handdator

Visa fullständig version : vetegroddar


Weird
2004-10-20, 20:30
vad kan man göra för gott med vetegroddar???

hampaN
2004-10-21, 17:04
Har jag också alltid undrar, jag tror inte man kan göra något gott. :D

Tolkia
2004-10-21, 18:43
Antar att både "göra" och "gott" är definitionsfrågor; jag skulle använda dem till att baka något gott bröd.


Formbröd
50 g jäst
5 dl vatten
100 g keso
2 tsk salt
1 dl vetegroddar
13-14 dl vetemjöl

Blanda vatten och jäst. tillsätt keso, salt och det mesta av mjölet. Jäs 30 min. Baka ut och grädda i 175 grader. Pensla med vatten


Grov bikarbonatlimpa
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl havregryn
1 dl vetekli
1 dl grovt rågmjöl
2 dl vetegroddar
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1,5 dl sirap
1 l filmjölk

Rör ihop alltihop. Häll ned i två avlånga smorda formar, täck gärna över kupigt med aluminiumfolie. Grädda i 175 grader i 90 min.


Grova frukostbröd
(16 st)
5 dl vatten
50 g jäst
1 msk olja
1 tsk salt
4 dl Friggs Vetegroddar
1 dl Friggs Solrosfrö
4 st fikon
1 dl russin
5 dl grahamsmjöl
4-6 dl vetemjöl

Värm vattnet och låt det bli ljummet, ca 37°C. Rör ut jästen i degspadet och tillsätt olja, salt, vetegroddar och solrosfrö. Hacka och blanda ner fikonen och arbeta in mjölet till en fast deg. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme. Knåda degen på bakbord och forma 16 jämnstora bullar. Sätt ugnen på 225°C. Låt bullarna jäsa under bakduk ca 40 min. Pensla bröden med vatten och grädda i mitten av ugnen ca 20 min.


Eller kanske en kaka?


Sannachokladkaka
2 ägg
1 dl fruktsocker
0,5 dl vetegroddar eller nymalda linfrön
1 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl)
1 dl havremust
1 dl vatten
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 dl finhackad 95-99%-ig chokladkaka
50 g smör
0,5 dl hackade mandlar

Denna kaka blir knäckig i botten och mjuk ovanpå eftersom den görs i en stekpanna på spisen.
Sätt en stekpanna av gjutjärn (ca 20 cm botten) på platttan med lägsta värmen påslagen. Vispa äggen porösa med fruktsocker, häll i vetegroddar eller linfrön, mjölet varvat med vattnet. Smeten ska vara lite lösare än vanligt för chokladen ger volym. Vänd ner kakaon, hackade chokladen och bakpulvret. Låt smöret sakta smälta i pannan och rör ner det sist. Nu är pannan smörad men lägg hackade mandlarna i botten så lossnar kakan lättare.
Häll ner smeten i stekpannan, lägg på ett tättslutande lock och låt stå i ca 25 min (det beror på plattans värme). Den ska vara synligt bakad i kanterna och fortfarande mjuk och lite kletig ovanpå. När den är färdig, lossa med en kniv längs kanten, lägg en tallrik ovanpå och vänd upp kakan på den. Dvs. botten med mandlarna kommer uppåt.


Bananmuffins
12 st muffins
2 ägg
2 små äpplen
1 medelstor banan
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0.5 dl vetegroddar
0.5 dl havrekli
0.5 dl lättfil
40 g flytande margarin

Så här gör du:
Vispa äggulorna.
Riv äpplen grovt och mosa bananen med gaffel.
Blanda frukten med äggulorna. Blanda samman alla torra ingredienser och rör ner dem tillsammans med filen ohc matfettet i smeten. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner dem sist. Häll smeten i muffinsformar. Grädda i 225 grader i ca 10 till 15 minuter.


Eller kanske energikakor/"bars" (Tja, det skulle inte jag göra, men jag vet ju att det finns folk här som konsumerar denna rätt, så ...)?


Energikakor
2 dl Havregryn
1 dl Solrosfrön eller sesamfrön
3 dl Torkade, finhackade aprikoser
3 dl Russin
2 dl Riven kokos
2 dl Skalade, hackade mandlar
1 dl Torrmjölk
1 dl Vetegroddar
2 dl honung
125g blockchoklad
2 tsk valfritt smakämne (ex vaniljsocker, rivet apelsinskal )
Tillagning:
Solrosfrön eller sesamfrön skall rostas i ugn på 200 C innan de hackas eller används hela efter behag.
Blanda frön, aprikoser, russin, cocosflingor, mandlar, torrmjölk, havre och vetegroddar.
Värm honungen i en kastrull och blanda ner blockchokladen och smakämnet.
Blanda sedan alla de torra ingredienserna med honungslösningen och rör ihop allt ordentligt innan du kavlar eller smetar ut degen på ett smörpapper.
Om du vill kan du doppa stängerna i choklad sedan du skurit dem.
För att göra dem mindre klibbiga kan du pudra dem med rsesamfrön.
Vira in bitarna i smörpapper.

Om inget av ovanstående verkar lockande kan man även använda dem i t.ex. pannkakssmet, pajdegar och müsli.

Weird
2004-10-21, 19:10
tackar

aliquis
2004-10-23, 12:56
älg?

Weird
2004-10-23, 13:07
älg?
???