handdator

Visa fullständig version : Gröt vs. Müsli


Hazel
2004-10-19, 17:31
Min flickvän undrade häromdan vilket som var bäst. Att äta Gröt på morgonen o müsli på kvällen(med lättyoghurt) eller tvärtom med gröt på kvällen. Jag sade att det nog inte spelade någon roll ur GI synpunkt då müslins GI sänks när man äter den med yoghurten.

Men jag hade inget jättebra svar, någon som är bra på sånt här?
Tack. :)

King Grub
2004-10-19, 20:37
Müsli kan skifta kraftigt i GI beroende på sort och märke, men rent generellt kan man utläsa vilka som är bra genom att slänga ett öga på innehållsförteckningen. En del sorter har lägre GI än gröt. Undvik allt som är "crispy" och "crunchy" och kaksmulesorter som Start så är det lugnt.

Em1l
2004-10-20, 09:36
King Grub - har du några förslag på müssli som har lägre GI än gröt?

kanske kan passa på med en till fråga så slipper vi ännu en tråd..

hur viktigt är det att man får i sig frukosten direkt efter morgonpromenaden? är klar med promenaden typ 08:00 och äter offtast inte förens 09:00.. bra eller dåligt?

King Grub
2004-10-20, 09:37
Jag har inga märken i huvudet, och de svenska sorterna har inte genomgått några officiella GI-studier. Kolla på innehållsförteckningen.

Att vänta med frukosten efter morgonpromenaden är inte bara dåligt, det är katastrof.

Em1l
2004-10-20, 09:42
ok.. då blir det ändring på morgonrutinerna!

tack King Grub! :bow:

z_bumbi
2004-10-20, 10:23
King Grub - har du några förslag på müssli som har lägre GI än gröt?


Lägre GI vet jag inte men köp en müssli som ser bra ut och släng i lite valfria gryn så brukar innehåller bli nyttigare.
Smakmässigt gör det ingen större skillnad, vad jag har märkt i alla fall.

mr_ray5
2004-10-20, 10:30
Att äta musli på kvällen e inte så lyckat, att äta kholh innan läggdags är om man vill öka onödig vikt.
Men gröt på morgonen är ju en idealisk frukost, om man kokar den förståss.
Fibergröt kan jag rek.

Honn
2004-10-20, 10:52
Att äta musli på kvällen e inte så lyckat, att äta kholh innan läggdags är om man vill öka onödig vikt.


Det beror på hur mycket du har ätit under dagen. Så länge du inte hamnar på ett kaloröverskott så är det lugnt.

Frida,SSP
2004-10-20, 11:22
Hmm..det märks att King Grub ALDRIG har deffat eller tävlat whatsoever..Själva idén,meningen med morgonpromenaden är att du ska bränna maximalt med fett. Och har du då ätit frukost,vill ju kroppen bränna den. Då tar ju kroppen all energi till&bränna just frukosten, inte fettet!!! Jag menar, alla vi som tävlar i tex Athletic Fitness kan ju knappast ha fel. Kroppen ska vara HELT TOM när du går på morgonen punkt slut!

zXz
2004-10-20, 11:27
Hmm..det märks att King Grub ALDRIG har deffat eller tävlat whatsoever..Själva idén,meningen med morgonpromenaden är att du ska bränna maximalt med fett. Och har du då ätit frukost,vill ju kroppen bränna den. Då tar ju kroppen all energi till&bränna just frukosten, inte fettet!!! Jag menar, alla vi som tävlar i tex Athletic Fitness kan ju knappast ha fel. Kroppen ska vara HELT TOM när du går på morgonen punkt slut!

King Grub svara ju att man ska äta frukosten direkt EFTER morgonpromenaden och inte vänta en timme som Em1l hade gjort.

Frida,SSP
2004-10-20, 11:30
Min flickvän undrade häromdan vilket som var bäst. Att äta Gröt på morgonen o müsli på kvällen(med lättyoghurt) eller tvärtom med gröt på kvällen. Jag sade att det nog inte spelade någon roll ur GI synpunkt då müslins GI sänks när man äter den med yoghurten.

Men jag hade inget jättebra svar, någon som är bra på sånt här?
Tack. :)


Well..det beror ju helt på vad hon vill. Vill hon gå ner i vikt el bibehålla den ska hon ju INTE äta musli på kvällen ioch med att det tar GANSKA lång tid för kroppen att smälta den! Och när du sover är du ju som sagt inte särskligt aktiv&kan hjälpa kroppen att bränna vad du har ätit!!!
Det absolut bästa frukostalternativet är ju Axa's fiberhavre med hela linfrön el ngn mix av kruskakli... Yogurt är ju mer kolisar än protein, så det bör du inte heller äta på kvällen. (dvs om du nu VILL gå ner i vikt!!!)
Bättre är isåfall 2 mackor tex kornelle,med keso&rökt kalkon på. MUMS=O)
Ett annat alternativ till kvällsmat är ju Valios cottage cheese med ngn frukt hackad&blandad i! ;)

Frida,SSP
2004-10-20, 11:33
King Grub svara ju att man ska äta frukosten direkt EFTER morgonpromenaden och inte vänta en timme som Em1l hade gjort.


Well..han kunde ju formulerat sitt svar LIITE bättre.. Sen spelar det absolut ingen roll om det blir CA en timma efter promenaden eftersom man har väl knappast någon som väntar hemma med färdig frukost till en? Tar ju lite tid att fixa frukosten oxå :)

z_bumbi
2004-10-20, 11:38
Well..han kunde ju formulerat sitt svar LIITE bättre.. Sen spelar det absolut ingen roll om det blir CA en timma efter promenaden eftersom man har väl knappast någon som väntar hemma med färdig frukost till en? Tar ju lite tid att fixa frukosten oxå :)

En timme utan mat när du redan har sovit i 8 timmar och på det gått en timme? Ska du behålla musklerna så är det väl smartare att stoppa i dig något direkt efter promenander.

Att du säger att man inte ska äta yoghurt men väl grynost med frukt bara för att det första alternativet har mycket kolhydrater får du gärna förklara också..

tenchi
2004-10-20, 11:41
Well..det beror ju helt på vad hon vill. Vill hon gå ner i vikt el bibehålla den ska hon ju INTE äta musli på kvällen ioch med att det tar GANSKA lång tid för kroppen att smälta den! Och när du sover är du ju som sagt inte särskligt aktiv&kan hjälpa kroppen att bränna vad du har ätit!!!
Det absolut bästa frukostalternativet är ju Axa's fiberhavre med hela linfrön el ngn mix av kruskakli... Yogurt är ju mer kolisar än protein, så det bör du inte heller äta på kvällen. (dvs om du nu VILL gå ner i vikt!!!)
Bättre är isåfall 2 mackor tex kornelle,med keso&rökt kalkon på. MUMS=O)
Ett annat alternativ till kvällsmat är ju Valios cottage cheese med ngn frukt hackad&blandad i! ;)

fan då är det nåt fel på min kropp. Efter 1 års yoghurt, all-bran, lite havregryn, macka med jordnötsmör-kvällsmål så har jag inte gått upp i fett. Och nu går jag t o m ner i fett! Kan bero på att jag även RÖR på mig varje dag. En tanke.

Frida,SSP
2004-10-20, 11:56
En timme utan mat när du redan har sovit i 8 timmar och på det gått en timme? Ska du behålla musklerna så är det väl smartare att stoppa i dig något direkt efter promenander.

Att du säger att man inte ska äta yoghurt men väl grynost med frukt bara för att det första alternativet har mycket kolhydrater får du gärna förklara också..


Hmm..är det ingen här som har gått på diet förut eller? Vill man gå ner snabbare i vikt under deff är inte yogurt ngt bra alternativ tex tillsammans med musli, eftersom det inte finns ngn tillräckligt stor proteinkälla som väger upp kolisarna!!! Men däremot grynosten med en liten frukt är kanonbra då du har både proteinet (hela 18g ,0,3 g fett& 2g kolisar på 100g grynost) och snabba kolisar i frukten. Långsamt protein+snabba kolisar (dvs "BRA" snabba kolisar) är bättre på kvällen ur DEFFSYNPUNKT! Vill man gå ner i vikt är det bästa alternativet att minska på kolisarna och eventuellt höja proteinintaget!
Sen det här med frukosten, visst är det absolut bäst att äta så fort man stigit innanför dörren. Men jag är inte så snabb. Har inte heller ngn som gör frukosten åt mig. Så det tar lite tid. Kanske inte en hel timma, men väl en 15 minuter till en halvtimma! :eating:

Frida,SSP
2004-10-20, 12:01
fan då är det nåt fel på min kropp. Efter 1 års yoghurt, all-bran, lite havregryn, macka med jordnötsmör-kvällsmål så har jag inte gått upp i fett. Och nu går jag t o m ner i fett! Kan bero på att jag även RÖR på mig varje dag. En tanke.


Du är väl säkert välsingad med en hög ämnesomsättning=O)
Kan ju oxå vara så att alla har olika förutsättningar för att gå ner i vikt och att ta upp olika näringsämnen!!! Även det faktum att kvinnor och män är olika borde ju spela in. Jag tex har ganska lätt för att gå upp vikt om jag äter "för mycket" kolisar och diverse fett. Jag går nu minst 5 dgr i veckan morgonpromenad 1 timma,ska tävla i Dec. cupen. Så jag vet hur det funkar för min del och en hel del andra som oxå håller på med samma sak som mig!
KRAM :cool:

supremo
2004-10-20, 12:01
Så det tar lite tid. Kanske inte en hel timma, men väl en 15 minuter till en halvtimma! :eating:

Det beror ju på vad man äter. Men om det tar en halvtimme att göra iordning frukosten på morgonen, måste jag fråga: Vad äter du till frukost som tar sån tid att göra iordning? Såvida du inte lagar "vanlig" mat även på morgonen, som kycklingfilé eller nåt liknande...

tenchi
2004-10-20, 12:07
Hmm..är det ingen här som har gått på diet förut eller? Vill man gå ner snabbare i vikt under deff är inte yogurt ngt bra alternativ tex tillsammans med musli, eftersom det inte finns ngn tillräckligt stor proteinkälla som väger upp kolisarna!!! Men däremot grynosten med en liten frukt är kanonbra då du har både proteinet (hela 18g ,0,3 g fett& 2g kolisar på 100g grynost) och snabba kolisar i frukten. Långsamt protein+snabba kolisar (dvs "BRA" snabba kolisar) är bättre på kvällen ur DEFFSYNPUNKT! Vill man gå ner i vikt är det bästa alternativet att minska på kolisarna och eventuellt höja proteinintaget!
Sen det här med frukosten, visst är det absolut bäst att äta så fort man stigit innanför dörren. Men jag är inte så snabb. Har inte heller ngn som gör frukosten åt mig. Så det tar lite tid. Kanske inte en hel timma, men väl en 15 minuter till en halvtimma! :eating:

visst... men är ditt sätt det enda rätta? Om jag äter mer, eller andra livsmedel än du, men motionerar mer. Är det bättre eller sämre? Nån skillnad?

Frida,SSP
2004-10-20, 12:07
Det beror ju på vad man äter. Men om det tar en halvtimme att göra iordning frukosten på morgonen, måste jag fråga: Vad äter du till frukost som tar sån tid att göra iordning? Såvida du inte lagar "vanlig" mat även på morgonen, som kycklingfilé eller nåt liknande...


Jag äter fibergröt ½ dl med skållhett vatten tar det ca 2-5 minuter. Antingen äggröra med ENBART äggvita ca 10 minuter, el proteinshake ½ minut. Kaffet har jag inte tagit tiden på men det tar väl ca 10 minuter?!? Ibland gör jag äggviteomelett med tonfisk. MUMS.. Så allt spelar ju roll vad för slags frukost man äter givetvis! JAg själv äter nu under diet inga mjöl el mjölkprodukter. Lite trist.. Men har fått för mig att det tar lite längre tid att göra min fukost.. :eating:

Frida,SSP
2004-10-20, 12:12
visst... men är ditt sätt det enda rätta? Om jag äter mer, eller andra livsmedel än du, men motionerar mer. Är det bättre eller sämre? Nån skillnad?


Mitt sätt är absolut INTE det enda rätta.. Sen är du ju som sagt man oxå, och som jag skrev har män och kvinnor, ALLA individer olika förutsättningar för att ta upp näringsämnen. Det som du finner positivt är säkert kanonbra för dig, men inte för mig, och tvärtom. Bara som exempel=O) Sen beror ju allt oxå på vad man vill uppnå, vilket syfte man har med kosten&träningen.. ;)

tenchi
2004-10-20, 12:15
Du är väl säkert välsingad med en hög ämnesomsättning=O)
Kan ju oxå vara så att alla har olika förutsättningar för att gå ner i vikt och att ta upp olika näringsämnen!!! Även det faktum att kvinnor och män är olika borde ju spela in. Jag tex har ganska lätt för att gå upp vikt om jag äter "för mycket" kolisar och diverse fett. Jag går nu minst 5 dgr i veckan morgonpromenad 1 timma,ska tävla i Dec. cupen. Så jag vet hur det funkar för min del och en hel del andra som oxå håller på med samma sak som mig!
KRAM :cool:

ja jag går själv minst 2 timmar per dag, idag blev det 2h före frukost. IFALL jag ska va med i DC :)

Frida,SSP
2004-10-20, 12:24
ja jag går själv minst 2 timmar per dag, idag blev det 2h före frukost. IFALL jag ska va med i DC :)


Ok..men hur gör du med cardion under resten av dagen? Tex efter avslutat gympass? JAg kör minst 70 minuter morgonpromenad, ca 30 minuter till en timmas promenad el. cykeltur under dagen, och 40 minuters hård intervall förbränning efter avslutat gympass..borde väl vara ok? Har du ngt annat tips?

tenchi
2004-10-20, 12:47
Ok..men hur gör du med cardion under resten av dagen? Tex efter avslutat gympass? JAg kör minst 70 minuter morgonpromenad, ca 30 minuter till en timmas promenad el. cykeltur under dagen, och 40 minuters hård intervall förbränning efter avslutat gympass..borde väl vara ok? Har du ngt annat tips?

jag går till jobbet, ca 70 min. Antingen går jag hem, eller joggar, tar 50 min. Sen promenad till gymet som uppvärming 20 min, trappmaskin 20-30 min efter passet och promenad hem. Lediga dagar blir det minst 2timmars morgonpromenad. Intervallträning nån gång i veckan, blir så sliten av det, då i roddmaskin eller på löpband. Nåt mer tips har jag inte... isf att öka intensiteten lite. Fast jag vet ju inte hur hårt du kör å andra sidan.

King Grub
2004-10-20, 13:19
Hmm..det märks att King Grub ALDRIG har deffat eller tävlat whatsoever..Själva idén,meningen med morgonpromenaden är att du ska bränna maximalt med fett. Och har du då ätit frukost,vill ju kroppen bränna den. Då tar ju kroppen all energi till&bränna just frukosten, inte fettet!!! Jag menar, alla vi som tävlar i tex Athletic Fitness kan ju knappast ha fel. Kroppen ska vara HELT TOM när du går på morgonen punkt slut!

När du KOMMER HEM från promenaden sade jag!

Well..han kunde ju formulerat sitt svar LIITE bättre.. Sen spelar det absolut ingen roll om det blir CA en timma efter promenaden eftersom man har väl knappast någon som väntar hemma med färdig frukost till en? Tar ju lite tid att fixa frukosten oxå :)

Hur formulerar man det bättre än "Att vänta med frukosten efter morgonpromenaden är inte bara dåligt, det är katastrof."?

Äter du inte kolhydrater innan du går och lägger dig, sover åtta timmar, är ute och går, säg en timme och sedan inte äter när du kommer hem, då har faktiskt halva dygnet gått utan näringstillförsel. Är inte det katastrof så vet jag inte vad som är det.

King Grub
2004-10-20, 13:23
Långsamt protein+snabba kolisar (dvs "BRA" snabba kolisar) är bättre på kvällen ur DEFFSYNPUNKT!

Vad är bra snabba kolhydrater och varför är dessa bra på kvällen?

Xpetro
2004-10-21, 09:14
Min flickvän undrade häromdan vilket som var bäst. Att äta Gröt på morgonen o müsli på kvällen(med lättyoghurt) eller tvärtom med gröt på kvällen. Jag sade att det nog inte spelade någon roll ur GI synpunkt då müslins GI sänks när man äter den med yoghurten.

Men jag hade inget jättebra svar, någon som är bra på sånt här?
Tack. :)


Jag har ett müslirecept med uppskattat GI på ca 70. Det är supergott :eating: Hittade recpetet på Toppforms sajt, den heter Vaniljmüsli men vaniljen har jag hoppat över, funkar lika bra ändå :thumbup:

Hazel
2004-10-21, 09:55
Tackar ;)

Vi brukar köra Frebaco Müsli lätt på morgonen med lättyoghurt o bananas, och sedan blir det fiberberikad havregrynsgröt på kvällen med rågflingor. Det är fina krejjor :eating:

heljis
2004-10-21, 21:49
sticker in med en fråga--

Min frukostmusli består av följande blandning:
fiberhavregryn ca 25%
rågflingor ca 25%
vanliga havregryn ca 15%
all bran-flingor ca 15%
ösötad musli (frebaco?) ca 20%

Detta äter jag med lite russin, ibland lite torkad frukt och mjölk/yoghurt/som gröt. Men vad har denna blandning för GI tro? passar den att äta före träning, jag tänker mest på de råa havregrynen då... Finns det något sätt att sänka GI på det hela utan att göra gröt på det? gillar vaniljyoghurten skarpt ;)

Tacksam för svar, ursäkta om jag kidnappar tråden lite.

Mvh. Martin

King Grub
2004-10-22, 06:33
sticker in med en fråga--

Min frukostmusli består av följande blandning:
fiberhavregryn ca 25%
rågflingor ca 25%
vanliga havregryn ca 15%
all bran-flingor ca 15%
ösötad musli (frebaco?) ca 20%

Detta äter jag med lite russin, ibland lite torkad frukt och mjölk/yoghurt/som gröt. Men vad har denna blandning för GI tro? passar den att äta före träning, jag tänker mest på de råa havregrynen då... Finns det något sätt att sänka GI på det hela utan att göra gröt på det? gillar vaniljyoghurten skarpt ;)

Tacksam för svar, ursäkta om jag kidnappar tråden lite.

Mvh. Martin

GI:t är säkert helt okej på måltiden som helhet som den är. Känner du dig tvingad att sänka det ytterligare är det loppfrön som gäller, eller krossade linfrön om du vill ha mer fett (och kalorier).

heljis
2004-10-22, 06:54
tackar!

Hazel
2004-10-30, 15:53
MEN - om vi säger så här. Du har en gröt och en müsli som är likvärdiga ur GI synpunkt.

Är det då någon skillnad i funktion/nyttighet beroende på vilket av alternativen du väljer att äta på kvällen eller på morgonen?

Gröt på morgonen, müsli på kvällen ELLER Müsli på morgonen, gröt på kvällen?

King Grub
2004-10-30, 15:55
MEN - om vi säger så här. Du har en gröt och en müsli som är likvärdiga ur GI synpunkt.

Är det då någon skillnad i funktion/nyttighet beroende på vilket av alternativen du väljer att äta på kvällen eller på morgonen?

Gröt på morgonen, müsli på kvällen ELLER Müsli på morgonen, gröt på kvällen?

Olika sädeslag innehåller olika näringsämnen, och har du en varierat kompott med kanske nötter och torkad frukt också så har du större chans att få i dig ett bredare spektra av näringsämnen.