handdator

Visa fullständig version : Mera fett eller vaddå?


N1lla
2004-10-20, 19:43
Hej allesammans.

Jag såg på Tjockholmen igår och där sa de att det minsta intaget av fett bör ligga runt 60g/dag.

Så jag kollade upp mitt fettintag under en dag (idag). Använder ViktKlubben och kollade varje livsmedel försig och den mängd jag åt av det.

Kom upp i 30g! Va fan? Är det nått fel? Om jag ska äta 60g då kommer jag inte har Kcal över till nååågot annat. :cryout:

Hur tusan är det med fettet egentligen? Har min fettförbränning avstannat pga att jag äter förlite eller?

Någon som kan ge lite ljus i mörkret? :confused:

z_bumbi
2004-10-20, 19:55
60 g eller 0,8 g per kilo kroppsvikt är ungefär vad som rekommenderas och äter du så lite mat att detta inte får plats är du antingen i slutet på en tävlingsdeff eller så äter antagligen för lite mat totalt.

blunder
2004-10-20, 20:03
Fettet är viktigt i deffen och i allmänhet. Har du svårt i dig det genom vanlig mat så är det bara att ösa en matsked rapsolja på maten (15 gram) så har du redan ökat upp dig lite.

N1lla
2004-10-20, 20:11
60 g eller 0,8 g per kilo kroppsvikt är ungefär vad som rekommenderas och äter du så lite mat att detta inte får plats är du antingen i slutet på en tävlingsdeff eller så äter antagligen för lite mat totalt.

Jag är inte i ngn deffperiod... bara nojperiod tyvärr :( .
äter ungefär 2000 kcal dag tycker inte det verkar aslite, men kanske inte nog. Vill ju bygga så man kanske ska äta mer då? (164 cm 59kg) Är livrädd att lägga på mig massa fett... sorligt jag vet.
Får väl försöka integrera lite mer fett då kanske.... om jag vågar :naughty:

blunder
2004-10-20, 20:47
Fett är väldigt viktigt att äta om du vill öka i muskelmassa med så du får nog se till att höja upp fettet en aning. Mätt och väg dig varje vecka för att se hur du ökar och för att se att det inte går för fort uppåt! :bpump:

N1lla
2004-10-20, 20:53
Fett är väldigt viktigt att äta om du vill öka i muskelmassa med så du får nog se till att höja upp fettet en aning. Mätt och väg dig varje vecka för att se hur du ökar och för att se att det inte går för fort uppåt! :bpump:


Okej, men vad är "för fort uppåt" då? Hur mycket kan man lägga på sig i muskler och sånt? :confused:

blunder
2004-10-20, 21:07
Jag menar så att du inte går upp för mycket i vikt i allmänhet. Måttbandet och spegeln säger ju rätt snabbt om du ökar i fett eller muskler. Men om du ligger runt 2000 kcal och öker upp fettet 20 gram iallafall (180 kcal) så torde det inte vara någon fara. Du kan alltid ta bort lite kolhydrater om du känner dig nojig.

z_bumbi
2004-10-20, 21:55
Får väl försöka integrera lite mer fett då kanske.... om jag vågar :naughty:

Det är omöjligt att säga något om vilken nivå på kalorier du behöver men att öka fettandelen lite i taget verkar vettigt.

aliquis
2004-10-21, 05:12
Går inte 15gram olja på 15ml (en matsked), drygt 10.

userfriendly
2004-10-21, 14:43
ok, jag har tidigare läst ditt inlägg om att du inte går ner i vikt..
jag tror att du kanske ligger på gränsen till en ätstörning? (jag har själv haft dt o dt är inget att känna skam inför egentligen)' har jag helt fel så ber jag om förlåtelse, menar inget illa!
det går att äta mat med hög fetthalt, eller högre iaf.. och ja din fettförbränning har säkert stannat av..

det finns ju produkter med både fett o protein.. tex. lax, köttfärs osv Keso e helt ok...

att alltid veta hur många kalorier man äter är inte sunt...

Pez
2004-10-22, 01:24
att alltid veta hur många kalorier man äter är inte sunt...
Inte sunt och absolut nåt man ska vara försiktig med.. men det är lite av en byggarskada och troligtvis sitter hälften på den här brädan och höftar en uträkning undermedvetet varje gång dom käkar. Men det får inte ta över, då börjar det bli farligt.
Vi som pysslar med brädan försöker hålla koll på det här lite, då vi inser att det är en ganska svår balans detta med ätstörningar och forum för rena kostdiskussioner.

Till diskussionen:
Vissa dagar får man ju i sig fett så det räcker och blir över men att äta för lite fett är väldigt lätt hänt om man äter "enkelt" och "nyttigt" till vardags.
Hur mycket fett innehåller egentligen - havregryn, pasta, ris, potatis, nötkött, kyckling, tonfisk, proteintillskott osv.. ? Nästintill inget - och då är det ändå basvaror för en byggare. Själv lägger jag till rapsolja ibland, just för att det är enda sättet att få i mig fett nog till vardags. På helgerna är det ju lite lättare (läs chips, mammas mat, fika osv :D ).

N1lla
2004-10-22, 05:14
Hej allihopa.
Jag lade in det jag ätit under en dag i NetDoktorns räknegrej ist och gissa om jag blev förvånad :eek:
62g fett runt 120g protein och runt 230g kolhyderater ca 2350 kcal!

Enligt ViktKlubben åt jag samma dag 2070 kcal :confused:
Så nu vet jag inte vad jag ska tro på riktigt.
Men grejen är att jag är inte fettofob för 5 öre. Äter nötter, solrosfrön, avokado, makrill och ägg VARJE dag. SÅ 60 g låter mer vettigt än de 30 jag fick ut i VK, men skumt med den enorma skillnaden :rolleyes:

Men fördelningen fett: 60g prot: 120g kolh: 230g verkar den vettig?
Tack för era svar :D

King Grub
2004-10-22, 06:35
Så nu vet jag inte vad jag ska tro på riktigt.

Du skall inte tro på någon av uträkningarna. :) Dara för att det står på kartongen att ett visst ris innehåller 340 kcal betyder det inte att alla portioner gör det, och bara för att en uträkning säger si och en annan så innebär det inte att någon av dem har 100% rätt. Det är återigen bara ett medelvärde. Havregryn kan säkert allt från 300-400 kcal per 100 gram. Samma sak gäller allt. Energiförbrukningsprogram likaså. Bara för att en tallrik havregröt innehåller 200 kcal innebär inte det att nästa gör det, även om det är samma förpackning båda målen kokas på.

Men fördelningen fett: 60g prot: 120g kolh: 230g verkar den vettig?
Tack för era svar :D

Jomenvisstvars! :thumbup:

Lizard
2004-10-22, 07:30
N1lla

För det första så kan man relativt lätt räkna ut sin basala ämnesomsättning (BEE eller BMR) om man som du har normalt BMI genom Harris & Benedict's ekvation från 1919.

BEE är den energi du gör av med under ett dygn när du vilar, men inte sover.
För just dig N1lla så ser det ut så här (jag fick uppskatta din ålder till ungefär 20 år): 1616 kcal/dag.

Sen uppskattade jag vad du gör av med de dagar du inte tränar. Jag gissade att du studerar(?) och inte företar dig så vansinnigt mycket annat än så (inget grovarbete t ex).
Då gör du av med mellan ca 2000 och 2100kcal/dag.
De här kalorierna bara måste du alltså ha i dig.

Sen förutsätter jag att du tränar också. Jag gissade att du har en relativt intensiv aktivitet de dagarna och då fick jag ut ca 2600kcal/dag.

Förutsatt nu att siffrorna är någorlunda korrekta och att du tränar fyra dagar och vilar tre i veckan får du ett snittvärde på ungefär 2350kcal/dag.

Som du ser så ligger du med stor sannolikhet på ett energiunderskott och jag har inga svårigheter att instämma med userfriendly i att det känns lite som om du skruvat ner förbränningen om det här har pågått länge och resultaten i form av viktminskning uteblir.
Alternativet är förstås att ekvationen inte stämmer - att siffrorna är fel eller att du rör på dig mindre än jag estimerat.

Hursomhelst så tror jag att du lugnt kan äta lite mer nyttigt fett så du kommer upp i dina 60g/dag.

Lizard

N1lla
2004-10-22, 13:11
N1lla

För det första så kan man relativt lätt räkna ut sin basala ämnesomsättning (BEE eller BMR) om man som du har normalt BMI genom Harris & Benedict's ekvation från 1919.

BEE är den energi du gör av med under ett dygn när du vilar, men inte sover.
För just dig N1lla så ser det ut så här (jag fick uppskatta din ålder till ungefär 20 år): 1616 kcal/dag.

Sen uppskattade jag vad du gör av med de dagar du inte tränar. Jag gissade att du studerar(?) och inte företar dig så vansinnigt mycket annat än så (inget grovarbete t ex).
Då gör du av med mellan ca 2000 och 2100kcal/dag.
De här kalorierna bara måste du alltså ha i dig.

Sen förutsätter jag att du tränar också. Jag gissade att du har en relativt intensiv aktivitet de dagarna och då fick jag ut ca 2600kcal/dag.

Förutsatt nu att siffrorna är någorlunda korrekta och att du tränar fyra dagar och vilar tre i veckan får du ett snittvärde på ungefär 2350kcal/dag.

Som du ser så ligger du med stor sannolikhet på ett energiunderskott och jag har inga svårigheter att instämma med userfriendly i att det känns lite som om du skruvat ner förbränningen om det här har pågått länge och resultaten i form av viktminskning uteblir.
Alternativet är förstås att ekvationen inte stämmer - att siffrorna är fel eller att du rör på dig mindre än jag estimerat.

Hursomhelst så tror jag att du lugnt kan äta lite mer nyttigt fett så du kommer upp i dina 60g/dag.

Lizard

Oj men va snällt att du lagt ner energi på att räkna ut det där =).
Jag studerar dock inte utan jobbar 75% som lokalvårdare så jag antar att det behövs ännu mer energi där då kanske.

Vart finns den där uträkningssaken ngnstans?

Jag låg en tid på ungefär 1500 kcal/dag och då gick jag stadigt nedåt... kanske inte var fett då då?... 2600 låter grymt mycket hehe, men jag är bara glad om jag får pula i mig mer mat *ÄÄÄÄLSKA MAT* :eating: