handdator

Visa fullständig version : Lakto-ovo-vegetarian?


Trance
2004-10-19, 17:27
Detta är från en diskussion med mmartin i den mycket underhållande jakttråden på allmänt:

Jag:
"Det är inte nödvändigt med kött, vilka brister skulle du få från vegetarisk kost om du drack mjölk och åt ägg också?"

mmartin
"Fel. Bristerna får du ta med mer insatt person men som i tidigare inlägg utgår jag ifrån att arbetet som gjordes innan där dietister och kostrådgivare av totallt ca5-6 st samtliga hävdade att kött är nödvändigt, dvs animalisk föda om inte uppstår hälsoproblem eller dylikt hos alla det var bara tidsfråga."

Jag anser alltså om man kompletterar sin vegetariska kost med mjölk och äggprodukter så är det ingen risk för bristsjukdomar medans har säger att man får det.(Klart man kan få bristsjukdomar om man inte sköter kosten, men det gäller alla) Förövrigt är väl ägg och mjölk "animalisk föda"?

Finns det några kunniga på detta område?

King Grub
2004-10-19, 17:30
Två tredjedelar av jordens befolkning är vegetarianer.

Det är absolut inte nödvändigt med kött, fågel och fisk för att hålla en minst lika god hälsa som om man inkluderade dessa livsmedel i dieten.

Trance
2004-10-19, 17:33
Tackar för det snabba svaret :)

King Grub
2004-10-19, 17:37
Även om kött har sina fördelar...

Jejje
2004-10-19, 17:42
befolkning som i människor? har du någon länk som bekräftar detta? för det var väldigt intressant.. trodde att "kött" var rätt vanligt att äta ute i världen.. även om RIS och liknande är stora delar av folks matvanor i fattigare länder..

mmartin
2004-10-19, 20:16
är du 100 på det grub?

enligt vad jag fick höra så är kött mer eller mindre nödvändigt då man i princip alltid får nått "problem" annars? dvs du håller en bättre hälsa med kött inkluderat än enbart ris och frukt som exempel.. :confused:

mmartin
2004-10-19, 20:18
trance din jobbige sate :D ;)

du försöker omvända mig va?? :laugh:

keep up the good work me träningen nu för björn-tråden tar jag paus ifrån :D

King Grub
2004-10-19, 20:18
dvs du håller en bättre hälsa med kött inkluderat än enbart ris och frukt som exempel.. :confused:

Enbart ris och frukt? Ja, en sådan diet är då fullständigt förkastlig. Självklart skall det vara en balanserad kost, även om den är lakto/ovo-vegetarisk.

mmartin
2004-10-19, 20:23
jo ok ris och frukt var kanske ett sämre exempel men om jag omformulerar det då:

kan man hålla en sådan lakto/ovo-vegetarisk kost lika OPTIMAL som man kan med inkluderat kött?

nu har jag inte direkta planer på det ändå ska jag säga utan denna disskussionen härkommer ifrån andra åsikter som skrivs långa rader om under björnVSjägare tråden...

mvh

King Grub
2004-10-19, 20:30
kan man hålla en sådan lakto/ovo-vegetarisk kost lika OPTIMAL som man kan med inkluderat kött?

I kroppsbyggarsyfte? Antagligen inte. I hälsosyfte? Absolut.

Trance
2004-10-19, 20:41
trance din jobbige sate

du försöker omvända mig va??
keep up the good work me träningen nu för björn-tråden tar jag paus ifrån :D

Nej jag bara jävlas ;)

Jag tar ett uppehåll nu också, hehe. Skall nog sätta i mig några goda kycklingfilér :D

vildängel
2004-10-19, 21:52
De flesta, om inte alla, hinduer har iaf i ett par tusen år (eller nåt, länge iaf) varit vegetarianer, och de lever och frodas... Och hinduer finns det gott om.

aliquis
2004-10-19, 22:06
Finns ingen anledning till att du skulle få några brister som lakto-ovo-vegetarian. Som vegan däremot behöver du på något sätt få i dig tillsatt vitamin b12 och eventuellt d-vitamin.

B12-vitamin produceras av bakterier som finns lite överallt, och det finns även varianter av vitaminet i en del vegetabiliska livsmedel såsom mjölksyrade grönsaker, alger m.m. Men detta är inte aktivt vitamin B12 och hjälper därför inte. Vitaminet tillverkas även i vår tjocktarm men tas upp i tunntarmen så där är det kört också, det tillverkas även i vårt svalg men det är väl tveksamt om man klarar sig på de mängderna. Det finns även på skitiga grönsaker, i jord, i vår avföring m.m., men få veganer vill väl äta sin avföring och vi sköljer av alla våra livsmedel så noggrant att vitaminet inte räcker till. De som får problem med vitaminet brukar dock inte vara veganer utan ha en sjukdom som försämrar upptaget. Hur som helst, är man vegan skall man äta ett vitamintillskott som innehåller vitamin b12 eller andra berikade produkter.

Vad gäller vitamin-d tillverkas det i vår hud av solljus men på så nordliga breddgrader som Sverige når inte solljus med rätt våglängd genom atmosfären under vinterhalvåret och därför kan vår kropp inte tillverka vitaminet. Det finns framförallt i bl.a. lever men även i feta produkter såsom mjölk, smör m.m., och här i Sverige är det lag(?) på att d-vitamin skall tillsättas i alla mejeriprodukter(?, mjölk o margarin iaf) just för att vi inte får i oss tillräckligt under vinterhalvåret annars. Som vegan undviker du ju dock dessa produkter som redan har vitaminet tillsatt och får därför se till att tillsätta det på egen hand. (Vitamin-D i tillskott brukar antingen vara D3 som oftast kommer från uv-bestrålat ullfett men kan även vara D2 som oftast kommer från uv-bestrålad jästsvamp.)

aliquis
2004-10-19, 22:08
I kroppsbyggarsyfte? Antagligen inte. I hälsosyfte? Absolut.
Jag skulle iofs svara Nej på den frågan, eftersom en allätare kan äta allt som en lakto-ovo-vegetarian kan äta och således kan den ju få precis alla fördelar denna har plus eventuella fördelar från köttet. Däremot är det en annan sak om den genomsnittlige köttätarens kost är bättre.

Tolkia
2004-10-20, 07:20
... du håller en bättre hälsa med kött inkluderat än enbart ris och frukt som exempel.. :confused:
Det är inte några som helst problem att leva gott på en lakto-ovo-vegetarisk diet, faktum år att det inte ens är svårt (som vegan är det svårare, men inte omöjligt, i alla fall inte om man kan tänka sig vissa kosttillskott). Men enbart ris och frukt tycker jag inte låter särksilt "lakto-ovo" ... och kan därför inte låta bli att, som så ofta, undra varför det i diskussion om huruvida det går att vara vegetarian eller inte nästan alltid impliceras att vegetarianer äter extremt ensidigt; typ bara selleri och morötter, eller som här, bara ris och frukt (Var är "lakto:n"? Var är "ovoa:na"). Större delen av jordens befolkning som lever på ris och en och annan frukt gör det ju inte direkt p.g.a. några principer utan p.g.a. pengabrist ... varken de eller smygbantande tonårstjejer är ju direkt några bra representanter för vegetariankategorin, eller?

Zlin
2004-10-20, 20:09
Det är absolut inte nödvändigt med kött, fågel och fisk för att hålla en minst lika god hälsa som om man inkluderade dessa livsmedel i dieten.

Jag "drar en Grub" och länkar till PubMed. :smokin:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14710217
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14991267
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14619817
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12936946

Alla är kanske inte relevanta.

aliquis
2004-10-21, 04:46
Här i Sverige är väl hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer vanligaste dödsorsakerna? Det förstnämnda minskar väl riskerna för rejält både med lakto-ovo, lakto-vegetarisk och veganskt kost. Tycker även risken för cancer borde minska pga högre antioxidantinnehåll men man kan ju äta en massa sådana även om man är allätare.

Tolkia
2004-10-21, 06:36
Nja, vad som påverkar förekomsten av cancer varierar lite för mycket för att man skulle kunna peka ut en viss kostfaktor med säkerhet (undantaget rent tumorigena ämnen, men det är ju inte sådana vi diskuterar här). Det finns t.ex. studier som visar att man i västvärlden har högre förekomst av tjocktarmscancer (relateras till för lite fibrer i kosten och av mer propagandistiska vegetarianer gärna därmed till blandkost) än i t.ex. Japan, där man ju äter mer "lätt" mat, mer grönt och fisk, men att man i Japan å andra sidan har mer magcancer än här.

z_bumbi
2004-10-21, 07:42
De flesta människor bör äta mer frukt och grönt, då är vegetandiet bra.

En stor andel av alla kvinnor i västvärlden har järnbrist eller ligger konstant på gränsen till detta, då är vegetandiet ingen höjdare då många köttprodukter är en mycket, mycket bra källa till järn.

Att kombinera bra livsmedel så att man får en bra kost är det bästa. :)

Frantic
2007-11-27, 19:20
Två tredjedelar av jordens befolkning är vegetarianer.



Dagens bump.... Har du källa på det:D? Sitter och letar siffror men hittar bara för USA

Sverker
2007-11-27, 19:46
Låter rimligt tycker jag. Betyder inte att de är vegetarianer av fri vilja utan av tvång. Det finns helt enkelt inte resusrser där de bor att hålla boskap:(

Koloftw
2007-11-29, 10:46
I kroppsbyggarsyfte? Antagligen inte.

Varför tror du "antagligen inte"? Det går ju att få i sig exakt samma mängder makronutrienter och energi med en lakto-ovo-vegetarianisk diet som det gör med än köttätande diet. Eller?

King Grub
2007-11-29, 10:52
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/6/1032

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15023610&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12728219&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Koloftw
2007-11-29, 12:29
Damn. Läste alla conclusions, har inte tid med mer.

Vad beror detta på, är det det där med hem-järn?

Jag tycker mig ha gainat ändå :(

Eddie Vedder
2007-11-29, 12:39
Damn. Läste alla conclusions, har inte tid med mer.

Gör det. T.ex. kanske du bör ta en titt på försökspersonerna i fråga.

King Grub
2007-11-29, 13:18
Jag tycker mig ha gainat ändå :(

"Icke optimalt" är inte samma sak som "värdelöst".

maRRtin
2007-11-29, 15:32
"Icke optimalt" är inte samma sak som "värdelöst".
Egentligen vet ingen hur folk blev stora förr när det inte fanns fria aminosyror och maltodextrin att dricka.

andeN.
2007-12-02, 21:17
Två tredjedelar av jordens befolkning är vegetarianer. [...]


Precis som Frantic undrar jag om det finns någon källa till detta. Hade en diskussion med en vän om det men jag hade inget att backa upp mitt påstående med.

Såg att du postade länkar till några studier, finns påståendet med i en av studierna ber jag om ursäkt och tar o läser dem.