handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - Tar på bröst där nere, triceps där uppe ?


Dobby
2004-10-19, 13:35
En på gymmet säger att vid bänkpress så tar det på bröstet längst ner i rörelsen men sen efter man pressat en bit och närmar sig toppen blir det triceps som jobbar ?

Tycker de känns som triceps o bröst jobbar hela tiden ja, eller har han rätt ?
han säger typ att om man inte orkar sista biten i en bänkpress är det triceps man behöver jobba på...

Nån som vill förklara ? :smash:

FUn-tex SSwinger
2004-10-19, 13:46
Måste nog hålla med,"TYCKA" workouten för bröst känns bättre om man skippar den sista delen av pressen o fokuserar på att gå så djupt som möjligt istället. Kört så dom sista 4 veckorna känns positivt men för tidigt att säga egentlingen.

Numero1
2004-10-19, 14:25
Nej, bröstet jobbar ju med att föra överarmen mot mitten av kroppen vid en bänkpress...
Dessutom beror ju fattningens vidd på hur du stressar bröst/tricpes.

aliquis
2004-10-19, 14:43
Jag började ju nyss öva mig på bänkpressen och fick då naturligtvis tipset att hålla bredare, nu håller jag så brett att jag knappt kan få av stången från ställningen :em:, verkar inte gå att sänka den mer/något heller. Hur som helst, borde man inte förlora en jättestor del av rörelsen på att hålla så brett? Å andra sidan kanske man koppar ut armarna mer och med hantelpressar kör jag ju upp dem "tätare" så att säga.

Numero1
2004-10-19, 14:48
Det är just det som är meningen för nybörjare som vill lassa på mycket vikt.
Håll smalare och ta av vikter och kör strikt istället!

z_bumbi
2004-10-19, 16:03
Fastnar man i toppläget på bänken så kan det vara triceps som är för svag, därför att den är förhållandevis viktigare i toppläget, i botten är det bröst som dominerar.
Det kan dock vara så att man har för dålig fart från bottenläget och därför fastnar i toppen.

aliquis: Att köra bredare fattning i bänken gör att man stressar bröstet mer och armar mindre som du skrev, utan att se hur det ser ut så går det inte att säga om det verkar för brett. (Vi vet ju inte hur det såg ut innan.)
Problemet kan vara att man stressar axlarna mer med en för bred fattning men annars är det bara att köra på.

pellepedal
2004-10-19, 17:31
En på gymmet säger att vid bänkpress så tar det på bröstet längst ner i rörelsen men sen efter man pressat en bit och närmar sig toppen blir det triceps som jobbar ?

Tycker de känns som triceps o bröst jobbar hela tiden ja, eller har han rätt ?
han säger typ att om man inte orkar sista biten i en bänkpress är det triceps man behöver jobba på...

Nån som vill förklara ? :smash:

Kolla på en del stora och erfarna byggare (t ex Coleman). Han hoppar över översta delen av bänken för att köra just bröstet maximalt och inget annat i bröstpasset.

aliquis
2004-10-19, 18:33
z_bumbi: Han som hjälpte mig var ju en av styrkelyftarna så det är säkert ok, å andra sidan kanske han prioriterade hur mycket vikt som kom upp framför hur mycket det eventuellt bygger.

Grahn
2004-10-19, 18:37
Bröst, axlar och triceps jobbar ju hela vägen men olika mycket i olika lägen.

Axlar-botten
bröst-mitten
triceps-toppläget

Men det betyder ju inte att de kopplas ut i de andra lägena, att köra bara i mittenläget är att göra en basövning till någon obskyr isolationsövning.

gTab
2004-10-19, 20:40
En fråga bara, hur djupt kör ni? Kör ni så djupt att stången nuddar bröstet eller stannar ni några centimeter ovenför? Själv kör jag det sistnämda.

aliquis
2004-10-19, 21:57
Tills den nuddar bröstet.

Grahn
2004-10-19, 22:04
En fråga bara, hur djupt kör ni? Kör ni så djupt att stången nuddar bröstet eller stannar ni några centimeter ovenför? Själv kör jag det sistnämda.

Tills den ligger på bröstkorgen, allt annat är ju icke godkända lyft.

Halldin
2004-10-19, 22:04
En fråga bara, hur djupt kör ni? Kör ni så djupt att stången nuddar bröstet eller stannar ni några centimeter ovenför? Själv kör jag det sistnämda.
Nuddar bröstet.

woods
2004-10-19, 22:20
hela vägen ner

Em1l
2004-10-20, 07:24
hela vägen ner, inget fuskande här inte :)

har sett en stång nere på gymmet som är böjd också.. alltså inte skev för att någon har lassat för mycke men typ... så ---> ____/´´´´´\____

(fin bild va?) :)

vad är den bra för? man får ju en längre rörelse och bättre stretch, men är det någon större skillnad?

Grahn
2004-10-20, 07:33
den är inte för bänk det är en böj stång.

T-train
2004-10-20, 07:35
Tills den ligger på bröstkorgen, allt annat är ju icke godkända lyft.


Jyrre..jag kör ickegodkänt alltså;-) jag kör tills stången nuddar boobsen..o det tar det med..kan ju inte gärna köra längre ner*s*

Em1l
2004-10-20, 08:01
Grahn - ok, men i teorin, vad händer om man kör bänk med den?

räcker de inte om stången nuddar boobsen i tävling? :)

T-train
2004-10-20, 08:03
Grahn - ok, men i teorin, vad händer om man kör bänk med den?

räcker de inte om stången nuddar boobsen i tävling? :)

*asg*

Grahn
2004-10-20, 08:17
T-train, är de så stora även i ryggläge? :naughty:

Em1l, det skulle jag inte rekomendera isf är det bättre med riktigt djupa hantelpressar.

T-train
2004-10-20, 08:21
T-train, är de så stora även i ryggläge? :naughty:

Em1l, det skulle jag inte rekomendera isf är det bättre med riktigt djupa hantelpressar.


:em: ehh...iaf med bhn på...kanske ska börja träna utan bh...*NOOOOT* *asg*

Grahn
2004-10-20, 08:34
:em: ehh...iaf med bhn på...kanske ska börja träna utan bh...*NOOOOT* *asg*

:D

Numero1
2004-10-20, 08:45
Nuddar bröstet...

z_bumbi
2004-10-20, 09:36
:em: ehh...iaf med bhn på...kanske ska börja träna utan bh...*NOOOOT* *asg*

Du får ha bh på dig även på tävling så det är lugn, bestämmer du dig för att köra utan kan du lägga bilderna i bildforumet. :angel: :em:

Finns t o m en rysk (Ryska) veteranlyftare som har så stora inplantat att det förkortar lyftvägen extremt. Detta är inte direkt tillåtet men det går igenom på tävling av någon anledning, Kan bero på att förbundstyrelsen består av en hop 50+ gubbar iofs. :D


aliquis: Om det är en styrkelyftare inblandad så håller du väl i alla fall inte
händerna utanför ringarna så då borde det vara ganska lugnt, är du 1,60 eller kortare med korta armar kanske inte ringarna är så bra måttstock iofs men du är väl en bra bit länge har jag för mig.

Numero1
2004-10-20, 09:40
Funderade just på det där med studsbollar inopererade.
Hoppas att de inte spricker. Kan ju inte vara bra att studsa en tung skivstång mot dem...

aliquis
2004-10-20, 10:02
z_bumbi: är väl drygt 1.72 och håller med långfingrarna på ringarna.

(gör ett tillägg till bumbi här nedanför, tidigare körde jag med hela händerna innanför ringarna.... (och så sket sig ju bröstträningen också, så det jag kör med nu är nog bättre, sedan kör jag som sagt lutande hantelpressar och dips med så mycket stretch jag kan))

z_bumbi
2004-10-20, 10:36
aliquis: Nu skulle jag ha en skivstång här och kolla på. :)
Det verkar inte så extremt brett i alla fall så det är bara att köra på, iom att dina hantelpressar blir smalare så får du ju även med den "biten" av träningen.

Emil_Larsson
2009-02-17, 22:15
Tar och bumpar denna tråd för jag har lite frågor..

När jag tränar bänkpress så blir jag alltid helt slut i triceps, så slut att jag blir helt orkeslös i resterande pressövningar som lutande hantelpress t.ex. Brukar alltid bli trögt den sista biten i bänkpress. Känns ungefär som om någon drar i triceps i en slags motståndskraft.
Bröst och axlar blir jag inte speciellt trött i, kan träna bra tungt i bröstövningarna där triceps inte kopplas in.

Just nu tränas triceps på följande vis:

Dag 1: Bröst - Triceps
Dag 4: Axlar - Mage

Har alltid tänkt att triceps inte behöver mer enskild träning på axeldagen, kanske borde ändra och köra triceps där också så det blir två rena tricepspass per vecka?
Hittade något tricepsprogram som Arne Persson hade gjort för ett tag sedan. Inte varit inne på det så mycket, men tänkte kanske börja köra det, kan det vara smart tror ni?

Jo en sak till har jag märkt. Jag är betydligt starkare i smalbänk än vanlig bänk men BARA när jag kör lågreps (2-5 reps) När jag kör fler reps så får jag omedelbart mjölksyra i triceps och sen blir det jättetrögt. Kanske skall träna upp uthålligheten i triceps? bara spekulerar, you know the rest. :thumbup:

/Fred.

Rikard1979
2009-02-18, 11:50
den är inte för bänk det är en böj stång.

Denna stång är till för bänkpress. Vi kallade den "Mc-donald" stång på mitt gamla gym. Mycket bra för att få lite extra "stretch" och tryck i bottenläget.

Scratch89
2009-02-18, 12:44
Tar och bumpar denna tråd för jag har lite frågor..

När jag tränar bänkpress så blir jag alltid helt slut i triceps, så slut att jag blir helt orkeslös i resterande pressövningar som lutande hantelpress t.ex. Brukar alltid bli trögt den sista biten i bänkpress. Känns ungefär som om någon drar i triceps i en slags motståndskraft.
Bröst och axlar blir jag inte speciellt trött i, kan träna bra tungt i bröstövningarna där triceps inte kopplas in.

Just nu tränas triceps på följande vis:

Dag 1: Bröst - Triceps
Dag 4: Axlar - Mage

Har alltid tänkt att triceps inte behöver mer enskild träning på axeldagen, kanske borde ändra och köra triceps där också så det blir två rena tricepspass per vecka?
Hittade något tricepsprogram som Arne Persson hade gjort för ett tag sedan. Inte varit inne på det så mycket, men tänkte kanske börja köra det, kan det vara smart tror ni?

Jo en sak till har jag märkt. Jag är betydligt starkare i smalbänk än vanlig bänk men BARA när jag kör lågreps (2-5 reps) När jag kör fler reps så får jag omedelbart mjölksyra i triceps och sen blir det jättetrögt. Kanske skall träna upp uthålligheten i triceps? bara spekulerar, you know the rest. :thumbup:

/Fred.

Du kanske är för stark i triceps istället.
Hur brett håller du när du bänkar? Vart hamnar armbågarna?

Rahf
2009-02-18, 13:19
Triceps är inte någon muskel som man normalt klarar av att krama ur "det allra sista" i ett set, det brukar vara tvärstopp när muskeln är slut på. Är det inte så att triceps har en större del "snabba" muskelfibrer också (Ids int leta upp fackspråkslingo här)?

Jag skulle tro att du kanske håller för brett när du bänkar. Alternativt inte har någon styrsel på vanliga bänktekniken.

pRiddwar
2009-02-18, 15:45
Du kanske är för stark i triceps istället.




Finns det verkligen något som heter för stark? ;)

Demoneyes
2009-02-18, 15:56
Du får ha bh på dig även på tävling så det är lugn, bestämmer du dig för att köra utan kan du lägga bilderna i bildforumet. :angel: :em:

Finns t o m en rysk (Ryska) veteranlyftare som har så stora inplantat att det förkortar lyftvägen extremt. Detta är inte direkt tillåtet men det går igenom på tävling av någon anledning, Kan bero på att förbundstyrelsen består av en hop 50+ gubbar iofs. :D


aliquis: Om det är en styrkelyftare inblandad så håller du väl i alla fall inte
händerna utanför ringarna så då borde det vara ganska lugnt, är du 1,60 eller kortare med korta armar kanske inte ringarna är så bra måttstock iofs men du är väl en bra bit länge har jag för mig.


Vet du namnet på den ryskan?

z_bumbi
2009-02-18, 16:19
Vet du namnet på den ryskan?

Tävlade i Sydafrika men så mycket mer vet jag inte.

Emil_Larsson
2009-02-18, 21:23
Du kanske är för stark i triceps istället.
Hur brett håller du när du bänkar? Vart hamnar armbågarna?

Lillfingrarna på ringarna. Jag har aldrig armbågarna med 90 graders vinkel från bröstet längre, fick ofta lite små ont i axlarna när jag körde på det viset tidigare (alltså armbågarna parallellt med stången) utan kör i en slags "backe-rörelse" ner mot bröstet (ganska långt ner på bröstet.) Dock inte rena smalbänkar om man säger så utan något mellanting mellan bänkpress med armbågarna parallellt med stången och smalbänk.

Kanske blir så att triceps får ta mesta delen av träningen så att jag därför fort blir trött. Borde jag köra mer som jag gjorde förr, fast ändå inte så att jag får ont i axlarna, alltså något mittemellan parallelt med armarna och det jag kör nu kanske? (vilken röra, men hoppas ni förstår.)

Triceps är inte någon muskel som man normalt klarar av att krama ur "det allra sista" i ett set, det brukar vara tvärstopp när muskeln är slut på. Är det inte så att triceps har en större del "snabba" muskelfibrer också (Ids int leta upp fackspråkslingo här)?

Jag skulle tro att du kanske håller för brett när du bänkar. Alternativt inte har någon styrsel på vanliga bänktekniken.

Hmm..Ok, har dock hört att jag håller rätt smalt mot vad andra kör men vad vet jag.

Mycket tacksam för kritik på det senaste jag skrev till Scratch.

/Fred.

lanzal
2009-02-19, 14:43
Lite offtopic:

Hur långt ner på bröstet går ni ner med stången? Jag körde alltid över bröstvårtan förut men nu när jag skadat axeln så sa en PT till mig att man ska alltid ha stången nedanför bröstvårtan..

ceejay
2009-02-19, 14:44
brukar lägga ned den under bröstmuskulaturen öht :P har t.o.m märken efter gårdagens bänkning där.

Rahf
2009-02-19, 14:52
Lillfingrarna på ringarna. Jag har aldrig armbågarna med 90 graders vinkel från bröstet längre, fick ofta lite små ont i axlarna när jag körde på det viset tidigare (alltså armbågarna parallellt med stången) utan kör i en slags "backe-rörelse" ner mot bröstet (ganska långt ner på bröstet.) Dock inte rena smalbänkar om man säger så utan något mellanting mellan bänkpress med armbågarna parallellt med stången och smalbänk.

Kanske blir så att triceps får ta mesta delen av träningen så att jag därför fort blir trött. Borde jag köra mer som jag gjorde förr, fast ändå inte så att jag får ont i axlarna, alltså något mittemellan parallelt med armarna och det jag kör nu kanske? (vilken röra, men hoppas ni förstår.)/Fred.

Med tanke på hur lång du är så blir det nog rätt smalt ändå ;). Jag är nästan decimetern kortare och håller så brett som du gör. Då kan det vara att det blir mycket triceps för dig.

Sen så får man räkna med att om man kört ett hårt bänkpass, så kommer definitivt alla följande pressövningar lida.

Lite offtopic:

Hur långt ner på bröstet går ni ner med stången? Jag körde alltid över bröstvårtan förut men nu när jag skadat axeln så sa en PT till mig att man ska alltid ha stången nedanför bröstvårtan..

Jag kör strax nedanför bröstmusklerna och tycker det funkar bra för att flytta mycket vikt, högsta toppen på svanken är ju där.

Kullen
2009-02-20, 00:29
Jag tror inte du ska hålla bredare än armbågsbrett.