handdator

Visa fullständig version : Tappade vikt när jag minskade överskottsenergin


Rataxes
2004-10-19, 22:25
Efter deffen låg jag i ungefär fem veckor på ca 4000-4500 kcal per dag (från 1500 kcal i slutet av deffen :em: ) och gick under denna period upp 6 kilo. Sen pga för snabb viktökning och förkylning sänkte jag mitt intag till ca 3000 kcal för nån vecka sen. Är inte speciellt stor (173 cm, 73 kg) så jag är rätt säker på att detta ligger över min nuvarande förbrukning, speciellt eftersom jag vilar pga "förkylning" sen tre veckor tillbaka (mäkta frustrerande, har en för det mesta knappt märkbar irritation i halsen men är annars frisk som en nötkärna :insane: ). Ändå gick jag ner ca 1.5 kg över tre dagar efter att jag hade sänkt till 3000 kcal.

Frågan är om det är så att ett stort överskott gör att kroppen omsätter mer vatten och annat så att man faktiskt kan gå ner i vikt när man går från ett störe till ett mindre överskott, pga att det minskade energiintaget gör att mindre vätska och annat jox omsätts i kroppen?

Dav0d
2004-10-20, 04:30
Jäklar det var ett högt intag, får man fråga hur en dag såg ut för dig när det gällde kosten ? Hur ofta, vad och hur du åt maten :)..

King Grub
2004-10-20, 06:29
Ligger du på överskott kan du inte gå ner. ;) Inte i fettvikt i alla fall. Visst kan du ha ätit mindre vätskebindande saker, eller så kan feber eller andra infektionssymptom påverka. Eller så har du räknat fel på antingen ditt intag eller behov.

adde
2004-10-20, 07:20
Det är nog så enkelt som att 1000-1500 färre kalorier betyder mindre vatteninlagring pga mindre glykogen. Har du dessutom "överätit" innan så är det inte alls så konstigt.

Jämför med en ätardag på deffen. Antag att 3000 Kcal är din break-even nivå, äter du 7000 kcal en dag (dvs +4000 Kcal) går du lätt upp 3-4 kg. Lägger du dig sedan på 2500 Kcal i två dagar är all denna viktuppgång borta.

/adde

Rataxes
2004-10-20, 17:34
Jäklar det var ett högt intag, får man fråga hur en dag såg ut för dig när det gällde kosten ? Hur ofta, vad och hur du åt maten :)..
Åt 6-8 ggr per dag, och gör det fortfarande. Basen bestod av feta yoghurttallrikar med musli och sötmandel. Kunde bli flera om dan för att det är så jäkla gott. Äter man 7-8 dl lättyoghurt med 150-200 g musli och 30-40 g sötmandel 2 eller 3 ggr per dag behövs det inte mycket annat för att komma upp i över 4000 kcal. Varvade med lättostkakor, ägg o spenatsoppa, nötter, pasta med "må bra"-köttbullar eller quornfärssås. Mycket grillad fläskkarré på helgerna. Blev pasta carbonara med knaperstekt bacon några gånger också :eating:

Kör väl i princip samma käk nu när jag har gått ner 1500 kcal. Kanske inte dunderoptimalt, men det ska vara gott att käka också ju.

Det är nog så enkelt som att 1000-1500 färre kalorier betyder mindre vatteninlagring pga mindre glykogen. Har du dessutom "överätit" innan så är det inte alls så konstigt.

Jämför med en ätardag på deffen. Antag att 3000 Kcal är din break-even nivå, äter du 7000 kcal en dag (dvs +4000 Kcal) går du lätt upp 3-4 kg. Lägger du dig sedan på 2500 Kcal i två dagar är all denna viktuppgång borta.

/adde
Jo jag vet att man lätt både stiger och rasar i vikt under t ex ätardagar, men todde detta skulle vara lite annorlunda med tanke på att jag hade kört på 4500 kcal så pass länge. Det är väl så att all mat binder upp och omsätter en viss mängd vatten i kroppen? Rimligtvis borde ju mängden vatten i kroppen då minska om man sänker energiintaget.

Dav0d
2004-10-20, 18:45
OKej, tack för svaret :)

userfriendly
2004-10-21, 17:58
e inte 3000kcal lite lite då??
nu vilar du ju iof så det är säkert lagom..
hm