handdator

Visa fullständig version : Kroppsbyggare *2 i brottsutredning


Action
2004-10-21, 11:13
Som vanligt så benäms misstänkta som kroppsbyggare när media är i farten.

2 som förhörts för det hemska dubbelmordet i Linköping!

Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,550100,00.html)

kelk
2004-10-21, 11:18
Ordet kroppsbyggare nämns 11 gånger. :|

Alcom
2004-10-21, 11:19
Aftonbladet... :rolleyes:

Med tanke på deras journalistik så lär det snart ha varit al-quida som gjorde det... ;)

gordongekko
2004-10-21, 11:20
Det är inte människor utan kroppsbyggare och direkt satt i det fack som beskrivs som "alltidvåldsbenägnaanabolabrukandemän".

Men det är alltid samma visa, inte konstigt att allmänheten har den uppfattningen som idag finns.

Castro
2004-10-21, 11:21
På elva ställen i den där artikeln finner man ordet "kroppsbyggaren"...
D-E-T V-E-R-K-A-R S-O-M A-T-T D-E-M V-E-R-K-L-I-G-E-N V-I-L-L F-Ö-R-T-Y-D-L-I-G-A A-T-T D-E-T H-A-N-D-L-A-D-E O-M E-N KROPPSBYGGARE

Menigar
2004-10-21, 11:25
Kan inte någon starta en egen tidning där allt skylls på journalister anställda av aftonbladet respektive expressen? ;)

acke_t
2004-10-21, 11:33
Är vi inte alla i ngn form kroppsbyggare? :)

Zodd
2004-10-21, 11:33
Polisen undersöker nu två snigelsamlare som haft konflikter med den mördade åttaårige Mohammeds familj.
En av dem, som har misshandlat pojkens pappa, förhördes i går.
- Jag förstår att polisen är intresserad av mig, men jag har inte gjort något, säger snigelsamlaren till Aftonbladet.

:rolleyes: :rolleyes:

Bite
2004-10-21, 11:33
Irriterande det där, jag postade om det i LKPG-tråden också, jäkla sensationsjournalistik. Det är ju sällan man ser rubriker i stil med: SPORTFISKARE ANHÅLLEN, DATANÖRD LÖPTE AMOK osv...

Grahn
2004-10-21, 11:33
Kan inte någon starta en egen tidning där allt skylls på journalister anställda av aftonbladet respektive expressen? ;)

Den skulle aldrig sälja, vem vill läsa om saker som inte innehåller droger, sex eller död?

Kimo
2004-10-21, 11:39
Den skulle aldrig sälja, vem vill läsa om saker som inte innehåller droger, sex eller död?

Så sant, pöbeln vill ha snaskjournalistik. Måtte borgarna aldrig ta public service.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,521733,00.html

Castro
2004-10-21, 11:43
Mitt mail:

"Hej

Jag och många med mig börjar bli väldigt less på er konsekventa kategorisering av människor. Allt skall tydligen delas in i fack nuförtiden för att på så sätt skrämma folket enklare med sensationsjournalistik om de iq-befriade, anabolapumpade och överaggressiva männen. Tycker ni verkligen att det har någon relevans att de två misstänkta männen tycker om att lyfta vikter på frtiden? Eller lägger ni in ordet "kroppsbyggaren" hela elva gånger i artikeln på grund av att ni vet att den stereotypbild som bland annat NI hjälpt till att bygga upp runt dessa till sinnet, ursinniga gymrävar direkt väcks till liv hos den skrämda läsarskaran? Skulle ni nämnt ordet "lerskulptör" elva gånger om de båda misstänkta männen hade som hobby att sitta och göra skulpturer i lera om kvällarna?

Näää, skärpning!

/Mvh fet och klen"

Menigar
2004-10-21, 11:46
Den skulle aldrig sälja, vem vill läsa om saker som inte innehåller droger, sex eller död?

Min tanke var mer "Journalist slog ner barnkör"

Solros
2004-10-21, 11:48
Mitt mail:

"Hej

Jag och många med mig börjar bli väldigt less på er konsekventa kategorisering av människor. Allt skall tydligen delas in i fack nuförtiden för att på så sätt skrämma folket enklare med sensationsjournalistik om de iq-befriade, anabolapumpade och överaggressiva männen. Tycker ni verkligen att det har någon relevans att de två misstänkta männen tycker om att lyfta vikter på frtiden? Eller lägger ni in ordet "kroppsbyggaren" hela elva gånger i artikeln på grund av att ni vet att den stereotypbild som bland annat NI hjälpt till att bygga upp runt dessa till sinnet, ursinniga gymrävar direkt väcks till liv hos den skrämda läsarskaran? Skulle ni nämnt ordet "lerskulptör" elva gånger om de båda misstänkta männen hade som hobby att sitta och göra skulpturer i lera om kvällarna?

Näää, skärpning!

/Mvh fet och klen"


:thumbup:

Björn S
2004-10-21, 11:53
- Jag känner till honom eftersom vi har tränat på samma ställe. Och signalementet stämmer ju överens med hans utseende, han är välbyggd, ser ut att vara i 20-årsåldern fast han är lite äldre. Och han är ganska lång.


Välbyggd, ser ut att vara 20 och ganska lång.
okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Där ringar man in en person i sverige!

Grahn
2004-10-21, 11:54
Menigar, det händer sällan eller tänkte du skriva fiction? ;)

-----

Ofta de skriver, välbyggd, som signalement numera.

Action
2004-10-21, 11:57
Väntar med spänning på svaret på Castros mail!

Snart vågar man väl inte berätta för folk i allmänhet att man tränar på gym, de lär bli rädda och springa så fort de kan!

Grahn
2004-10-21, 11:59
Väntar med spänning på svaret på Castros mail!

Snart vågar man väl inte berätta för folk i allmänhet att man tränar på gym, de lär bli rädda och springa så fort de kan!

Såvida inte hela kvällspressens läsarskara hotar att sluta köpa skiten så väger nog castros missnöje lätt....

Menigar
2004-10-21, 11:59
Det beror ju på hur man definerar en journalist ;)
Om man skrivit några artiklar till sin skoltidning på högstadiet måste man ju räknas till journalist resten av livet! Så är det ju med allting annat :D

Grahn
2004-10-21, 12:00
Det beror ju på hur man definerar en journalist ;)
Om man skrivit några artiklar till sin skoltidning på högstadiet måste man ju räknas till journalist resten av livet! Så är det ju med allting annat :D

Heheh du måste använda ett diffusare ord, skribent tex. :D

Menigar
2004-10-21, 12:04
Heheh du måste använda ett diffusare ord, skribent tex. :D

Går det åt helvete med mina japan- och sjökaptensplaner så ska jag lugnt satsa på en sån tidning! :rolleyes:

Action
2004-10-21, 12:11
Såvida inte hela kvällspressens läsarskara hotar att sluta köpa skiten så väger nog castros missnöje lätt....

Jo jag förväntar mig inte att Castro får något svar.

Jag brukar ofta maila till journalister när jag ser uppenbara fel eller om en artikel är mycket missvisande. Jag har fått svar 1 gång av kanske 20 mail... :(

Herkulez
2004-10-21, 12:18
Mitt mail:

"Hej

Jag och många med mig börjar bli väldigt less på er konsekventa kategorisering av människor. Allt skall tydligen delas in i fack nuförtiden för att på så sätt skrämma folket enklare med sensationsjournalistik om de iq-befriade, anabolapumpade och överaggressiva männen. Tycker ni verkligen att det har någon relevans att de två misstänkta männen tycker om att lyfta vikter på frtiden? Eller lägger ni in ordet "kroppsbyggaren" hela elva gånger i artikeln på grund av att ni vet att den stereotypbild som bland annat NI hjälpt till att bygga upp runt dessa till sinnet, ursinniga gymrävar direkt väcks till liv hos den skrämda läsarskaran? Skulle ni nämnt ordet "lerskulptör" elva gånger om de båda misstänkta männen hade som hobby att sitta och göra skulpturer i lera om kvällarna?

Näää, skärpning!

/Mvh fet och klen"hahah fan va bra, håll oss uppdaterade ifall du får svar......spagge :thumbup:

Castro
2004-10-21, 12:25
Fick svar!

Simon,

Tack för ditt mail. Vi ska skärpa oss. ( :rolleyes: )

Mvh
/Oisin


Sugen på att svara: Buuuhuuuhuuullshiit! ;)

jwzrd
2004-10-21, 12:25
Lösningen är mycket enkel. Sluta läs dam-/kvällstidningar!

Hörde jag någon irritera sig över senaste bantnings/kungaparsskandals/brats/blah-trenden? Inte?

Jag identiferar mig inte som kroppsbyggare och tar det inte personligt att journalisten väljer att tillskriva dom eventuella gärningsmännen epitetet kroppsbyggare. Ta inte allting så förbannat personligt.

z_bumbi
2004-10-21, 12:29
Den skulle aldrig sälja, vem vill läsa om saker som inte innehåller droger, sex eller död?

Det finns nog med den varan inom den kåren för att man ska kunna fylla några tidningar, av någon anledning nämns det inte lika ofta i pressen däremot. :confused:

Tolkia
2004-10-21, 12:33
Välbyggd, ser ut att vara 20 och ganska lång.
okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Där ringar man in en person i sverige!
På Ekot sade de imorse att polisen dragit tillbaka signalementet eftersom det var för otydligt/intetsägande - har man ändrat sig, eller får man misstänka att Aftonbladet möjligen har en annan syn på innebörden i begreppet "otydligt signalement" (närliggande tolkning: Signalement som stämmer in på alltför många?) än polisen ...?

Måste dock upplysa om att jag, när jag fick syn på rubriken "kroppsbyggare ...", kunde se tråden framför mig ... :D

Matte_Maiden
2004-10-21, 12:50
Jag ser mig själv som en kroppsbyggare, även om jag just nu inte är speciellt stor. Detta eftersom mitt mål är att bli stor och snygg enligt våra "ideal". Därför tycker även jag att detta suger ganska rejält med skit. De som träffat mig kan intyga att jag varken är aggresiv eller elak, men visst fan kommer några att ta mig som det och ta för givet att jag brukar anabola om jag om ett par år säger att jag är en kroppsbyggare. Aftonbladet ger oss dåligt rykte och det är fan respekt att du skrev till dom Simon! :thumbup:

Castro
2004-10-21, 12:57
Jag ser mig själv som en kroppsbyggare, även om jag just nu inte är speciellt stor. Detta eftersom mitt mål är att bli stor och snygg enligt våra "ideal". Därför tycker även jag att detta suger ganska rejält med skit. De som träffat mig kan intyga att jag varken är aggresiv eller elak, men visst fan kommer några att ta mig som det och ta för givet att jag brukar anabola om jag om ett par år säger att jag är en kroppsbyggare. Aftonbladet ger oss dåligt rykte och det är fan respekt att du skrev till dom Simon! :thumbup:

Jag känner som dig Matte. Just nu är jag ingen kroppsbyggare, men jag vill inte förvandlas till en aggressiv, iqbefriad våldsdyrkare i andras ögon om tio år bara för att jag lagt på mig ett par kilo muskler. Det innebär en massa nackdelar som t.ex. svårare att få jobb, folk tar för givet att du är dum m.m.

Droog
2004-10-21, 13:02
Nu är det ju inte bara kroppsbyggare som utsätts för denna orättvisa och upprörande behandling. Jag kan som exempel nämna artist, elitidrottare, direktörsson, politiker (om de så är en hobbypolitiker från Tväråkra eller Bussjö som inte ens åtgjuter ett förtroendeuppdrag), fotbollssupporter/huligan etc. Dessa omnämns också vid brottsmisstanke på samma sätt som kroppsbyggare.

Inte så mycket att hetsa upp sig över...

Castro
2004-10-21, 13:06
Nu är det ju inte bara kroppsbyggare som utsätts för denna orättvisa och upprörande behandling. Jag kan som exempel nämna artist, elitidrottare, direktörsson, politiker (om de så är en hobbypolitiker från Tväråkra eller Bussjö som inte ens åtgjuter ett förtroendeuppdrag), fotbollssupporter/huligan etc. Dessa omnämns också vid brottsmisstanke på samma sätt som kroppsbyggare.

Inte så mycket att hetsa upp sig över...

Men det är ju just denna inordning i fack vi ställer oss emot. Det är reggregerande för alla berörda och späder bara på folks fördommar om olika grupper. Att det just var den här artikeln vi vände oss emot nu beror ju endast på att vi människor är egoistiska och beaktar våra egna intressen före andras.

jwzrd
2004-10-21, 13:50
Men fattar ni inte att inordningen i fack kommer från två håll? Ena hållet är tidningar som förstärker/skapar bilden av Kroppsbyggaren(tm)(r), andra hållet är alla er som behöver en platform att stå på och indentifiera er med för att vara något. Jag delar många av likheterna, intressena och kännetecknena med det ni identifierar er med, och det aftonbladet kallar kroppsbyggare, men jag identiferar mig inte med, och tar därför heller inte illa upp av attacker mot, Kroppsbyggare(tm)(r).

Det är upp till var och en att välja att bli offer för olika utpekanden. Inser ni inte att det finns ett oändligt antal ord att sätta "(tm)(r)" efter, som på ett eller annat sätt tillskriver den därmed identifierade nedsättande egenskaper? Vad sägs om: ensamstående, student, pensionär, man, kvinna, feminist, och just nu leninist. Vidare kombinationer av ord, mediaskräpord som spritfest finns även för att på samma sätt koppla egenskaper till människor, som någon sa tidigare: direkörsson osv.

Sluta ta sånt personligt! Tanken med orden är ju att, som Castro sa, öka sensationsvärdet på artikeln som använder dom. Det är väl skit samma om en avskärmad journalist på en sur blaska som Aftonbladet tycker att jag är en kroppsbyggare, han tycker säkerligen att jag är N andra saker också. Att vara snarstucken och lättirriterad över små fjantiga saker ÄR ju att vara kroppsbyggare(tm)(r). "Fattar du inte att jag inte vill ha skinn på kycklingen?", "Fattar du inte att jag måste äta tonfisk till lunch, jag skiter i om DU tycker det luktar illa, det är MITT ego som äger!" osv.

Kimpaa
2004-10-21, 14:01
Mitt mail:

"Hej

Jag och många med mig börjar bli väldigt less på er konsekventa kategorisering av människor. Allt skall tydligen delas in i fack nuförtiden för att på så sätt skrämma folket enklare med sensationsjournalistik om de iq-befriade, anabolapumpade och överaggressiva männen. Tycker ni verkligen att det har någon relevans att de två misstänkta männen tycker om att lyfta vikter på frtiden? Eller lägger ni in ordet "kroppsbyggaren" hela elva gånger i artikeln på grund av att ni vet att den stereotypbild som bland annat NI hjälpt till att bygga upp runt dessa till sinnet, ursinniga gymrävar direkt väcks till liv hos den skrämda läsarskaran? Skulle ni nämnt ordet "lerskulptör" elva gånger om de båda misstänkta männen hade som hobby att sitta och göra skulpturer i lera om kvällarna?

Näää, skärpning!

/Mvh fet och klen"


Bästa jag sett på hela dagen!!!!! :thumbup:

gordongekko
2004-10-21, 14:33
Men fattar ni inte att inordningen i fack kommer från två håll? Ena hållet är tidningar som förstärker/skapar bilden av Kroppsbyggaren(tm)(r), andra hållet är alla er som behöver en platform att stå på och indentifiera er med för att vara något. Jag delar många av likheterna, intressena och kännetecknena med det ni identifierar er med, och det aftonbladet kallar kroppsbyggare, men jag identiferar mig inte med, och tar därför heller inte illa upp av attacker mot, Kroppsbyggare(tm)(r).

Det är upp till var och en att välja att bli offer för olika utpekanden. Inser ni inte att det finns ett oändligt antal ord att sätta "(tm)(r)" efter, som på ett eller annat sätt tillskriver den därmed identifierade nedsättande egenskaper? Vad sägs om: ensamstående, student, pensionär, man, kvinna, feminist, och just nu leninist. Vidare kombinationer av ord, mediaskräpord som spritfest finns även för att på samma sätt koppla egenskaper till människor, som någon sa tidigare: direkörsson osv.

Sluta ta sånt personligt! Tanken med orden är ju att, som Castro sa, öka sensationsvärdet på artikeln som använder dom. Det är väl skit samma om en avskärmad journalist på en sur blaska som Aftonbladet tycker att jag är en kroppsbyggare, han tycker säkerligen att jag är N andra saker också. Att vara snarstucken och lättirriterad över små fjantiga saker ÄR ju att vara kroppsbyggare(tm)(r). "Fattar du inte att jag inte vill ha skinn på kycklingen?", "Fattar du inte att jag måste äta tonfisk till lunch, jag skiter i om DU tycker det luktar illa, det är MITT ego som äger!" osv.

Jag kallar mig inte kroppsbyggare, skulle aldrig falla mig in att göra heller. Utan det är snarare min omgivning som placerar mig där. Oavsett om du är stor, liten, tävlande eller ej tävlande så är du "kroppsbyggare" (förutsatt att du springer på gymmet). Om du spelar fotboll 3-4 gånger i veckan och i ett div 5 lag och begår ett brott kommer det knappast stå nånting om ditt fotbollsutövande.

Precis som du skriver så är vill man öka sensationsvärdet på artikeln, problemet är bara att man endast använder detta på ett negativt sätt vilket gör det väldigt negativt laddad.

Däremot håller jag inte med dig gällande "avskärmad sur journalist på surblaska som aftonbladet".

Tror du det är en tillfällighet att de är den ledande tidningen i Sverige? De flesta här håller säkert med om att kvällstidningarna mer ägnar sig åt skvallerpress och antal upplagor än att på ett korrekt sätt återge en nyhet (ändå läser vi den).
Oavsett om det stämmer eller inte så läser du ett påstående tillräckligt många gånger så är det sedan lättare att acceptera det speciellt om du inte är påläst i ämnet.


Ignorance is a bliss

ceflower
2004-10-21, 14:35
kroppsbyggare = faror för samhället = terrorister.
Kollozeum är kroppsbyggarnas Al-Jazeera.

jwzrd
2004-10-21, 14:59
Jag kallar mig inte kroppsbyggare, skulle aldrig falla mig in att göra heller. Utan det är snarare min omgivning som placerar mig där. Oavsett om du är stor, liten, tävlande eller ej tävlande så är du "kroppsbyggare" (förutsatt att du springer på gymmet). Om du spelar fotboll 3-4 gånger i veckan och i ett div 5 lag och begår ett brott kommer det knappast stå nånting om ditt fotbollsutövande.

Precis som du skriver så är vill man öka sensationsvärdet på artikeln, problemet är bara att man endast använder detta på ett negativt sätt vilket gör det väldigt negativt laddad.

Däremot håller jag inte med dig gällande "avskärmad sur journalist på surblaska som aftonbladet".

Tror du det är en tillfällighet att de är den ledande tidningen i Sverige? De flesta här håller säkert med om att kvällstidningarna mer ägnar sig åt skvallerpress och antal upplagor än att på ett korrekt sätt återge en nyhet (ändå läser vi den).
Oavsett om det stämmer eller inte så läser du ett påstående tillräckligt många gånger så är det sedan lättare att acceptera det speciellt om du inte är påläst i ämnet.


Ignorance is a bliss


Men det handlar ju om att aftonbladet på sätt och vis myntar ordet och betydelsen Kroppsbyggare, och att du sen bekräftar det genom att ta illa upp! Det är vidare inte samma sak när jag, din morsa eller aftonbladet påstår att du är [en] kroppsbyggare. Betydelsen av ordet är direkt avhängig sammanhanget det nämns i. Sammanhanget i artikeln är en dödsmisshandel gjord av två personer som har ett visst utseende osv osv, dom använder 'Kroppsbyggare' som en etikett för det hela mönstret, beteendet och värderingssättet.

Aftonbladet må vara hur ledande som helst, har den störst upplaga? Hur ligger metro till? Det är inte intressant hur som helst. Det är upp till var och en att vara ignorant och dum. Aftonbladet skapar inte ignorans lika mycket som ignorans söker sig till, och skapar, aftonbladet. Sluta läs aftonbladet om du känner att du inte förstår vad dom säger. För det dom säger är att dom är, eller tror att deras läsare är, rädda för vilt springade våldsmän, särskillt dom med stora farliga muskler. Är du rädd för "såna"? Var inte ännu en av dom som tror att våldet ökar eftersom det skrivs mer om det just nu. Om du missat det så är det just nu inne att skriva om psykvården, eller bristen på den, rymningar, helt enkelt oprovocerat våld.

Att ni inte genomskådar den trenden ger mig anledning att verkligen kalla er för dumma byggare.

Tolkia
2004-10-21, 15:32
... det dom säger är att om är, eller tror att deras läsare är, rädda för vilt springade våldsmän, särskillt dom med stora farliga muskler. Är du rädd för "såna"? Var inte ännu en av dom som tror att våldet ökar eftersom det skrivs mer om det just nu. Om du missat det så är det just nu inne att skriva om psykvården, eller bristen på den, rymningar, helt enkelt oprovocerat våld.
Apropå det undrar jag ju hur skräckrapporteringen som t.ex. AB ägnar sig åt har påverkat den allmänna synen på psykiskt sjuka? "inte till det bättre" känns inte som en alltför vågad gissning, och det var ju inte direkt en grupp som var så väl sedd sedan tidigare att den behövde sänkas i allmänhetens ögon ... Ett betydligt större problem än smutskastningen av "kroppsbyggare" (obs. citationstecknen) egentligen, eftersom det här handlar om en grupp som verkligen inte kan försvara sig och knappast har någon frizon där de accepteras som "normala", vilket ju ändå "kroppsbyggare" har. De flesta med mer än en hjärncell inser ju att alla som på ett eller annat sätt tränar kroppen inte är steroidmissbrukande våldsbenägna freak i Arnold-size, men hur många får inte en obehaglig känsla i magen när de tänker på "psykfall"? Har då inte hört "din kroppsbyggare" användas som skällsord än i alla fall. Att ni inte genomskådar den trenden ger mig anledning att verkligen kalla er för dumma byggare.
Eftersom jag inte är någon byggare utan bara dum kan jag kosta på mig att undra vad du är som argumenterar med dumma byggare...? :D

TCOG
2004-10-21, 16:19
aftonbladet ja vad ska man säga? :smash: :furious:

Zonyk83
2004-10-21, 19:21
Jag är "rejvare" OCH kroppsbyggare, fattar ni vilken skit jag får ta? sluta klaga :D

Castro
2004-10-21, 19:32
Men fattar ni inte att inordningen i fack kommer från två håll? Ena hållet är tidningar som förstärker/skapar bilden av Kroppsbyggaren(tm)(r), andra hållet är alla er som behöver en platform att stå på och indentifiera er med för att vara något. Jag delar många av likheterna, intressena och kännetecknena med det ni identifierar er med, och det aftonbladet kallar kroppsbyggare, men jag identiferar mig inte med, och tar därför heller inte illa upp av attacker mot, Kroppsbyggare(tm)(r).

Det är upp till var och en att välja att bli offer för olika utpekanden. Inser ni inte att det finns ett oändligt antal ord att sätta "(tm)(r)" efter, som på ett eller annat sätt tillskriver den därmed identifierade nedsättande egenskaper? Vad sägs om: ensamstående, student, pensionär, man, kvinna, feminist, och just nu leninist. Vidare kombinationer av ord, mediaskräpord som spritfest finns även för att på samma sätt koppla egenskaper till människor, som någon sa tidigare: direkörsson osv.

Sluta ta sånt personligt! Tanken med orden är ju att, som Castro sa, öka sensationsvärdet på artikeln som använder dom. Det är väl skit samma om en avskärmad journalist på en sur blaska som Aftonbladet tycker att jag är en kroppsbyggare, han tycker säkerligen att jag är N andra saker också. Att vara snarstucken och lättirriterad över små fjantiga saker ÄR ju att vara kroppsbyggare(tm)(r). "Fattar du inte att jag inte vill ha skinn på kycklingen?", "Fattar du inte att jag måste äta tonfisk till lunch, jag skiter i om DU tycker det luktar illa, det är MITT ego som äger!" osv.

Okej, jag kan hålla med om mycket i det du skriver, men frågan som kvarstår är vad det gör för skillnad om man själv identifierar sig med en kroppsbyggare eller inte när alla andra människor som du träffar gör det och dessutom tillskriver dig alla negativa attribut som förknippas med just en kroppsbyggare?

Jag säger inte att det är så för mig idag. VERKLIGEN inte. Jag tvivlar på att folk ens lägger märke till att jag lyfter vikter när jag går runt i kläder på stan, när jag sitter på en arbetsintervju i långärmad tröja eller när jag går ut på krogen i skjorta, men jag har ett mål och det är att bli stor. Detta gör mig inte till en sämre, dummare eller mer aggressiv människa, men jag skulle verkligen tycka att det skulla vara beklagligt den dag jag insåg att folk hade dessa fördomar om mig bara för att jag tycker om att styrketräna.

Nu vet jag ju inte själv hur det känns att vara så stor och vilka negativa konsekvenser det kan få ute i samhället, men det finns ju faktiskt studier (de studier som vi på Kolozzeum dessutom medverkade i) som visar på just det jag skriver om.

mr_ping2
2004-10-21, 22:13
"Bänkpressare använde sitt licenserade vapen och slog mannen rakt i ansiktet - med handlidor"

JAM
2004-10-22, 00:23
Jag mailade också och gnällde lite. Är på dåligt humör idag, har tentapluggat i en vecka inför C++-tenta på lördag morgon. Well, jag fick det här som svar:
Hej,

Förklaringen är enkel: det låter hotfullt för många människor att det
handlar om kroppsbyggare. Men vi gick för långt. Jag lovar att skärpa mig.

Mvh
/o
Vad ska man säga? Ärligt och rakt svar i alla fall! :thumbup:

Castro
2004-10-22, 01:24
Jag mailade också och gnällde lite. Är på dåligt humör idag, har tentapluggat i en vecka inför C++-tenta på lördag morgon. Well, jag fick det här som svar:

Vad ska man säga? Ärligt och rakt svar i alla fall! :thumbup:

Kanon :)

Många små silverkromade hantlar bildar ett tungt hantelställ! Eller hur var det nu det gamla talessättet gick? ;)

JAM
2004-10-22, 11:55
Kanon :)

Många små silverkromade hantlar bildar ett tungt hantelställ! Eller hur var det nu det gamla talessättet gick? ;)
Haha, jo, precis så var det väl...?

jwzrd
2004-10-22, 14:12
Apropå det undrar jag ju hur skräckrapporteringen som t.ex. AB ägnar sig åt har påverkat den allmänna synen på psykiskt sjuka? "inte till det bättre" känns inte som en alltför vågad gissning, och det var ju inte direkt en grupp som var så väl sedd sedan tidigare att den behövde sänkas i allmänhetens ögon ... Ett betydligt större problem än smutskastningen av "kroppsbyggare" (obs. citationstecknen) egentligen, eftersom det här handlar om en grupp som verkligen inte kan försvara sig och knappast har någon frizon där de accepteras som "normala", vilket ju ändå "kroppsbyggare" har. De flesta med mer än en hjärncell inser ju att alla som på ett eller annat sätt tränar kroppen inte är steroidmissbrukande våldsbenägna freak i Arnold-size, men hur många får inte en obehaglig känsla i magen när de tänker på "psykfall"? Har då inte hört "din kroppsbyggare" användas som skällsord än i alla fall.
Eftersom jag inte är någon byggare utan bara dum kan jag kosta på mig att undra vad du är som argumenterar med dumma byggare...? :D

Jag är en psyksjuk kroppsbyggare :D

jwzrd
2004-10-22, 14:20
Okej, jag kan hålla med om mycket i det du skriver, men frågan som kvarstår är vad det gör för skillnad om man själv identifierar sig med en kroppsbyggare eller inte när alla andra människor som du träffar gör det och dessutom tillskriver dig alla negativa attribut som förknippas med just en kroppsbyggare?

Jag säger inte att det är så för mig idag. VERKLIGEN inte. Jag tvivlar på att folk ens lägger märke till att jag lyfter vikter när jag går runt i kläder på stan, när jag sitter på en arbetsintervju i långärmad tröja eller när jag går ut på krogen i skjorta, men jag har ett mål och det är att bli stor. Detta gör mig inte till en sämre, dummare eller mer aggressiv människa, men jag skulle verkligen tycka att det skulla vara beklagligt den dag jag insåg att folk hade dessa fördomar om mig bara för att jag tycker om att styrketräna.

Nu vet jag ju inte själv hur det känns att vara så stor och vilka negativa konsekvenser det kan få ute i samhället, men det finns ju faktiskt studier (de studier som vi på Kolozzeum dessutom medverkade i) som visar på just det jag skriver om.


Men vad spelar det för roll för dig egentligen att några tycker du är dum i huvudet, andra tycker du är snygg, osv? Ta ett steg tillbaka mentalt nästa gång du står i kassakön på ica och irriterar dig över/dömer någon som står framför eller bakom dig, och reflektera över hur det påverkar den personen. Inte ett smack, den personen är säkert full upptagen med att antingen fnissa åt tv:n du kanske ser ut att bära, eller hur han ska böja sin flick-/pojkvän över köksbordet när han kommer hem.

Det finns en anledning till att man gärna fnissar när man tänker på människor som etiketten "kroppsbyggare" passar extra bra på, eller kanske blir rädd av samma anledning. Ingen rök utan eld och allt det där, därför är det upp till dig och var och en att visa en annan bild av just, vi som kan bära den etiketten. Dra in armarna igen, sluta gå som en michelingubbe med benen, släng alla fula jävla gymkläder och allt annat folk undrar över. Och nej, det är inte att låta bli att vara sig själv. Det är att låta bli att vara en dum stereotyp av hälsomedvetna människor, just det stereotypa beteende som är en del av grunden till att aftonbladet vinner sensationspoäng på att skriva 'kroppsbyggaren', för det fungerar bara om det finns något tydligt att sätta den etiketten på.

Castro
2004-10-22, 14:32
Men vad spelar det för roll för dig egentligen att några tycker du är dum i huvudet, andra tycker du är snygg, osv? Ta ett steg tillbaka mentalt nästa gång du står i kassakön på ica och irriterar dig över/dömer någon som står framför eller bakom dig, och reflektera över hur det påverkar den personen. Inte ett smack, den personen är säkert full upptagen med att antingen fnissa åt tv:n du kanske ser ut att bära, eller hur han ska böja sin flick-/pojkvän över köksbordet när han kommer hem.

Det finns en anledning till att man gärna fnissar när man tänker på människor som etiketten "kroppsbyggare" passar extra bra på, eller kanske blir rädd av samma anledning. Ingen rök utan eld och allt det där, därför är det upp till dig och var och en att visa en annan bild av just, vi som kan bära den etiketten. Dra in armarna igen, sluta gå som en michelingubbe med benen, släng alla fula jävla gymkläder och allt annat folk undrar över. Och nej, det är inte att låta bli att vara sig själv. Det är att låta bli att vara en dum stereotyp av hälsomedvetna människor, just det stereotypa beteende som är en del av grunden till att aftonbladet vinner sensationspoäng på att skriva 'kroppsbyggaren', för det fungerar bara om det finns något tydligt att sätta den etiketten på.

Du har nog rätt. Det är konstigt att jag bryr mig egentligen då jag aldrig i mitt liv kommer att förknippa mig själv med den stereotypbilden. Jag är verkligen inte den som går runt och spänner upp mig för att se större ut, bär aldrig "gymkläder" och avskyr att snacka träning med folk jag inte känner. Jag vill vara helt normal fast utan att vara det (om du förstår). Antagligen ligger problemet i att jag bryr mig för mycket om vad folk kan tänkas tycka och tro mig.

Men jag håller verkligen med dig om att det är upp till oss tränande individer att förvandla det hemska skrämselordet kroppsbyggare till ett positivt ord som folk förknippar med sundhet och välmående! Dock lär det bli vääääääldigt svårt då vi alla är rätt sjuka av oss ändå :D

jwzrd
2004-10-22, 14:50
Grejen, som jag ser det, är inte att "vi" skulle göra något extra konstigt. Det konstiga uppstår alltid i jämförelse med det implicit normala. Det är normalt och helt ok att droga sig med nikotin och alkohol, jag gör gärna det senare i måttlig mängd och frekvens, men det är inte normalt och helt ok att tex äta hälsosam mat 7 gånger om dagen, då höjer folk på ögonbrynen och undrar om man verkligen har alla bollar i nätet.

Om man tänker på hur många liknande etiketter, etiketteringar egentligen, som används och hur ofta, så kommer tidningar som aftonbladet i ett helt annat ljus. Vad är det som står i dom egentligen? Jag har svårt att se annat än skapandet av en väldig massa artificiella grupper som sen tillskrivs den ena eller den andra egenskapen för att sen fortsätta med ett ställningstagande för eller emot desamma. Är det verkligen så att alla studenter lever identiska liv? Alla ensamma mammor också? Kroppsbyggare? Arbetslösa? Förtidspensionerade då? Vad händer om man är en kroppsbyggande ensam mamma?

Jag tror att man skapar förutsättningar för nån minisegregation mellan tex människor utan arbete och människor med, genom att hela tiden använda deras respektive etiketter i sammanhang som antyder att skillnaden dom emellan är större än den i själva verket är. Samma mönster finns mellan alla kompletterande etiketter jag kan komma på, tex, arbetslös mot arbetstagare, höginkomsttagare mot låginkomsttagare, storstadsbo mot, ja, någonstans finns poängen.

Zonyk83
2004-10-22, 20:49
Dra in armarna igen, sluta gå som en michelingubbe med benen, släng alla fula jävla gymkläder och allt annat folk undrar över. Och nej, det är inte att låta bli att vara sig själv. Det är att låta bli att vara en dum stereotyp av hälsomedvetna människor, just det stereotypa beteende som är en del av grunden till att aftonbladet vinner sensationspoäng på att skriva 'kroppsbyggaren', för det fungerar bara om det finns något tydligt att sätta den etiketten på.

Om jag ska dra in armarna får jag sluta träna mina "vingar", och om jag inte ska gå som en michelingubbe får jag sluta träna ben. Om jag ska slänga alla mina "gymkläder" så lär ingen märka av alla år av blod, svett och tårar jag lagt ner på min kropp. Bodybuilding går ut på att forma kroppen efter ideal och stolt visa upp den, inte fan målar en konstnär en tavla för att sedan stänga in den i garderoben? Här låter det som att vi ska vika oss för aftonbladets skribenter bara för att de ska sluta hacka på oss, jag tänker i varje fall inte sluta vara en bodybuildare vad folk än säger, bryr mig inte tillräckligt mycket...Jag tänker visa upp min konst

Hades
2004-10-22, 20:55
Om jag ska dra in armarna får jag sluta träna mina "vingar", och om jag inte ska gå som en michelingubbe får jag sluta träna ben.
Sjukt stor du måste vara om du inte kan gå normalt. Om man kan dra in armarna så innebär det att man håller ut dem. Och håller man ut dem så beror det inte på latsen utan på att man, just det, håller ut dem.

Zonyk83
2004-10-22, 21:01
Sjukt stor du måste vara om du inte kan gå normalt. Om man kan dra in armarna så innebär det att man håller ut dem. Och håller man ut dem så beror det inte på latsen utan på att man, just det, håller ut dem.

Ovighet eller latsen eller whatever, inte lönt att märka mitt ordval när det är poängen jag vill lyfta fram

Hades
2004-10-22, 21:03
Ovighet eller latsen eller whatever, inte lönt att märka mitt ordval när det är poängen jag vill lyfta fram
Min poäng var att man inte behöver svänga med armarna som om man hade frätande syra i armhålorna bara för att man har stora lats och att man inte behöver gå som en michelingubbe bara för att man har grova lår.

Grahn
2004-10-22, 21:08
Känner mig inte som en "kroppsbyggare" och ser nog inte ut som en heller.
Fast vad vet jag om vad medelsvensson ser.....

Jobbar man medvetet på att få en kroppsbyggar image så associeras man ju med dem och likt alla andra grupperingar får man del av deras "skuld".
Fast är man stor så gillade folk en visst inte oavsett så orka bry sig. :D

Som avslutning, släpp kylskåpen! ;)
ILS ser otroligt fjantigt ut och det säger mycket om vad som finns bakom pannbenet på personen.

Zonyk83
2004-10-22, 21:09
Min poäng var att man inte behöver svänga med armarna som om man hade frätande syra i armhålorna bara för att man har stora lats och att man inte behöver gå som en michelingubbe bara för att man har grova lår.

Nej det e väl klart att man inte behöver överdriva sin storlek som många kroppsbyggare faktiskt gör, men det är deras egna lilla självförtroende problem.

Zonyk83
2004-10-22, 21:14
Känner mig inte som en "kroppsbyggare" och ser nog inte ut som en heller.
Fast vad vet jag om vad medelsvensson ser.....

Jobbar man medvetet på att få en kroppsbyggar image så associeras man ju med dem och likt alla andra grupperingar får man del av deras "skuld".
Fast är man stor så gillade folk en visst inte oavsett så orka bry sig. :D

Som avslutning, släpp kylskåpen! ;)
ILS ser otroligt fjantigt ut och det säger mycket om vad som finns bakom pannbenet på personen.

Sant, man behöver ju inte göra sig till men ska man behöva klä sig i långärmat också...Man vill ju gärna visa upp vad man åstadkommit men att gå och "bära" på saker för att se macho och skräckinjagande ut är bara löjligt, det vet alla, iaf jag..

Grahn
2004-10-22, 21:20
Sant, man behöver ju inte göra sig till men ska man behöva klä sig i långärmat också...Man vill ju gärna visa upp vad man åstadkommit men att gå och "bära" på saker för att se macho och skräckinjagande ut är bara löjligt, det vet alla, iaf jag..

Nah...var dig själv bara.

Yankeee
2004-10-22, 23:15
.Man vill ju gärna visa upp vad man åstadkommit

Går du runt med dina betyg och din lönespec hela dagarna också?

Zonyk83
2004-10-23, 06:22
Går du runt med dina betyg och din lönespec hela dagarna också?

Kroppen är något man alltid har med sig varesig man vill eller inte, dessutom är det en för dum jämförelse för att jag ska vilja ge dig ett vettigt svar

AngelLove
2005-03-30, 10:30
Jo jag förväntar mig inte att Castro får något svar.

Jag brukar ofta maila till journalister när jag ser uppenbara fel eller om en artikel är mycket missvisande. Jag har fått svar 1 gång av kanske 20 mail... :(

Jag har bara mailat en och det var Lasse Anrell, och han svarade faktiskt senare samma dag.... :)

JAM
2005-03-30, 11:36
Jag har bara mailat en och det var Lasse Anrell, och han svarade faktiskt senare samma dag.... :)
Roligt att du letar fram en stendöd tråd för att berätta det! :thumbup:

Tigerkotten
2005-03-30, 11:43
folk som bumpar gamla trådar borde ju få en varning sedan om det sker igen avstängning. Eller en ban direkt.

Jan
2005-03-30, 12:59
folk som bumpar gamla trådar borde ju få en varning sedan om det sker igen avstängning. Eller en ban direkt.

Nu tog du väl i lite väl *screwy*

RobbeliRobban
2005-03-30, 15:17
folk som bumpar gamla trådar borde ju få en varning sedan om det sker igen avstängning. Eller en ban direkt.

Eller en offentlig förnedring. En avatar-text med "Kolozzeums pucko", eller något fyndigt typ "Vem har lagt min dildo i frysen?" som signatur.

aliquis
2005-03-30, 15:48
Kan inte någon starta en egen tidning där allt skylls på journalister anställda av aftonbladet respektive expressen? ;)
eller bara en bra?

aliquis
2005-03-30, 15:51
Varför inte bara skriva "storväxt" ;D

Rockhard
2005-03-30, 15:54
Fast om man skriver "storväxt" så menar man ju "tjockis"