handdator

Visa fullständig version : Hur dåligt är mjölk?


Becka
2004-10-22, 00:56
Jag älskar mjölk så det kan gå upp till en liter lättmjölk om dagen. Hur pass dåligt/bra är detta?

Jag är tjej och 21 år, har ju typ växt klart och så om man tänker på kalciumet etc så jag behöver väl inte så mycket mjölk längre. Men mjölk är ju så gooott.. :(

jim
2004-10-22, 01:00
Jag älskar mjölk så det kan gå upp till en liter lättmjölk om dagen. Hur pass dåligt/bra är detta?

Jag är tjej och 21 år, har ju typ växt klart och så om man tänker på kalciumet etc så jag behöver väl inte så mycket mjölk längre. Men mjölk är ju så gooott.. :(


mjölk är en bra proteinkälla och en hyfsad kolhydratkälla, fettet är dock dåligt så hoppa ner till minimjölk! utöver det vet jag inget direkt bra/dåligt med mjölk merän att ingenting är bra i för stora mängder... äter du en varierad kost annars tror jag inte en liter mjölk per dag är någon fara :) men vi låter experterna övertyga här under :thumbup:

Becka
2004-10-22, 01:09
Lättmjölk är ju mycket godare än minimjölk, men ok :)

Men jag hörde nåt rykte om att det är mer socker i minimjölk för att det ska smaka ok när man tagit bort allt fett, och på grund av sockret så blir minimjölk inte heller så bra?
Vet inte om det är sant, men det är ju iofs socker i nästan allt nuförtiden.

Pez
2004-10-22, 01:10
mjölk är en bra proteinkälla och en hyfsad kolhydratkälla, fettet är dock dåligt så hoppa ner till minimjölk! utöver det vet jag inget direkt bra/dåligt med mjölk merän att ingenting är bra i för stora mängder... äter du en varierad kost annars tror jag inte en liter mjölk per dag är någon fara :) men vi låter experterna övertyga här under :thumbup:
Äh.. sånt där är bara idiotiskt - att dricka en liter lättmjölk ger 5gr fett.. 5 G R A M ! ! !

5gr mättat fett skadar ingen.. tvärtom troligtvis. Speciellt om man äter för lite fett vilket är ganska vanligt bland tränande kostfanatiker. :D

Pez
2004-10-22, 01:13
Lättmjölk är ju mycket godare än minimjölk, men ok :)

Men jag hörde nåt rykte om att det är mer socker i minimjölk för att det ska smaka ok när man tagit bort allt fett, och på grund av sockret så blir minimjölk inte heller så bra?
Vet inte om det är sant, men det är ju iofs socker i nästan allt nuförtiden.
Det stämmer när det kommer till många fettfria yoghurtprodukter.. men inte mjölk..än iallafall.

Drick du din lättmjölk, fett är inte farligt om man inte överdriver. Inte ens mättat fett. :D

Frantic
2004-10-22, 01:17
Nu är det lite sent och jag kanske är helt ute och cyklar men visade inte Grub någon studie som visade att mejeriprodukter var bra för förbränningen?
Stämmer det så har ju du en bra orsak till :thumbup:

jim
2004-10-22, 02:25
Äh.. sånt där är bara idiotiskt - att dricka en liter lättmjölk ger 5gr fett.. 5 G R A M ! ! !

5gr mättat fett skadar ingen.. tvärtom troligtvis. Speciellt om man äter för lite fett vilket är ganska vanligt bland tränande kostfanatiker. :D


oj... läste "mjölk" inte "lättmjölk"... tänkte på 3% fett dvs 30 gram mättat / dag... det försöker iaf jag undvika :D

King Grub
2004-10-22, 06:28
Men jag hörde nåt rykte om att det är mer socker i minimjölk för att det ska smaka ok när man tagit bort allt fett, och på grund av sockret så blir minimjölk inte heller så bra?
Vet inte om det är sant, men det är ju iofs socker i nästan allt nuförtiden.

Det är skillnad på socker och socker. Det är inte STRÖsocker (sackaros) det är frågan om här, utan laktos och galaktos, mjölksocker, och dessa metaboliseras på ett långsammare och bättre sätt och har inte de negativa egenskaper sackaros har (om man inte är laktosintolerant, vill säga).

Dessutom har mjölkprodukter en kraftfull fettförbrännande effekt, och väljer man magra alternativ behöver man inte tänka på fettet. 1 liter lättmjölk är absolut inte för mycket under en dag, tvärtom!

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

Utdrag ur fullängdsstudierna:

"Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."

"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."
__________________

King Grub
2004-10-22, 06:29
oj... läste "mjölk" inte "lättmjölk"... tänkte på 3% fett dvs 30 gram mättat / dag... det försöker iaf jag undvika :D

Mjölkfett är inte 100% mättat!

jim
2004-10-22, 06:49
Mjölkfett är inte 100% mättat!


så därför rekommenderar du 1 l standardmjölk / dag?

Tolkia
2004-10-22, 06:50
Angående det här med mängden "socker" (kolhydrat) i lättprodukter:
Man hör/ser ofta att lättprodukter, typ lättmjölk, lättfil, lättyoghurt skulle innehålla mer "socker" än de fetare varianterna av samma slag. Detta stämmer till viss del (inte för alla) när det gäller sötade/smaksatta produkter, då tillverkaren satt till mer socker för att kompensera en ev. smakförsämring p.g.a. att smakbärande fett tagits bort, men jag bara frågar: Hur skulle det kunna stämma för naturella produkter? Jag antar att vad man menar när man säger att "lättmjölk innehåller mer socker än standardmjölk" är att lättmjölken PROCENTUELLT sett innehåller mer socker (eftersom en mindre del av energimängden respektive mängden substans kommer från fett). För varifrfån skulle det "extra sockret" i t.ex. lättmjölk annars komma? Läs på förpackningen och där står (typ): "Innehåll: Mjölk ... (möjligen plus någon berikningsvitamin)" Står där inte att socker är tillsatt kan man nog med ganska stor trygghet utgå från att inget socker är tillsatt; Sverige har ganska hårda regler när det gäller innehållsförtecknngar etc. Om man sedan väljer en sötad produkt med mindre fett, en naturell lättprodukt, en naturell "fet" produkt eller en sötad fet produkt beror ju på smak och syfte.

Becka
2004-10-22, 08:42
Tack så mycket för infon Grub :)
Då kommer jag definitivt att fortsätta med mjölken.

Tolkia; ok du har nog rätt, står inget om socker på lättmjölken i mitt kylskåp i alla fall. Men när jag hörde ryktet att det las till socker även i mjölk med låg fetthalt så tänkte jag att det ju kunde vara rimligt eftersom de gör så med yoghurt.

Men egentligen, hur stor skillnad är det att dricka minimjölk och lättmjölk?
Det känns som att den är ganska minimal när det gäller fettet. Jag kommer inte byta förrän någon kommer med revolutionerande information ;)

King Grub
2004-10-22, 08:55
så därför rekommenderar du 1 l standardmjölk / dag?

Hur kunde du se en sådan rekommendation i mitt ifrågasättande av ditt påstående att det gav 30 gram mättat fett.

Tolkia
2004-10-22, 09:13
Tack så mycket för infon Grub :)
Men när jag hörde ryktet att det las till socker även i mjölk med låg fetthalt så tänkte jag att det ju kunde vara rimligt eftersom de gör så med yoghurt.
Jo, men det gäller ju just sötad, smaksatt yoghurt. I naturell yoghurt är det vad jag vet inget socker tillsatt; att det är extra socker i "blåbär-banan-vanilj-yoghurt framstår däremot som ganska självklart (Jämför med om du lägger en sked sylt i din mjölk - innehåller den då socker? Jo det gör den ju, men varifrån kom det?). Myten är just en myt, jämförbar med idén att det är plastkulor i margarin, antaligen född ur något slags grov-grov generalisering utifrån någon Aftonbladetartikel ("Så mycket socker är det i din mat ...") där det förutsätts att alla som använder en produkt änvander exakt samma variant, och alltid den "sämsta" tänkbara.

Skillnaden mellan att dricka lättmjölk och att dricka minimjök lär inte ha någon större betydelse förrän man dricker kubikmetervis av varan. Det florerar någon myt omhur mycket mer protein det skulle vara i minimjölken, men det är ju också en fråga om procentuell sammansättning (man har tagit bort mer fett = proteinet som redan fanns där är en större andel av det som blev kvar), och det lär f.ö. inte vara fråga om skillnader som är så stora att de ens går att värdera. Dessutom finns det faktiskt en och annan fördel med att få i sig lite fett, också; när man vill reducera fettmängden är det ju i regel för att man vill reducera mängden kalorier och det är ett effektiv sätt att göra det via fettet (dessutom tenderar folk som har ett för högt eneriintag även att äta för mycket fett, så det är en lämplig metod av flera skäl); det finns inget som gör det "finare" och "bättre" i sig med att äta mindre fett än att äta mer. Problem kommer - som vanligt - först när det blir för mycket (men det är ju alldeles för enkelt för att man skall kunna sälja några tidningar på det ...).

F.ö. behöver du kalcium under hela livet, även sedan du växt klart. Skelettet är inte en gång för alla färdigt och statiskt, utan det pågår hela tiden nedbrytnings- och uppbyggnadsprocesser som bör vara i balans. Får du får lite kalcium via födan kommer kroppen att ta det kalcium den behöver till annat (tex. cellsignalering) från skelettet. Med andra ord kan man skaffa sig en trevlig osteoporos utan att i övrigt märka av sin kalkbrist speciellt mycket förrän man blir äldre och börjar få ont i ryggen p.g.a. klena kotor etc.

Brenner
2004-10-22, 11:07
Jag har hört att om man dricker mjölk på morgonen så får det igång matspjälkningen ordetnligt.
Annars kan jag dricka 2 liter mjölk om dagen det brukar bli så, det är jue så jävla gött :D :cheers:

Bigbulka
2004-10-22, 12:00
Mjölk är livet,fantomen kan ju inte ha fel :cheers:

jim
2004-10-23, 04:45
Hur kunde du se en sådan rekommendation i mitt ifrågasättande av ditt påstående att det gav 30 gram mättat fett.


du orkade iaf kommentera det :angel:

JAM
2004-10-24, 17:35
du orkade iaf kommentera det :angel:

Ehh... Jag förstår mig inte på dina inlägg.

jim
2004-10-26, 00:46
Edit: Nog bättre att inte svara alls vid närmare eftertanke :)

Hård_men_rättvis
2004-10-26, 10:55
Galaktos är ingen optimal kolhydratkälla; den fyller upp levern i första hand, musklerna i andra hand. Dess metabolism liknar alltså fruktos och fruktos i stora mängder har en påtagligt hämmande effekt på lipolysen.

1 liter lättmjölk ger 50 gram kolhydrater varav det mesta är galaktos( ej säker på den exakta mängden).

Sverker
2004-10-26, 12:15
1 liter lättmjölk ger 50 gram kolhydrater varav det mesta är galaktos( ej säker på den exakta mängden).


Laktos består ju av en glukos och en galaktos. Dessa socker är lika stora så mängden galaktos blir 25 g !


Metabolismen är helt olik fruktosens.
Galaktosen bildar glukos-1-fosfat. Här går det att spekulera att galaktosen blir till leverglykogen eftersom uppbyggnaden av glykogen görs av glukos-1-fosfat.
Alternativt att den isomeriseras till glukos-6-fosfat och därefter in i energiomvandligen.

phillimon
2004-10-26, 21:28
Jag dricker ungefär ca 1 liter mellanmjölk per dag... Är detta något som jag borde dra ner på eller ska jag bara gå över till minimjölk?

King Grub
2004-10-27, 06:22
Jag dricker ungefär ca 1 liter mellanmjölk per dag... Är detta något som jag borde dra ner på eller ska jag bara gå över till minimjölk?

Vill du ha i dig 15 gram fett från mjölken? Det är inte världens bästa fettkälla... men inga gigantiska mängder heller. Även om det går att få fettet från hälsosammare och bättre källor, utan att överge mjölkens positiva egenskaper. Upp till dig.

Popeye
2004-10-28, 18:01
Så för att reda upp i snurret?
Skall jag dricka mjölk för att tappa fett? :em:

Lite lustigt med tanke på att mjölk har ett ganska redigt II om än lågt GI?

King Grub
2004-10-28, 18:28
Så för att reda upp i snurret?
Skall jag dricka mjölk för att tappa fett? :em:

Lite lustigt med tanke på att mjölk har ett ganska redigt II om än lågt GI?

Du kommer inte automatiskt att tappa kroppsfett av att dricka mjölk, trots den fettförbrännande effekten, om du inte ligger på energiminus.

Gör du det kan det vara klokt att låta magra mjölprodukter åtminstone ingå i kostupplägget.

Insulin har fler funktioner än att göra dig fet.

LunaSpice
2004-10-30, 09:22
D-vitamin är dock betydligt viktigare än kalcium om det är skelettet och fosfat/kalcium-balansen man vill bibehålla.

Björn S
2004-10-30, 11:36
Jag lever och jag har klämt i mig runt 5l mjölk om dagen de senaste månaderna.
Protein :thumbup:

LunaSpice
2004-10-30, 11:45
Jag lever och jag har klämt i mig runt 5l mjölk om dagen de senaste månaderna.
Protein :thumbup:

Insulintoppar x flera! :thumbup:

Björn S
2004-10-30, 11:47
Insulintoppar x flera! :thumbup:

Bulk baby! :D
Gotta love it!!

datorjaevel
2004-10-30, 16:35
Jag älskar mjölk så det kan gå upp till en liter lättmjölk om dagen. Hur pass dåligt/bra är detta?

Jag är tjej och 21 år, har ju typ växt klart och så om man tänker på kalciumet etc så jag behöver väl inte så mycket mjölk längre. Men mjölk är ju så gooott.. :(
vafan du "älskar" mjölk och det kan bli "upp till" en liter, jag dricker iaf 3 liter om dagen och jag växer då fan som ogräs så om nån påstår att du "hindrar" tillväxt så är det inget att bry sig om. Minimjölk är det jag dricker kan väl tilläggas. Syftar på det uttjatade snacket om att det blir insulintoppar varje gång man dricker mjölk som i sin tur skulle förstöra tillväxten av någon konstig anledning (så därför drick inte mer än ett glas mjölk om dan eller inget alls, det är dåligt!!! den attityden) .... dock verkar folk slutat stri om detta för ett tag sen. mjölk äger för helvete.

Numero1
2004-11-04, 14:41
Mjölk är bra men många är mer eller mindre laktos intoleranta, många utn att veta om det.

En tarmläkare som min flickvän (som är laktosintolerant) har talat med avråder alla vuxna från att dricka mjölk pga att det påverkar tarmarna negativt.

Jag dricker mycket mjölk och mår finfint.

Becka: Det ser bra ut på bilden. Fortsätt med mjölken :kinky:

z_bumbi
2004-11-04, 14:48
En tarmläkare som min flickvän (som är laktosintolerant) har talat med avråder alla vuxna från att dricka mjölk pga att det påverkar tarmarna negativt.

Min tarmläkare tycker istället att det är synd att jag inte tål laktos då mjölk är ett så bra livsmedel, samma sak med min dietist.
Jag tackar de högre makterna för Valio som har löst mitt problem.

Numero1
2004-11-04, 14:52
Bra!

Klein
2004-11-04, 15:08
Min tarmläkare tycker istället att det är synd att jag inte tål laktos då mjölk är ett så bra livsmedel, samma sak med min dietist.
Jag tackar de högre makterna för Valio som har löst mitt problem.

Har du testat opastöriserad mjölk? Jag får diarre och äckliga gaser av pastöriserad mjölk men opastöriserad mjölk ger inga besvär.

Sverker
2004-11-04, 15:19
Efterom jag själv inte har någon ko i garaget som jag kan mjölka " just in time " så skulle jag själv få diarre och kraftigt med gaser pga sjukdomsframkallande bakterier i den opastöriserade mjölken.

Klein
2004-11-04, 15:33
Efterom jag själv inte har någon ko i garaget som jag kan mjölka " just in time " så skulle jag själv få diarre och kraftigt med gaser pga sjukdomsframkallande bakterier i den opastöriserade mjölken.

I kylskåp håller sig mjölken i 4 dagar utan smakförsämring. Och vidare är opastöriserad mjölk ett överlägset botemedel mot diarre. Jag erhöll kronisk diarre (över 3 veckor) av ett vassleprotein-koncentrat jag trugade i mig under en veckas tid. Helvetet upphörde 2 dagar efter att jag återintroducerat opastöriserad mjölk på menyn, mot alla rekommenderationer naturligtvis då "mjölk är det sista man ska dricka vid magsjuka".

Jag tror att herr Sverker är orolig för att z-bumbi faktiskt skulle palla med opastöriserad mjölk och därmed slå omkull myten om den pastöriserade mjölkens förträfflighet.

Sverker
2004-11-04, 15:50
Du har koll på din mjölk Klein, må så vara.

Men du utsätter andra för fara när du uppmanar dem att dricka opastöriserad mjölk.

z_bumbi
2004-11-04, 16:15
Jag tror att herr Sverker är orolig för att z-bumbi faktiskt skulle palla med opastöriserad mjölk och därmed slå omkull myten om den pastöriserade mjölkens förträfflighet.

Jag är laktosintolerant... inte så troligt att jag tål någon annan typ av mjölk än den som är just laktosfri.

Är det inte svårt att propagera för att dricka opasteröseradd mjölk med tanke på vad som har hänt i dagarna? EHEC är inte kul.

Klein
2004-11-04, 18:09
Jag är laktosintolerant... inte så troligt att jag tål någon annan typ av mjölk än den som är just laktosfri.

Är det inte svårt att propagera för att dricka opasteröseradd mjölk med tanke på vad som har hänt i dagarna? EHEC är inte kul.

Jag är också "laktosintolerant". När mjölken pastöriseras genomgår laktosen en strukturell förändring vilket kan vara nyckeln till det hela.

E-kolie bakterien har funnits sedan tidernas begynnelse, den finns överallt och skräcken inför den är skrattretande.

z_bumbi
2004-11-04, 18:11
E-kolie bakterien har funnits sedan tidernas begynnelse, den finns överallt och skräcken inför den är skrattretande.

Säg det till de barn som drabbades av just EHEC från mjölk..

Klein
2004-11-04, 18:23
Säg det till de barn som drabbades av just EHEC från mjölk..

Utveckla tack. Är det Gothia cup du talar om?

z_bumbi
2004-11-04, 18:29
Utveckla tack. Är det Gothia cup du talar om?

Har du inte koll på nyheterna? Det har ju varit rapporter om det hela dan.

Sverker
2004-11-04, 18:46
Jag är också "laktosintolerant". När mjölken pastöriseras genomgår laktosen en strukturell förändring vilket kan vara nyckeln till det hela.

E-kolie bakterien har funnits sedan tidernas begynnelse, den finns överallt och skräcken inför den är skrattretande.

Okay, laktosen genomgår struktuell förändring vid upphettning till 72° i 15 sekunder.

Vilken förändring ?

Laktos är ett reducerande socker som är känt för att deltaga i mailardreaktioner. Det stämmer, men mailardreaktionen/brunfärgning är minimal vid pastörisering. Det är för kort tid, inte tillräkligt varmt och för mycket vatten med.

Laktos kan karamellisera. Det är det som sker när man kokar messmör. Laktosen blir knäck i princip. Nu är det temperaturer på 80 - 90° under lång tid som gäller.

Laktosen kan fermenteras av bakterier till mjölksyra mm.

Något annat sker inte vad jag vet ?

Sverker
2004-11-04, 18:48
Utveckla tack. Är det Gothia cup du talar om?

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=2501

Klein
2004-11-04, 19:38
Hur man kan härleda smittan till en enskild källa då bakterien finns överallt? En retorisk fråga är också på sin plats: var mjölken pastöriserad? Ja eftersom allt annat är olagligt. Att pastöriserad mjölk kan härbergera stora mängder av e-kolie eller salmonella är ingen nyhet men det är som sagt en helt annan spelplan det är frågan om då det inte förekommer konkurrens mellan mikroorganismer på samma sätt som i riktig naturlig mjölk. Drick alltså opastöriserad mjölk för att vara på den säkra sidan. Helst från ekologisk produktion.

Klein
2004-11-04, 19:40
Okay, laktosen genomgår struktuell förändring vid upphettning till 72° i 15 sekunder.

Vilken förändring ?

Laktos är ett reducerande socker som är känt för att deltaga i mailardreaktioner. Det stämmer, men mailardreaktionen/brunfärgning är minimal vid pastörisering. Det är för kort tid, inte tillräkligt varmt och för mycket vatten med.

Laktos kan karamellisera. Det är det som sker när man kokar messmör. Laktosen blir knäck i princip. Nu är det temperaturer på 80 - 90° under lång tid som gäller.

Laktosen kan fermenteras av bakterier till mjölksyra mm.

Något annat sker inte vad jag vet ?

Jag vet faktiskt inte heller exakt vad som sker men uppenbarligen är det ju någonting eftersom produkten är otjänlig för mig efter pastörisering. Kontroversen skulle lätt kunna få sitt slut om z-bumbi klunkade i sig lite av varan och delgav resultaten då det skulle bekräfta mina egna resultat.

Sverker
2004-11-04, 20:20
Att förgifta z_bumbi löser ingenting.

Opastöriserad mjölk hjälper dig men ingen annan.

King Grub
2004-11-04, 20:34
Att förgifta z_bumbi löser ingenting.

lol

z_bumbi
2004-11-04, 20:42
Kontroversen skulle lätt kunna få sitt slut om z-bumbi klunkade i sig lite av varan och delgav resultaten då det skulle bekräfta mina egna resultat.

Ställer du upp och betalar vård, medicin och ev inkomstbortfall, 5000 kr per kilo minskad kroppsvikt, standardicerad ersättning för bestående skador plus 25% samt självklart extra ersättning per mg extra kortison jag måste äta per vecka så är jag med..
Du får rabatt t o m då jag inte tar betalt för specialkost.

Klein
2004-11-04, 21:11
Att förgifta z_bumbi löser ingenting.

Opastöriserad mjölk hjälper dig men ingen annan.

Jag försöker bara hjälpa. Jag är inte ute efter att hamra ner en agenda i halsen på andra. Jag tycker mjölk är en välsignelse som fler borde få njuta av.

Klein
2004-11-04, 21:13
Ställer du upp och betalar vård, medicin och ev inkomstbortfall, 5000 kr per kilo minskad kroppsvikt, standardicerad ersättning för bestående skador plus 25% samt självklart extra ersättning per mg extra kortison jag måste äta per vecka så är jag med..
Du får rabatt t o m då jag inte tar betalt för specialkost.

Jag är fullt medveten om att det finns människor som faktiskt inte kan dricka komjölk, vare sig den är pastöriserad eller ej. Man kan dock inte veta vilken grupp man tillhör förrän man provat. Resonemanget "better safe than sorry" som ni kör på här leder ingen vart.

z_bumbi
2004-11-04, 21:25
Jag är fullt medveten om att det finns människor som faktiskt inte kan dricka komjölk, vare sig den är pastöriserad eller ej. Man kan dock inte veta vilken grupp man tillhör förrän man provat. Resonemanget "better safe than sorry" som ni kör på här leder ingen vart.

Jag dricker mjölk dagligen så jag har inga problem med det om jag använder mig av den laktosfria-varianten vill säga.

Du vill ju att jag ska prova så ställer du upp och betalar? Jag ska alltså dricka "din" mjölk (iofs tar jag det hellre från en gård som jag vet något om) och sen ska jag dricka det i en viss tid och se om jag lär mig tåla laktosen.
Du betalar allt som jag tog upp ovan.

Jag är väl inte så dum att jag riskerar min hälsa långsiktigt bara för att du tycker att opastöriserad mjölk skulle vara bättre. Jag tycker du ska svara på Sverkers frågor om laktos istället för att tro att min laktosintolerans skulle försvinna om jag dricker mjölk där jag riskerar att få i mig något som slår ut mig några år framöver.
Självklart ska man alltid resonera enligt better safe than sorry när det gäller den personliga hälsan och de ev undantag man gör ska vara baserade på mer fakta än det man får från någon som inte känner till en rad grundläggande saker om livsmedelskemi...

Klein
2004-11-04, 21:46
Jag dricker mjölk dagligen så jag har inga problem med det om jag använder mig av den laktosfria-varianten vill säga.

Du vill ju att jag ska prova så ställer du upp och betalar? Jag ska alltså dricka "din" mjölk (iofs tar jag det hellre från en gård som jag vet något om) och sen ska jag dricka det i en viss tid och se om jag lär mig tåla laktosen.
Du betalar allt som jag tog upp ovan.

Jag är väl inte så dum att jag riskerar min hälsa långsiktigt bara för att du tycker att opastöriserad mjölk skulle vara bättre. Jag tycker du ska svara på Sverkers frågor om laktos istället för att tro att min laktosintolerans skulle försvinna om jag dricker mjölk där jag riskerar att få i mig något som slår ut mig några år framöver.
Självklart ska man alltid resonera enligt better safe than sorry när det gäller den personliga hälsan och de ev undantag man gör ska vara baserade på mer fakta än det man får från någon som inte känner till en rad grundläggande saker om livsmedelskemi...

Det var primärt ett tips. Att det är ett experiment är i högsta grad sekundärt och jag antydde endast det eftersom Sverker inte lägger någon vikt vid mina erfarenheter.

Sedan tror jag inte riktigt du förstår vidden av "better safe than sorry". Poängen ligger just i ordet "safe". Det är ett tillstånd som är bekant, men huruvida det skulle vara ett hälsosamt tillstånd faller helt utanför dess ramar eftersom man ju som efterlevare av det konceptet faktiskt saknar referenser.

Att ni vill att jag ska utreda de exakta mekanismerna bakom varför jag kan dricka naturlig mjölk men ej upphettad finner jag snedvridet. Bevisbördan bär den som modifierar och förvrider de kemiska komponenterna, inte den som lever i harmoni med dom. Det är förvisso sant att allt till sist och syvende handlar om kemi men det är en lång väg att utifrån det filosiska avstampet nå fram till full insikt. "Lite grann" vetande är farligt och det är just detta inkompletta vetande som bakterie-jakten (som ni tror på och anammar) motiveras med. Man känner faktiskt inte till allt vad som förstörs i mjölken vid upphettning. Själv väljer jag att lägga mitt öde i händerna på den oändligt visare moder natur som jag är skapt för att leva i.

Klein
2004-11-04, 21:55
Jag glömmer förvisso bort att jag talar med folk som förgiftar sig flera gånger om dagen med all möjlig mat som är förstörd på detta vis så att förvänta sig att ni ska ha något som helst koncept av vad som är hälsosamt är naturligtvis naivt av mig.

Pez
2004-11-04, 22:25
Jag glömmer förvisso bort att jag talar med folk som förgiftar sig flera gånger om dagen med all möjlig mat som är förstörd på detta vis så att förvänta sig att ni ska ha något som helst koncept av vad som är hälsosamt är naturligtvis naivt av mig.
Nu fick du allt till det..

Bara så du vet så är vi alla (ja alla!) livsmedelsindustrins knähundar.. dom säger "hoppa" - vi säger "hur högt?"... :D

Skämt åsido - att göra det hela till en diskussion runt semantik är väl "feg mans väg ut" måste jag säga.. no pun intended Klein..

Sverker
2004-11-05, 06:40
Det var primärt ett tips. Att det är ett experiment är i högsta grad sekundärt och jag antydde endast det eftersom Sverker inte lägger någon vikt vid mina erfarenheter.



Att ni vill att jag ska utreda de exakta mekanismerna bakom varför jag kan dricka naturlig mjölk men ej upphettad finner jag snedvridet. Bevisbördan bär den som modifierar och förvrider de kemiska komponenterna, inte den som lever i harmoni med dom.

Jag lägger ingen vikt vid dina erfarenheter eftersom de står på en riskabel och osäker grund. Jag läser vad du skriver och för min del får du gärna dricka din opastöriserade mjölk men riskerna överväger starkt eventuella fördelar.

Det var du som skrev om struktuella förändringar hos laktos vilket väckte min nyfikenhet.
Mjölk är en jätteindustri och mjölk används i många olika livsmedel. Det har lagts ned enorma summor på forskning kring mjölk. Det finns massor av forskning kring laktos beroende på två saker:

1. Folk är laktosintolerana ! Hur kan man förändra mjölken så att dessa också kan dricka mjölk.

2. Vassle/laktos blir över i enorma mängder när man tilverkar hårdost ! Vad kan man använda det till ?
Tekniskt och näringsmässigt ger laktos problem ! Laktosen reagerar med viktiga aminosyror så hur skall man förhindra detta ? Laktos har relativt dålig löslighet och kan bilda stora kristaller i t e x glass. Hur förhindrar man det ?



Det är ingen tillfällighet att tobaksplantan är den mest utforskade och undersökta växten på jorden. Där finns pengar ;)

Tolkia
2004-11-05, 07:58
Att ni vill att jag ska utreda de exakta mekanismerna bakom varför jag kan dricka naturlig mjölk men ej upphettad finner jag snedvridet.
Nja. Så länge man inskränker dig till att experimentera på egen hand räcker det gott och väl att "prova runt" och hålla sig till det som funkar för en själv personligen, men när man vill generalisera till andra blir det en annan sak - för det finns ju inga garantier för att det som fungerar för en person fungerar för alla, eller för den delen ens för några andra (den biologiska variationen är ju som bekant stor). Det är därför man gör större studier - för att se hur långt man kan extrapolera sina teorier/pilotresultat helt enkelt. Att en person ställer sig tveksam till att testa något som vederbörande vet med sig att han/hon i normalfallet inte tål på basis av att någon annan (en person!) kan använda det utan problem upplever åtminstone inte jag som alltför märkligt.

Vad gäller pastöriseringens vara eller icke vara fortsätter jag nog att tala för den, i synnerhet med tanke på den senaste incidenten med opastöriserad mjölk och EHEC (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8445586.asp). EHEC är en synnerligen osympatisk typ av colibakterie och en förgiftning får i regel allvarliga konsekveneer, i synnerhet om de drabbade är barn. I valet mellan en värmebehandling som eventuellt skulle göra mjölken odrickbar för en minoritet individer med en viss genotyp (som alltså skulle reagera mot den värmebehandlade laktosen) och risken för allvarliga skador hos ett stort antal konsumenter (varav många barn, som inte själva har samma möjlighet att välja med kunskap om nytta och risker, till skillnad från vuxna individer) utan värmebehandling skulle jag välja det förra. Det är den gamla vanliga "cost-benefit"-avvägningen" helt enkelt.

Smittskyddsinstitutet om EHEC (http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2242)

Klein
2004-11-05, 15:13
Vad gäller pastöriseringens vara eller icke vara fortsätter jag nog att tala för den, i synnerhet med tanke på den senaste incidenten med opastöriserad mjölk och EHEC (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8445586.asp). EHEC är en synnerligen osympatisk typ av colibakterie och en förgiftning får i regel allvarliga konsekveneer, i synnerhet om de drabbade är barn. I valet mellan en värmebehandling som eventuellt skulle göra mjölken odrickbar för en minoritet individer med en viss genotyp (som alltså skulle reagera mot den värmebehandlade laktosen) och risken för allvarliga skador hos ett stort antal konsumenter (varav många barn, som inte själva har samma möjlighet att välja med kunskap om nytta och risker, till skillnad från vuxna individer) utan värmebehandling skulle jag välja det förra. Det är den gamla vanliga "cost-benefit"-avvägningen" helt enkelt.

Det står ju förvisso att mätningarna i bondgården har varit resultatlösa. Det lär vara sannolikare att nåt barn har kliat sig i arslet och grävt runt i fruktskålen på dagis eller dylikt. Eller så kanske de har fått för sig att äta bajs direkt från källan. Ungars upptåg äro många och få upptäcks av de vuxna.

Klein
2004-11-05, 15:38
Vad gäller cost/benefit-resonemanget så måste jag klargöra att det jag är ute efter är ett alternativ till den pastöriserade mjölken och dess derivat, inte en ersättning då jag naturligtvis inte vill tvinga någon att dricka naturlig mjölk. Som individ vill jag själv styra mitt liv då ingen vet bättre än jag vad som passar mig och de som vill fortsätta på sin inslagna bana behöver ju bara göra det. Ingen konflikt där. Skon klämmer kring hur vårt samhälle är uppbyggt med alla klumpiga kollektiva lösningar och monopolskyddande regleringar. Jag hörde just en resume där en svensk medborgare fick dryga böter för att han köpt en trådlös telefon utomlands någon gång på 70-talet och därmed brutit mot den monopolskyddande svenska lagstiftningen.

Allt sånt där syftar till att skydda monopolet, inte göra göra ditt liv bättre. Mjölken är typexemplet. Samhället blir sjukt av produktion i statlig regi och reglering. Subventionerna leder till överproduktion och miljöförstöring. Här uppe i norrland så har man tagit bort mejeriet från Lycksele och allt är nu förlagt till Umeå så mjölkbilarna brummar från Umeå till inlandet, hämtar mjölken, kör tillbaka till Umeå för pastörisering och paketering. Sedan skall skiten tillbaka till livsmedelsbutikerna i inlandet. Detta sinnesjuka förfarande skulle naturligtvis inte vara ekonomiskt möjligt utan subventioner. Dra bort dom och låt marknaden styra! Ingen kan argumentera mot det vettiga i decentraliserad produktion och konsumtion av livsmedel. Och detta skulle en oreglerad marknad kunna åstadkomma alldeles av sig självt.

Klein
2004-11-05, 16:00
Jag lägger ingen vikt vid dina erfarenheter eftersom de står på en riskabel och osäker grund. Jag läser vad du skriver och för min del får du gärna dricka din opastöriserade mjölk men riskerna överväger starkt eventuella fördelar.

Vilket beräkningsunderlag har du för denna riskavägning? En retorisk fråga naturligtvis för du har inget; och anledningen är att det inte finns något. Det är religiöst tänkade från din och andras sida.

Mjölk är en jätteindustri och mjölk används i många olika livsmedel. Det har lagts ned enorma summor på forskning kring mjölk.

Mjölk är en subventionerad jätteindustri med ett överskott som i form av mjölkpulver exporteras till tredje världen och slår ut lokala producenter. Sådan genuin ondska, helt i nivå med tobaksindustrins framfart som du passande nog tog upp.

Metal_boy_
2004-11-05, 16:25
måsste säga att mjölk och mjölkprodukter är underbart gott och jävligt smidigt me...skulle inte klara en dag utan det, dessutom har jag hört att det är väldigt rikt på BCAA eller har jag fel??

King Grub
2004-11-05, 16:27
måsste säga att mjölk och mjölkprodukter är underbart gott och jävligt smidigt me...skulle inte klara en dag utan det, dessutom har jag hört att det är väldigt rikt på BCAA eller har jag fel??

Du har inte fel, och dessutom är de kraftigt fettförbrännande.

Sverker
2004-11-05, 17:32
Vilket beräkningsunderlag har du för denna riskavägning? En retorisk fråga naturligtvis för du har inget; och anledningen är att det inte finns något. Det är religiöst tänkade från din och andras sida.


.

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____6204.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____4916.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____9474.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_NewsPage____2774.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____9454.asp

Det har snurrat flera varv nu.

Du ser en produkt som passar dig.


Jag ser en näringslösning som lämnar kon helt oskyddad. Miljön den kommer ut i är helt förorenande. Produkten är från början redan ljumen. Embalaget den förpackas i är inte steril. Transporten till konsumenten är lång.

Denna produkt, opastöriserad mjölk tillför inget nytt eller bättre än pastöriserad mjölk. Förlusterna i pastören är mycket små så produkten tillför konsumenten fortfarande högt näringsvärde.

Sammantaget är det en tickande bomb. Lösningen kom 1937 när pastöriseringen infördes och idag är mjölk en säker näringskälla.

Det har gått så lång tid nu att kunskapen hur man bevarar mjölken säker förlorats hos allmänheten.

Klein
2004-11-06, 01:09
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____6204.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____4916.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____9474.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_NewsPage____2774.asp

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____9454.asp

Det har snurrat flera varv nu.

Du ser en produkt som passar dig.


Jag ser en näringslösning som lämnar kon helt oskyddad. Miljön den kommer ut i är helt förorenande. Produkten är från början redan ljumen. Embalaget den förpackas i är inte steril. Transporten till konsumenten är lång.

Denna produkt, opastöriserad mjölk tillför inget nytt eller bättre än pastöriserad mjölk. Förlusterna i pastören är mycket små så produkten tillför konsumenten fortfarande högt näringsvärde.

Sammantaget är det en tickande bomb. Lösningen kom 1937 när pastöriseringen infördes och idag är mjölk en säker näringskälla.

Det har gått så lång tid nu att kunskapen hur man bevarar mjölken säker förlorats hos allmänheten.

Bakterier är ingen smitta, och i större koncentrationer är de ett symptom. Pastörisering är en maskering, inte ett motmedel mot orsaken. Jag vet inte vad som är problemet med vår kommunikation men jag propagerar för ren opastöriserad mjölk och inte smutsig sådan. Eftersom jag talar om lokal produktion och konsumtion av mjölken med direkt kontakt mellan bonde och köpare så är hela transportbiten bortabstraherad. Och incitamentet att slarva med smutsig mjölk finns överhuvudtaget inte eftersom den slutliga konsumenten står i direkt kontakt med producenten och inte som idag utgörs av en tankbil som kommer varannan dag och blandar mjölken med den från en mängd gårdar. Sedan förmodar jag att du känner till skillnaden mellan surt och ruttet. Den opastöriserade mjölken surnar, den pastöriserade mjölken ruttnar. Två helt skilda processer och den förra är inte på något sätt skadlig medan den senare är direkt hälsovådlig.

Grahn
2004-11-06, 06:54
Intressant.....om vi bortser från att bönderna kanske inte vill vara handlare. När ska du omorganisera sveriges politiska situation för att ge oss tid till att handla på det sätt du beskriver?

Sverker
2004-11-06, 07:10
Självklart förstår jag skillnaden mellan surt eller ruttet.

När mjölken surnar så är den infekterad av mjölksyrabildande bakterier/laktobaciller som primärt använder laktosen som energikälla och bildar mjölksyra.
Mjölk kan surna av vilken blandflora som helst eller genom att man avsiktligt tillsätter en kontrollerad ren kultur av tex lactobacillus lactis som ger långfil.

Vid förruttnelse så infekteras mjölken av bakterier som har svårare att utnyttja laktosen som energikälla och istället bryter ned proteinet till amninosyror som därefter utnyttjas som energikälla. I denna process bildas ett stort antal olika giftiga ämnen, t e x aminen histamin.


Nu är det av mindre problem eftersom de flesta upptäcker att mjölken surnat och fått massa klumpar i sig eller att mjölken luktar vedervärdigt när den ruttnat.

Det stora problemet är, enligt mig, att giftproduserande bakterier som faktiskt trivs i våran tarmkanal växer i mjölken och infekterar oss.

Mr Zero
2004-11-06, 10:25
Någon som har någon teori om varför det är så att vissa som inte tål "paketmjölk" tål mjölken direkt från bonden?
Har hört teorier om att homogeniseringen skulle vara boven i dramat och inte pastöriseringen.

Tolkia
2004-11-06, 11:51
Bakterier är ingen smitta, och i större koncentrationer är de ett symptom. Pastörisering är en maskering, inte ett motmedel mot orsaken.
Nu hänger jag inte med längre ... vadå "bakterier är ett symptom"? Bakterier är ju självständiga organismer som kommer till mjölken (eller vad de nu får chansen att infektera), de bildas inte där - oavsett vad man gör med den. Och nog är väl pastörisering ett "motmedel mot orsaken" i den bemärkelsen att den dödar de bakterier som finns i mjölken vid pastöriseringstillfället - d.v.s. de bakterier som konsumenten vill slippa bli infekterad av när man dricker mjölkken eftersom de kan resultera i obehagliga och/eller hälsovådliga förgiftningar. Hur menar du?

Sedan kan jag hålla med om att livsmedelsindustrins organisation idag, där man flyger in äpplen från Chile och färdiggräddade pannkakor från Kanada är ett verkligt otyg - jag misstänker dock att den har mer att göra med näringslivspolitik i stort och mindre med konspirationer inom enskilda näringsgrenar. Det är nog ganska få bönder, både odlare och kreatursbönder, i dagens Sverige som tycker att systemet är organiserat på bästa sätt.
Någon som har någon teori om varför det är så att vissa som inte tål "paketmjölk" tål mjölken direkt från bonden?
Intressant idé - och ganska svår att pröva eftersom "mellanalternativet" inte finns att köpa. För många år sedan gjorde ju faktiskt svenska mejerier ett försök med just en sådan produkt, "gammaldags mjölk" som var pastöriserad men inte skummad eller homogeniserad, men den tog ur produktion, antagligen p.g.a. lågt intresse bland konsumenterna i förhållande till produktionskostnaden. Någon som testade eller vet någom som testat ...?

Semiramis
2004-11-06, 20:25
Intressant idé - och ganska svår att pröva eftersom "mellanalternativet" inte finns att köpa. För många år sedan gjorde ju faktiskt svenska mejerier ett försök med just en sådan produkt, "gammaldags mjölk" som var pastöriserad men inte skummad eller homogeniserad, men den tog ur produktion, antagligen p.g.a. lågt intresse bland konsumenterna i förhållande till produktionskostnaden. Någon som testade eller vet någom som testat ...?

Gammaldags mjölk finns fortfarande, den är ekologisk också och går att köpa bl a i större Coop-affärer och på Hemköp (i Stockholm, vet ej hur det är i resten av landet). Efterfrågan här är det nog inget fel på eftersom den ofta är slut. jag tycker att den är helt överlägsen smakmässigt, jag använder den i kaffet. Om den är bättre på annat sätt kan jag inte sia om eftersom jag inte har några problem att tåla mjölkprodukter.

Tolkia
2004-11-06, 23:20
Gammaldags mjölk finns fortfarande, den är ekologisk också och går att köpa bl a i större Coop-affärer och på Hemköp (i Stockholm, vet ej hur det är i resten av landet).
Vilken lyx, annat är det ute på bondlandet ... jo, jag kan tänka mig att den smakar som "kaffemjölk" (är själv avgjort mer för "ljusbrunt" än svart kaffe); mina morföräldrar hade lantbruk när jag var liten, och köpte följaktligen inte överdrivet mycket "paketerad" mjölk - vad jag minns smakade mjölken man tog direkt ur tanken alldeles ypperligt. För att inte tala om spenvarm mjölk på morgongröten (när en annan pallrade sig upp vid besöken under skolloven hade ju de flitiga bönderna redan varit igång ett bra tag och höll som bäst på med morgonskötsel och -mjölkning). Nu ryser alla äckelmagade, antar jag ... :D

Sverker
2004-11-07, 11:21
Kan homogeniserad mjölk vara farligt ?
Det är det här som är roligt med Kolozzeum ! Det kommer hela tiden upp nya frågor man kan intressera sig för.

Denna sida påstår det:

http://www.realmilk.com/homogenization.html

Nyckeln är enzymet Xanthine Oxidase ( XO ). Enzymet sitter på ytan av fettdropparna i mjölk och när fettet homogeniseras så ökar enzymets aktivitet samtidigt som det skall kunna absorberas upp i blodet och ställa till rejält med problem i kroppen !

Vad säger andra sidor ?
Tar vi upp enzymet ?:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10360

Tar vi faktiskt upp enzymet ? :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=6349321

Faktiskt är det så att enzymet är mest aktivt i rå mjölk ! men är det aktivt efter svensk pastörisering i 15 sekunder vid 72° ?
Ja det finns kvar :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=641238

Oavsett vad man tror och tycker så är inte Minimjölk homogeniserad :D

Tolkia
2004-11-07, 12:51
Oavsett vad man tror och tycker så är inte Minimjölk homogeniserad :D
Kanske beroende på att man tagit bort i princip allt man hade kunnat homogenisera ...? :D

edgen_ÖSD
2004-11-07, 14:58
Efter att ha läst det här känner jag mig gråtfärdig... Dricker lätt 2-3 liter mellanmjölk per dag, och det kan ju inte vara så jättebra för min hälsa...

Sverker
2004-11-07, 15:04
Efter att ha läst det här känner jag mig gråtfärdig... Dricker lätt 2-3 liter mellanmjölk per dag, och det kan ju inte vara så jättebra för min hälsa...


Varför det ?

Du vill ju bli biff så du behöver ju rejält med bra mat.
Mellanmjölk är bra mat. Finns hittills inget som säger något annat.

edgen_ÖSD
2004-11-07, 15:18
Jo det stämmer ju iofs, så det kanske bara är bra!

Men det kanske är en idé att byta bort den mot lättmjölk då deffen börjar?

King Grub
2004-11-07, 15:31
Selektiv läsning: alltför många läser vad dom "vill" se; skummar en tråd och ser några negativa ord eller siffror, och sedan ojar dom sig över detta utan att se tillstymmelsen av helhetsbild. :confused:

King Grub
2004-11-07, 15:32
Men det kanske är en idé att byta bort den mot lättmjölk då deffen börjar?

Du sparar lite energi, och visst finns det bättre fett än mjölkfett.

Becka
2004-11-10, 09:40
Hmmmm. Vad ska man nu tro om Aftonbladets artiklar om mjölk?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,554216,00.html

King Grub
2004-11-10, 09:54
Hmmmm. Vad ska man nu tro om Aftonbladets artiklar om mjölk?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,554216,00.html

Är det inte just det vi har sagt här i tråden?

Numero1
2004-11-10, 10:02
Med tanke på att de flesta ostar inte direkt är magra så verkar det svårt att gå ned i vikt med en mjölk och ost diet :D

King Grub
2004-11-10, 10:05
Inga problem med magra mjölkprodukter. :thumbup:

Numero1
2004-11-10, 10:08
5% Västan smakar skosula!

King Grub
2004-11-10, 10:18
Det behöver inte vara ost: mini- och lättmjölk, keso, kesella, grynost, tex. Lätta att använda både som de är och i matlagning.

Numero1
2004-11-10, 10:21
Jag är storkonsument av keso och minimjölk :D
YAMMI!!!! :eating:

Numero1
2004-11-10, 10:22
Med tanke på att de flesta ostar inte direkt är magra så verkar det svårt att gå ned i vikt med en mjölk och ost diet :D

Jag skrev om ostarna....
Skillnad från mejeriprodukter....

z_bumbi
2004-11-10, 10:24
Jag hörde just en resume där en svensk medborgare fick dryga böter för att han köpt en trådlös telefon utomlands någon gång på 70-talet och därmed brutit mot den monopolskyddande svenska lagstiftningen.

Jo det vara bara för att han bröt mot monopolet, bara därför...

Vill du diskutera radioteknik, frekvensintrång mm så ställer jag upp på det också men jag har ingen aning om vad det har med mjölk att göra?

z_bumbi - fd medlem i FRO

Numero1
2004-11-10, 10:25
Nej, förklara det för mig med!

Sverker
2004-11-10, 12:39
5% Västan smakar skosula!

För mycket länge sedan var jag med och gjorde ost på skummjölkspulver ( motsvarar torkad minimjölk ). :D

Vi vände och vred på den för att tugga på den gick inte.
Den dög till nedsläppet i matchen MoDO-Luleå :D

Numero1
2004-11-10, 12:42
:laugh:

King Grub
2004-11-10, 13:23
Jag skrev om ostarna....
Skillnad från mejeriprodukter....

Är ost inte en mejeriprodukt? Ostträd?

Numero1
2004-11-10, 13:28
Jo men om du vänder på det så finns det många mejeriprodukter som inte är ostar, eller hur! hehehe....

cez
2004-11-15, 11:08
Mjölk är bara bra, kötta på, mycket protein, mycket vitaminer, kalcium och massa andra bra grejjer. en liter mellanmjölk om dan är ca 450kcal vilket inte är speciellt mycket... Själv dricker jag 2 liter om dan minst. Du kan omöjligt bli fet av mjölk om du inte dricker färsk mjölk med 10%(?) i litervis varje dag :p

Sverker
2004-11-15, 11:38
Den komjölk vi dricker i Sverige innehåller 3.5 - 4.5 % fett, lite beroende på ras.

10 % fett låter som mjölk till isbjörn eller säl.

HookersUnited
2004-11-15, 12:41
Varning!
Glass, gräddiga mjukostar och söta drickyoghurtar räknas i det här fallet inte som mejeriprodukter …
:rolleyes:

Bodylotion
2005-03-21, 02:41
Mjölkfett är inte 100% mättat!

Transfettsyror...?

King Grub
2005-03-21, 06:41
Undrar du över vilka livsmedel som innehåller dessa och hur mycket?

http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/Nutrition/TransfettsyrorLivsmedel.pdf

Sverker
2005-03-21, 06:49
Undrar du över vilka livsmedel som innehåller dessa och hur mycket?

http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/Nutrition/TransfettsyrorLivsmedel.pdf


Läsvärt :thumbup:

Bodylotion
2005-03-21, 12:18
Undrar du över vilka livsmedel som innehåller dessa och hur mycket?

http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/Nutrition/TransfettsyrorLivsmedel.pdf

Fett kalasbra sida :cool:

MyungChul
2005-03-21, 19:24
Mjölk är bara bra, kötta på, mycket protein, mycket vitaminer, kalcium och massa andra bra grejjer. en liter mellanmjölk om dan är ca 450kcal vilket inte är speciellt mycket... Själv dricker jag 2 liter om dan minst. Du kan omöjligt bli fet av mjölk om du inte dricker färsk mjölk med 10%(?) i litervis varje dag :p

ok, så om jag dricker 5L mjölk om dagen, äter som jag ska osv. så menar du att jag inte går upp i vikt då jag ligger på kanske +1500kcal?

LunaSpice
2005-03-21, 20:04
ok, så om jag dricker 5L mjölk om dagen, äter som jag ska osv. så menar du att jag inte går upp i vikt då jag ligger på kanske +1500kcal?

Klart du går upp i vikt. Det gör du oavsett varifrån kcalöverskottet kommer ifrån. 5 liter/dag är dock inte normalt intag.

zimz
2005-03-22, 00:28
ahh...orka!

drick mjölk och var glad ffs!

jag har aldrig hört om någon som tagit skada av att dricka varesig en eller två liter om dagen, utan att de varit överkänsliga. lagom är ett bra mått. och jag tror knappast att varan som våran första måltid ute i det fria består av skulle vara farlig på något sätt. tjata ihjäl sig om olika ämnens negativa påverkan kan man göra i all oändlighet!

:furious: