handdator

Visa fullständig version : Hur hantera stel, ond nacke?


Tolkia
2004-10-21, 09:46
Kanske frågan passar in här ...? Vaknade imorse med ont i nacken: i princip kan man säga att hela höger sida är stel från nackrosetten ned till någonstans kring skulderbladets underkant, med en "hård", ond liten centralpunkt ungefär bakom/innanför skulderbladets "vänstra hörn" eller hur man skall beskriva det. Rörligheten åt vänster och framåt ej begränsad, däremot kan jag inte vrida det mer än kanske 60 grader åt vänster (eller ja, det är klart att jag KAN men det skulle göra #¤%& ont) och också bara begränsat bakåt. Att höja axlarna är inte heller så populärt. Jag är van att ha lite ont här och var, men detta är verkligen INTE KUL.

Hur hanterar jag lämpligen detta för att bli av med det snabbast möjligt? Skall jag vila partiet så mycket som det går eller borde jag t.ex. gå och simma för att "reka till" saker och ting (där skulle det dock kunna vara "träningsnojan" som talar och inte förnuftet)?

z_bumbi
2004-10-21, 10:41
Naprapat eller kiropraktor, nu på en gång. :whipped:

christian
2004-10-21, 11:16
Jag brukar värma och sen stretcha lite försiktigt. Även tigerbalsam innan sängdags gör gott.

Har även märkt att spänna nack/axelmuskulaturen ett par sekunder och sen slappna av hjälper.

Tolkia
2004-10-21, 12:26
Två Magnecyl koffein är inte så dumt ... aj, aj, slå mig inte, jag har redan ont så det räcker :D (tur f.ö. att t.ex. Treo Comp numera måste fås på recept; känner på mig att jag har vissa egenskaper som under andra förhållanden kunde predisponera för missbruk ...). Faktum är att jag tror att det kanske inte ens skulle behövas något så avancerat som en naprapat; även en glad och ansvarskännande "halvamatör" jämförbar med undertecknad själv skulle nog kunna göra underverk. Ofantligt irriterande att ha en bestämd känsla av precis var man borde "klämma" och inte kunna (om jag hade varit mer uppmärksam på föreläsningarna i genetik kanske jag hade vetat hur man muterar fram ett par extra armar på ryggen ...?)!

Hur ställer folk sig till träna/vila? Har precis skolkat från arbetsplatsens "veckoliga" friskvårdstimmes-simning med nacken som tveksam ursäkt - rätt eller bara en ursäkt för latmasken?

Frazze
2004-10-21, 12:34
Jag förstår inte vad det är med folk på det här stället.

Skadad/sjuk- Vila/Sluta träna- Sök hjälp- Få hjälp- Bli bra- Börja träna igen
Damnit.

Naprapat/kiropraktor, ev en bra sjukgymnast, massör. Eller läkare. (fast en läkare som gör något åt en akut nackspärr är nog inte så vanligt :) )

Athletix
2004-10-21, 16:01
Har samma peoblem just nu :( , gå till en Naprapat för att släppa på spänningen :thumbup:

Dock var jag så spänd att det inte släppte efter en gång, så jag ska dit igen.

"Min" naprapat´s råd:
Stretcha nackmusklerna lite oftare.
Sluta INTE träna, men kör lättare så att du får blodcirkulation.

Har haft detta tidigare, går över på ca: 1 vecka.

Johnny
2004-10-21, 19:27
Håller med Frazze här, uppsök någon som är utbildad att behandla just sådana här saker.
Det här låter som om det är levator scapulae som behöver mjukas upp lite bara. Tar en behandling eller två, sen är du säkerligen helt frisk.

//Johnny