, 16:34
Att plugga ord kan helt klart vara en bra tanke om man vill höja sin poäng, annars brukar det räcka med att göra provet en gång extra. De flesta skriver bättre när de fått lite rutin. Tänk även på att provet bara är aktuellt i 5 år. Jag använde just mitt gammla prov från 99 för sista gången så nu är det tur att man börjar bli klar =). Kommer aldrig glömma känslan när jag öppnade resultatbrevet från sista gången jag gjorde provet. Fy fan vilken glädje när man märker att allt kan falla på plats efter en lördags skrivande. Ni som inte gör provet och funderar på att söka till högskola, testa att göra det minst en gång det kan öppna en hel det dörrar.

Callister
2004-10-22, 16:42
Blir andra gången för mig nu. Har denna gång inte förberett mig någonting, förra året läste jag lite ordkunskap (arbetshäfte från svenskan) och kollade igenom provet. Fick 1.9 första gången, satsar på 2.0 nu.
Satsar du på något stort? Det finns väl inget som kräver mer än 1.9? Eller kräver läkare/advokat 2.0?

lliB lliK
2004-10-22, 17:02
Läkare och advokat ligger på 2.0 ja tror jag. Men är inte ute efter något sådant, tycker bara jag borde fixa 2.0an, skadar ju aldrig att ha det resultatet.

Makk
2004-10-22, 18:43
Ska göra det för andra gången imorrn... har pluggat lite gamla prov och kollat lite i ett sånt där häfte med övningar speciellt för provet.. ganska bra faktist!

Iaf, LYCKA TILL ALLIHOP! :kickass:

Fors
2004-10-22, 18:58
jävlar vad seriöst! gör du det bara för det är kul lr försöker du komma in ngnstans?

Går allting som det skall i mitt liv (dvs. jag bosätter mig i ngt attraktivt land) kommer jag aldrig att behöva resultatet. Går någonting fel vill jag dock ha ett resultat liggande. Och det känns rimligt att göra det nu medan jag har de grundläggande kunskaperna färska.

I våras fick jag bra resultat på samtliga delar förutom ordkunskapen, där jag missade hälften. Förhoppningsvis kan rutin i kombination med ökad ordkunskap höja mig ett snäpp eller tre :) Det är trots allt inte många poäng mellan 1.4 och 1.7

30cm
2004-10-22, 19:54
Jodå, det blir spännande. Hemma har jag fått 1,1 ("dummast" här verkar det som)

Callister
2004-10-22, 22:33
Läkare och advokat ligger på 2.0 ja tror jag. Men är inte ute efter något sådant, tycker bara jag borde fixa 2.0an, skadar ju aldrig att ha det resultatet.
Jo det är nog bra det. :thumbup:

Kossa Mu
2004-10-22, 22:59
Skriver också det imorgon. Problemet för mig är att det är så gott som onödigt, då jag redan går ett program. Poängen med det hela var att jag skulle söka in till ett annat nu i vår men det vill jag inte längre, så jag skriver det för skojs skull men det är inte det minsta skoj.

Yooo
2004-10-22, 23:28
Jodå, det blir spännande. Hemma har jag fått 1,1 ("dummast" här verkar det som)



Man ska aldrig underskatt oturen heller.... :)


En del har intelligenser som sträcker sig längre än derivator och ekvationer.

Kossa Mu
2004-10-23, 10:47
Ett tips kan vara att läsa igenom "reglerna" före man går till provet. Jag uppfattade det som att man fick ha med sig miniräknare. Så när jag kom tillbaka efter första rasten står de vid min bänk och anmärker på det, vilket resulterade i att de strök den delen och kanske skulle stryka hela provet.

Då provet inte spelade någon roll och jag inte orkade sitta kvar för att få ett kasst hp-betyg så gick jag därifrån. Känns lite halvdrygt men samtidigt komiskt.

Yankeee
2004-10-23, 11:57
Lunch nu. Svårt att säga hur det har gått. Imorgon kan jag avgöra om det gick dåligt eller åt helvete.

Solros
2004-10-23, 12:08
Vart och när kommer dom rätta svaren?

Yankeee
2004-10-23, 12:11
De kommer tydligen idag kl 17 på:

http://hogskoleprov.umu.se/hprov/

mmartin
2004-10-23, 14:50
skriver alla samtidigt, och när isf slutar/slutade provet??

michael
2004-10-23, 14:56
Även om du får 2.0 är det inte garanterat att du blir läkare, många 2.0r sållas bort från uttagningarna.

Yankeee
2004-10-23, 15:27
skriver alla samtidigt, och när isf slutar/slutade provet??

Ja, ~16.15

Grahn
2004-10-23, 15:29
Statistikdelen är ju värst ;) språkdelen enklast.

Frazze
2004-10-23, 15:33
link (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,551366,00.html)

Yankeee
2004-10-23, 15:33
Statistikdelen är ju värst ;) språkdelen enklast.

Tyckte det var helt klart tvärtom. Kändes det som, får se om 30min.
Kändes som alla rätt på statistiken, och åt helvete på språket.
Blir säkert tvärtom då ;)

Grahn
2004-10-23, 15:41
Tyckte det var helt klart tvärtom. Kändes det som, får se om 30min.
Kändes som alla rätt på statistiken, och åt helvete på språket.
Blir säkert tvärtom då ;)

Lycka till :)

Callister
2004-10-23, 15:52
Om man har 20,0 från gymnasiet och 2,0 på högskole provet; är man inte garanterad att komma in på Juridik eller läkarutbildning? Måste vara drygt att inte komma in, det e mkt jobb.

Yankeee
2004-10-23, 15:52
Gick som väntat, hälften rätt ungefär. Glömde fylla i matten så jag vet ej vad jag fick där.

Hyfsat nöjd ändå iom att det var mitt första, och jag inte pluggade något inför det förutom att kolla in matten.

ante
2004-10-23, 15:52
så nu har jag rättat, fyfan va illa det gick, fick 15 rätt på orden, så jävla dåligt. Hoppas verkligen jag skrivit av fel eller nåt ;)

mystic[-_-]
2004-10-23, 16:01
Har precis kommit hem orkar inte rätta nu :D Det känndes dock jävligt bra på läsförståelse eng/sve + svenska orden. Det andra gick helt okey varken bra eller dåligt :D

z_bumbi
2004-10-23, 16:06
Om man har 20,0 från gymnasiet och 2,0 på högskole provet; är man inte garanterad att komma in på Juridik eller läkarutbildning? Måste vara drygt att inte komma in, det e mkt jobb.


Lotten får avgöra, det finns för få platser helt enkelt.

Fors
2004-10-23, 16:15
Bah, tangerade vårens resultat :)

abjorn
2004-10-23, 16:22
Om man har 20,0 från gymnasiet och 2,0 på högskole provet; är man inte garanterad att komma in på Juridik eller läkarutbildning? Måste vara drygt att inte komma in, det e mkt jobb.

Dom lottar väl bland dom som söker har jag för mig ;) och som jurist behöver du väl inte 20 2.0. Min syster pluggar juridik och har iaf inte det.

z_bumbi
2004-10-23, 16:26
Orddelen
Missade anfang vilket innebär att jag missade ett ord i år igen, iofs gjorde jag provdelen på ca 4 min aldeles nyss men i alla fall.

Makk
2004-10-23, 16:34
Bah, gick väl som förra gången...

Vart hittar man normeringstabell?

lliB lliK
2004-10-23, 16:43
109 vart det för mig, så blir väl 1.9 i år igen :(

Bättre än förra året dock, och statistiken gick bättre vilket var mitt huvudmål :)

Solros
2004-10-23, 17:05
Högskoleprovet 2004-10-23 (html-kod)

* Facit (Fel i Ord-facit, redigering pågår )
* Ord-provet (15 min) (Fel i facit, redigering pågår)

Grahn
2004-10-23, 17:06
Bah, gick väl som förra gången...

Vart hittar man normeringstabell?

den kommer långt efteråt de måste ju rätta alla först.

Tjuckot
2004-10-23, 17:35
så man kan inte själva räkna ut vad för nån poäng man får då eller? :o

lliB lliK
2004-10-23, 17:44
Det går att uppskatta vad man får med hjälp av en normeringstabell från ett gammalt prov

Här är förra provets normeringstabell http://hogskoleprov.umu.se/hprov/04a/norm.html

Grahn
2004-10-23, 17:48
Det går att uppskatta vad man får med hjälp av en normeringstabell från ett gammalt prov

Här är förra provets normeringstabell http://hogskoleprov.umu.se/hprov/04a/norm.html

Jepp det ger en ungefärlig uppfattning om vad man får.

30cm
2004-10-23, 20:24
1,0. Det är enligt statistiken medelmåttigt. Men det verkar som att alla här ligger mycket högre. Samband mellan kroppsbyggande och intelligens! :)

Hades
2004-10-23, 20:26
1,0. Det är enligt statistiken medelmåttigt. Men det verkar som att alla här ligger mycket högre. Samband mellan kroppsbyggande och intelligens! :)
Eller så är det så att det framförallt är de som får bra som skriver sitt resultat :)

King Grub
2004-10-23, 20:29
Om man har 20,0 från gymnasiet och 2,0 på högskole provet; är man inte garanterad att komma in på Juridik eller läkarutbildning? Måste vara drygt att inte komma in, det e mkt jobb.

Nej, dels är det personliga intervjuer och sedan lottning.

emlo
2004-10-24, 10:08
Jodå, det blir spännande. Hemma har jag fått 1,1 ("dummast" här verkar det som)
Snarare så att det inte är någon som vågar skylta med ett "sämre" resultat. :D Snittresultatet ligger på 0,9 om jag inte missminner mig.

mystic[-_-]
2004-10-24, 10:11
Får se vad jag får :) Snittade vg i gymnasiet men där är det ju inte bara kunskap som avgör utan frånvaro osv. Men som sagt det kändes riktigt bra på svenskan och engelskan!

aliquis
2004-10-24, 10:52
Gymnasiet är ju främst pluggande, inte intelligens/logiskt tänkande.

Har du läst åren/orden/... kan du svara på provet, men hur går det med en helt annan fråga?


Riktg intelligens är ju förmågan att lära sig/förstå, och eventuellt hur bra man utnyttjar den ;)

Pez
2004-10-24, 10:56
Om man har 20,0 från gymnasiet och 2,0 på högskole provet; är man inte garanterad att komma in på Juridik eller läkarutbildning? Måste vara drygt att inte komma in, det e mkt jobb.
Olika från år till år och skola, poängen som krävs för att komma in på en utbildning eller kurs bestäms ju utifrån de sökandes poäng (de med bäst poäng kommer in - sista in sätter intagsnivån). Men generellt kan man säga att Läkar och psykologlinjerna kräver 20.0/2.0 samt intervjuer, personliga brev osv.. juristlinjen kan variera från 1.4 och uppåt, de senaste åren har antalet sökande ökat så det har gått uppåt.

Sen kräver vissa utbildningar på vissa skolor högre poäng än "samma" utbildning på andra skolor. Exempelvis krävs 2.0 för Ekonomlinjen på Sthlm Handelshögskola, medans det räcker med "runt" 1.6-1.7 för samma utbildning på Sthlm Uni.

Man är aldrig säker på att komma in, det beror på de andra sökande - men är man intresserad av hur det sett ut senaste åren så finns statistik över intaget på www.vhs.se tror jag, annars resp. skolas hemsida.

2.0 är heller inte direkt jämförbart med 20.0 eller vice versa - det är olika intagsgrupper som är olika stora beroende på vilken utbildning det gäller..
HP brukar väl vara runt 1/3 av platserna och intaget bestäms inom gruppen beroende på den specifika gruppens betyg/poäng m.m.

Krångligt?

Pez
2004-10-24, 11:12
Snarare så att det inte är någon som vågar skylta med ett "sämre" resultat. :D Snittresultatet ligger på 0,9 om jag inte missminner mig.
Precis - och ännu mindre vill man berätta om sitt "dåliga" resultat när de som skrivit "bra" gärna förklarar att dom anser att HP är ett bra test på reell kunskap och allmänbildning. Indirekt så dumförklarar man dom med sämre resultat..vilket jag anser inte stämmer - bara att orden står för nästintill 1/3 av provets poäng är lite snedvridet. Det är ju en avvägning som gjorts, så man får anta att det är den bästa lösningen/uppbyggnaden av ett prov som skall mäta ens möjlighet att klara av högskolestudier fn. Eller hur?

Jag skrev fö 1.8, vilket gav de flesta i mitt dåvarande umgänge en mindre chock.. med en frånvaronivå som berövar en studiemedlet samt ett snitt som svävade på "G"-nivå så var jag kanske lite av en dark horse när det gällde vidare studier på högre nivå. Så för min del gillar jag HP, utan det hade jag inte kunnat slappa på gymnasiet. :D

abjorn
2004-10-24, 11:14
Jag hade ökat med 0.2 om jag gjort provet nu, om man går efter vårens resultat vill säga. Tyckte ord delen var lättare.

lliB lliK
2004-10-24, 11:22
Just orddelen var svårare enligt mig. Det jobbiga är alla slarvfel man gör, missade 2 DTK, 1 NOG, 2 LÄS poäng på slarv.

Callister
2004-10-24, 11:38
Det är riktigt skumt hur poängen fördelar sig egentligen, dietist ligger på 18.7 ibland, tycker det e riktigt högt... Och farmaceututbildningen ligger på typ 14.6 nu och 0.7 på högskoleprovet, för 4-5 år sedan låg det på 18-19..

z_bumbi
2004-10-24, 11:42
Gymnasiet är ju främst pluggande, inte intelligens/logiskt tänkande.

Beror mycket på vilken linje du går iofs.

Rockhard
2004-10-24, 11:51
Högskoleprovet är så jäkla värdelöst. Säger ingenting om vilka kunskaper man har från gymnasiet. Ordkunskapsdelen är dubbelt så stor som de andra och består enbart av ord som aldrig någonsin används. Själv hade jag 21/40 på orddelen och 1.6 på provet. Jag hade alltså så gott som fullt på alla delar utom orden. Skitprov! :insane:

Grahn
2004-10-24, 11:57
Provet är inte utformat för att bedöma hur väl du pluggat i gymnasiet utan för hur bra du skulle klara en generell högskoleutb. Därav att det är viktigt med läsförståelse.

Rockhard
2004-10-24, 11:59
Läsförståelsen spikade jag. Orddelen gick gick däremot åt skogen. Jag har nu gått över 2 år på högskolan och inget av dom där orden har dykt upp :rolleyes:

Grahn
2004-10-24, 12:03
Läsförståelsen spikade jag. Orddelen gick gick däremot åt skogen. Jag har nu gått över 2 år på högskolan och inget av dom där orden har dykt upp :rolleyes:

Visst är det onödigt ovanliga ord i svenskadelen.

Rockhard
2004-10-24, 12:07
Visst är det onödigt ovanliga ord i svenskadelen.

Ja, knappast ord som någon använder i tal och i vanliga tidningar kanske dom förekommer en gång om året. Därför är det så konstigt att den delen är den klart största i provet och därför viktigast att lyckas med.

Grahn
2004-10-24, 12:08
Ja, knappast ord som någon använder i tal och i vanliga tidningar kanske dom förekommer en gång om året. Därför är det så konstigt att den delen är den klart största i provet och därför viktigast att lyckas med.

Tja vilken annan skulle vara viktigare? Det finns många utbildningar som inte innehåller varken matte eller statistik men svenska och engelska är viktigt i alla.

Rockhard
2004-10-24, 12:12
Tja vilken annan skulle vara viktigare? Det finns många utbildningar som inte innehåller varken matte eller statistik men svenska och engelska är viktigt i alla.

Två delar är viktigare vilken utbildning man än går. Det är svenska och engelska läsförståelsen. Om man nu mot förmodan skulle stöta på ett ord i kursliteraturen som man inte förstår så tar det 1 minut att slå upp det i en ordbok. Om man däremot inte kan läsa en text på svenska eller engelska så har man betydligt större problem.

Grahn
2004-10-24, 12:14
Två delar är viktigare vilken utbildning man än går. Det är svenska och engelska läsförståelsen. Om man nu mot förmodan skulle stöta på ett ord i kursliteraturen som man inte förstår så tar det 1 minut att slå upp det i en ordbok. Om man däremot inte kan läsa en text på svenska eller engelska så har man betydligt större problem.

Jaha tja jag buntar som ihop ORD och LÄS delar. De är ju bara två olika sidor av samma mynt så att säga.

z_bumbi
2004-10-24, 12:18
Tja vilken annan skulle vara viktigare? Det finns många utbildningar som inte innehåller varken matte eller statistik men svenska och engelska är viktigt i alla.

Rent spontant så bör man göra en svårare engelskadel, jämför man nivån på gymnasie-engelskan med det som kan dyka upp på högskolan så är det viss skillnad och högskoleprovet ska ju vara riktat mot vad man kan möta på högskolan.

Att vikta olika delar när man söker till vissa utbildningar är ju inte heller så dumt, på precis liknande sätt som man förr gjorde med gymnasiebetygen.

Den del som jag tycker bör ses över är läsförståelsen på svenska, det är oftast en uppfattning som man måste ha om en text och det är hela tiden en tolkningsfråga vad som menas.

Agent Orange
2004-10-24, 12:23
Två delar är viktigare vilken utbildning man än går. Det är svenska och engelska läsförståelsen. Om man nu mot förmodan skulle stöta på ett ord i kursliteraturen som man inte förstår så tar det 1 minut att slå upp det i en ordbok. Om man däremot inte kan läsa en text på svenska eller engelska så har man betydligt större problem.

Visst kan man slå upp obekanta ord men det kompenserar inte för brist på lästräning. Orddelen ser jag som ett komplement till svenska läsförståelsen. Man kan inte ge hur långa texter som helst i läsuppgift, så därför testar man ordkunskap också då det antagligen finns ett starkt samband mellan ordkunskap och läsförståelse.

Sen tycker jag inte orden är såå ovanliga. Det finns många som klarar snudd på alla ord, utan att för den skull ha pluggat ord. Helt enkelt de som läser mycket..

Rockhard
2004-10-24, 12:32
Sen tycker jag inte orden är såå ovanliga. Det finns många som klarar snudd på alla ord, utan att för den skull ha pluggat ord. Helt enkelt de som läser mycket..

Jag läser mycket och det syntes ju på att jag fick full poäng på läsförståelsen. Men på ordelen kände jag bara igen ca 15 ord av 40. Sen gissade jag väl några rätt och fick 21. Kanske hade jag otur och fick en extra svår ordkunskap men jag kan inte för mitt liv förstå varför ordkunskapen ger mer än dubbelt så mycket poäng som de andra delarna. Är verkligen några väldigt sällan förkommande ord så viktiga :confused: . Mycket viktigare än att faktiskt kunna förstå en vanlig text på engelska eller svenska. Viktigare än lite grundläggande matematik....

Glen
2004-10-24, 12:33
Rent spontant så bör man göra en svårare engelskadel, jämför man nivån på gymnasie-engelskan med det som kan dyka upp på högskolan så är det viss skillnad och högskoleprovet ska ju vara riktat mot vad man kan möta på högskolan.

Att vikta olika delar när man söker till vissa utbildningar är ju inte heller så dumt, på precis liknande sätt som man förr gjorde med gymnasiebetygen.

Den del som jag tycker bör ses över är läsförståelsen på svenska, det är oftast en uppfattning som man måste ha om en text och det är hela tiden en tolkningsfråga vad som menas.


Jag måste hålla med dig om svenskan där, lite för mycket avvägning i vissa fall. För övrigt så kan det inte understrykas nog många gånger att högskoleprovet inte är ett mått på intelligens, vilket många verkar tro/tycka och därför går runt och känner sig korkade i onödan. Det är ju bara att kolla på hur riktiga intelligenstest är uppbyggda, likheterna är ju inte dirket slående precis

(ska kanske tillägga att jag har skrivit 1.7 på hp, så det här är inget "försvarstal" ifall någon skulle misstänka det)

Agent Orange
2004-10-24, 12:55
Jag läser mycket och det syntes ju på att jag fick full poäng på läsförståelsen. Men på ordelen kände jag bara igen ca 15 ord av 40. Sen gissade jag väl några rätt och fick 21. Kanske hade jag otur och fick en extra svår ordkunskap men jag kan inte för mitt liv förstå varför ordkunskapen ger mer än dubbelt så mycket poäng som de andra delarna. Är verkligen några väldigt sällan förkommande ord så viktiga :confused: . Mycket viktigare än att faktiskt kunna förstå en vanlig text på engelska eller svenska. Viktigare än lite grundläggande matematik....

Du kanske inte läser tillräckligt varierade texter då, eller inte tillräckligt mycket på svenska?

Kände du bara igen 15 ord av 40 så kan du nog göra stora förbättringar av din läsförståelse. Jag vet inte vad du pluggar eller tänker plugga men för den som vill bli t. ex. jurist eller jobba med språk och har ett dåligt resultat på orddelen så blir nog studierna onödigt tunga.

Jag tycker betygen borde slopas som grund för antagning till universiteten, och ersättas med intagningsprov specifika för varje utbildning, eller en studentexamen som i Finland.

Grahn
2004-10-24, 12:56
Det finns många tänkbara bättre system, det vi har nu är ju bara effektivt.

martina88a
2007-03-16, 21:38
(fattar att det är ett gammalt forum men ändå) Det är för det första INTE 2,0 att komma in på jurist..det högst just nu ligger på (betyg) är 19,27 i gbg. Jag ska iallafall komma in på betygen och fattar inte hur ett högskoleprov kan vara likvärt ett treårigt gymnasiebetyg. Det verkar inte vara riktigt jämförbart. Jag fick 0,9 på mitt första (o enda) hp jag gjorde och jag går nu mot 20,0 i betyg. Liksom jag är inte dum eller fått orättvisa betyg, det passade helt enkelt inte mig att göra ett stressigt prov. Förstår även inte att engelska, svenska och matte endast finns med. Man skulle ju (i teorin) kunna skita i alla andra ämnen och bara plugga sv, eng och ma i tre år och sen ta högsta poängen på provet. Lite fakta är även att det är dubbelt så många som får 2,0 på hp än de som får 20,0 på betygen..de ni *gah!* !

blekfet2
2007-03-16, 21:46
(fattar att det är ett gammalt forum men ändå) Det är för det första INTE 2,0 att komma in på jurist..det högst just nu ligger på (betyg) är 19,27 i gbg. Jag ska iallafall komma in på betygen och fattar inte hur ett högskoleprov kan vara likvärt ett treårigt gymnasiebetyg. Det verkar inte vara riktigt jämförbart. Jag fick 0,9 på mitt första (o enda) hp jag gjorde och jag går nu mot 20,0 i betyg. Liksom jag är inte dum eller fått orättvisa betyg, det passade helt enkelt inte mig att göra ett stressigt prov. Förstår även inte att engelska, svenska och matte endast finns med. Man skulle ju (i teorin) kunna skita i alla andra ämnen och bara plugga sv, eng och ma i tre år och sen ta högsta poängen på provet. Lite fakta är även att det är dubbelt så många som får 2,0 på hp än de som får 20,0 på betygen..de ni *gah!* !

snygg BUMP :D:D

martina88a
2007-03-16, 21:50
jaa jag vet :)..var ju tvungen och svara o bli medlem o allt. (inforuta för de som bryr sig: hittade de när jag goggla högskoleprov antagning nackdel till ett skolarb)

martin_vbg
2007-03-16, 23:58
Svårare att få 2,0 på HP än 20,0 på gymnasiet enligt mig. Jag hade aldrig haft en chans att få 2,0 på HP men hade nog inte varit problem om jag la ner lite tid på gymnasiet. Min kusin hade 20,0 på gymnasiet och hon hade 1,2 på sitt HP.
Jag tycker inte det är något fel på HP men det är ju uppbyggt helt fel!

Jag som ska bli teknist t ex. vafan ska jag kunna en massa ordkunskap för? 40p av provet består av ordkunskap medans 40p består av logik/statistik... Men någon viskade i mitt öra att det ska ändras, jag får hoppas på det och skriva om det isf.

hahavaffan
2007-03-17, 04:04
Får man ha mp3spelare på under testet?

hahavaffan
2007-03-17, 04:05
Min kusin hade 20,0 på gymnasiet och hon hade 1,2 på sitt HP.Då har hon fan fjäskat sig till dom betygen på gymnasiet. Tyvärr.

Mantus
2007-03-17, 04:10
Då har hon fan fjäskat sig till dom betygen på gymnasiet. Tyvärr.

+1
1,2 är enbart lite över medel på de flesta högskoleprov så om hon inte fick total provpanik och totalt hjärnsläpp så måste jag nog instämma i att betygen inte är helt rätt satta om hon nu inte gick samhäll och totalt sög på matte eller vice versa.

martin_vbg
2007-03-17, 08:09
+1
1,2 är enbart lite över medel på de flesta högskoleprov så om hon inte fick total provpanik och totalt hjärnsläpp så måste jag nog instämma i att betygen inte är helt rätt satta om hon nu inte gick samhäll och totalt sög på matte eller vice versa.

Hon gick samhäll och ja, kan tänka mig att hon fjäskade *gah!* Hon läggar ner väldigt mycket tid på skolan, jag tror inte det är hur smart man är som gör hur bra det går, det är nog snarare motivation och självdisciplin. Vilket jag saknar helt tyvärr...

Lexidos
2007-03-17, 09:13
Jag ska göra HP nästa gång, har bara gjort det en gång innan o fick då 1,2. Gick natur innan o hade 17,55 all den där jäkla matten drog ner betygen. Skulle gått samhälle igentiligen tror jag.

Fightright
2007-09-27, 13:54
Sitter nu i skiten. Funderar på hur jag ska förbereda mig. Nån som provat boken på www.hogskoleporten.se ?

Angel
2007-09-27, 14:12
äh va fan, det är bara att stretcha och sen gå in och köra hårt.

Jacksatan
2007-09-27, 14:13
Sitter nu i skiten. Funderar på hur jag ska förbereda mig. Nån som provat boken på www.hogskoleporten.se ?

Ja, den är värd att prova. Det handlar mkt om att vara förberedd och den hjälper faktiskt till. Jag har den att tacka för att jag kom in på min utbildning :D

machine gun
2007-09-27, 14:23
Plugga till högskoleprovet? :confused:

Raggis
2007-09-27, 14:25
Plugga till högskoleprovet? :confused:

? Såklart det går att plugga till högskoleprovet :S? Speciellt orddelen.

stridis
2007-09-27, 14:36
Liksom jag är inte dum eller fått orättvisa betyg, det passade helt enkelt inte mig att göra ett stressigt prov. Förstår även inte att engelska, svenska och matte endast finns med.

Att prestera under press är en positiv egenskap, sedan är det ju inte direkt stressigt, jag tycker man faktiskt har gott om tid i de flesta delar (klarar av stress sjukt dåligt själv, så det är väl för väl att jag inte uppfattat provet som stressigt).

Vilka andra delar vill du ha med i provet då? Det skall helst vara allmänna färdigheter relevanta för typ alla möjliga högskolestudier som testas, så jag vet inte något som borde testas som inte görs redan nu.

Själv så hade jag väl rätt medelmåttiga gymnasiebetyg men bättre på hp.

rosisbägen
2007-09-27, 14:43
Får man ha mp3spelare på under testet?

Gissa tre gånger. :)

Herr Oberst
2007-09-27, 15:05
Dessa snubbarna har bra koll på vad som gäller angående högskoleprovet.
http://www.hpguiden.se/
Några forummedlemmar har stenkoll och de gav mig svar på de frågorna jag hade iallafall.

rolf
2008-04-04, 14:41
Dags att bumpa eftersom det ska skrivas högskoleprov imorgon. Någon annan här som skriver det? *flex*

myggan
2008-04-04, 14:54
Jepp, har varit reggad på hpguiden i 3 månader och läst lite i stort sett varje dag.
Har fortfarande stora problem med de båda svenska delarna så det lär skita sig ändå. :D

Timmi
2008-04-04, 15:01
Skriver för tredje gången imorn.
Kan bara hoppas att det går bättre den här gången, har ingen aning om vad jag ska använda det till men det kan ju vara bra att ha när jag väl kommer på det ;)

Jacksatan
2008-04-04, 15:06
nope. Jag är bara en sån här nöjd jävel som skrivit bra och sen går in och läxar upp alla i såna här trådar med påstådda "råd" och "tips från coachen". I love it. :D

Rellos_87
2008-04-04, 15:08
Yes, blir första gången för mig imorrn. Sjukt nervöst, hehe.

polle
2008-04-04, 15:19
Ska heller inte skriva det, men jag brukar ha för vana att titta in i såna här trådar och i förbifarten nämna att jag skrivit 2,0. :thumbup:

MilkmaN
2008-04-04, 15:32
Skriver imorgon, men inte för att jag behöver, utan för att vinna ett vad.

Sjukt värt :D Satsar dock på att hamna över 1.8, men den som lever får se.

sandstorm
2008-04-04, 15:33
Jag anmälde mig, ändrade mig och ska söka till ett program på 4,5 år som jag till 100% inte har någon som helst nytta av högskoleprovet på eftersom mina betyg är tillräckligt höga. Funderar på om jag orkar göra det imorrn men det är betalt, och inte går det att få tillbaka pengarna. :(

Rex
2008-04-04, 15:36
Ska göra det imorgon @ Nybro. =)

Cilia
2008-04-04, 15:39
Dags att bumpa eftersom det ska skrivas högskoleprov imorgon. Någon annan här som skriver det? *flex*
Vänta lite!
Du bor i Finland, kan man skriva svenska högskoleprovet där?

Dreas
2008-04-04, 15:51
Japp jag skriver imorgon, 08.20 i Torsby,

Nån som har något tips på vad som ska tas med (är första gången)?

Jacksatan
2008-04-04, 15:57
Japp jag skriver imorgon, 08.20 i Torsby,

Nån som har något tips på vad som ska tas med (är första gången)?

ett stort lugn.

NiXPhoenix
2008-04-04, 16:06
Japp jag skriver imorgon, 08.20 i Torsby,

Nån som har något tips på vad som ska tas med (är första gången)?



Se till att ta med dig lite frukt eller annat att äta i pauserna, sen på lunchen så bör du ha en plan för var du ska äta den om det inte är hemma.
Själv har jag alltid ätit lunch hemma, bor så nära skolorna där jag har skrivit, men vet att många gick till centrumet och käkade... Lördag innebär redan massa folk på matställena, sen blir det invasion av folk som skriver högskoleprovet - inte bra.
Vet inte hur det det ser ut på just din ort, kanske är bara 20 pers som skriver i en håla med fyra matställen och då är det ju lugnt...

Sen har du fått lapp hemskickad och där står det penna, linjal, sudd osv.
Linjalen är bra att ha på DTK-delen. Vidare så skriver man inte ner ett svar åt gången på svarsblanketten utan markerar i häftet vad man tror är rätt. Sen när det är fem minuter kvar eller du tycker du är nästan klar flyttar du över svaren till svarsblanketten.
Undantaget för det här är ORD-delen där du ska svara på 40 frågor på 15 minuter, här är det klart bäst att svara direkt i blanketten.
En sak till, räkna ut hur mycket tid du har till varje fråga så att du vet ungefär var du bör befinna dig i häftet när si och så lång tid gått.
Självklart klarar man vissa frågor snabbt medan andra kräver betydligt mer tid men inte värt att slösa enormt med tid på en enda fråga, kan man inte så chansar man och går vidare.

AlbNils
2008-04-04, 16:30
Skriver i morgon för andra gången. 1.5 i höstas utan att förberett mig.
Hade tänkt förbereda mig denna gången men det blev inte av.
Det var 1.5 förra året på den utbildningen jag skall söka, så det hade inte varit fel att höja sig ett steg i morgon.

NiXPhoenix
2008-04-04, 16:32
Skriver i morgon för andra gången. 1.5 i höstas utan att förberett mig.
Hade tänkt förbereda mig denna gången men det blev inte av.
Det var 1.5 förra året på den utbildningen jag skall söka, så det hade inte varit fel att höja sig ett steg i morgon.


Har hört att de allra flesta höjer sig lite när de skriver sitt andra prov, själv gick jag från 1.6 till 1.7 andra gången. :)

Cilia
2008-04-04, 16:34
Jag brukar göra ord-delen i tidningen när den publiceras där. Så svår brukar den inte vara så ta det lugnt och andas. Jag har bara gjort provet en gång för eoner av tid sedan så kommer inte ihåg så mycket men jag tyckte inte det var stressigt

rolf
2008-04-04, 16:35
Vänta lite!
Du bor i Finland, kan man skriva svenska högskoleprovet där?

Yep, jag skriver i Vasa. Ganska många här som söker till svenska högskolor sen så det har ordnats skrivtillfällen här massor av år.

För övrigt skulle jag inte behöva skriva det, jag lär komma in i stort sett vart jag vill med mitt betyg och studentresultat (skryt skryt), men i något svagt tillfälle tyckte jag det var en bra idé att göra det. Nåja, jag känner iaf ingen press, det spelar ingen roll om det skiter sig, det kan bara bli bättre. :)

Eddie Vedder
2008-04-04, 16:45
Har hört att de allra flesta höjer sig lite när de skriver sitt andra prov, själv gick jag från 1.6 till 1.7 andra gången. :)

Jag gick från 0.8 till 1.2, den största skillnaden jag upplevde var att jag hade uppfattning om tiden.

Efter att ha gjort det en gång visste jag bättre hur jag skulle lägga upp varje uppgift för att hålla mig inom den givna tiden man har, det kändes betydligt mer stresande första gången. Sen hade jag en och en halv termin på universitetet i ryggsäcken också och det hjälper en hel del för läsandet märkte jag.

Så att man höjer sig om man gör fler gånger är säkert vanligt, med all säkerhet finns statistik också. Den orkar jag definitivt inte leta upp.:)

Sleigh
2008-04-04, 16:58
Gick från 1.3 till 1.2 så jag blir nog dummare med tiden.

hultman
2008-04-04, 17:10
Då har hon fan fjäskat sig till dom betygen på gymnasiet. Tyvärr.

+1
1,2 är enbart lite över medel på de flesta högskoleprov så om hon inte fick total provpanik och totalt hjärnsläpp så måste jag nog instämma i att betygen inte är helt rätt satta om hon nu inte gick samhäll och totalt sög på matte eller vice versa.

Snälla någon. Gymnasiet är en barnlek för de allra flesta. Det finns dessutom en anledning till att Mensas ansökning inte sker i form av ett högskoleprov.

Mson
2008-04-04, 17:12
+1
1,2 är enbart lite över medel på de flesta högskoleprov så om hon inte fick total provpanik och totalt hjärnsläpp så måste jag nog instämma i att betygen inte är helt rätt satta om hon nu inte gick samhäll och totalt sög på matte eller vice versa.
Skitsnack.
Jobbar man hårt för bra betyg är det fullt möjligt, även om man "bara" ligger på 1,2 på hp.

hultman
2008-04-04, 17:25
Skitsnack.
Jobbar man hårt för bra betyg är det fullt möjligt, även om man "bara" ligger på 1,2 på hp.

Ja. En av mina närmaste polare fick 0,4 på hp trots sina 20,0. Jag har dessutom träffat pantskallar som fått 2,0 och 20,0 och intelligenta människor som fått under 0,5 på Hp och under 10 på Bg. Varken Hp eller Bg säger någonting om hur hjärnkontoret är möblerat.

Drfg
2008-04-04, 17:31
Ja. En av mina närmaste polare fick 0,4 på hp trots sina 20,0. Jag har dessutom träffat pantskallar som fått 2,0 och 20,0 och intelligenta människor som fått under 0,5 på Hp och under 10 på Bg. Varken Hp eller Bg säger någonting om hur hjärnkontoret är möblerat.

Borde dock vara helt omöjligt att få 20,0 i betyg och 0,4 på hp om man inte läst något helt utan matte då med tanke på hur lätt högskoleprovets matte är.

hultman
2008-04-04, 17:33
Borde dock vara helt omöjligt att få 20,0 i betyg och 0,4 på hp om man inte läst något helt utan matte då med tanke på hur lätt högskoleprovets matte är.

Högskoleprovets matte har ingenting med gymnasiets matte att göra. Polaren i fråga har Mvg i Matematik A till E. Han fick 5 eller 6 rätt på NOG.

Drfg
2008-04-04, 17:38
Högskoleprovets matte har ingenting med gymnasiets matte att göra. Polaren i fråga har Mvg i Matematik A till E. Han fick 5 eller 6 rätt på NOG.

Mja, har man mvg i a-e borde man ha någon slags allmän förståelse för matte och klara det jättelätt. Men kanske om man bara lyckats plugga in just hur man ska göra på de tal som behövs för proven och inte fattar vad man gör.

Sleigh
2008-04-04, 17:40
Högskoleprovets matte har ingenting med gymnasiets matte att göra. Polaren i fråga har Mvg i Matematik A till E. Han fick 5 eller 6 rätt på NOG.

Din kompis måste fått hjärnsläpp på NOG isf. Om han inte fuskade med betygen i gymnasiet. Hade också bra i Ma A till D och satte max poäng båda gångerna i NOG.

-C-
2008-04-04, 17:56
Högskoleprovets matte har ingenting med gymnasiets matte att göra. Polaren i fråga har Mvg i Matematik A till E. Han fick 5 eller 6 rätt på NOG.

Det där må jag nog hävda vara en lögn, såvida din kompis inte fick fullständig blackout. NOG-delen på HP ligger på en nivå för folk som läst MaA.
Så ett MVG i MaA borde snarare givit honom/henne 5 eller 6 FEL utav 22 möjliga.(tror det var 22 uppg.?)

Gustaven
2008-04-04, 18:35
Absolut inte fel att höja dig AlbNils... dock är det det bästa resultatet som räknas :D

skall själv skriva imorgon... skrev bäst i min stad förra gången tänkte försöka göra det igen :) tyvärr säger väl det snarare mer om staden än mitt resultat :(

lectris
2008-04-04, 19:45
jag ska skriva för första gången imorrn. inte förberett mig särskilt mycket förutom repetera lite matte..

rolf
2008-04-04, 19:49
jag ska skriva för första gången imorrn. inte förberett mig särskilt mycket förutom repetera lite matte..

Har inte heller förberett mig alls, har inte läst någon matte sen tvåan :D Vi tar det på talang, va? :thumbup:

lectris
2008-04-04, 19:50
Har inte heller förberett mig alls, har inte läst någon matte sen tvåan :D Vi tar det på talang, va? :thumbup:

yes! talang var ordet ;)

*bs*

hultman
2008-04-04, 19:57
Det där må jag nog hävda vara en lögn, såvida din kompis inte fick fullständig blackout. NOG-delen på HP ligger på en nivå för folk som läst MaA.
Så ett MVG i MaA borde snarare givit honom/henne 5 eller 6 FEL utav 22 möjliga.(tror det var 22 uppg.?)

Men snälla. Beakta det faktum att i princip alla som skriver högskoleprovet har läst Matte A eller motsvarande. Hur hade du tänkt rättfärdiga ditt påstående att NOG-delen är enkel när genomsnittsresultatet landar vid ~11 poäng? Stora ökningar efter hp-träning och skillnader mellan provtillfällen vittnar om att provet inte representerar någonting annat än de kunskaper som mäts vid testtillfället.

Visst får man känna sig nöjd över höga betyg och högt resultat på högskoleprovet, men glöm inte att den viktigaste variabeln i ekvationen är din egen insats snarare än de genetiska förutsättningarna.

GymTT
2008-04-04, 20:03
Ångrar att jag inte anmälde mig till denna omgång. Kör hårt nästa istället, tänkte försöka förbereda mig väl.

Lycka till ni som skriver!

hultman
2008-04-04, 20:04
Värdelösa treminutsregel!

ADDON:
De som antagits i hp-kvoten (däribland jag) brukar dessutom klara sig sämre än de med goda betyg från gymnasiet. Är inte det ett tydligt bevis på att högskoleprovet inte representerar individens förkunskaper och aktuella förmåga?

dared
2008-04-04, 20:08
Hade bara 2 fel på NOG:en (3 första gången) och det var den bästa delen för mig. Har bara fått G i matte genom alla år. Kan inte säga att jag har speciellt lätt för matte. Så jag tycker NOG-delen var rätt lätt i jämförelse med de andra delarna även om det inte speglar mina skolresultat.

Mental
2008-04-04, 20:19
Hmm, jag vill skriva igen! Jag har genetiska anlag för HP!

Skrev 1.8 på Fyllan/bakfylla, kräktes på lunchpausen :D

Cilia
2008-04-04, 20:20
Skrev 1.8 på Fyllan/bakfylla, kräktes på lunchpausen :D
tufft

budadi
2008-04-04, 20:25
Skriver också imorrn. Har inte förberett mig ett skit :)

Pelle2
2008-04-04, 20:29
Hmm, jag vill skriva igen! Jag har genetiska anlag för HP!

Skrev 1.8 på Fyllan/bakfylla, kräktes på lunchpausen :D

haha det är fan respekt :hbang:

Gnusram
2008-04-04, 20:49
De som antagits i hp-kvoten (däribland jag) brukar dessutom klara sig sämre än de med goda betyg från gymnasiet. Är inte det ett tydligt bevis på att högskoleprovet inte representerar individens förkunskaper och aktuella förmåga?

Nej, det tycker jag inte. Högskoleprovet säger ingenting om din ambition eller arbetskapacitet. Nog så viktigt för att få bra betyg.

Jag tror för övrigt att det är svårt att plugga till ett högskoleprov i någon annan aspekt än att man lär sig hur det är uppbyggt och så.

För övrigt har jag skrivit en gång. 1.9 :D

hultman
2008-04-04, 20:55
Jag tror för övrigt att det är svårt att plugga till ett högskoleprov i någon annan aspekt än att man lär sig hur det är uppbyggt och så.

Ok. Konstigt nog är genomsnittsförbättringen för 2,0-användare (en tjänst på nätet där du tränar till hp) 0,5.

Raggis
2008-04-04, 21:00
Finns många aspekter där man kan förbättra sig själv, för att på så sätt prestera bättre. Orddelen är ett tydligt exempel. Att lära sig prefix och suffix kan man komma oerhört lång med.

Gnusram
2008-04-04, 21:03
Ok. Konstigt nog är genomsnittsförbättringen för 2,0-användare (en tjänst på nätet där du tränar till hp) 0,5.

Svårt betyder ju inte omöjligt. Måste alla som använder den tjänsten ange senaste hp innan och det de sen skriver?

Johan_S
2008-04-05, 11:07
Nu sitter ni där och har ångest över någon uppgift, men kör på! Kolozzeum tror på er! :)

Mvh
Johan

Mental
2008-04-05, 11:57
haha det är fan respekt :hbang:

Tja, både jag och Patrik som jag gjorde exprimentet med pluggade båda på de programm vi ville, så det var inte på allvar. Jag råkar tycka det är kul att skriva högskoleprov, hehe.

Många av mina kamrater har genom åren skyllt dåliga resultat på bakfylla, så jag och Patrik bestämde oss för att kolla om det var sant. Lämpligt nog hade jag skrivit tenta på fredagen och börjat dricka öl på EPP redan kl 14 efter tentan, så vi fortsatte med öl vin och sprit in till runt 3 på morgonen. Sedan blev det buss in till skrivningen medans världen fortfarande roterade obehagligt. jag var 1 p från 1.9 faktiskt :)

myggan
2008-04-05, 12:31
Åh fyfan... denna dagen är inte speciellt kul.

Efter att ha jobbat natt med en skev dygnsrytm som present, var det totalt omöjligt att somna igår trots att jag försökte vända tillbaka dygnet.
Det slutade med att jag låg helt klarvaken i sängen 8 timmar utan en minuts blund.
Var nära att vurpa med cykeln på väg till provet av trötthet och svimmade nästan på toan i pausen.
Skall bli kul att se om jag lyckas höja mig ändå. :D

Mental
2008-04-05, 12:58
redan klart? Tar det inte till typ 16?

Mr.Cosybear
2008-04-05, 14:17
Dom har lunch :)

Raggis
2008-04-05, 15:39
Vad otippat. Den del - som jag själv tyckte att det gick bäst på - var ett testprov.

NiXPhoenix
2008-04-05, 15:39
Ok. Konstigt nog är genomsnittsförbättringen för 2,0-användare (en tjänst på nätet där du tränar till hp) 0,5.

Svårt betyder ju inte omöjligt. Måste alla som använder den tjänsten ange senaste hp innan och det de sen skriver?

Om jag minns rätt betalade jag för den sidan två gånger, fast jag tränade mest på ord. Vilket inte gav nånting för övrigt, inte på provet i alla fall, finns så många ord att lära sig så ett par hundra hit eller dit gör ingen skillnad. Att ha prefix7suffix helt klart för sig underlättade dock.

Sidan gav mig egentligen inte mycket alls, finns åtminstone en annan sida på nätet med ordträning helt gratis.
Sen ringde de till mig och frågade om jag ville förnya mitt medlemskap, kommer inte ihåg att de frågade hur mitt resultat förbättrats. En av de sista gångerna de ringde så hade jag skrivit mitt bästa resultat, 1,9, vilket med lite marginal räckte till mitt förstaval och jag sa att jag skulle börja högskolan till hösten.

Ändå ringer idioterna igen efter ett halvår - ett år, åtminstone en, kanske två gånger, och frågar om jag vill fortsätta på deras sida.
*mini *mini

NiXPhoenix
2008-04-05, 15:43
Tillägg

Vidare så är företaget, 2,0.com alltså, lite av ett skumraskföretag, de har verksamheten registrerat på cypern eller i israel eller nåt för att undvika skatt.
Stöd inte skiten.

Ame
2008-04-05, 15:45
Jaha, så väntar man bara på att facit ska läggas ut nu då... Tror det gick bra men 'är inte direkt säker. Matten kände jag mig väldigt osäker på.

Bubban
2008-04-05, 15:51
Gud vad irriterande...
Det DTK man trodde att det skulle gå bra på var såklart utprövningsblocket, och det riktiga gick det riktigt surt på. Damn!

Jag vet inte riktigt om jag kan säga att detta provet gick så bra, kändes precis som att jag hade rikligt med oflyt...

sandstorm
2008-04-05, 16:12
16/20
17/20
19/20
33/40
20/22

Sen vad det kan betyda i poäng har jag inte en aning om.

Spene
2008-04-05, 16:16
16/20
17/20
19/20
33/40
20/22

Sen vad det kan betyda i poäng har jag inte en aning om.
1,9 tror jag. Bra jobbat.

Incubus
2008-04-05, 16:19
Har alla frågorna samma värde?

Jag fick:

16/20
12/20
15/20
15/40 (vafan?)
14/22

Någon som har koll på hur mkt det kan bli?
Första gången jag skrev iår!

Ame
2008-04-05, 16:19
Fan vad kasst det gick... 90p totalt så lär hamna runt 15-1.6 skulle jag tro. Hade 1.7 förra gången. Fick bara 12p på DTK, jag hatar den delen... *gah!*
Matten gick bra dock, 18/22, orden gick kasst också, bara 27p där.

Spene
2008-04-05, 16:24
http://www.umu.se/edmeas/hprov/07a/norm.pdf <-- Normeringstabell VT2007

Kan diffa nån poäng såklart men i stora drag stämmer den nog även för i år.

sandstorm
2008-04-05, 16:25
1,9 tror jag. Bra jobbat.

Thank you sir.

Incubus
2008-04-05, 16:28
Får jag 1.2-1.3 är jag ruggigt nöjd!
Hoppas den är ungefär likvärdig detta året!

myggan
2008-04-05, 16:47
80 poäng =/ höjning från 1.1 till ~1.3 men jag hade hoppats på lite högre. :/
Men jag är nöjd ändå antar jag med tanke på att jag inte sov något.

Mental
2008-04-05, 16:48
1,9 tror jag. Bra jobbat.

105 är på gränsen mellan 1.8 oxh .1.9. Det är på håret! Håll tummarna :D

Erik__
2008-04-05, 16:56
18/20
13/20
16/20
22/40 - gryyyymt
17/22 - fan missade att det var 2 frågor på baksidan ORKA

första gången så man får väl hoppas det går bättre nästa gång, hur mycket blir det?

rolf
2008-04-05, 17:00
Blahh, vakna 7 efter 3 timmars stärkande sömn, köra 1½ timme, skriva 6 timmar, köra hem igen, sitta på kolo. Jag är inte ens trött, jag är bara seg. Allt gick bra förutom mattedelen där jag fick chansa hejvilt på 6 uppgifter. Har inte orkat kolla några resultat, bryr mig inte just nu :D

Dessutom höll 130kg finsk sisu på att fixa hjärtstillestånd på mig när han under lunchen hakade tag i mig bakifrån och drog min huva över huvudet. Trodde det var någon som skulle döda mig innan jag insåg att det var han. :D

Spene
2008-04-05, 17:13
Blahh, vakna 7 efter 3 timmars stärkande sömn, köra 1½ timme, skriva 6 timmar, köra hem igen, sitta på kolo. Jag är inte ens trött, jag är bara seg. Allt gick bra förutom mattedelen där jag fick chansa hejvilt på 6 uppgifter. Har inte orkat kolla några resultat, bryr mig inte just nu :D

Dessutom höll 130kg finsk sisu på att fixa hjärtstillestånd på mig när han under lunchen hakade tag i mig bakifrån och drog min huva över huvudet. Trodde det var någon som skulle döda mig innan jag insåg att det var han. :D
Du är... inte svensk. Gör ni svensktalande svenska högskoleprovet också? Uppenbarligen men har de en intagningskvot på högskolor i Finland för högskoleprovs-poäng? Eller har ni ett annat prov i Finland som var på samma dag?

Jag hade också varit rädd ifall jag blev överfallen av 145kg muskelmonster bakifrån.

Spene
2008-04-05, 17:15
18/20
13/20
16/20
22/40 - gryyyymt
17/22 - fan missade att det var 2 frågor på baksidan ORKA

första gången så man får väl hoppas det går bättre nästa gång, hur mycket blir det?
1,4 kanske 1,5 om du har riktigt tur. Kolla bak en sida så postade jag normeringstabellen för VT07.

rolf
2008-04-05, 17:18
Du är... inte svensk. Gör ni svensktalande svenska högskoleprovet också? Uppenbarligen men har de en intagningskvot på högskolor i Finland för högskoleprovs-poäng? Eller har ni ett annat prov i Finland som var på samma dag?

Jag hade också varit rädd ifall jag blev överfallen av 145kg muskelmonster bakifrån.

Exakt samma prov, procedur och princip som i Sverige. Bara att på fel sida om vattnet.

Spene
2008-04-05, 17:25
Exakt samma prov, procedur och princip som i Sverige. Bara att på fel sida om vattnet.Ok, då lärde man sig något nytt. Hoppas det gick bra för dig på provet.

rolf
2008-04-05, 17:27
Ok, då lärde man sig något nytt. Hoppas det gick bra för dig på provet.

Tack, jag också :D

NiXPhoenix
2008-04-05, 17:42
Dessutom höll 130kg finsk sisu på att fixa hjärtstillestånd på mig när han under lunchen hakade tag i mig bakifrån och drog min huva över huvudet. Trodde det var någon som skulle döda mig innan jag insåg att det var han. :D



Hehe, hårt skönt.
Ni har bara träffats några gånger i verkligheten låter det som, eller inte alls??

z_bumbi
2008-04-05, 17:45
Ok, då lärde man sig något nytt. Hoppas det gick bra för dig på provet.

De gör alltså provet för att plugga i Sverige och inte i Finland, i Gävle och Uppsala är t ex ålänningar inte helt ovanliga men även fastlandsfinnar har jag stött på.

Shajjn
2008-04-05, 17:46
0.8 förra våren, idag 1.3 (antagligen). Gjorde inte i höstas. Jag är nödj!

MilkmaN
2008-04-05, 17:51
Satte förmodligen 1.6 enl höstens nominerning. Hade fått 1.8 om jag inte hade haft 5 rätt på matten :(

Felfri på svenskan, 13 fel på engelskan, 7 fel på orden, och MASSOR med fel på matten och ett gäng på statistiken. Det är rätt uppenbart att jag valt rätt när jag läser jurist iaf, aldrig mer mattematik!

MilkmaN
2008-04-05, 18:11
Satte förmodligen 1.6 enl höstens nominerning. Hade fått 1.8 om jag inte hade haft 5 rätt på matten :(

Felfri på svenskan, 13 fel på engelskan, 7 fel på orden, och MASSOR med fel på matten och ett gäng på statistiken. Det är rätt uppenbart att jag valt rätt när jag läser jurist iaf, aldrig mer mattematik!

Inte 13 fel på engelskan, 3!

pabb
2008-04-05, 18:14
13/20
13/20
14/20
28/40
15/22

83p, 1.5 enligt förra årets normeringstabell.

maaherra
2008-04-05, 18:18
Fick 0.0 det här året.

Försov mig och missade hela skiten. Satana perkele alltså *gah!*

NiXPhoenix
2008-04-05, 18:27
Satte förmodligen 1.6 enl höstens nominerning. Hade fått 1.8 om jag inte hade haft 5 rätt på matten :(

Felfri på svenskan, 13 fel på engelskan, 7 fel på orden, och MASSOR med fel på matten och ett gäng på statistiken. Det är rätt uppenbart att jag valt rätt när jag läser jurist iaf, aldrig mer mattematik!

Inte 13 fel på engelskan, 3!


13 fel på engelskan hade varit jävligt dåligt. :D

Dreas
2008-04-05, 18:50
Efter en sömnlös natt så tyckte jag att det var ett under att jag inte somna(Stimulant X*cupid* ) under provet. Har lyckats rätta mattedelen för där skrev jag ner svaren 15 av 22:( Får skriva till hösten igen då jag nu vet hur det är, DRYGT är ett ord som förklarar det väldigt bra:)

Spene
2008-04-05, 20:07
Det är rätt uppenbart att jag valt rätt när jag läser jurist iaf, aldrig mer mattematik!
Av just den anledningen brukar många juridikstuderande ha stora problem när det väl blir till att räkna i juridikstudierna (för det får man göra även här). Om du nu var så kass f.f.a. på DTKn kan det vara värt att lära sig ställa upp simpla tal, skatterätt o.s.v. Läser inte själv men det är vad jag har hört.

Varför gjorde du hp ifall du läser till jurist? Penisförlängare? :D

Absinteh
2008-04-05, 20:07
91p. *gah!* Hoppas till höskoleverket att de normerar snällt.

AlbNils
2008-04-05, 20:10
91p här med, lite lätt besviken.
Skrev som sagt 89 sist, då hade jag 10/20 på DTK.
Nu höjde jag mig till 19/20 på DTK med hjälp av lite repetition av diagram men såklart så sket sig ordförståelsen denna gången, från 34/40 till 26 eller nåt sånt.

champion
2008-04-05, 20:30
Fick 0.0 det här året.

Försov mig och missade hela skiten. Satana perkele alltså *gah!*

Jag också :P
Så gick man och la sig kl 03:30.

MilkmaN
2008-04-05, 20:54
Av just den anledningen brukar många juridikstuderande ha stora problem när det väl blir till att räkna i juridikstudierna (för det får man göra även här). Om du nu var så kass f.f.a. på DTKn kan det vara värt att lära sig ställa upp simpla tal, skatterätt o.s.v. Läser inte själv men det är vad jag har hört.

Varför gjorde du hp ifall du läser till jurist? Penisförlängare? :D

Tror jag hade en 5-6 fel på DTKn, så den var helt OK. NOGen däremot, vet inte riktigt vad som hände. Lyckades ändå i skolan med matten.

Jag gjorde HP för att se hur jag låg till, och för att jag hade gjort ett vad med en polare :)

Neco
2008-04-17, 10:37
Det blir nog 1,6. Har för mig att jag hade 94 rätt.
Första gången jag skrev, men jag kände att jag missade lite
på nervositet och trötthet. Så jag siktar på 1,8 nästa gång.
Tror jag... :)

MuskelMr
2011-02-09, 17:49
Jag ska snart göra provet igen. Jag fick 1.4 förra gången. Känns som om jag borde kunnat få mer. Hur förbereder man sig på bästa sätt? Läsa bäcker och tidningar säger vissa, men räcker verkligen det när det bara är 7 veckor kvar?

xodd
2011-02-09, 17:54
Jag ska snart göra provet igen. Jag fick 1.4 förra gången. Känns som om jag borde kunnat få mer. Hur förbereder man sig på bästa sätt? Läsa bäcker och tidningar säger vissa, men räcker verkligen det när det bara är 7 veckor kvar?

Skulle vilja påstå att det beror helt på vilken/vilka delar du har problem med. Sitter NOG och DTK bra så är det ju svårt att riktigt plugga in de andra delarna, men visst. Läsa böcker kan hjälpa, framför allt om man inte är van vid att göra det sedan innan.

Om det är NOG och DTK som är struligt är det dessa delar som jag tycker man har stört potential att bli duktig på genom att "plugga".

Själv siktar jag på att höjja mig 0.1 eller 0.2. Några få poäng. Har dock en känsla av att det inte kommer hända :P

Brickhead
2011-02-09, 18:05
Hur mycket har ni höjt er efter varje högskoleprov?

Rumsren
2011-02-09, 18:28
Hur mycket har ni höjt er efter varje högskoleprov?

0.4 blev det för min del iaf. Höjer jag mig med så lite som 0.1 denna gången så är jag nöjd! :)

Dakke
2011-02-09, 19:02
Vid vilken ålder kan man börja göra provet?

vicarious
2011-02-09, 19:09
Hur mycket har ni höjt er efter varje högskoleprov?

höjde mig bara med 0.1 andra gången :/

Vunnis
2011-02-09, 19:11
Vid vilken ålder kan man börja göra provet?

Det är nog ingen åldersgräns på.

Mollestam
2011-02-09, 19:12
Vid vilken ålder kan man börja göra provet?

Är inte det valfritt?

Jag ska i alla fall skriva det för första gången nu i vår, är -93a.

Mental
2011-02-09, 19:56
Hur mycket har ni höjt er efter varje högskoleprov?

Har skrivit tre gånger, höjt mig 0.1 varje gång

Baggebong
2011-02-10, 15:11
Skulle vilja påstå att det beror helt på vilken/vilka delar du har problem med. Sitter NOG och DTK bra så är det ju svårt att riktigt plugga in de andra delarna, men visst. Läsa böcker kan hjälpa, framför allt om man inte är van vid att göra det sedan innan.

Om det är NOG och DTK som är struligt är det dessa delar som jag tycker man har stört potential att bli duktig på genom att "plugga".

Själv siktar jag på att höjja mig 0.1 eller 0.2. Några få poäng. Har dock en känsla av att det inte kommer hända :P

Jag tror inte så mycket på att börja läsa böcker och tidningar etc för att bli bättre på LÄS, ELF och ORD. Jag tror att det tar så pass lång tid att öka upp sin skiclighet på dessa delprov, genom att läsa böcker etc., att det inte är värt tiden.

Själv så höjde jag mig ifrån 1.7 till 2.0 genom att plugga på gamla högskoleprov och använda mig av förklaringarna som finns på siten nn. Jag tycker att dessa var perfekta, speciellt om man som jag har svårt med de verbala delarna.

När det gäller ORD så pluggade jag inför mitt första prov på de prefix oxh suffix etc som finns i boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet", jag fann dock att detta inte var lika effektivt som att göra det ordprov som finns på nn. Memoreringseffekten av att göra sådana prov är bättre än att få en genuin förståelse för språket, faktiskt... även om det låter befängt.

Joe Hardgainer
2011-02-10, 17:09
Jag tror inte så mycket på att börja läsa böcker och tidningar etc för att bli bättre på LÄS, ELF och ORD. Jag tror att det tar så pass lång tid att öka upp sin skiclighet på dessa delprov, genom att läsa böcker etc., att det inte är värt tiden.

Själv så höjde jag mig ifrån 1.7 till 2.0 genom att plugga på gamla högskoleprov och använda mig av förklaringarna som finns på siten "Fixa Högskoleprovet". Jag tycker att dessa var perfekta, speciellt om man som jag har svårt med de verbala delarna.

När det gäller ORD så pluggade jag inför mitt första prov på de prefix oxh suffix etc som finns i boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet", jag fann dock att detta inte var lika effektivt som att göra det ordprov som finns på Fixa Högskoleprovet. Memoreringseffekten av att göra sådana prov är bättre än att få en genuin förståelse för språket, faktiskt... även om det låter befängt.
+1

Ska göra det i vår igen. Mest på skoj för att jag vill höja mig igen innan dom byter provform
Och ifall jag skulle få för mig att jag vill byta studieort under nuvarande utbildnings gång.

Beethoven
2011-02-10, 17:16
Någon mer än Baggebong som har erfarenheter av sidan fixahogskoleprovet.se? Den är billigare än hpguiden.se men ser ganska skabbig ut.

Mental
2011-02-10, 19:23
Någon mer än Baggebong som har erfarenheter av sidan fixahogskoleprovet.se? Den är billigare än hpguiden.se men ser ganska skabbig ut.

Nyreggad, och det enda inlägg han skrivit på kollo är det där. Snälla säg inte att du inte genomskådar reklamen.

Vinter
2011-02-10, 22:47
Anmäl senast 15feb, läs lite gamla prov så fixar det sig.

Beethoven
2011-02-11, 01:40
Nyreggad, och det enda inlägg han skrivit på kollo är det där. Snälla säg inte att du inte genomskådar reklamen.

Jag hade knappt tid att kolla upp kostnaden för sidan, än mindre hans posthistorik. Alla sidor med information är av intresse.

Någon som har tips?

Tipsar själv om programmet Wordfinder.

Dakke
2011-02-26, 14:18
Ett moderniserat högskoleprov kommer att introduceras under hösten 2011.[2] Förutom de tidigare 122 uppgifterna har man nu utökat provet med ytterligare 38 uppgifter till 160. Den kvantitativa delen blir då lika stor som den verbala delen med 80 uppgifter vardera.
Det kommer att introduceras tre nya delprov; meningskomplettering (MEK) som består av 20 uppgifter, matematik (XYZ) med 20 uppgifter, samt 24 uppgifter i kvantitativa jämförelser (KVA). Man har också valt att halvera ordförståelse (ORD) från 40 till 20 uppgifter och öka diagram, tabeller och kartor (DTK) från 20 till 24 uppgifter. Matematik och logik (NOG) minskar från 22 till tolv uppgifter. Delprovet läsförståelse av svensk text (LÄS) behåller sina nuvarande 20 uppgifter, men de texter som används för testet kommer att bli kortare. [2]
Provdagen kommer – precis som innan – att delas upp i fem block om 50 minuter vardera. Fyra delas i två verbala och två kvanitativa. De verbala innehåller uppgifter från ORD, MEK, LÄS och ENG. De kvantitativa innehåller uppgifter från NOG, KVA, XYZ och DTK. Det femte är ett så kallat utprövningsblock.


Eftersom jag hade stora problem med ord-delen på ett gammalt HP-prov välkomnar jag de här ändringarna. :) Ni som redan skrivit, skulle ni föredra det här eller det gamla provet?

PCX
2011-02-26, 16:34
Jag tror inte så mycket på att börja läsa böcker och tidningar etc för att bli bättre på LÄS, ELF och ORD. Jag tror att det tar så pass lång tid att öka upp sin skiclighet på dessa delprov, genom att läsa böcker etc., att det inte är värt tiden.

Själv så höjde jag mig ifrån 1.7 till 2.0 genom att plugga på gamla högskoleprov och använda mig av förklaringarna som finns på siten nn. Jag tycker att dessa var perfekta, speciellt om man som jag har svårt med de verbala delarna.

När det gäller ORD så pluggade jag inför mitt första prov på de prefix oxh suffix etc som finns i boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet", jag fann dock att detta inte var lika effektivt som att göra det ordprov som finns på nn. Memoreringseffekten av att göra sådana prov är bättre än att få en genuin förståelse för språket, faktiskt... även om det låter befängt.

Vad är detta magiska "nn" du snackar om?

Brickhead
2011-02-26, 19:41
Vad är detta magiska "nn" du snackar om?

+1

Blev också nyfiken

Angående böcker, så finns det en hel angående högskoleprovet. Är det något att läsa? Vilken föredrar ni själv?

Satsar på högskoleprovet, eftersom jag redan vet att mina betyg troligen inte kommer räcka till.*cry* Ska göra det första gången nu i vår och sedan 2 gånger till.

xodd
2011-02-26, 19:53
Det var en hemsida som Baggebong gjorde reklam för. Enda anledningen med inlägget. NN är alltså censurering :)

Brickhead
2011-02-26, 20:08
Haha, ja det är det ju, såg nu att han hade 0 inlägg och nyreggad och dom andra tidigare inläggen! Brukar inte gå på sånt :(

PCX
2011-02-26, 20:39
Det var en hemsida som Baggebong gjorde reklam för. Enda anledningen med inlägget. NN är alltså censurering :)

Damn!

OnT: Själv har jag köpt "Den kompletta guiden till högskoleprovet", hade höga förväntningar på mig men den är grymt överskattad och inte alls så jävla bra som alla säger. Tipsen är i stil med "Om du vill bli bättre på LÄS så ska du se till att läsa minst 400 ord/minut för att få tid att svara på frågorna, men glöm inte bort att du måste förstå innehållet också!" Eh, jaha? Så jag ska läsa snabbt och förstå innehållet? Tack för tipset du fantastiska författare, det kunde jag inte lista ut själv, berätta hur jag ska lyckas med det istället *grr27*.

Scratch89
2011-02-26, 21:19
Damn!

OnT: Själv har jag köpt "Den kompletta guiden till högskoleprovet", hade höga förväntningar på mig men den är grymt överskattad och inte alls så jävla bra som alla säger. Tipsen är i stil med "Om du vill bli bättre på LÄS så ska du se till att läsa minst 400 ord/minut för att få tid att svara på frågorna, men glöm inte bort att du måste förstå innehållet också!" Eh, jaha? Så jag ska läsa snabbt och förstå innehållet? Tack för tipset du fantastiska författare, det kunde jag inte lista ut själv, berätta hur jag ska lyckas med det istället *grr27*.

Den är dock utomordentligt lysande på NOG- och TDK-delarna.

köttt
2011-02-27, 14:16
Jag körde övningsprovet 2011 för skojs skull, fick 44/80, hur mycket är det? 1.0?

xodd
2011-02-27, 14:23
Jag körde övningsprovet 2011 för skojs skull, fick 44/80, hur mycket är det? 1.0?

Svårt o sia om då det är 122 poäng på riktiga provet, men 55% rätt och 67 poäng blev 0.9 ht-10.

köttt
2011-02-27, 14:25
Svårt o sia om då det är 122 poäng på riktiga provet, men 55% rätt och 67 poäng blev 0.9 ht-10.

Okej, får se till å pröva på det riktiga när jag orkar då, tack ändå!

victor_n
2011-02-27, 14:39
Jag körde övningsprovet 2011 för skojs skull, fick 44/80, hur mycket är det? 1.0?

79/80!




ne faktiskt inte aning!

köttt
2011-02-27, 14:44
Haha jävlar, inte illa

Brickhead
2011-03-06, 16:43
Tips på hur man lär sig orden? Failar totalt på det :/

Mollestam
2011-04-01, 20:41
Då är det snart dags...

Vilka mer kommer att göra provet imorgon?

spann
2011-04-01, 20:44
Jag ska göra de! dock inte förberett mig ett skit:/ Är ja helt stekt eller?

Mollestam
2011-04-01, 20:45
Ingen aning, första gången för mig, är ju inte lite nervös just nu. Har inte heller förberett mig öht...

spann
2011-04-01, 20:50
Haha okej! Tja, jag känner ingenting, menar.. Det bästa jag kan göra åt det just nu är att komma mätt, utvilad och i tid imorgon:) Får la i värsta fall lära mig den hårda vägen och se till att försöka förbereda mig något tills nästa gång?

Mollestam
2011-04-01, 20:53
Ja, lite så försöker jag också tänka. Men samtidigt tåler nog inte mitt ego alltför dåliga poäng på detta...
Sen att jag behöver minst 1.8 för att komma in på utbildningen som jag vill gör ju inte saken bättre. Men nu ska jag sova, så jag orkar imorgon, godnatt.

Brickhead
2011-04-01, 20:54
Ska göra det imorgon, är rätt så nervös :/

Har tränar en del på gamla prov iaf..!

Ser fram emot nya högskoleprovet där orden minskar, läste att 30% av poängen består av orddelen.

spann
2011-04-01, 21:07
okeej, men har en kompis som skrev 1.9 utan att pluggat något! Så du är inte helt stekt, sen är han jävligt allmänbildad men kanske du med är!;)

och aah, se med fram emot de nya, mer matte och sånt har ja hört? Bättre på matte än ord iaf;)

Mollestam
2011-04-01, 21:10
Haha, får hoppas att man har tur med frågorna då!
Lycka till boys!

vicarious
2011-04-01, 21:10
Ni vet att det nya provet inte är förrän i höst?

Jag förberedde mig inte och skrev 1.3 första gången.

ceejay
2011-04-01, 21:10
jag fick 1,4 första gången utan plugg innan, så det går ju

Runqen
2011-04-01, 21:11
Ska med skriva det imorgon, men är inte människa till att hitta en linjal. Varken Willys, ICA eller Statoil hade några heller. Menmen, får pröva iaf.

Exdiaq
2011-04-02, 15:56
Första provet för min del skrivet! Gick hyfsat även om man skäms en del över ens prestation; matematik-proven där en massa begrepp och formler var inblandade gick inget vidare, trots att jag vet med mig att det var sådant man läste i högstadiet/ettan. Provet där man skulle tänka abstrakt och utan en massa formler etc. gick utmärkt. Läsförståelse - svenska gick också sådär eftersom jag är megaförkyld och grötig i huvudet. Alla andra prov ger jag mig själv ett VG på.

Ångrar mig att jag inte gjorde det under gymnasietiden och i lumpen. Men då orkade man inte eftersom plugga vidare inte ens fanns med på kartan och att lägga en lördag på det när man kunde träna/vara med vänner/slappa kändes onödigt.

Andy.da.wohoo
2011-04-02, 16:00
Första gången för mig med. Om det faktiskt gick så bra som jag tror så var det helt över förväntan. Det svåraste var läsförståelsen och statistikdelen.

Jag tyckte mig ha gott om tid när jag kom till näst sista texten på läsförståelsen, sen var ju den megasvårläst och jag fastnade där nästan helt, :Virro

Det var kul att skriva det men riktigt ansträngande i slutet. Vid första anblicken av statistikdelen så sjönk min moral i bottnen, så fruktansvärt svår första uppgift.

Exdiaq
2011-04-02, 16:11
Första gången för mig med. Om det faktiskt gick så bra som jag tror så var det helt över förväntan. Det svåraste var läsförståelsen och statistikdelen.

Jag tyckte mig ha gott om tid när jag kom till näst sista texten på läsförståelsen, sen var ju den megasvårläst och jag fastnade där nästan helt, :Virro

Det var kul att skriva det men riktigt ansträngande i slutet. Vid första anblicken av statistikdelen så sjönk min moral i bottnen, så fruktansvärt svår första uppgift.

Statistik-delen var ju den lättaste efter läsförståelse på engelska i mitt tycke!

Mollestam
2011-04-02, 16:12
Haha, skulle precis in på studera.nu och kolla facit, men verkar som att servern kraschat pga för många användare:D

Ristretto
2011-04-02, 16:42
Haha, skulle precis in på studera.nu och kolla facit, men verkar som att servern kraschat pga för många användare:D

Jo, märkte det jag också. Funderar på varför de inte gör något åt med tanke på att det händer varje gång...?

Mental
2011-04-02, 16:46
HÖGSKOLEPROVET 2011 -04 - 02- FACIT
BLOCK 1 BLOCK 3
Delprov 1: LÄS Delprov 5: NOG
1 B 11 D 1 D 12 E
2 C 12 B 2 B 13 D
3 B 13 A 3 D 14 C
4 A 14 A 4 C 15 B
5 D 15 D 5 B 16 D
6 B 16 A 6 C 17 C
7 C 17 C 7 E 18 A
8 B 18 A 8 D 19 E
9 C 19 D 9 D 20 D
10 C 20 B 10 D 21 E
11 B 22 C
BLOCK 4
Delprov 7: ELF Delprov 8: ORD
1 B 11 D 1 C 11 E 21 C 31 A
2 A 12 C 2 C 12 B 22 B 32 A
3 C 13 D 3 B 13 E 23 D 33 C
4 A 14 B 4 A 14 E 24 D 34 B
5 C 15 D 5 B 15 E 25 D 35 E
6 D 16 C 6 D 16 D 26 C 36 C
7 A 17 A 7 C 17 B 27 D 37 A
8 B 18 D 8 C 18 D 28 C 38 B
9 D 19 C 9 B 19 E 29 E 39 E
10 C 20 C 10 E 20 D 30 B 40 B
BLOCK 5
Delprov 9: DTK
1 A 11 B
2 E 12 E
3 C 13 D
4 B 14 E
5 E 15 D
6 C 16 C
7 B 17 B
8 C 18 C
9 B 19 D
10 C 20 A
BLOCK 2 ingår ej! (Utprövningsblock)
Senast uppdaterad: 2011-04-02

Kontakta studera.nu

Exdiaq
2011-04-02, 16:52
Nästan 1.5, hade jag inte misslyckats kapitalt med Block 3 utan snittat som de andra blocken hade det blivit 1.7-1.8 typ. Känns gött för det är betydligt lättare att lära sig mer för det blocket än de andra blocken. Rockar i läsförståelse btw!

Gabriel174
2011-04-02, 17:11
Var kan man läsa om hur man ska strukturera om HP?

Mora spöket
2011-04-02, 17:13
När man sen rättat sitt prov.. Var kan man sen se vad gränserna är för resultaten?

rapzidi
2011-04-02, 17:18
När man sen rättat sitt prov.. Var kan man sen se vad gränserna är för resultaten?

De lägger upp normeringstabell för i år så fort de rättat klart. Om en månad eller så.
Här kan du kika på föregående års tabeller:

https://www.studera.nu/hogskoleprovet/facit

Supermicke
2011-04-02, 17:18
epic fail 0,6 enligt gammal nomineringstabell. Skamligt för att ha gått naturvetenskap, tkr ju man borde vara bra på sånt här då.. nåja.. andra personer kanske får lite självförtroende av mitt kassa resultat iaf :>

Mora spöket
2011-04-02, 17:26
De lägger upp normeringstabell för i år så fort de rättat klart. Om en månad eller så.
Här kan du kika på föregående års tabeller:

https://www.studera.nu/hogskoleprovet/facit

Tack! :)

ZCBZ
2011-04-02, 17:35
Jag fick 1,7 om man utgår från förra årets normeringstabell, vilket jag antar blir likadant denna gång.

Föll nästan enbart på ord-blocket vilket var surt eftersom jag på förhand kände mig tryggast i den delen! Känns dock bra i övriga block så jag får väl helt enkelt vara nöjd.

Nu återstår bara frågan vad fan man ska söka för utbildning... :)

Tolkia
2011-04-02, 18:39
Jo, märkte det jag också. Funderar på varför de inte gör något åt med tanke på att det händer varje gång...?
De har kanske samma leverantör som studera.nu. :Virro

Scratch89
2011-04-02, 18:43
1,6, igen.

Andy.da.wohoo
2011-04-02, 18:46
1,3 enligt förra vårens normeringstabell. Får säga att jag nog är rätt nöjd över det ändå. Trots allt första gången jag skriver.

Beethoven
2011-04-02, 18:46
1.8 igen. Blev väldigt besviken.
Jag har övat ord dag ut och dag in i 2 veckor. Höjde mig från 32-36 där men då sket sig resten istället.

Hoppas man har tur med lottningen i höst då. Eller vår...

Lallle
2011-04-02, 18:49
1.3.

Kändes som 0.5 så det var positivt på så sätt. Men annars ganska irrelevant.

Dennis93
2011-04-02, 18:55
1,3 enligt förra vårens normeringstabell. Får säga att jag nog är rätt nöjd över det ändå. Trots allt första gången jag skriver.

Samma här, hoppas på att höja nästa gång. Ord gick skit 19/40... tur att det ska minska den delen till nästa gång :D

Baskagge
2011-04-02, 19:15
Sämsta resultatet hittills så det blir ingen utbildning i år heller. Kul.

Rumsren
2011-04-02, 19:30
1.2 denna gången. Siktade på 1.3 men föll på ord och matte... Var 1 poäng ifrån och kan ju bara hoppas på att det blir en annorlunda normering denna våren, men troligtvis inte :D

Joe Hardgainer
2011-04-02, 19:34
Typ spikade orden. Failade hårt på matten och LÄS..
1.8 om jag har tur med normeringen

Brickhead
2011-04-02, 20:08
Gjorde det för första gånen, får väl 0.7-0.8. Gick dåligt, men tror jag kommer prestera mycket bättre nästa prov

lei
2011-04-02, 20:39
Fick 1.5 förra våren.. Failade hårt på ord då men alltid fått typ max 1 fel när jag gjort dem andra terminer (på svd) så borde fan prova igen..1.8 vore najs..

remindme
2011-04-02, 21:47
Så besviken på mig själv. Provet går galant när jag pluggar hemma och ändå hade jag inte högre förväntningar än att åtminstone sätta 0,8-0,9. Fick 51 poäng! En förbättring på 4 poäng från senaste provet:/

Där sprack drömmen om att studera i höst. Smått panik när man nu är 25 år...

Stressen och tidsbristen är det som förstör för mig.

Matsodon
2011-04-02, 22:13
Känns fint att man inte är helt hopplös.
Jag räknar med att få 1.6, tror att jag fick 1.2 förra gången (~10 år sen).

Danne2k
2011-04-02, 23:36
Andra gången jag skrev, fick 0,7 i höstas katastrofalt dåligt förberedd.

Tyckte ord-delen var ovanligt lätt, många exempelprov är ju mycket svårare (med det inte sagt att jag fick alla rätt där).

Statistik (antar att ni menar DTK?) var jobbigast som vanligt, inte svårast direkt men den tar mest tid, hann inte klart allt :(

En mycket trevilg överraskning att en av artiklarna i LÄS handlade om diabetes och kostvanor :D
Brukar alltid vara så smala och tråkiga ämnen där, kul med något man är lite insatt i åtminstone.

Även väldigt intressant artikel f.ö.

Flodhäst
2011-04-03, 00:13
Uräskta men jag kan inte hålla mig. NOG är inte matematik! Tro fan att det går dåligt när ni kallar det matematik.

Andy.da.wohoo
2011-04-03, 00:18
Uräskta men jag kan inte hålla mig. NOG är inte matematik! Tro fan att det går dåligt när ni kallar det matematik.

Vad är det då? Logiskt resonemang?

Exdiaq
2011-04-03, 08:09
En mycket trevilg överraskning att en av artiklarna i LÄS handlade om diabetes och kostvanor :D
Brukar alltid vara så smala och tråkiga ämnen där, kul med något man är lite insatt i åtminstone.

Även väldigt intressant artikel f.ö.

Mikaelj hade gjort i byxorna!

Morrris
2011-04-03, 08:35
Uräskta men jag kan inte hålla mig. NOG är inte matematik! Tro fan att det går dåligt när ni kallar det matematik.

Det är visst matematik. Du måste bara lära dig föra logiska resonemang och ställa upp ekvationer för att komma till mattedelen...

Flodhäst
2011-04-03, 09:34
Det är visst matematik. Du måste bara lära dig föra logiska resonemang och ställa upp ekvationer för att komma till mattedelen...

Man behöver endast kunna ställa upp mycket enkla ekvationer. I dessa ekvationer utför man inte en enda beräkning så det är snarare mer logik och läsförståelse än matematik.

Danne2k
2011-04-03, 11:17
Mikaelj hade gjort i byxorna!

Haha, nja vadårå?

Dom kom väl fram till att fett inte alls var så farligt som texten först antytt?

Exdiaq
2011-04-03, 13:55
Man behöver endast kunna ställa upp mycket enkla ekvationer. I dessa ekvationer utför man inte en enda beräkning så det är snarare mer logik och läsförståelse än matematik.

Matematik (av grekiska máthema, "vetenskap") är läran om abstrakta kvantiteter, strukturer och mönster. Matematiken består av metoder för att beskriva och analysera abstrakta samband, och kunskap i form av redan härledda resultat. Viktiga områden är aritmetik, talteori, algebra, analys, geometri, topologi, mängdteori och statistik, bland många andra.

Stämmer in rätt bra på NOG. För att klara provet måste man kunna ekvationer, geometri, räkna ut vinklar, sannolikhetslära etc.

Så håll käften Flodhäst!

Exdiaq
2011-04-03, 13:57
Haha, nja vadårå?

Dom kom väl fram till att fett inte alls var så farligt som texten först antytt?

"Nygamla" metoden, d.v.s. LCHF kan vara något för personer med diabetes!

C.E.J.
2011-04-03, 13:58
NOG är inte matte, det är, som ordet "nog" antyder, uppgifter som går ut på att avgöra om given information är nog (tillräcklig, nödvändig) för att lösa problemen.

Fatalist
2011-04-03, 14:19
1,6 enligt förra årets normeringstabell. Hade 97 poäng, så om väldigt många sög i år kan jag få 1,7 istället.

Pluggat exakt 0h 0m 0s till detta prov. :) zzzzzz antar att det blir till att skriva det nya i höst också.