handdator

Visa fullständig version : Behov av hjälp! Efterhängsen skada i nacke/axlar


Towelie
2004-10-20, 22:12
Hej

Jag har gått och dragits med skador i området nacke/traps/axlar i närmare ett år nu.
Jag skadade mig på den vänstra sidan i december då jag under en längre tid hade kört på
för höga vikter under axelpassen. Hade efter det ont i vänster axel/traps då jag höll
vänsterarmen i vissa lägen. Bestämde mig då för att pausa från träningen i cirka tre
veckor för att sedan köra på i full fart igen (Fortfarande för höga vikter).

Detta var självklart inget genidrag och det dröjde inte länge innan jag fick ont i
axel/nacke/traps området på båda sidor. Smärtorna var för det mesta ganska milda och
diffusa, vid ett tillfälle fick jag dock "nackspärr" under en dag som vandrade upp och ner
mellan nacken och trapsen.

Gick efter ett tag till en naprapat som konstaterade att jag var väldigt stel i nacke och
traps(yttrade sig delvis genom att jag inte kunde vrida huvudet hela vägen åt sidan).
Han rekommenderade lätt teknikträning samt strechövningar för nacke/traps/axlar.

Jag löd hans råd och jag blev bättre men gjorde sedan samma misstag igen genom att öka
för snabbt. Skadan gick tillbaka och jag fick gå sänka tillbaka till låga vikter igen.
Detta tyckte jag var mycket frustrerande och jag kom flera ggr lite för högt på vissa
övningar vilket ledde till att jag ofta var på och irriterade skadan och den fick aldrig
chans att läka ut helt.

Under sommaren hade skadan ändå blivit bättre och jag slutade gå på naprapat besöken
som kostat mig upp mot 3000 kr(!). Jag har sedan dess tränat relativt lugnt och kör idag
på ca 80 - 90 % av min fulla kapacitet på de flesta övningarna.
Men skadan hänger fortfarande kvar och så fort jag går upp över gränsen så får jag ont
och känner av det under ett par dar efter träningen.

Så här i efterhand är jag riktigt förbannad på mig själv då skadan kunde ha läkt ut för
länge sen om jag bara tagit det lugnare. Största misstaget var att det dröjde väldigt länge
innan jag riktigt tog skadan på allvar. Jag var i en period då jag tyckte det var
jätte spännande och roligt med gymmet och ville börja satsa stenhårt, då var det svårt att
acceptera att jag var tvungen att ta träningsuppehåll och träna med låga vikter.

Frågan är då vad jag gör nu?
Jag är antar att det finns en chans att jag aldrig kommer bli helt av med mina
axel/nacke/traps problem då de blivit så inrotade med tiden. Jag är dock berred att göra
nästan vad som helst för att kunna få skadan under kontroll och kunna gymma 100 %
igen.

Planen just nu är väl att söka upp naprapat/sjukgymnast så snart som möjligt då även
ryggen har krånglat de senaste två senaste veckorna. (känner mig allmänt stel och har ont
en bit upp på vänstersida, speciellt efter ansträngning).



Hursomhelst så skulle jag gärna vilja höra vad ni tycker och vilka råd ni kan ge, så...

- Vad tror ni om min skada i allmänhet, någonting som kommer ta mycket tid och
behandling för att läka?

- Bör jag söka upp min naprapat igen och fortsätta hos honom?

- Finns det någon möjlighet att få behandlingen billigare, ex. via remiss till naprapaten
eller till en sjukgymnast?

Jag vet att det är många som har mycket värre skador, men det börjar kännas riktigt
deppigt att inte ha kunnat träna ordentligt på nästan ett år.

Tacksam för svar

Johannes

Towelie
2004-10-22, 15:21
Ingen som kan ge mig några råd? :(

skulle gärna vilja höra någon annans åsikter...

spas
2004-10-22, 15:33
Det är ju inte direkt lätt för ett gäng glada amatörer att sitta och ge bättre diagnoser än utbildade naprapater på plats. Är den du går till kass så testa någon annan. Gör det onte så vila, mycket mer än så kan man nog itne hjälpa till med. Kolla upp om det finns någon möjlighet att gå till en kiropraktor där högkostnadsskydd gäller. Har just hittat en sådan och det komemr blir några sparade hundringar pår år.

Bodylotion
2004-10-22, 15:38
Ingen som kan ge mig några råd? :(

skulle gärna vilja höra någon annans åsikter...

Vanligt gymproblem. Mitt billigaste tips är att testa Ashtanga Yoga(hjälper ryggraden inkl. nacken) Där kan du hjälpa dig själv långt. känner flera naprapather somrekomenderar det. Finns videos/dvd att köpa nu om du inte vill betala för ett gymkort ngnstans där d finns.

Towelie
2004-10-22, 18:31
Mitt billigaste tips är att testa Ashtanga Yoga(hjälper ryggraden inkl. nacken) Där kan du hjälpa dig själv långt.

Dom har någon liknande yoga på SATS där jag tränar, kanske får ta och pröva
på det.

Bodylotion
2004-10-22, 21:29
Ja absolut! Den är så gott som tagen från Ashtanga yogan! Du kan se på yogan som en "aktiv vilodag"...och att du får bättre muskelkondition(mjölksyra bort, färre muskelknutor bla) och därmed lättare att bygga muskler.

Ett annat plus är att man får förbättrad bukpress.

Sen, kom ihåg att varje övning i solhälsningen strävar efter en bakåtböjning eller framåtböjning av ryggraden, eller en rak kropp m styrka i rygg, bål och bäcken - som stannar ovanför golvet (Du vet inte vad jag pratar om... ;) )

yoga on boi :hbang: