handdator

Visa fullständig version : Hur tillverkas kreatin?


Johan1986
2004-10-20, 09:19
Håller på att skriva en artikel i skolan angånde kostillskott. Nu har jag kommit till den biten där jag tar upp hur olika kosttillskott tillverkas och med tanke på att ett flertal kosttillskotts tillverkare håller till på forumet så ställer jag frågan här.

Hur tillverkas kreatin (kreatin monohydrat) som säljs? Utav vad tillverkas det?

aliquis
2004-10-20, 10:55
På olika sätt skulle jag tro, kreatin kom ju från början från oxkött om jag inte minns helt fel, degussas kreatin tillverkas ju med en patenterad teknik som jag inte vet hur den går till och används till creapure kreatin, men enbart deras lär ju göras på det sättet då det är patenterat som sagt.
När jag hörde om FX kreatin fick jag veta ursprunget till deras som i det fallet var syntetiskt, men när jag läste runt på Internet såg jag varningar för kreatin just eftersom det ämnet visst ofta kom från skelettmuskulatur, så där varierade ju råvaran till ämnet också. Teknik och rening lär skilja sig åt med.

EiseltUK
2004-10-20, 11:40
Grundläggande i tillverkningen är detta:

Cyanamid blandas med natrium- eller kaliumsarkosinat i vatten eller i en blandning av vatten och organiskt lösningsmedel vid en temperatur på 20-150 C och pH inom 7.0 - 14.0.

Styx
2004-10-20, 11:50
Degussas formel som Eiselt också beskriver ser ut så här:

http://www.degussa-bioactives.com/bioactives/img/products/brands/creapure/3_1.gif

Johan1986
2004-10-20, 16:03
Ok tack för svaren allihop

ceflower
2004-10-20, 16:05
Cynamid, det låter inte särskillt hälsosamt :D

LunaSpice
2004-10-20, 16:52
Cynamid, det låter inte särskillt hälsosamt :D

Är det inte Cyanid du tänker på?

Lizard
2004-10-20, 18:04
Degussas formel som Eiselt också beskriver ser ut så här:

http://www.degussa-bioactives.com/bioactives/img/products/brands/creapure/3_1.gif

Hahahaha....nu kan man ju pula ihop sin egen i köket innan man drar till gymmet..*få se...nåt bokstav ska sitta ihop med det här strecken...hmmmm..vilken......?...* :naughty:

Kanon Styx! :bow:

Lizard

EiseltUK
2004-10-20, 20:53
Det är egentligen en väldigt enkel kemisk reaktion som man teoretiskt skulle kunna göra i köket. Nackdelen är att man inte har så stor koll på de andra ämnen som bildas i reaktionen (kreatinin, dihydrotrizin, dicyandiamid). Man vet inte heller hur mycket kreatin som bildats. Det kan vara någonstans mellan 60-90 %.

Betydligt enklare att köpa färdigt. ;)

/ Henrik

aliquis
2004-10-21, 04:49
EiseltUK: Men så säger du ju bara för att få sälja ;D

ceflower/LunaSpice: Knappast en tillfällighet att ämnet Cyanamid låter väldigt likt Cyanid i Degussas fall.