handdator

Visa fullständig version : Bästa tiderna att ta proteindrinkar


tegel
2004-10-22, 09:47
Halloj, skulle vilja reda ut lite när de "bästa" tiderna för att ta proteindrinkar är. Man vill ju gärna att sina dyra proteindrinkar tajmas optimalt och samtidigt undvika onödiga insulin-toppar.

1. Frukost är efter att ha läst på forumet en bra tid att ta vassle
eftersom kroppen är "töstig" efter en relativt näringsfattig natt (gäller ju iof att få i sig långsamma proteiner innan läggdags för att motverka detta).

2: Efter träningen, vassle direkt efter för att utnyttja att musklerna vid den här tidpunkten bokstavligen "suger" i sig protein.

3. Tre-timmarsfönstret ??, ska man någonstans i detta fönster (då musklerna är i stort behov och mer receptiva för protein) också ta en vassle-drink? En måltidsersättare med kassein är enligt mig iaf given under detta fönster.

Jag har fått den uppfattningen att tre-timmarsfönstret är oehört viktigt och att det är bättre att lägga sina vassle-drinkar där än till frukost. Känns svårt att veta om den mängden protein man tar efter träningen räcker under hela tre-timmarsfönstret annars. Nu är inte jag så insatt på molekylnivå hur det funkar, vilket gör att en viss frustration finns att aldrig veta om man gör rätt. (Kanske detta som är lite av sporten...)

King Grub
2004-10-22, 09:53
Det "viktigaste" tillfället, om man nu kan kristallisera ut något sådan, är direkt före passet.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.

En måltidsersättare med kassein är enligt mig iaf given under detta fönster.

Varför då? Jag skulle anse att riktig mat är betydligt mer "givet".

Om jag skulle räkna upp tre tillfällen: frukost, direkt före träning och direkt efter träning.

Känns svårt att veta om den mängden protein man tar efter träningen räcker under hela tre-timmarsfönstret annars.

Någon timme efter passet skall du äta mat, och då fyller du på aminosyretillförseln.

Markus H
2004-10-22, 10:00
HUr viktig är "kvälls-drinken" enligt dig Grub?
Tänker på sloow-protein eller något annat Kasein-protein.

CroCop
2004-10-22, 10:17
ska man ta en drink både innan och efter träningen ? om jag tar 60g protein och cirka 100 g snabba kolhydrater efter passet hur stor bör drinken innan passet vara då ?

Markus H
2004-10-22, 10:19
ska man ta en drink både innan och efter träningen ? om jag tar 60g protein och cirka 100 g snabba kolhydrater efter passet hur stor bör drinken innan passet vara då ?

Dela på hälften.... det borde bli bra.

CroCop
2004-10-22, 10:25
okej, men det känns skumt, riktigt skumt :P

Markus H
2004-10-22, 10:27
okej, men det känns skumt, riktigt skumt :P

Så har "de" sagt åt mig iaf..

tegel
2004-10-22, 11:59
Har nog inte insett vikten av en proteindrink till frukost, och ska ändra på detta. Jag tränar på morgonen och borde därför kunna slå ihop frukost-och "förepasset"-drinkarna till en, till fördel för ekonomin (och förhoppningsvis inte påverka resultatet negativt).

Okaj, riktig proteinrik mat är säkert bäst i tre-timmarsfönstret, men om man inte har möjlighet att värma och avsätta tid för en portion mat, kan väl en måltidsersättare var ett bra alternativ. De är ju (iaf enligt reklamen) den "perfekta måltiden"... ur näringssynpunkt.. eller är det helt galet?

Stämmer det att det är bättre (ur näringssynpunkt) att träna på morgonen, eftersom man då har hela dagen att mata kroppen. Istället för att träna några timmar före läggdags och då utsätta kroppen för näringstorka under natten.

King Grub
2004-10-22, 13:00
okej, men det känns skumt, riktigt skumt :P

Varför känns det skumt att musklerna har tillgång till glukos, aminosyror och insulin under passet än en timme efter?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28707

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30336&highlight=drink

King Grub
2004-10-22, 13:03
HUr viktig är "kvälls-drinken" enligt dig Grub?
Tänker på sloow-protein eller något annat Kasein-protein.

Jag äter hellre mat än pulver vid det tillfället. Allt kött, fågel, fisk och skaldjur innehåller långsamt protein.