handdator

Visa fullständig version : kondis efter gymmet


stefannn
2004-10-20, 11:29
detta blir väl min trettielfte tråd med dumma kondis frågor...men
är det bra att köra kondis efter gympasset ..hade tänkt sprigna hem efter träningen ..eller kommer man få försämrade resultat (det lilla jag har vill jag ha kvar) ska jag ta min gainer efter gympassset .. eller när jag kommer hem och sprungit klart?? vad är bäst? är det ens lämpligt att springa efter gymmet??

Mindek
2004-10-20, 11:33
Hur lång tid tar det?

stefannn
2004-10-20, 11:38
Hur lång tid tar det?

att springa hem???
med min nuvarande kondis uppemot en vecka kanske.. men annars 30 minuter ungefär ... 45 kanske

stefannn
2004-10-20, 11:55
bump

King Grub
2004-10-20, 13:57
men är det bra att köra kondis efter gympasset

Inte jämfört med att dela upp passen.

eller kommer man få försämrade resultat (det lilla jag har vill jag ha kvar)

Försämrade jämfört med om du hade delat upp passen kanske, men du kommer inte att försämra det du har. Och det är bättre än att inte köra kondis alls!

ska jag ta min gainer efter gympassset .. eller när jag kommer hem och sprungit klart?? vad är bäst?

Tar du den innan du springer försämrar du fettförbränningen.

Tar du den efter löpningen försämrar du musklernas återhämtning från styrketräning.

Det är alltså inte optimalt att köra båda sakerna samtidigt. Dels blir det varken hackat eller malet, och dessutom tvingar du kroppen att anpassa sig till två olika saker på en gång. Det bästa är att dela upp kondis och styrka, men har du inte möjlighet till detta, är det i alla fall mycket bättre än att hoppa över kondispasset.

LunaSpice
2004-10-20, 16:43
Stenfannn, har du provat intensiv intervallträning efter styrkepassen? Det kanske vore något. Kan göras på cykel, climber, trampmaskin etc. Dessa pass är kortare än vanliga konditionspass och sparar därmed tid.

NybörjarBuilder
2004-10-20, 17:09
Stenfannn, har du provat intensiv intervallträning efter styrkepassen? Det kanske vore något. Kan göras på cykel, climber, trampmaskin etc. Dessa pass är kortare än vanliga konditionspass och sparar därmed tid.
Så det blir ingen försämring med Hiit?

King Grub
2004-10-20, 17:17
Så det blir ingen försämring med Hiit?

Jämfört med att köra båda sakerna separat? Jovisst.

Xponent
2004-10-20, 17:54
Så det blir ingen försämring med Hiit?

Fast kör du hiit blir det annan typ av träning än med vanlig löpning. Du tränar upp olika färdigheter med de olika träningsformerna. För konditionens skull är lite av varje det bästa.

hallar
2004-10-20, 20:00
Innan brukade jag alltid kombinera styrke + HIIT men nu næt jag lægger kondition i sammanhæng med mina BJJ pass (springer dit och hem) tycker jag i alla fall att jag har bættre återhæmtning.

Det ær bara att prova ett par gånger, du behøver ju inte springa hem varje gång.