handdator

Visa fullständig version : fullvärdigt protein i sojaböner?


Psajko
2004-10-19, 17:53
Tjena

har läst lite här på kollo om fullvärdigt protein men inte riktigt förstått vad det innebär. Sen så skulle jag vilja veta ifall någon visste ifall sojaböner innehåller fullvärdigt protein eller om det proteinet som är där i duger som de är :confused: :smash:

z_bumbi
2004-10-19, 18:05
Fullvärdigt, det innehåller lagom mängd av samtliga essentiella aminosyror dvs de aminosyror som kroppen själv inte kan framställa.

Sojabönor räknas som fullvärdiga.

Psajko
2004-10-19, 18:11
Fullvärdigt, det innehåller lagom mängd av samtliga essentiella aminosyror dvs de aminosyror som kroppen själv inte kan framställa.

Sojabönor räknas som fullvärdiga.


Okej :)
super! för jag funderar på köpa typ en 4-5kg säck med sojaböner pga att jag inte får i mig tillräckligt med proteiner per dag enlig tmitt tycke.
Har tänkt äta ungefär 300g per dag utfördelat på 12 timmar, de blir ca 130g protetin :eating:

z_bumbi
2004-10-19, 18:45
Okej :)
super! för jag funderar på köpa typ en 4-5kg säck med sojaböner pga att jag inte får i mig tillräckligt med proteiner per dag enlig tmitt tycke.
Har tänkt äta ungefär 300g per dag utfördelat på 12 timmar, de blir ca 130g protetin :eating:


Idén att grunda med bönor är inte fel även om det finns annan mat än just sojabönor. :D
Varför inte äta sojabönor något/några av målen och sen äta annan mat de andra målen, ensidig kost har inte gynnat någon vad jag vet om.

Psajko
2004-10-19, 19:04
Idén att grunda med bönor är inte fel även om det finns annan mat än just sojabönor. :D
Varför inte äta sojabönor något/några av målen och sen äta annan mat de andra målen, ensidig kost har inte gynnat någon vad jag vet om.

Hehe sant :) Men skaen är den att jag hört att man kan köpa sojaböner billigt på typ "turkaffärer" och det är själva grejen.. måste vara billigt och mycket för ja ska tjäna på de i längden.

Men kan du komma på en annan bra och billig "protein-produkt" så gärna för mig :) omväxling förnöjer som du säger! ;)

z_bumbi
2004-10-19, 19:10
Andra bönor kombinerat med ris? :D

Bönor är mycket billig mat och med bra proteininnehåll (Särskilt då sojabönor.)så är det ekonmin som spökar så är det väl bara att köra på.

aliquis
2004-10-19, 21:20
Sojabönor ger ju mest protein, ca 38gram/100g, men även en hel del energi pga det höga fettinnehållet (nyttigt fett dock så nu ingen blir avskräckt av det). Andra bönor och linser innehåller mindre, exempelvis röda linser med runt 28gram, men de innehåller inte lika mycket fett och därför antagligen lite mindre energi, slutligen ger en del bönor såsom vita bönor osv kanske bara runt 22gram, men å andra sidan ca 100kcal mindre/100gram än linserna. Så i energiprocent skiljer det inte lika mycket som man skulle kunna tro.